Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lasagne, taco?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-12-12, 05:14   #1
maulie
Medlem
 
maulie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Notodden
Alder: 32
Innlegg: 65
maulie er på en erverdig vei

Lasagne, taco?

Hei hei!

Jeg har nå gått på diett i 3 og en halv uke, og gått ned ca 9kg! Fikk vell en brå start, men det er vel kanskje normalt. Nå står det ganske stille, og har gjort det en ukes tid. Men slikt må man vel regne med? Mista litt motivasjonen når jeg gikk ned så mye på 2 uker, så pluselig litt opp og ned dagen fram til nå, men man kan jo ikke gå ned 5 kg hver uke, det skulle tatt seg ut. Hehe!

Men ja, har hatt en regel for meg selv med min diett, og det vil si at jeg ser på næringsinnhold pr 100g på alt jeg kjøper og spiser kun det som er under 6g karbo og under 10g fett pr 100g. Så det går som regel i kyllingkjøttdeig eller svinekjøttdeig med classic wok miks og en dert fløtesaus. Ellers går det i kyllingfilet, grønnsaksposer, skyr, egg/omelett, kalkunløvbit osv.

Spiser 3-4 ganger daglig og drikker en del vann eller fun light saft. Hender jeg tar ett eller to glass ekstra lett melk eller lettmelk til frokost. Er ikke allverdens i det heller. Har sluttet helt med brus, og nesten helt med farris også. Før drakk jeg endel brus og farris og spiste max to ganger om dagen, som regel en gang bare på kvelden og da gikk det som regel i lasagne, taco, pizza eller lignende. Så det har blitt en stor forskjell, men trives faktisk og lengter ikke så allverdens etter potetgull, brus og snacks. Hadde på ingen måter sprukket i nærmeste framtid for å si det sånn.

Men det jeg egentlig lurer på.. Om jeg skal ta en liten pause fra dette som noen kan si er litt ekstremt da, og spise litt mer karbo og fett isteden, og så tilbake til denne i en periode igjen senere for å gå ned litt fortere igjen, men er det da farlig å spise feks Toro Lasagne pakke eller Toro Taco Lasagne? Så bakpå Toro Taco Lasagne at det bare var 8-9 karbo pr 100g og under 10g fett også, og dette var når den var tilbredt med vanlig kjøttdeig, lettmelk og ost! Blir jo litt mindre om man feks tar ekstra lett melk, svinekjøttdeig og Synnøve Så Lett ost (i den er det jo omtrent ikke noe)? Jeg syns dette var lite karbo i til at det er pastaplater og ost i? Har jo sluttet helt med både pasta, poteter, ost, brød, knekkebrød osv, så er litt redd for dette da, men noen som kan hjelpe?

Og en ting til angående vanlig taco, fant faktisk en ny (?) rømme i butikken (ny for meg hvertfall, hehe), ekstra lett rømme, bare 10g fett pr 100g. Om man skal lage taco med svinekjøttdeig, tacopulver, salat, løk, tomat, litt mais, ekstra lett rømme, kanskje litt synnøve så lett ost?, så høres jo dette bra ut, men jeg føler meg helt avhengig av å ha lefser eller skjell, men det er jo så ekstremt mye karbo i. Over 40-50g i hver pr 100g jo.. Noen som har noen tips til noe å bytte ut med skjell eller lefser, som faktisk er ok, eller godt?

Tusen takk for svar! God jul alle

maulie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Egenkomponert" Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 07:41   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lasagne, taco?

Kan du beskrive dietten din? For meg virker det som du forsøker å spise både karbohydratfattig og fettfattig? Husk at kroppen har mye større behov for fett enn karbohydrater. Vi har to essensielle fettsyrer - som man ikke kan danne selv - og både hud og hjerne og alle cellemembraner trenger nok og riktig fett for å fungere riktig ...

Ang. taco så spiser jeg det. Jeg velger vanlig kjøttdeig og lager tacosalat med knuste skjell i stedet for å spise i skjell eller lefser. På den måten begrenser jeg karbohydratene. Jeg bruker fullfet ost og seterrømme.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 08:03   #3
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Lasagne, taco?

