Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Jeg trenger hjelp

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-07-14, 13:06   #1
monima
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 39
Innlegg: 21
monima er på en erverdig vei

Jeg trenger hjelp

Heisann
Jeg har nå vært på ketolyse kuren siden april 2013 og gått ned fra rundt 112 til 93 kg. Men siden jul har jeg ikke gått ned i vekt i det hele tatt. Og hjernen er ikke så effektiv som når jeg spiser mer karbohydrater ,akkurat som jeg er litt dummere. Jeg har egentlig hatt problemer med konsentrasjonen siden jeg begynte ( men ikke hele tiden), men blitt vant til det. Men jeg skal jo ikke leve slik

Jeg tar vitaminer og magnesium tilskudd, drikke farris og passer godt på å få nok vann og salt. Spiser grønnsaker hver dag og godt med fett. Kanskje jeg blir nødt å telle kalorier. Men det hjelper jo ikke konsentrasjonen. Det er akkurat som kroppe aldri går i ketose i det hele tatt, og jeg ikke får nok energi til hjernen. Kroppen er helt fin ellers. Så mye bedre enn når jeg spiser "vanlig" mat. Jeg må
nok øke karbohydratene, men er usikker på hva jeg da bør spise. Skal jeg fordoble inntaket, kan jeg spise litt mer karborike grønnsaker? Og om andre har hatt samme problemet som meg og hva dere har gjort?

Har prøvd uten meieriprodukt, kunstig søtning, det hjalp ikke. Kutte kaffe har ikke hjelp på konsentrasjonen heller. Jeg er frustrert, men gir jeg meg er jeg plutselig 120 kg! Ingen konsentrasjons problemer om jeg spiser vanlig mat, så tror ikke det er noe i veien med meg. Håper noen kan hjelpe. Sorry for sytingen men skikkelig lei nå.

__________________




monima er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 16:00   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger hjelp

Jeg skal ikke råde deg til verken det ene eller det andre, men det er ikke alle som fungerer 100% når kroppen er i ketose. Noen (en god del har jeg inntrykk av her inne) trives best på alle måter med litt mer karbohydrater, noen på 40-50 g/dag, andre på mer Fedon-type kosthold. Jeg funker ikke på mindre enn ca. 40 g/dag, prøvde i over et halvt år, men må innrømme at jeg i dag ikke spiser veldig lavkarbo lenger.

Jeg ville prøvd meg litt frem med litt mer karborike grønnsaker f.eks., slik du selv er inne på. Merker du at du sklir ut så kutter du dem bare ut igjen. Lykke til med hva du enn velger å gjøre!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 16:47   #3
monima
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 39
Innlegg: 21
monima er på en erverdig vei

Sv: Jeg trenger hjelp

Tusen takk for svar Hvordan følte du deg på under 40?
Nysgjerrig på andre som ikke funker optimalt på ketose.
Tror nok jeg forsøker med litt mer karborike grønnsaker først og ser hvordan det går.

__________________




monima er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 23:37   #4
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: Jeg trenger hjelp

Jeg syns også det er vanskelig å svare, fordi vi alle funker så forskjellig! Jeg har et ganske liberalt lavkarbokosthold, mens andre triver best ketogent. Lurt tips å teste ut forsiktig om det blir bedre med noe mer grønnsaker.

Får du i deg nok fett, forresten? Feit fisk skal jo være bra ift. konsentrasjon og slikt. Bare en tanke jeg fikk!

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 07-07-14, 07:23   #5
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger hjelp

Opprinnelig lagt inn av monima, her.

Tusen takk for svar Hvordan følte du deg på under 40?
Nysgjerrig på andre som ikke funker optimalt på ketose.
Tror nok jeg forsøker med litt mer karborike grønnsaker først og ser hvordan det går.

Jeg hadde liten eller ikke noe energi og i lårene hylte melkesyren bare jeg gikk opp en trapp. Litt upraktisk når jeg bor i 3. etg uten heis. Det fungerte på den måten at jeg kunne spise to ganger i døgnet og være mett, spiste frokost kl. 7 og var mett til kl. 15 liksom, det ligner ikke meg! Det er en mulighet for at jeg spiste litt for lite fett, men jeg føler meg ikke vel med å spise såpass mye fett og fet mat.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-07-14, 07:59   #6
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Jeg trenger hjelp

Jeg merker ikke særlig forskjell på konsentrasjonen med eller uten karbo. Faktisk så føler jeg at jeg yter best på lavkarbo og tom mage, både med tanke på hjerneaktvitet og fysisk aktivitet.

