Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ingen matlyst, slapp osv

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-06-12, 18:13   #1
Karbokarbo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 48
Karbokarbo er på en erverdig vei

Ingen matlyst, slapp osv

Jeg har gått på Ketolyse i 9 uker nå og gått ned 10 kg. Dette har gått veldig greit inntil et par uker siden.. Da begynte jeg å miste matlysten helt. Jeg vet at dette er vanlig på et lavkarbo kosthold med rikelig proteiner og fett, men er det vanlig å ikke orke noe mat i det hele tatt? Jeg kan tvinge i meg en avokado og en osteskive på en dag og det er det.. Jeg har som følge av dette (tror jeg), begynt å bli utrolig slapp, trøtt, det prikker i hendene igjen (det ble borte da jeg begynte med Magnesium) og jeg merker at humøret er helt annerledes. Føler meg nesten litt smådeppa og det har jeg jo absolutt ingen grunn til å være..
Av vitaminer tar jeg vanlig vitamin - og mineraltilskudd, magnesium (300 mg), Krom Pikolinat, B-vitamin tilskudd og Lanzoprazol (for halsbrann). Er det noe her jeg mangler? Kalium/Kalsium kanskje?

Skal jeg tvinge i meg mat selvom jeg ikke har lyst på, eller skal jeg lytte til kroppen og bare satse på at matlysten kommer tilbake?

Karbokarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 20:32   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ingen matlyst, slapp osv.

Etter det du forteller synes jeg du burde prøve å få i deg noe. Om du lager deg en smoothie eller om du leter etter en ny, spennende rett eller hva du gjør for å få lyst på noe mat.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 22:12   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ingen matlyst, slapp osv

Umiddelbart er jeg enig med nellie. Du skriver heller ingenting om vekta di eller målvekta. Det er forskjell på om noen har gått ned 10 kg fra 150 eller om det er 10 kg fra 70.
Humørendringene og slappheten kan antyde at du går i sparebluss og det ønsker du vel ikke.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 22:38   #4
Karbokarbo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 48
Karbokarbo er på en erverdig vei

Sv: Ingen matlyst, slapp osv

Takk for svar, begge to.
Jeg går ned i vekt daglig så jeg går ut i fra at jeg da ikke er i sparebluss. Jeg har vært i ketose uten pause i disse 9 ukene. Karbohydratinntaket mitt ligger sikkert på 10 nå om dagen.. jeg burde sikkert få den noe opp...
Jeg har gått ned fra 93 til 82 kg og skal ned 10 kg til. BMI'en min er på 27.2 (og jeg er kvinne på 37 år ).

Jeg får prøve å spise litt mer og håpe at det her løsner seg..

Karbokarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 22:49   #5
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Ingen matlyst, slapp osv

Mer grønnsaker og litt mer fett så tipper jeg energien kommer tilbake igjen. Men først og fremst, sørg for å spise nok, lite mat gir lite energi...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 09:44   #6
Karbokarbo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 48
Karbokarbo er på en erverdig vei

Sv: Ingen matlyst, slapp osv

Takk Index! Jeg skal prøve i uken som kommer og få i meg mer mat med fokus på litt mer fett også.

Karbokarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 18:38   #7
taane
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Tromsø
Innlegg: 29
taane er på en erverdig vei

Sv: Ingen matlyst, slapp osv

Karbokarbo:
Jeg har det på nøyaktig samme måten! Vi har også gått ned like mye på like lang tid

taane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-07-12, 02:11   #8
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ingen matlyst, slapp osv

Heihei Karbokarbo. Mangler du matlyst eller er du "mett"? Har opplevd begge deler mens jeg gikk på lavkarbo... Mitt tips hvis du "bare" mangler matlyst er å spise litt spicy mat. Taco ble iallefall min redning! Nye og spennede oppskrifter kan også være en ide. Dersom du er "mett" eller blir kvalm av maten kan det kanskje tenkes at du burde justere på mengden fett/karbo? Ikke vet jeg... Er mange som er flinkere enn meg på dette, men det var iallefall min første tanke.

