Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Ny her-trenger litt hjelp: PCOS og kosthold!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-05-10, 10:51   #1
Idus
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1
Idus er på en erverdig vei
Question

Ny her-trenger litt hjelp: PCOS og kosthold!

Hei

Jeg har akkurat registrert meg som ny bruker her.
Årsaken er kort fortalt at jeg (med rimelig stor sikkerhet) har fått diagnosen PCOS. Jeg har blitt undersøkt hos gynekolog, og venter nå svar på en del blodprøver (jeg skal ringe fastlegen min i morgen og høre åssen insulinen er - tok kun insulin hos fastlegen, resten hos gynekologen). Jeg hadde ikke hørt om PCOS før, men etter at jeg var hos legen har jeg lest en del rundt på internett. Alt jeg har lest har (heldigvis) gitt meg en del svar på ting jeg har lurt på de siste årene (som hårvekst, uregelmessig/fraværende menstruasjon osv).

Jeg sluttet med p-piller for ganske nøyaktig ett år siden (mannen min og jeg vil ha barn). Det var da jeg merket at kroppen ikke "fungerte helt bra". Utover høsten og senere våren har jeg følt meg gradvis dårligere - kun hatt mensen to ganger, skikkelig "oppblåst" mage, vondt i magen (legen snakket noe om hovne eggstokker) + at jeg innimellom får kramper i begge leggene når jeg trener (noe jeg aldri har hatt tidligere). Jeg er i utgangspunktet normalvektig, men etter at jeg sluttet på p-piller har buksene begynt å bli trangere (det er noen bukser som ikke passer lenger heller..) + at det er ukomfortabelt å gå i olabukser da de strammer rundt magen.

Jeg skal ikke inn til ny undersøkelse hos gynekologen før 24. juni. Spørsmålet mitt er da: Dersom fastlegen i morgen sier at insulinnivået i blodet mitt er for høyt, kan jeg da på egenhånd endre kostholdet mitt til lavkarbo, eller bør jeg vente til jeg får nærmere oppfølging eller bekreftelse fra gynekologen? Jeg har stor tro på at en endring av kostholdet vil hjelpe - jeg spiser nemlig mye brødskiver, pasta osv. og er glad i søtsaker... Jeg vet ikke om jeg vil vente en hel måned med å endre kostholdet mitt (til jeg får snakket med gynekologen) - det ikke er noe godt å gå rundt med en vond "afrikamage", jeg vil gjerne at kroppen skal fungere optimalt, jeg er litt bekymret for helsa mi og mannen min og jeg ønsker oss barn

Siden jeg i utgangsgpunktet ikke er overvektig, så ønsker jeg ikke å gå ned i vekt. Det er kun for å få kroppen og hormonene i balanse slik at jeg får tilbake menstruasjonen og kroppen fungerer bedre. Går det an å spise lavkarbo uten å gå ned i vekt?

Og et siste spørsmål: Jeg har lest mest om Fedon Lindberg, og tror det kan være veien å gå for meg. Men hva er egentlig forskjellen på Lindberg og Atkins. Jeg har prøvd å lese om det, mens synes det er mye det samme. Eller har jeg misforstått?

Takknemlig for svar!


Sist redigert av Idus : 30-05-10 kl 22:05. Årsak: Skrevet feil
Idus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg/lav GI Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 11:39   #2
Nahla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 30
Nahla er på en erverdig vei

Sv: Ny her-trenger litt hjelp: CPOS og kosthold!

Hei og velkommen hit

Jeg har også PCOS og har merket bedring etter at jeg startet med lavkarbo. Menstruasjonen ble normal hver måned etter at jeg hadde spist lavkarbo i ca. 2 mnd Så jeg vil absolutt anbefale å prøve ut dette! Jeg skulle ikke tro at det gjør noe om du begynner idag, hva sa fastlegen om insulinnivået ditt? Min gynekolog fraråder meg å gå på lavkarbo pga hennes egne etiske grunner, selv om jeg forteller henne at dette virker. Derfor er det kanskje ikke vits at du venter til oppfølging hos gynekolog, for de er ofte ikke så positive til lavkarbo uansett :P

Jeg tror altså at jeg hadde startet med lavkarbo med en gang hvis jeg var deg Les litt rundt på forumet for å sette deg litt inn i ting. Du finner mye nyttig her.

Glemte nesten å si at jeg også er normalvektig, og det går helt fint å spise lavkarbo uten å gå ned i vekt Jeg har holdt omtrent samme vekt nå som når jeg spiste mer karbohydrater. Du vil nok føle deg mindre oppblåst også

Linberg og Atkins er ganske like (dvs Lindberg og Atkins Vedlikehold). Men Atkins er delt i flere faser hvor du skal legge til mer og mer karbohydrater til du finner ditt "nivå" der du hverken går opp eller ned i vekt. Lindberg teller ikke karbohydrater på samme måte, men fokuserer mer på GI og sammensetning av protein/fett/karbo i hvert måltid. Jeg tror hvertfall det er slik, rett meg hvis jeg har feil

Dette ble litt langt :P Men lykke til hvertfall, håper du finner utav det

Nahla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 13:28   #3
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Ny her-trenger litt hjelp: PCOS og kosthold!

Samtykker med Nahla. Bare begynn med lavkarbo du.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 00:22   #4
Maysn
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger.
Innlegg: 9
Maysn er på en erverdig vei

Sv: Ny her-trenger litt hjelp: PCOS og kosthold!

Hei, jeg er også ganske ny her, for et par måneder siden fikk jeg vite at jeg har PCOS. Jeg er 1,62 høy og veier 67 kg. Har denne deigete magen og flesk på øvre innside lår, som aldri forsvinner uansett hvor mye jeg trener, strammer og peser. Ellers er jeg normalvektig. Er det bare meg, eller er det flere som har PCOS som også har opphoping av fett på innside lårene, slik at de gnisser og skaper eksem når man ikke har på seg bukse??? Samtidlig ser dette ikke fint ut, har alltid drømt om mellomrom mellom lårene... Det jeg nå lurer på om vi som har PCOS har noe skade av cola light eller andre light produkter? Der finnes jo ingen KH, men det kunstige søtningsmidlene, er de bra for insulinet? Finnes det ingen sjokolade for oss som en kan spise med god samvittighet? Er det noen der ute som vet om noen leger/spesialister innen PCOS i Trondhjem som kan hjelpe meg med å sette opp diett og oppfølging? Tror det kunne hjulpet meg mye ettersom jeg selv gir fort opp etter en stund når jeg ikke ser at det fungerer. Og får man dekket laserbehandling av hårvekst og laser behandling av arr etter kviser når man har diagnosen PCOS??
Setter veldig pris på svar, hilsen fra meg

Maysn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger litt hjelp Vifster Spørsmål og svar 1 28-04-10 08:09
Trenger hjelp til kosthold hs89 Induksjonen 7 30-03-10 10:44
Trenger hjelp med GI & GB + litt til ... Sina Dr Lindbergs 0 24-01-10 18:46
Helt ny og trenger litt hjelp av Torkil og dere andre med litt erfaring digger Ketolysekuren 4 07-01-09 22:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no