Jeg spiser veldig mye grønnsaker, for uten det blir det nemlig full stopp i tarmsystemet mitt. Jeg spiser ikke MYE fet mat, men er ikke redd for fett, for å si det slik, dvs. jeg leter ikke etter spesielt fet mat, men jeg unngår det i alle fall ikke.

Størst vektnedgang hadde jeg forøvrig i en periode da jeg stort sett bare spiste blandet salat med masse rå grønnsaker og godt med olivenolje, ispedd litt fet ost, nøtter og reker og syklet en time hver dag. Det funket for meg, men det er ikke sikkert det virker for alle.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 08-07-14, 05:09   #7
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger hjelp

Jeg ville anbefalt deg og skrive ned alt du spiser og drikker pr dag og lagt det inn på f.eks. diett.no for og se at du får i deg alt du trenger.
Gjør det jevnlig selv, fordi jeg vil være sikker på at jeg får i meg alt jeg trenger.
Skader iallefall ikke og gjøre det

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 09-07-14, 07:45   #8
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger hjelp

Hei
Gratulerer med 15 kilo vekttap. Du er "tosifret" Det virker som om du har utnyttet ketosepotensialet og bør gå over på generell lavkarbo. Jeg kjenner godt til dine bekymringer og rask vektøkning om du gir slipp og spiser det kroppen ønsker. Derfor tillater jeg meg å anbefale deg å låne "Etter slankekuren" som jeg tror kan være en hjelp til å forstå hvordan du kommer videre. Kost i balanse av Fedon kan og¨å være bra. Begge kan antakelig lånes på bibliotek. Det er viktig du forstår hva du kan spise og hvordan maten bør tillages, og så føler deg trygg på valg av mat. Det er mye bedre - og morsommere - enn å følge en diett slavisk.

Husk, skal man ned i vekt er valg av mat viktigst, skal man stabilisere vekten er fysisk aktivitet viktigst.

Lykke til
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-07-14, 07:54   #9
Ladybird88
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2013
Innlegg: 83
Ladybird88 er på en erverdig vei

Sv: Jeg trenger hjelp

Vet ikke om det har noe å si, men å drikke mye farris hver dag er ikke så bra. Konsentrasjonen av salt i farris er veldig høy.

Ladybird88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-07-14, 11:36   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger hjelp

Opprinnelig lagt inn av Ladybird88, her.

Vet ikke om det har noe å si, men å drikke mye farris hver dag er ikke så bra. Konsentrasjonen av salt i farris er veldig høy.

Både og. På lavkarbo får man i seg veldig lite salt gjennom maten, så ofte anbefales det å drikke f.eks farris for å unngå mineralmangel. .

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-07-14, 12:55   #11
monima
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 39
Innlegg: 21
monima er på en erverdig vei

Sv: Jeg trenger hjelp

Hei takk for alle svar
Skal begynne å notere ned alt jeg spiser, gjorde det i begynnelsen. Hadde håpet å slippe, siden jeg vil ha lavkarbo som livsstil ikke diett. Men jeg vil ned i vekt! 93 kg er mye for en på 165 Fett spiser jeg masse av, ikke glad i fisk desverre, men tar omega 3.

Sitat:

Jeg hadde liten eller ikke noe energi og i lårene hylte melkesyren bare jeg gikk opp en trapp. Litt upraktisk når jeg bor i 3. etg uten heis. Det fungerte på den måten at jeg kunne spise to ganger i døgnet og være mett, spiste frokost kl. 7 og var mett til kl. 15 liksom, det ligner ikke meg! Det er en mulighet for at jeg spiste litt for lite fett, men jeg føler meg ikke vel med å spise såpass mye fett og fet mat.

Sånn føltes kroppen min i begynnelsen, men etter stund fungerte den utmerket. Bare hodet som ikke har hengt med. Men i motsatt til deg, har jeg i det siste ikke vert mett i det hele tatt. Ikke den mettheten jeg fikk i begynnelsen. Som sikkert er grunnen vekten står, men nekter å sulte meg.