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-07-12, 09:45   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ingen matlyst, slapp osv

Opprinnelig lagt inn av Karbokarbo, her.

Takk for svar, begge to.
Jeg går ned i vekt daglig så jeg går ut i fra at jeg da ikke er i sparebluss. Jeg har vært i ketose uten pause i disse 9 ukene. Karbohydratinntaket mitt ligger sikkert på 10 nå om dagen.. jeg burde sikkert få den noe opp...
Jeg har gått ned fra 93 til 82 kg og skal ned 10 kg til. BMI'en min er på 27.2 (og jeg er kvinne på 37 år ).

Jeg får prøve å spise litt mer og håpe at det her løsner seg..

Man kan være i sparebluss og gå ned dersom energiinntaket er lite nok (ref anoreksia...), men får man i seg 1000-1200+ kalorier (avhenger av vekt, aktivitetsnivå, muskemasse etc) vil ofte sparebluss føre til null nedgang, ja - fordi man tærer hardt på muskemassen... samtidig som alt forbruk av energi settes ned til et minimum.

Prøv å sikte mot 20-50 karbohydrater om dagen, med iallfall halvparten fra grønnsaker... Resten kan du fylle opp fra nøtter. (Ev. litt melkeprodukter om du kan spise sånt.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 02-07-12, 18:31   #10
Karbokarbo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 48
Karbokarbo er på en erverdig vei

Sv: Ingen matlyst, slapp osv

Opprinnelig lagt inn av taane, her.

Karbokarbo:
Jeg har det på nøyaktig samme måten! Vi har også gått ned like mye på like lang tid

Godt å høre at jeg ikke er alene. Jeg jobber hardt nå med å fikse det. Gjør du noe spesielt for å komme deg ut av det eller bare venter du det ut?

Karbokarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 02-07-12, 18:35   #11
Karbokarbo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 48
Karbokarbo er på en erverdig vei

Sv: Ingen matlyst, slapp osv

Opprinnelig lagt inn av MieMari, her.

Heihei Karbokarbo. Mangler du matlyst eller er du "mett"? Har opplevd begge deler mens jeg gikk på lavkarbo... Mitt tips hvis du "bare" mangler matlyst er å spise litt spicy mat. Taco ble iallefall min redning! Nye og spennede oppskrifter kan også være en ide. Dersom du er "mett" eller blir kvalm av maten kan det kanskje tenkes at du burde justere på mengden fett/karbo? Ikke vet jeg... Er mange som er flinkere enn meg på dette, men det var iallefall min første tanke.

Godt poeng! I begynnelsen av ketloysekuren så mistet jeg matlysten i den form at jeg bare følte meg mett. Nå derimot kan magen romle, men jeg føler meg kvalm av mat.. Jeg syns det er enda mer vanskelig å presse i seg mat når en er kvalm enn når en bare føler seg mett..

Jeg har de siste dagene prøvd å få i meg mer fett (hvor mye fett daglig skal jeg egentlig ha i meg?) og mer karbohydrater gjennom grønnsaker. Kvalmen er litt bedre, men jeg føler meg slapp og nå har vekten stoppet litt opp (en uke på samme sted). Det kan også være at tante Rød er på besøk.. så jeg håper denne uken vil alt ordne seg både med matlyst, kvalme og vekten..

Karbokarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 02-07-12, 18:37   #12
Karbokarbo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 48
Karbokarbo er på en erverdig vei

Sv: Ingen matlyst, slapp osv

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Man kan være i sparebluss og gå ned dersom energiinntaket er lite nok (ref anoreksia...), men får man i seg 1000-1200+ kalorier (avhenger av vekt, aktivitetsnivå, muskemasse etc) vil ofte sparebluss føre til null nedgang, ja - fordi man tærer hardt på muskemassen... samtidig som alt forbruk av energi settes ned til et minimum.

