Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Å spise borte

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-05-12, 22:56   #1
ulrikkeaskelien
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Fredrikstad
Innlegg: 6
ulrikkeaskelien er på en erverdig vei

Å spise borte

Jeg er relativt fersk med lavkarbo og er utrolig fornøyd med denne livsstilen. Jeg føler meg mye bedre og har gått ned 4 kilo på 3 uker!

Har gått på lavkarbo nå i ca 6 uker.. Syns det er vanskelig dette med å spise borte. Føler meg liksom så "uforskammet" om jeg ikke spiser opp potetene på tallerkenen eller ikke smaker på kaken..Jeg er veldig oppdratt på den måten at man skal spise det man får servert.

Noen som har tips til hvordan man kan takle slike situasjoner?

ulrikkeaskelien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 23:27   #2
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Å spise borte

Jeg er så uhøflig at jeg sier på forhånd at jeg har med egen mat. Da vet de det, så de slipper å lage mat som jeg ikke kommer til å spise.
Ingen som har tatt det ille opp så langt.
Gratulerer med nedgang

__________________
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn."
-Alice Walker, forfatter
Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 23:43   #3
stinei
Seniormedlem
 
stinei sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 696
stinei har en fantastisk aura rundt segstinei har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Å spise borte

Ja, dette syns jeg er vanskelig også. Må følge tråden heer og håpe jeg får gode tips. Har en ferie foran meg med masse besøk hos slekt og svigerslekt og mye godt på bordet...

stinei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - ketolyse - Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 23:44   #4
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Å spise borte

Enten spiser jeg bare kjøtt og grønnsaker, er det noe pizza/pasta så sier jeg bare at jeg spiser lavkarbo og står over :P De som ikke tåler det, de er da heller ikke mine venner, tenker nå jeg. Får ofte kaker og snop på jobb og jeg sier rett ut at sånt spiser ikke jeg for jeg slanker meg og klapper meg selv på magen :P De har nå skjønt det, og slutter å mase på meg.. :P

Det er ikke uhøflig å ikke spise alt mulig folk serverer, det er mer uhøflig å presse folk til å spise ting de ikke tåler, liker, ønsker etc.

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 23:49   #5
stinei
Seniormedlem
 
stinei sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 696
stinei har en fantastisk aura rundt segstinei har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Å spise borte

Sitat:


Det er ikke uhøflig å ikke spise alt mulig folk serverer, det er mer uhøflig å presse folk til å spise ting de ikke tåler, liker, ønsker etc.


Men for meg så går det ikke på at noen tvinger meg til å spise noe, men at det føles veldig sårt å ikke engang smake på når man f.eks. besøker bestemor som har stekt vafler, laget hjemmerørt syltetøy og kjøpt is bare fordi man kommer. Og både mannen og jeg spiser lavkarbo, så kan ikke overlate spisinga til han heller.

stinei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - ketolyse - Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 23:51   #6
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Å spise borte

Det går jo an å si på forhånd at hun ikke trenger lage noe da, at man er på diett og får vondt i magen av å spise sånt? Da kan man jo ærlig talt ikke bli fornærmet.. Bestemor spør hele tiden om jeg vil ha noe, og jeg forklarer at sånn kan jeg ikke spise, og forteller hvor flink jeg har vært og hvor mye jeg har gått ned og hun syns det er helt ok, syns bare det er flott jeg går ned i vekt hun..

Har man først fortalt det noen ganger så skjønner dem det til neste gang du kommer.. De har gitt opp å for meg med all denne usunne maten.. jeg drar ikke på besøk for å spise jeg, altså..

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 23:57   #7
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Re: Å spise borte

Mine venner har etter hvert fått forståelse for mine sære matvaner...og om noen ymter med noen små negative kommentarer...så sier jeg bare " at dette må du/dere bare bli vandt til, for jeg og kroppen min funker best på slik mat"

Men jeg forstår at det er vanskelig.

I spesielle anledninger, som f.eks konfirmasjonen til brødrene mine så spiste jeg som alle andre. og det med god samvittighet. ... jeg vil ikke føle meg helt sosialt stigmatisert heller. det er MIN følelse. og jeg kunne sikkert hatt med matpakke der også...men føler det er riktig å spise som de andre på slike settinger.