Du må først og fremst gjøre noe med den fettskrekken din! Det er ikke fett man blir feit av!

Når du kutter kraftig i karbohydratene er det viktig å få i seg nok fett, et sted skal du jo hente energien din fra. Det du gjør nå er å sette kroppen din i sultmodus, noe som vil kjøre forbrenningen din ned på sparebluss slik at vekttapet stopper og du blir slapp og får lite energi. Jeg vil anbefale deg å lese deg opp på lavkarbo, når man kutter drastisk i en hovedbestanddel i kostholdet er det viktig å tilegne seg kunnskaper om hva man må erstatte dette med!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 15:21   #4
maulie
Medlem
 
maulie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Notodden
Alder: 32
Innlegg: 65
maulie er på en erverdig vei

Sv: Lasagne, taco?

Spiser jo rundt 70-80 g fett om dagen pluss omega 3 osv. Blir man feit av å spise knekkebrød og grov brød da siden det er vilt med karbo?

maulie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Egenkomponert" Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 22:37   #5
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Lasagne, taco?

Opprinnelig lagt inn av maulie, her.

Blir man feit av å spise knekkebrød og grov brød da siden det er vilt med karbo?

Jepp!!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 15-12-12, 09:42   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lasagne, taco?

Du er på rett vei, men likevel feil... Begynn med å lese denne! http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-12-12, 18:24   #7
maulie
Medlem
 
maulie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Notodden
Alder: 32
Innlegg: 65
maulie er på en erverdig vei

Sv: Lasagne, taco?

Ja, er det bare normal lavkarbo som fungerer? Jeg bare klarer ikke i mitt hode å se for meg at jeg går ned fort om jeg sitter å spiser sæterrømme, baconcrisp, bernaise saus, dressinger og det som er..

maulie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Egenkomponert" Svar med sitat
Gammel 15-12-12, 19:17   #8
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Lasagne, taco?

Opprinnelig lagt inn av maulie, her.

Ja, er det bare normal lavkarbo som fungerer? Jeg bare klarer ikke i mitt hode å se for meg at jeg går ned fort om jeg sitter å spiser sæterrømme, baconcrisp, bernaise saus, dressinger og det som er..

1. Men Taco og Lasagne ser du for deg at er super slankemat hvis du skal ned fort? Dessuten, du må se på mer en antall karbohydrater og fett når du velger mat. Spesielt når du spiser færre kalorier, må maten du spise være full av næring. Ikke bare masse salt, kunstige smaksforsterkere etc.

2. Det er ikke noe som heter "normal lavkarbo". Lavkarbo er en paraplybetegnelser for en rekke varianter av kosthold
hvis fellesnevner er redusert inntak at karbohydrater i forholdt til "standard" kosthold. Jeg, og mange andre, rører ikke rømme, baconcrips, bernaisesaus etc, og vi går ned fint, vi.

3. I en av trådene du startet tidligere der du vel trodde at du gikk på PSMF, anbefalte jeg deg å lese deg opp på lavkarbo, skaffe deg litt kunnskap - å vite hva du driver med er noe av det mest essensielle for å lykkes på diett. Jeg er temmelig sikker på at du ikke har fulgt dette rådet. Foreslår at du gjør det.


Sist redigert av Sugarpill : 15-12-12 kl 23:56.
Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 08:58   #9
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Lasagne, taco?

Opprinnelig lagt inn av maulie, her.

Jeg bare klarer ikke i mitt hode å se for meg at jeg går ned fort om jeg sitter å spiser sæterrømme, baconcrisp, bernaise saus, dressinger og det som er..

Poenget er ikke å gå ned fort, men å legge om kostholdet til noe som gjør at du klarer å holde vekten nede også over tid. Og kroppen trenger energi, det nytter ikke å sulte seg i et halvt år for så å gå tilbake til sitt gamle kosthold etterpå. Da kommer kiloene tilbake fortere enn du får sagt skillingsbolle!