Prøv å sikte mot 20-50 karbohydrater om dagen, med iallfall halvparten fra grønnsaker... Resten kan du fylle opp fra nøtter. (Ev. litt melkeprodukter om du kan spise sånt.)

Selvfølgelig Det tenkte jeg ikke på (ref anoreksi). Kanskje det er dét, at jeg får i meg for lite kcal. Så jeg burde heller få opp karbohydratinntaket fremfor kcal?
Takk for svar til deg også

Karbokarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 02-07-12, 20:43   #13
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ingen matlyst, slapp osv

Du sier lite om hvilken kalorimengde du får i deg... Så derfor skrev jeg ikke noe om det. Om du skal ha min mening om det så er den så enkel som at et voksent menneske ikke bør under 1500 i snitt over tid... Men om du er under en dag eller to i uka, eller en kortere periode det har ingen ting å si.

Jeg fokuserte på karbohydratene fordi det for meg virker som at kvalmen helst kommer når man spiser næringstett mat en periode og blir matlei og kroppen kanskje ikke er helt omstilt likevel ... og da hjelper det ofte å spise noe som oppleves som "friskere". Det kan være en god salat med litt nøtter og litt olje i dressingen, eller det kan være grønnsaker i andre former. Siden du går på ketolyse ville jeg ikke foreslå litt jordbær...

Uansett går det sjelden an å gjøre noe galt med grønnsaker, om man ikke går helt over på den vegetariske grenen og selv da tar det LANG tid.

Sånn helt generelt vil jeg si at det er for tidlig for deg å bekymre seg for kalorier. Kjenn heller på mettheten (jeg vet - den er litt iffy når man er kvalm, men .... ) og øv deg på å stoppe når du er passe mett.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-07-12, 01:15   #14
taane
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Tromsø
Innlegg: 29
taane er på en erverdig vei

Sv: Ingen matlyst, slapp osv

Det er mulig jeg er enig med dere ang økning av karbohydrater. Det kan hende det er tilfeldig, men på søndag hadde jeg meg en skikkelig uplanlagt sprekk. Og plutselig er matlysten på topp igjen. Tilbake på rein lavkarbo dagen etter, og alt er koselig Håper du finner noe som hjelper deg også!!

taane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 12:43   #15
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Ingen matlyst, slapp osv

Når dette skjer på lavkarbo, så er årsaken ofte lite karbohydrater, og iblant kombinert hard kondisjonstrening, som ofte kan pårvirke matlysten negativt.
Dette er såklart ikke bra, og det er greit å vite at å spise druer eller bananer ofte vil gi sult og matlyst etter en til to timer etterpå. Neida, karbohydrater er ikke usunt eller farlig (går jeg ned i vekt da?) så lenge man holder dem under kontroll og spiser et sunt lavkarbo måltid når sulten kommer tilbake. Bruk krydder, spesielt gurkemeie (gjerne 1/2 til 1 ts) i maten. Hva med en spennende tur i kjøleskapet, hiv opp på bordet det du har av grønnsaker, kanskje du også har en kyllingfilè eller en fiskefeilè der? Oppi panna med krydder du vanligvis ikke bruker (tenk hvordan det lukter på en kinarestaurant). Tomater, paprikan, gurkemeie, koriander, (ikke salamander), gressløk, karrie, chilie, kinakål, lime, kokosmelk og kylling surret sammen og lagt over en seng av frisk spinat? Ikke prøvd det før? Ikke jeg heller, men det kunne vært spennende å se hvor godt det hadde vært (jeg vet jeg hadde elsket det - sånn lager vi ofte nye retter - vi tar det vi har og mixer sammen, og vanligvis blir det helt himmelsk). Lavkarbo byr på så mye godt, så det er synd at du ikke blir sulten. Mye friske grønnsaker i hvert måltid pleier å holde sulten oppe, men er du først kommet "ut å kjøre" er det lurt med noe høykarbo frukt til å hanke det inn igjen. Husk at om det er skikkelig sol og varmt der du bor, så kan det gjøre sitt til at du ikke orker å spise så mye Drikk mye vann med frosne bær i, er mitt forslag da.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 23:50   #16
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Ingen matlyst, slapp osv

