Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Eldorado rapsolje?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-07-11, 12:09   #1
pim
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 56
Innlegg: 21
pim er på en erverdig vei

Eldorado rapsolje?

Hei, jeg har hatt problemer med aa finne Rapsolje her jeg bor, men kom i dag over Rapsolje fra Eldorado. Siden det ikke staar kaldpresset paa flasken, saa gaar jeg ut fra at den ikke er det? Jeg steker alltid i smör naar jeg lager mat inne, bruker Extra Virgin Olivenolje til det meste ellers, men griller mye og da lurer jeg paa om Eldorados Raps er et ok alternativ?

__________________


pim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: stort sett ketogent Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 12:57   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Eldorado Rapsolje?

Ja,den må du ikke bruke. Kaldpresset olje bør kjøpes på grønn eller brun flaske og det må stå kaldpresset på. Olivenolje finner du nok kaldpresset, den tåler svak varme i stekepanne. Smør kan brukes til steking på høyere varme. Cocosa for steking også. Har du helsekost hos deg har de kaldpresset olje der.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 13:01   #3
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Eldorado Rapsolje?

Hva skjer hvis du bruker den da?

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 14:33   #4
halkatlala
Seniormedlem
 
halkatlala sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: hamar
Alder: 45
Innlegg: 591
halkatlala har en fantastisk aura rundt seghalkatlala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Eldorado Rapsolje?

jeg har brukt eldorado rapsolje til grilling jeg. har ikke dødd av det enda

__________________


halkatlala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 15:38   #5
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Eldorado Rapsolje?

Opprinnelig lagt inn av halkatlala, her.

jeg har brukt eldorado rapsolje til grilling jeg. har ikke dødd av det enda


Hehe ja jeg også bruker den litt. Så går nok sikkert greit vil jeg tro. Har lest om at det ikke er så bra å bruke spesielle oljer for de ikke tåler varme eller hva det var for noe. Det legger seg igjen i kroppen.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 16:26   #6
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Eldorado Rapsolje?

Bør vel ikke bruke den jeg heller men jeg pleier å pensle grillen med den men smører inn kjøtt med oliven eller kokosolje.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 16:52   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Eldorado Rapsolje?

Odelia rapsolje er kaldpresset og finnes i de fleste dagligvareforretninger, ufarget frostet flaske, de har ikke den hos deg da?

Å pensle grillen med ikke-kaldpresset olje er neppe skadelig

Her er en tråd som kan være til nytte, for øvrig

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 19:54   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Eldorado Rapsolje?

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Hva skjer hvis du bruker den da?

Når den ikke er kaldpresset er den veldig raffinert (lite naturlig i sin form) og du vil trenge ekstra antioksydanter som selen, sink, a-vit, e-vit, c-vit m.fl. Jeg bruker rapsolje i sprayflaske, fire sprut er nok så jeg får minst mulig oppvarmet fett i meg.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 11:18   #9
pim
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 56
Innlegg: 21
pim er på en erverdig vei

Sv: Eldorado Rapsolje?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Odelia rapsolje er kaldpresset og finnes i de fleste dagligvareforretninger, ufarget frostet flaske, de har ikke den hos deg da?

Å pensle grillen med ikke-kaldpresset olje er neppe skadelig

Her er en tråd som kan være til nytte, for øvrig

Bor i Spania, og her tror jeg ikke de selger rapsolje, etter den store forgiftningsskandalen paa 80-tallet. Naa er det ikke saa sikkert at det var oljen som var synderen, men siden 700 (tror jeg det var) döde av det, er det vel ikke saa rart at markedet for rapsolje forsvant.. Olivenolje finnes i et vannvittig stort utvalg, bruker Extra Virgin. Men siden den ikke skal ha saa sterk varme har jeg jaktet paa et alternativ til grilling. Liker aa la det som skal stekes ligge i en oljebasert marinade og legge det paa grillen paa höy varme. Kan cocosa brukes til dette? (vet ikke om de har det paa helsekosten her, men kan sjekke). Eller har noen andre tips? Har en indisk matbutikk i omraadet, kan de ha noe der som egner seg?

__________________


pim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: stort sett ketogent Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 11:49   #10
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Eldorado Rapsolje?

Opprinnelig lagt inn av pim, her.