Om du forholder deg til et fornuftig lavkarbokosthold får du økt energi, bedre helse og en vekt som justerer seg selv ned til det nivå den naturlig burde være. I tillegg spiser du deg god og mett på gode, sunne matvarer i stedet for blandingsprodukter med redusert fettinnhold og en lang liste med rare E-stoffer. Selv om du ikke skal spise ubegrenset med fett (det begrenser seg uansett selv) så er det fettet som gir deg energi, og det er også det som holder deg mett lengre slik at du ikke trenger å småspise i tide og utide. Jeg vil anbefale deg å lese et par bøker om emnet, slik at du lettere forstår sammenhengen mellom mat og helse. Hexebergs bøker er for eksempel utmerkede i så måte.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 10:06   #10
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Lasagne, taco?

Opprinnelig lagt inn av maulie, her.

Spiser jo rundt 70-80 g fett om dagen pluss omega 3 osv. Blir man feit av å spise knekkebrød og grov brød da siden det er vilt med karbo?

Jeg er uenig med Index her (h*n svarer ganske enkelt Jepp!), med mindre man er insulinresistent så blir man ikke feit av å spise knekkebrød. Det er min påstand i alle fall. Selv spiser jeg to ryvita med enten ca. 100 g makrell i tomat eller litt bremykt + jarlsberg/gulost (normal, ikke lett) og kaviar til frokost og det passer meg ypperlig for å gå litt ned i vekt / holde vekten.

Grovt brød inneholder mye mer kalorier enn grove knekkebrød og mye grovt brød kan føre til vektøning om man spiser for mye av det, eller er insulinresistent.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 10:18   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lasagne, taco?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg er uenig med Index her (h*n svarer ganske enkelt Jepp!), med mindre man er insulinresistent så blir man ikke feit av å spise knekkebrød. Det er min påstand i alle fall. Selv spiser jeg to ryvita med enten ca. 100 g makrell i tomat eller litt bremykt + jarlsberg/gulost (normal, ikke lett) og kaviar til frokost og det passer meg ypperlig for å gå litt ned i vekt / holde vekten.

Grovt brød inneholder mye mer kalorier enn grove knekkebrød og mye grovt brød kan føre til vektøning om man spiser for mye av det, eller er insulinresistent.

Er enig her, vil bare presisere at det gjelder for folk som tåler korn/gluten, ikke for de av oss som reagerer med betennelser på en kornrik diett. Og ha med i mente at det er mange flere enn vi tror. (Står fram som eksempel på at det tok 20 år å finne ut at jeg ikke tålte korn... og gjennomsnittet for en cøliaiker er 7 år.)
Og jeg bor sammen med en som spiser sitt daglige knekkebrød og tilsynelatende holder seg misunnelsesverdig frisk.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 11:21   #12
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Lasagne, taco?

Det var kanskje en overforenkling å si at man blir feit av å spise grovt også. Men grovbrød er gjerne ikke så grove som de gir inntrykk av, og de består uansett i det store og hele av karbohydrater (dvs sukker) som er hovedårsaken til at mange av oss ikke klarer å holde vekten nede. Mitt poeng var at en diett der man kutter ut både sukker/karbohydrater og fett vil være for energifattig til å overleve på over lengre tid, og i tillegg vil kroppen komme såpass i ulage at man ikke vil fungere noe videre i det daglige. Så å tro at man spiser sunt bare fordi man spiser grovt er vel ikke fullt så sant i dag som det var for kun få år siden...

Sammensetning av kostholdet er det viktige etter mitt syn. Det er grunne til at jeg har gått ned 27,5kg på lavkarbo, noe jeg aldri har vært i nærheten av å klare på kalorifattige slankekurer tidligere. Nå spiser jeg meg god og mett, går ned i vekt og har det helt suverent!


Sist redigert av index : 17-12-12 kl 11:27.
index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 17:57   #13
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Lasagne, taco?







Hvis det var meg som lurte, og ikke du.... all respekt for andres meninger!!!