Lag mat som frister. Se gjennom oppskrifter med bilder av middager om du ikke vet hva det kan være. Ei nevner spicy mat. Men ikke alle synes det er så godt. Hva liker du? søtt, salt, bittert, surt? lag da noe med den smaken.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 13:22   #17
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Ingen matlyst, slapp osv

Hei
Jeg har ikke nilest alle svarene, så det kan bli noe gjentakelser.
Du må spise 1600 Kcal pr dag. Ellers skrus forbrenningen ned.
Dernest vil saltmangel ofte medføre en generell slapphet. Prøv med litt seltin på maten en ukestid. Og ta de vanlige tabletter som før.
10 gram KH tyder på litt lite blandet salat/ varierte grønnsaker og det kan ha betydening.
Let opp litt lekre retter i blandt oppskriftene.
Lykke til
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 15:49   #18
aragorn
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 81
aragorn er ny på veien

Sv: Ingen matlyst, slapp osv

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Du må spise 1600 Kcal pr dag. Ellers skrus forbrenningen ned.

Hei Torkil

Jeg har lurt litt på dette med energiinntaket og at forbrenningen skrus ned.
Jeg spiser ca. 1600-1700kcal fordelt på 4 måltider for dagen. Fordelingen av fett, protein og karbo ligger rundt der det skal være.

Flere dager i uken, slik som i dag, løper jeg tur på fjellet. Bruker ca. 1.5 time på turen. I følge pulsmåleren ligger jeg på turen i et forbruk rundt om 1200kcal. Sikkert noe feilmargin på målingen og.

Totalt sett da så vil jeg på den dagen jeg har trent ligge på at positivt kaloriinntakk på ca. 500kcal. Er dette for lite? Vil forbrenningen min stoppe opp? Står jeg i fare for å bruke energi av muskler i stedet for fett?

Jeg har jo ingen erfaring som skulle tilsi at forbrenningen stopper. Jeg går jevnt og trutt nedover i cm og kg, men det hadde jo vært trist om jeg mister muskler også. Det er jo en av de tingene vi slipper vanligvis under ketose.

Aragorn

__________________


aragorn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 23:29   #19
Karbokarbo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 48
Karbokarbo er på en erverdig vei

Re: Sv: Ingen matlyst, slapp osv

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Jeg har ikke nilest alle svarene, så det kan bli noe gjentakelser.
Du må spise 1600 Kcal pr dag. Ellers skrus forbrenningen ned.
Dernest vil saltmangel ofte medføre en generell slapphet. Prøv med litt seltin på maten en ukestid. Og ta de vanlige tabletter som før.
10 gram KH tyder på litt lite blandet salat/ varierte grønnsaker og det kan ha betydening.
Let opp litt lekre retter i blandt oppskriftene.
Lykke til
Torkil

Takk for svar, Torkil!
Det har ikke falt meg inn at det kan være salt jeg mangler, så da skal jeg tilføre Seltin i maten.
Jeg ser også ut til og bidra med å opprettholde statistikken din (ref boken) om å ha gått ned 14 kg på 3 måneder Hehe!

Karbokarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vanlig kost, ingen diett, ingen utskeielser BitTorres Andre dietter 17 19-07-11 15:29
Slapp og løs hud Anitave Generell diskusjon 3 14-05-11 22:14
Hjelp - blitt syk og ingen matlyst Ruska Induksjonen 7 27-01-11 11:25
Slapp og ingen matlyst ... mamz Ketolysekuren 4 23-09-10 22:05
Så slapp ... mari10 Lavkarbo generelt 15 12-04-10 21:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no