Sitat:

Vet ikke om det har noe å si, men å drikke mye farris hver dag er ikke så bra. Konsentrasjonen av salt i farris er veldig høy.

Er derfor jeg drikker farris, for å få nok salt.Jeg drikker veldig mye vann, spesielt nå siden det er varmt og mye pollen i luften. Så jeg tisser mye. Jeg har lest mye om andre som føler seg svimete og trøtt at det gjerne var mangel på salt/mineraler. Det hjalp litt, men ikke nok.

Har falt av lasset helt de siste dagene, som jeg var redd for. Klarte å snuble i mine egen ben og sitter her med en forstuet fot
Har bestemt meg for å øke karbohydratene, heller være veldig nøye med inntaket og notere alt ned. Hadde tenkt å bevege meg mer, er veldig lite aktiv.Men det får vente en stund til jeg er bedre. Takk for alle svar, jeg neket å gi opp

__________________




monima er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-07-14, 13:11   #12
monima
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 39
Innlegg: 21
monima er på en erverdig vei

Sv: Jeg trenger hjelp

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Gratulerer med 15 kilo vekttap. Du er "tosifret" Det virker som om du har utnyttet ketosepotensialet og bør gå over på generell lavkarbo. Jeg kjenner godt til dine bekymringer og rask vektøkning om du gir slipp og spiser det kroppen ønsker. Derfor tillater jeg meg å anbefale deg å låne "Etter slankekuren" som jeg tror kan være en hjelp til å forstå hvordan du kommer videre. Kost i balanse av Fedon kan og¨å være bra. Begge kan antakelig lånes på bibliotek. Det er viktig du forstår hva du kan spise og hvordan maten bør tillages, og så føler deg trygg på valg av mat. Det er mye bedre - og morsommere - enn å følge en diett slavisk.

Husk, skal man ned i vekt er valg av mat viktigst, skal man stabilisere vekten er fysisk aktivitet viktigst.

Lykke til
Torkil

Hei Torkil, takk for svar.

Ikke bare meg som er sånn altså.
Har tenkt å skaffe meg begge bøkene, var alltid planen etter vektap, hadde bare håpet jeg kunne ha gått ned en del mer først. Men er nok bedre det enn den frustrasjonen jeg føler nå. Håper bare att all de positive tingene i ketose, ikke forsvinne når jeg øker karbo nivået. Har vert fantastisk for hormonene mine. Jeg vet diett er det viktigste for vektap defor jeg lurer på om kroppen vil gå ned på generell lavkarbo, når den absolutt nekter i ketose

__________________




monima er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-07-14, 17:47   #13
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Jeg trenger hjelp

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Gratulerer med 15 kilo vekttap. Du er "tosifret" Det virker som om du har utnyttet ketosepotensialet og bør gå over på generell lavkarbo.

Mulig jeg sliter litt med det samme selv, for etter å ha gått ned fra 95 til 80 på kitt over 5 måneder så har det nå stått bom stille i noen uker. Med en nå-BMI på 26 burde jeg jo egentlig være fornøyd om jeg følger boka til Torkil, men jeg skulle så gjerne gått ned 5-7 til før jeg innleder "etter"-perioden. Uansett var det kloke ord du Torkil kom med her.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 10-07-14, 10:31   #14
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Jeg trenger hjelp

Opprinnelig lagt inn av monima, her.

Hei Torkil, takk for svar.

Ikke bare meg som er sånn altså.
Har tenkt å skaffe meg begge bøkene, var alltid planen etter vektap, hadde bare håpet jeg kunne ha gått ned en del mer først. Men er nok bedre det enn den frustrasjonen jeg føler nå. Håper bare att all de positive tingene i ketose, ikke forsvinne når jeg øker karbo nivået. Har vert fantastisk for hormonene mine. Jeg vet diett er det viktigste for vektap defor jeg lurer på om kroppen vil gå ned på generell lavkarbo, når den absolutt nekter i ketose

Er faktisk mange som har bedre nedgang med noe høyere inntak av kh enn du skal ha på ketolyse!

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hei! Ny og trenger hjelp! Iris20 LCHF 5 21-10-11 13:32
Trenger hjelp karboslutt Spørsmål og svar 6 19-10-10 16:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no