Ellers, i hverdagen så har folk etter hvert blitt vant til at jeg tar med meg egen mat, eller takker pent nei til det de tilbyr.
andre igjen har omtanke for mine spisevaner,,,og her forleden hadde ei veninne lagd ei egen skål til meg med kylling og pastasalat (uten pasta,..hehe)
Du må rett og slett bare holde på grensene dine, så vil folk forstå etter vhert som de ser at du blir sunnere med ditt kosthold, og at det virker.

Diskusjoner om lavkarbo gidder jeg ikke sløse vekk energien min på..og sier rett som det er at alle må finne sin vei i kosthold så får de heller komme til meg og spørre den dagen de blir nyskjerrig på lavkarbo..

Lykke til videre. og grattis med flott fremgang ( nedgang

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 11:03   #8
ulrikkeaskelien
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Fredrikstad
Innlegg: 6
ulrikkeaskelien er på en erverdig vei

Sv: Å spise borte

Takk for Flotte tips! Jeg tror jeg rett og slett bare må si det rett ut som det er, at jeg går på lavkarbo og kan ikke spise slik mat. :-)

ulrikkeaskelien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 16:49   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Å spise borte

Opprinnelig lagt inn av ulrikkeaskelien, her.

Takk for Flotte tips! Jeg tror jeg rett og slett bare må si det rett ut som det er, at jeg går på lavkarbo og kan ikke spise slik mat. :-)

Eventuelt kan du la være å fronte "lavkarbo" siden så mange blir provoserte av det... Bare si at "jeg kan ikke spise sånn mat, det går utover helsa mi"... elns.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 17:54   #10
LaLa77
Medlem
 
LaLa77 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 355
LaLa77 har en fantastisk aura rundt segLaLa77 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Å spise borte

Jeg har blitt så egoistisk at jeg tenker;
"Ok, hva skal jeg ofre, helsen min, eller dine sårede følelser?"

Det er ikke så veldig vanskelig da å takke nei til mat. Og jeg har ennå heller ikke opplevd at noen har blitt sure over at jeg har takket nei til det meste.
Eller, mulig at noen har blitt det, og at jeg bare har valgt å ikke legge merke til det

__________________


LaLa77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som fungerer for meg :) Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 19:14   #11
Mithila
Medlem
 
Mithila sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Hordaland
Alder: 39
Innlegg: 368
Mithila er på en erverdig vei

Sv: Å spise borte

Eg tenker at "borte er borte", men det kan ein jo ikkje tenke om ein et ute veldig ofte... Så dersom det er tilfelle, heng eg meg på det dei andre her seier, og tenk at du alltid har eit valg! Dersom du skal i selskap, kan du jo bake ei kake sjølv, den kan jo vere lavkarbo.

Sist me skulle i middagsbesøk, foreslo eg spleiselag, då kunne eg jo bestemme sjølv kva som blei servert.

__________________




Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39309
Mithila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dahlquist/Hexeberg Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 20:15   #12
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Å spise borte

Jeg syns slike situasjoner er så ubehagelige. Verten vil gjerne du skal smake mens du selv har en helt annen plan. Derfor sier jeg ifra på forhånd at jeg spiser ikke karbo. Det beste er å være åpen og ærlig syns jeg. Da slipper du som regel litt trasige situasjoner og at noen blir skuffet for du ikke spiser det dem har laget til. Og hvis jeg skal til ukjente for å si det sånn så tar jeg bare med meg noe i veska eller sender en sms der jeg spør om det er ok å ta med noe eller noe i den dur.
Men det er veldig greit å opplyse om det på forhånd. Syns jeg .

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 20:40   #13
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Å spise borte

Det jeg synes er vanskelig er å faktisk ikke spise det som serveres For det er jo ofte så godt ! Og så ødela jeg kuren igjen ....

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 00:02   #14
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Å spise borte

Jeg forteller at jeg ikke tåler poteter og pasta og sånn så godt. De fleste håndterer det godt. Synes det er lettere for alle å si det litt diskret til kokken med en gang vi kommer, heller enn ved bordet. Selv synes jeg at jeg har sviktet som vertinne dersom jeg ikke har tatt hensyn til gjestenes behov.

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 00:28   #15
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 55
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Å spise borte

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Selv synes jeg at jeg har sviktet som vertinne dersom jeg ikke har tatt hensyn til gjestenes behov.

