Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ketose - inn og ut av ketose...? hva skjer da?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-07-05, 23:28   #26
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Chumpsy

har forstått at Atkins bruker mye mettet fett, ost, bacon osv... slik at man ikke får "godtesug".. kan dette stemme? ..

Neeei, ikke helt. Atkins bruker IKKE mye mettet fett. Han har nok moderert seg i løpet av de noen og tredve årene .... Han begrenser mengde og type mettet fett og anbefaler godt fett isteden.

Sitat:

Fett er den mekanismen som gjør at karbo-kontrollert vekttap virker. Når du følger Atkins, er fett din venn. Ikke bare fordi det er mettende, men også fordi det minsker strømmen av glukose ut i blodet ditt. Ved å moderere blodsukkersvingninger, reduserer fett trangen til karbohydrater. Sunt fett kombinert med karbo-kontrollert inntak øker forbrenningen av lagret kroppsfett. Når kroppen din primært bruker fett i stedet for glukose til drivstoff, kalles stoffskifteprosessen lipolyse. Fettet du spiser bør imidlertid være godt fett. Naturlig sunt fett finnes i oliven og olivenolje, frø, nøtter, frøolje, nøtteolje, nøttesmør, avokado, fet fisk slik som laks, sardiner og makrell og smør. Studier i Atkins Ernæringsprogram har vist at mettet fett fra kjøtt, smør og kokosolje generelt ikke utgjør en helsemessige risiko, så lenge du ikke konsumerer overdrevne mengder karbohydrater.

I Introduksjonsfasen og i Vedvarende vekttap vil du forbrenne både kostfett og kroppsfett for energi. Men når du har kommet til Fasen før vedlikehold og Vedlikeholdsfasen og spiser mer karbohydrater, bør du redusere inntaket av fett (og dermed protein), og du vil ikke lenger primært være i fettforbrenningsmodus. De typer fett du bør unngå, er kjemisk behandlede hydrogenerte oljer, som margarin og vegetabilsk matfett. Se etter pressede eller kaldpressede oljer og lagre dem på et mørkt, kaldt sted for å unngå at de blir harske eller at de oksiderer. Pass også på at du ikke lar oljen brenne eller begynne å ryke når du lager maten. De som prøver å lage en versjon av Atkins med lite fett finner at de blir sultne, og de vil dessuten ikke klare å oppnå det samme vekttapet som de som konsumerer sunt fett.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-07-05, 08:53   #27
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av themonk

Du må huske på at det er mange andre som leser på forumet her daglig. Du, som bestemor, har veeeeldig stor innflytelse på andres oppfatninger og holdninger her inne. Du har et stort ansvar som hviler på dine skuldre.
Helt objektivt og generelt sett er ikke en "spisedag" noe problem, og det synes jeg er viktig å få fram. Selv om det kanskje ikke er riktig for Chumpsy her, så er det andre også som kan ha nytte av denne informasjonen.

Takk themonk, du behøver ikke å minne meg på ansvar. Jeg svarer ut fra kunnskap og erfaring samlet igjennom over 20 år på Atkins....(og fra erfaring samlet hos Atkons gjennom 30 års og 70000 pasienter) OG jeg svarer ut fra spørsmålsstiller sin situasjon - ikke til alle andres som måtte komme til å lese det. Det er ganske enkelt ikke mulig å få til i et kort innlegg. Jeg uttaler meg ikke kategorisk og sier at en ting er det eneste rette for alle. Jeg sier heller ikke at "det og det" skje/ikke vil skje, - jeg sier at "du kan ikke regne med". Det er en stor forskjell her !! Jeg sier heller ikke at spisedag er noe problem for alle, men at det ikke funker for alle. Jeg sier også at det kan være en ide for Chumpsy å kutte ut spisedagen for å se om det har noen virkning. Les hva jeg sier da kjære deg !!

Hoveddaken er at Chumpsy skjønner hva jeg sier - og det gjorde hun !

Nå er denne tråden avsluttet for min del....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 10:40   #28
chubby
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 47
Innlegg: 4
chubby er på en erverdig vei

Sv: Ketose - inn og ut av ketose...? hva skjer da?

Jeg vet åssen du har det.
Jeg hadde det også slik, men så bestemte jeg meg for å tenke litt annerledes.
Jeg bestemte meg for å "holde ut" ved sette meg ett mål i tid istedet for vektmål. Da har du på en måte noe mere "sikkert" å se frem til og kanskje litt lettere å unngå utskeielse i perioden...

__________________


chubby er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eksperimentell Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 14:15   #29
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Ketose - inn og ut av ketose...? hva skjer da?

Opprinnelig lagt inn av Chumpsy, her.

jeg synes det er rart at dere ikke unner dere noe godt av og til.. vet ikke hvor mye dere skal ned i vekt.. men jeg må bare skryte av dere.... maks... nå har jeg egentlig ikke noe kostholdsfilosfi å gå etter.

Jeg spiser masse godt jeg, baker lavkarbokake, lager is, gele, mørk sjokolade, fromasjer osv. Det at noe er godt betyr ikke nødvendigvis at det inneholder karbohydrater.

Hadde jeg ikke kunnet lage meg noe godis innimellom så hadde jeg ikke greid å følge ketolyse slik jeg har gjort. Det finnes mange gode oppskrifter her inne på noe godt når man fyser på noe søtt.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 18:31   #30
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketose - inn og ut av ketose...? hva skjer da?

Tror ikke at Chumpsy er her lenger. Tråden er to år gammel

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 20:20   #31
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Ketose - inn og ut av ketose...? hva skjer da?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Tror ikke at Chumpsy er her lenger. Tråden er to år gammel


Kan ikke få med seg alt her i verden

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 21:01   #32
Insyga
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 60
Insyga er på en erverdig vei

Sv: Ketose - inn og ut av ketose...? hva skjer da?

hei hei.
Er det noen som går ut og inn av ketose, og likevel går ned i vekt?
Jeg fikk helt hetta da jeg leste at man ødelegger effekten av ketose for hver gang man sprekker, så man forbrenner dårligere for hveer gang.
Finner ikke noe mer fakta om det. Noen fler som vet at det stemmer/ikke stemmer av erfaring??
Ellers merker jeg null forandring av å falle ut av ketose, det eneste jeg ser det på er sticksen. Synes ikke at jeg gjør noe annet enn å telle karber, hvis jeg skal bli livredd for å falle ut av ketose, og vite at forbrenningen min allerede er litt ødelagt, så dropper jeg lavkarbo, for jeg orker ikke flere hysteri-kurer. Jeg trenger en livsstil som gjør jeg kan skeie ut/gå på en smell fire ganger i året, uten at jeg ødelegger alt for alltid. Om det forsinker nedgangen med en uke for hver utskeielse, eller om jeg legger på meg en kg for hver gang, så er det greit, men om det nedsetter forbrenningen min for alltid, så takker jeg for meg..

__________________

__________________


Insyga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alt du har ønsket å vite om ketose Nille Atkins kosthold 110 14-03-14 07:59
Hvordan måler man ketose?? NettaMamma Atkins kosthold 7 27-11-04 22:24
Sonen vs Atkins - ketose Huldr Atkins kosthold 16 06-07-04 09:37
Hva er ketose, og har det noe å si for oss "Lindbergere"? Mamsen Dr Lindbergs 2 20-06-04 17:36
Hva skjer med fettet? DeffDumb Induksjonen 7 20-03-04 00:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no