Så ville jeg altså ha laget tacoen min med skikkelige, ekte produkter: Skikkelig rømme og fet ost, stekt kjøttdeigen i meierismør og brukt en tacokrydderoppskrift fra dette forumet. Ellers ville jeg laget en deig ala lavkarbopasta herfra som lefse. Og til slutt ville jeg nøyd meg med å spise en god tacolefse og ferdig med det. Kanskje litt sulten og snut for å ikke spise mer, men samtidig god samvittighet for riktig sammensetning og sånt.. og ikke noen karbobomber.
Men det er jo ikke lett. må planlegge, ønske og gjennomføre Lykke til med deg.

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 23:36   #14
maulie
Medlem
 
maulie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Notodden
Alder: 32
Innlegg: 65
maulie er på en erverdig vei

Sv: Lasagne, taco?

Jeg har ikke sagt jeg skal spise taco og lasagne, men jeg spørte om det ikke var så ille egentlig siden det står på toro pakka at det bare er 8-9 karbo pr 100g, noe som jeg ikke syns var så allverdens, men ok. Syns noen er litt klagete her :P Takk for alle positive svar ellers!

Jeg spiser mye mer enn før, spiser ca hver 3-4 time. Spiser rent kjøtt, grønnsaker, egg, osv. Min regel for meg er at jeg spiser det som er under 6g karbo og under 10g fett pr 100g, og har aldri vært så mett eller spist så mye som nå før Gått ned 11 kg på 4 uker nå, ikke at det er noen drastisk forskjell på meg, ser ikke så mye forskjell selv. Men dette er måten jeg syns det er lett å holde regler for meg selv om hva jeg kan spise og ikke. Spurte bare hva folk mente om den pakka siden det sto dette


Sist redigert av maulie : 18-12-12 kl 04:54.
maulie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Egenkomponert" Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 08:08   #15
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Lasagne, taco?

Ikke noe problem! Så lenge det virker for deg er det helt suverent. Grunnen til at mange reagerer er at du er så redd for naturlig fete produkter, lettprodukter er fyfy på lavkarbo for de fleste. For meg så høres det ut som om du prøve å kombinere det beste fra lavkarbo og Grethe Roede i en diett, og det kan bli litt feil over tid. Men så lenge du er bevisst på hvordan kroppen din reagerer på kostholdet så fungerer det kanskje greit. Men jeg antar at grunnen til at du spiser så ofte nå er at du får i deg for lite fett. Fett metter lenge, og derfor greier de fleste seg fint med 2-4 måltider daglig på lavkarbo.

Jeg er litt skeptisk til at vanlig lasagne kan ligge på 8-9g karbo pr 100, det høres mest ut som en feilmerking. Jeg ville ikkke ha tatt sjansen så lenge det finnes så mange bedre alternativer...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 22:08   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lasagne, taco?

Det er ikke kun karboene som teller, det er vel så viktig hvilken type det er. I taco og lasagne er det stivelse, gjerne fra mais, som er den verste typen. Dette skyter blodsukkeret i været, som igjen gjør at kroppen må produsere mye insulin. Og vi vet jo hva insulinet gjør? Jo, det er det som gjør at vi kan lagre fett! Jo mindre blodsukkerstigning, jo mindre fett lagres. Rett og slett.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-12, 01:04   #17
maulie
Medlem
 
maulie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Notodden
Alder: 32
Innlegg: 65
maulie er på en erverdig vei

Sv: Lasagne, taco?

Takk for svar!

Ja, jeg kommer ikke til å spise det.. Hehe.. Bare lurte. ja, jeg spiser maks 4 ganger om dagen da.. men er det ikke det som er bra da? ofte og lite? er jo ikke bra og spise bare 2 ganger om dagen feks? da stopper jo forbrenninga opp mellom dagen?

maulie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Egenkomponert" Svar med sitat
Gammel 20-12-12, 07:07   #18
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lasagne, taco?

Opprinnelig lagt inn av maulie, her.

Takk for svar!

Ja, jeg kommer ikke til å spise det.. Hehe.. Bare lurte. ja, jeg spiser maks 4 ganger om dagen da.. men er det ikke det som er bra da? ofte og lite? er jo ikke bra og spise bare 2 ganger om dagen feks? da stopper jo forbrenninga opp mellom dagen?