Ja, ikkje sant eg ville ikkje drømme om å servere mat med laktose til en laktoseintolerant eller sukker til en med diabetes
eg var i konfirmasjon i helga, og valgte å spise raspeball til middag, fordi det var konfirmantens valg av middag.
Men eg tilbaud meg å lage kake til kaffien, lavkarbo selvfølgelig.
Eg veit om minst en person som hadde diabetes i selskapet, og det var ikkje tatt hensyn til med verken kaker (unntatt min) eller dessert.
litt rart, for vanilje-panna cotta må vere det enklaste i verden å lage lavkarbo.

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 00:42   #16
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Re: Å spise borte

folk rundt meg, som ikke er mine nermeste tror jeg er allergisk mot korn og melk og d gjør faktisk d hele veldig mye lettere for meg! har ikke sagt at jeg har påvist allergi, men at kroppen reagerer dårlig på melk og korn

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 02:12   #17
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Å spise borte

Til og med jeg som er diabetiker møter av og til den der " du kan vel ta litt" etterfulgt av et såret jeg-har-laget-dette-fordi-du-skulle-komme-blikk.
Jeg pleier da og forklare at om jeg spiser det, så vil jeg få problemer og føle meg syk iallefall resten av dagen, og så sender jeg tilbake et vil-du-virkelig-tvinge-meg-til-det-blikk.
Neste gang jeg er på besøk der, så er det ikke noe press lenger...

Men generelt så er jeg altfor gammel og egoistisk til og la noen presse/narre meg til og spise noe som helst som JEG ikke vil ha. Min mor sa en en gang at jeg er altfor ærlig og mangler det høflige genet

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 09:04   #18
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Å spise borte

En mager trøst: Det blir lettere etter hvert! For hver gang du klarer å si nei i slike situasjoner så blir det lettere for deg neste gang - både fordi du har "øvd deg" på å si nei og fordi flere og flere rundt deg blir vant med det. Jeg syns det var skikkelig fælt å si nei i starten, og grudde meg nesten til å være sosial, men bestemte meg bare for å ta kampen og si det som det er. De første gangene fikk jeg litt sånn "er det ikke lov å kose seg?"-kommentarer, men nå er det ingen som sier noe.

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 09:14   #19
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Å spise borte

Opprinnelig lagt inn av Mariann S, her.

Ja, ikkje sant eg ville ikkje drømme om å servere mat med laktose til en laktoseintolerant eller sukker til en med diabetes

Eller hva med nøtter til en nøtteallergiker? Etc? I min verden er ikke det god skikk! Godt å høre flere er med meg der

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Til og med jeg som er diabetiker møter av og til den der " du kan vel ta litt" etterfulgt av et såret jeg-har-laget-dette-fordi-du-skulle-komme-blikk.
Jeg pleier da og forklare at om jeg spiser det, så vil jeg få problemer og føle meg syk iallefall resten av dagen, og så sender jeg tilbake et vil-du-virkelig-tvinge-meg-til-det-blikk.
Neste gang jeg er på besøk der, så er det ikke noe press lenger...

Men generelt så er jeg altfor gammel og egoistisk til og la noen presse/narre meg til og spise noe som helst som JEG ikke vil ha. Min mor sa en en gang at jeg er altfor ærlig og mangler det høflige genet

Jeez, folk altså! Bra du mangler høflighetsgenet!

Opprinnelig lagt inn av timich, her.

De første gangene fikk jeg litt sånn "er det ikke lov å kose seg?"-kommentarer, men nå er det ingen som sier noe.

Ikke sant? Kose seg med magevonter og slikt?

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 18:01   #20
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Å spise borte

Det er trist å få et nei takk, fordi man vil gjerne tilfredstille andre. Derfor er det viktig å si ifra til vertinnen at en ikke spiser karbohydrater utenom grønnsaker noen dager før selskapet. DA blir ingen lei seg

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
lchf


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
8 kg borte, men midjemålet har økt? Rioja Generell diskusjon 4 15-05-11 22:49
Julekiloene er borte Shrinking Line Generell diskusjon 5 18-01-10 00:16
Helg borte? Tidl. medlem Spørsmål og svar 8 01-06-09 13:23
Migrene borte? Photobscura Fysisk og mental helse 13 19-05-07 14:37
De første 5kg er borte! Luska Ketolysekuren 9 10-04-07 13:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no