Bor i Spania, og her tror jeg ikke de selger rapsolje, etter den store forgiftningsskandalen paa 80-tallet. Naa er det ikke saa sikkert at det var oljen som var synderen, men siden 700 (tror jeg det var) döde av det, er det vel ikke saa rart at markedet for rapsolje forsvant.. Olivenolje finnes i et vannvittig stort utvalg, bruker Extra Virgin. Men siden den ikke skal ha saa sterk varme har jeg jaktet paa et alternativ til grilling. Liker aa la det som skal stekes ligge i en oljebasert marinade og legge det paa grillen paa höy varme. Kan cocosa brukes til dette? (vet ikke om de har det paa helsekosten her, men kan sjekke). Eller har noen andre tips? Har en indisk matbutikk i omraadet, kan de ha noe der som egner seg?

Å ja, tenkte på at du kunne bo i utlandet (pga mangelen på å'er og æ'er ), men så skrev du jo om Eldorado.

Olivenolje og rapsolje tåler omtrent samme temperatur, ca 180 grader. Så det er ikke så mye å hente på å bytte til rapsolje sånn sett. Jeg holder en knapp på olivenoljen for min del.

Jeg tror ikke jeg ville hatt betenkeligheter med å bruke olivenolje i marinaden og grille etterpå, du kan vel tørke av det meste av marinaden som ligger utenpå kjøttet? Selve grillinga krever jo ikke mye fett.

Ellers kan du jo bruke kokosolje Om du ikke får tak i det der du bor, så kan det kjøpes bl a på iHerb.


Sist redigert av Huldr : 17-07-11 kl 11:58.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 13:01   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Eldorado Rapsolje?

Opprinnelig lagt inn av pim, her.

Bor i Spania, og her tror jeg ikke de selger rapsolje, etter den store forgiftningsskandalen paa 80-tallet. Naa er det ikke saa sikkert at det var oljen som var synderen, men siden 700 (tror jeg det var) döde av det, er det vel ikke saa rart at markedet for rapsolje forsvant.. Olivenolje finnes i et vannvittig stort utvalg, bruker Extra Virgin. Men siden den ikke skal ha saa sterk varme har jeg jaktet paa et alternativ til grilling. Liker aa la det som skal stekes ligge i en oljebasert marinade og legge det paa grillen paa höy varme. Kan cocosa brukes til dette? (vet ikke om de har det paa helsekosten her, men kan sjekke). Eller har noen andre tips? Har en indisk matbutikk i omraadet, kan de ha noe der som egner seg?

Indiske butikker har nok klarnet smør. Ghee.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 16:58   #12
pim
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 56
Innlegg: 21
pim er på en erverdig vei

Sv: Eldorado Rapsolje?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Å ja, tenkte på at du kunne bo i utlandet (pga mangelen på å'er og æ'er ), men så skrev du jo om Eldorado.

Olivenolje og rapsolje tåler omtrent samme temperatur, ca 180 grader. Så det er ikke så mye å hente på å bytte til rapsolje sånn sett. Jeg holder en knapp på olivenoljen for min del.

Jeg tror ikke jeg ville hatt betenkeligheter med å bruke olivenolje i marinaden og grille etterpå, du kan vel tørke av det meste av marinaden som ligger utenpå kjøttet? Selve grillinga krever jo ikke mye fett.

Ellers kan du jo bruke kokosolje Om du ikke får tak i det der du bor, så kan det kjøpes bl a på iHerb.

Tusen takk for svar! Det finnes en butikk her med en del norske varer, og der kom jeg over Eldoradoen. Skal sjekke om jeg finner kokosolje paa helsekost eller indisk, ellers holder jeg meg vel til olivenoljen som för. har ikke de norske bokstavene, men til gjengjeld har jeg denne: ññññ Iññmari fin hvis man skal skrive tröndersk

__________________


pim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: stort sett ketogent Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 21:05   #13
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Eldorado Rapsolje?

Opprinnelig lagt inn av pim, her.

Tusen takk for svar! Det finnes en butikk her med en del norske varer, og der kom jeg over Eldoradoen. Skal sjekke om jeg finner kokosolje paa helsekost eller indisk, ellers holder jeg meg vel til olivenoljen som för. har ikke de norske bokstavene, men til gjengjeld har jeg denne: ññññ Iññmari fin hvis man skal skrive tröndersk

Deñ va fin, ja!

Trøndera fiññes overailt

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan noen gi meg næringsinnholdet fra eldorado/heistad vaniljesaus? Ferskenbeinet Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 15-10-10 11:39
Heistad/Eldorado vaniljesaus Ferskenbeinet Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 24-08-10 13:01
Eldorado sukkerfri sjokoladepudding på Rema paprika Lavkarbo generelt 3 25-07-10 21:42
Rapsolje mocca75 Atkins kosthold 5 29-10-07 13:30
Rapsolje kals Spørsmål og svar 3 01-09-06 14:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no