Alle de reglene du har lært gjelder for det meste høykarbo der man spiser lite kalorier. På lavkarbo spiser man NÅR man er sulten og TIL man er passe mett. Man ser ikke på klokka og deler ex antall måltider ut over ex antall timer. Jeg spiser gjerne 2 ganger om dagen jeg, og har gått ned 25kg. Poenget er at man har hele tiden tilgang på energi, sitt eget kroppsfett. Men da må kroppen få vite at det er fett som er hovedenergikilde nr 1, altså IKKE skrump inn på fettet.
Les nybegynnertråden her inn GODT og sett deg GODT inn i en lavkarbofilosofi og følg den.
Glem alt om gamle regeler, lær deg de nye.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 06:04   #19
maulie
Medlem
 
maulie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Notodden
Alder: 32
Innlegg: 65
maulie er på en erverdig vei

Sv: Lasagne, taco?

Ja og jeg har gått ned 12 kg til nå. Er jo slik at man skal finne slik man trives med og sånn man føler at det går fint.. det føler jeg nå med lite karbohydrater. Er vel ikke noe galt i om jeg selv velger å kutte LITT ned på fett. Ser på klokka? Vet vel ikke jeg hva du gjør.. Spiser bare når jeg er sulten jeg

maulie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Egenkomponert" Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 19:44   #20
knuttien
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Nesodden
Innlegg: 36
knuttien er på en erverdig vei

Sv: Lasagne, taco?

Opprinnelig lagt inn av maulie, her.

Jeg har ikke sagt jeg skal spise taco og lasagne, men jeg spørte om det ikke var så ille egentlig siden det står på toro pakka at det bare er 8-9 karbo pr 100g, noe som jeg ikke syns var så allverdens, men ok.

8-9 karbo per 100 gram er ikke så ille. MEN du spiser da ikke kun 100 gram lasagne til middag og blir mett av det?

Jeg må ihvertfall ha 300 gram lasagne for å bli mett, og da er vi jo opp i 25-30 gram karbo - og da blir det fort for mye.

Forøvrig hvis du er glad i lasagne vil jeg tipse deg om følgende tacolasagne som er enkel og lage selv, og som jeg har spist en hel drøss av i det siste!

Ingredienser:
Kjøttdeig
Taco krydder (jeg lager mitt eget, men du må ikke det)
eventuelle grønnsaker: (pleier å bruke litt squash eller fersk sjampinjong eller paprika, løk o.l)

Creme Fraiche (1 beger)
Philadelphia ost (orginal) (200gram – ikke Family pack)
Gulost til topping

Slik lager du det:
Steker kjøttdeigen og grønnsaker og tilsetter tacokrydder(ikke tilsett vann)
Blander sammen creme fraiche med philadelphiaosten i en bolle.
Rasper hvitosten.

Legger så kjøttdeigblandingen i bunnen av en ildfastform.
Har over cremefraiche/philadelphia blandnigen. (fordel utover)
Strør så osten på toppen og putter formen inn i ovnen.

Ovnen er forvarmet til sånn rundt om 225 grader, steketid: ca 25-35 min.

Karboinnhold:
1 Creme Fraiche = 8,7 gram Karbo (hele boksen)
1 Philadelphia ost = 6,4 gram karbo (hele pakka)
400 gram kjøttdeig = 0 karbo
Gulost = 0 karbo
Sjampinjong = 3,4 per 100 gram.
Squash = 2 gram per 100 gram.
Eks: 100 gram sjampinjong og 100 gram squash:


Totalt innhold: 20,5 gram for hele retten. / 2 = 10.25 gram for 2 middager eller for min del gir den meg 3 middager noe som betyr 6,83 gram karber per middag. (og det er mer enn 100 gram lasagne for å si det sånn)
Jeg spiser også ofte salat ved siden av også.

knuttien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 02:06   #21
maulie
Medlem
 
maulie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Notodden
Alder: 32
Innlegg: 65
maulie er på en erverdig vei

Sv: Lasagne, taco?

Hehe ja enig der, virker mye bedre denne Men tenkte på om man feks droppet pastaplatene og brukte avocado eller noe isteden? Er ikke så flink til å lage så mye selv :P

maulie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Egenkomponert" Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 06:42   #22
Myrine
Medlem
 
Myrine sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 217
Myrine er virkelig snillMyrine er virkelig snillMyrine er virkelig snillMyrine er virkelig snill

Sv: Lasagne, taco?

Opprinnelig lagt inn av maulie, her.

Hehe ja enig der, virker mye bedre denne Men tenkte på om man feks droppet pastaplatene og brukte avocado eller noe isteden? Er ikke så flink til å lage så mye selv :P

Tynne skiver av squash er et glimrende alternativ for pasta. Bruk en osthøvel

Personlig ville jeg ikke ha brukt lasagne sausen fra Toro, hvis du søker på oppskrifts forumet finner du mange gode oppskrifter på tomatsaus og ostesaus som f.eks denne : http://forum.lavkarbo.no/showthread....hlight=lasagne

__________________

Sist redigert av Myrine : 15-01-13 kl 06:50.
Myrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbokost med fokus på energibalansen ;) Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 07:18   #23
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lasagne, taco?

Opprinnelig lagt inn av maulie, her.

Hehe ja enig der, virker mye bedre denne Men tenkte på om man feks droppet pastaplatene og brukte avocado eller noe isteden? Er ikke så flink til å lage så mye selv :P

Eneste måten å lære på er jo å prøve, ikke sant? Tomatsaus er virkelig ikke noe hkus pokus. Du følger gjerne ei oppskrift som sier noe sånt som: Hakk en løk og stek den sammen med 1 pakke kjøttdeig, slå i en boks hakkede tomater og slå ned varmen slik at det ikke spruter tomatsaus over hele kjøkkenet , ha ei teskjed salt og 1/2 teskjed pepper og 1ss sitronsaft( lite triks for å få sausen sølt uten søtning), la det hele stå og såvidt koke i 10-30 minutter, rør nå og da.

Er du lur, så steker du opp masse løk, masse kjøttdeig og lar sausen koke i en stor gryte, heller sausen i bokser og fryser ned porsjoner= mindre klin og mange raske middager.

Dette klarer en 6.klassing( yes, jeg har satt mange unger igang med dette og de fikser det utmerket). Det er ikke rocket science.

De beste lasagneplatene lager du slik:
Visp 3 egg til de blir luftige( du ser de forandrer farge), trenger ikke å være stiv eggedosis! Ha i rundt 90-100g kremost eller naturell smelteost( slik som baconost, fås til 9kr boksen på kiwi), visp til osten er uten klumper. Ha så i en klype salt og 27g fiberhusk, visp sammen.
La stå og svelle mens du klipper opp bakepapir, to stykker. Smør på litt olje eller smør på en av de. Når røra di er blitt deig legger du den på det usmurte papiret, legg det smurte papiret OVER og kjevle ut til det dekker størrelsen på bakeplata di. Stek i 10min på 150g. La papiret sitte på mens du steker.
Ta pastaen ut av ovnen, ta av papiret og nå kan du velge om du ruller den til en rull og skjærer tynne skiver med en kniv og får tagliatelle eller om du skjærer til flak til passer i en ildfast form og lager lasagne.

Vil du ha ostesaus, så varmer du 3 dl fløte, ta kjelen av plata og visp sakte inn to gode never revet ost.

Legg plater, tomatsaus, ostesaus osv lagvis. Vil du gjøre det enkelt med sausen, så kan du ha litt fløte og ost rett i tomatsausen.

Det er ikke så vanskelig som det høres ut som. Og man lærer ikke noe om man ikke prøver.

Og store porsjoner som kan fryses eller alltid cluet som lettner hverdagen.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Oste-lasagne! Hyper Middag 143 19-05-14 15:09
Lasagne Bønna200 Middag 1 16-03-13 18:44
Lasagne? Lisszy Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 08-03-12 23:49
Nok en lasagne monstermarihone Middag 1 06-05-11 09:45
Taco-lasagne Iset Middag 8 14-03-05 11:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no