Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Vekta går ikke helt riktig vei...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-10-10, 22:56   #1
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Vekta går ikke helt riktig vei...

Heisann folkens!

Har siden jeg begynte med Atkins/lavkarbo hatt en litt ustabil vekt. De første par ukene gikk jeg ned veldig sakte på grunn av Fun Light, men så kuttet jeg det ut og gikk ned omtrent to kilo på to uker. Etter det fortsatte det litt nedover, om enn sakte, men de siste par ukene har det rett og slett gått meg litt imot. De tre siste ukene (tar fredag som veiedag) har jeg veid 68.1, 68.8, 69.2 og nå på fredag 69.4!

Det er ikke det at jeg stresser så mye med det, har før veid meg hver dag, men har nå begynt med å bare veie meg én gang i uka. Jeg har tatt en kikk på kaloriinntaket mitt og ligger vel mellom 1800 og 2000, noe som er "nødvendig" om jeg skal ha i meg 150 gram fett og 25-30 karber hver dag (trapper sakte opp).

Er ei jente på 16 år og er jo derfor i "voksealder" (kroppen utvikler seg osv), men jeg er nå på det jeg antar er min utvokste høyde (172 cm). Om det kan ha noe å si så fikk jeg ikke "besøk" av tante Rød sist måned, men så har besøkene heller aldri kommet med jevne mellomrom, for å si det sånn.

Trener nå en 3-4 ganger i uka, cirka 30 minutter intervall på tredemølle og 30 minutter styrketrening, dette fra å ha vært en nokså lat "sofapotet" som kun hadde en time gym i uka. Lurer på om vekta kan ha noe å gjøre med at jeg bygger muskler? Kommer bare med noen idéer, er litt rådvill...

Oversikter over det jeg spiser daglig ligger på journalen min (link i signaturen), så om dere vil se hva jeg spiser ligger det der.

For øyeblikket ligger jeg på en 20-25 karbohydrater dagen, cirka 150 gram fett og gjennomsnittlig 90-100 gram protein. Som sagt tok jeg jo en kikk på kaloriene, og har prøvd å beregne BMR ved hjelp av diverse kalkulatorer på nettet. Fikk følgende resultater:

  • 1828.15 kalorier ifølge denne websiden (5.64 feet, 153 pounds, 16 years, female), med DCN (daily calorie need) på 2834 kalorier?! [BMR*1.55 - "moderate activity/sports 3-5 times a week"]
  • Cirka 1567 kalorier ifølge denne
    websiden (16 years, 153 pounds, 67.7 inches), med "total energy requirement" på cirka 2303 kalorier (490 minutter "very light" activity - mye stillesittende arbeid på skolen - og 20 minutter "light" activity: går til og fra skolen)
  • 1547.8 kalorier ifølge denne websiden (female, 5.6 feet, 153 pounds, 16 years)
  • 1529 kalorier ifølge denne websiden (16 years, female, 69.4 kg, 172 cm)
  • 1993-2299 kalorier ifølge denne websiden (female, 5.6 feet, 153 pounds, 16 years, lightly-moderately active)
  • 1562 kalorier ifølge denne websiden (female, 16 years, 172 cm, 69.4 kg), med "acitivity factor" regnet inn som gir 2421 kalorier (moderately active)
  • 1528 kalorier ifølge denne websiden (16 years, female, 172 cm, 69.4 kg)

Vanligvis hadde jeg ikke giddet å sjekke opp og skrive alt dette ned, men det jeg lurer på er om kroppen kan ha gått i sparebluss? Ligger jo tross alt på et såpass høyt kaloriinntak (1800-2000), men kan jeg gå i sparebluss likevel? BMR er jo det kroppen forbrenner om man så ligger i senga så godt som hele dagen, så da trenger vel den en god del mer enn det?

Atkins anbefaler jo også et omtrentlig kaloriinntak på 10-12 ganger så mye som ens vekt i "pounds", som tilsvarer 1530-1836 kalorier i mitt tilfelle (153 pounds).

Har også sjekket ut det jeg spiste den uka jeg gikk ned mest, og den uka lå jeg på omtrent 1630 kalorier per dag. Da fikk jeg kun i meg cirka 130 gram fett og 15 gram karbohydrater daglig, noe som egentlig er ganske lite, vel? Eller kan jeg fortsette å ligge såpass lavt på fettinntaket, men øke karboinntaket til 25-30?

Eksempel på aktivitet i uka:
Mandag: En time trening etter skolen (30 min intervalltrening og 30 min styrketrening fordelt på 7 øvelser med forholdsvis lite vekt - er ikke så veltrent, akkurat )
Onsdag: En time volleyball i gymtimen på skolen
Fredag: En time trening etter skolen (samme opplegg)
Søndag: En time trening (samme opplegg)

Får også i meg en 2.2 liter vann per dag (to-tre 750 ml flasker), og jeg holder meg unna de mest vanlige partystopperne, bortsett fra ost, som det blir en 50-70 gram av hver dag, avhengig litt av det jeg spiser.

Blir også ganske trøtt i løpet av dagen - men dette kan forsåvidt skyldes at jeg legger meg i tolv/halv-ett-tiden...

Ble et langt innlegg, men vil jo gjerne finne ut hva det er som stopper vekta, og da hjelper det jo med masse info, ikke sant?

Håper noen kan ha peiling på dette, og eventuelle tips!

PS. Bestilte også Tanitavekt i dag, så da får jeg vel det om en 10-14 dagers tid!

Edit: Tar forresten ikke kosttilskudd à la Ketolysedietten, men Nycoplus Multi (1 tablett dagen). Grunnen til at jeg ikke har Ketolysetablettene er at økonomien for tiden ikke er den beste, så å bestille tre forskjellige typer tabletter inkl. frakt fra websiden er liksom litt utelukket. De har dem jo på Meny, men tror også at prisen er nokså mye høyere der enn websiden, så det lønner seg liksom heller ikke.

Men kan dette påvirke nedgangen i en såpass stor grad, eller?

__________________


Sist redigert av Julie : 30-10-10 kl 23:24.
Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 09:35   #2
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vekta går ikke helt riktig vei...

Du er jo ikke overvektig i det hele tatt, så klart dette vil gå sakte. Og jeg er usikker på hvor lurt det er å slanke seg i en alder av 16, siden du enda er i voksealder (er ikke sikkert du er ferdigvokst, enda du tror det selv. Vet om flere som strakte seg helt frem til de var 18 år). Jeg ville ikke gått ned på kaloriene i det hele tatt. Den naturlige svigningen i vekten kommer i hvertfall ikke av for mye mat, så det er nok en kombinasjon av treningen (styrketrening samler vann i min kropp), tante rød og kanskje muligens sparebluss, men det er det nok noen andre her inne som kan svare på.

Forresten: drikk mer vann! 3 flasker er for lite når du trener

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 10:00   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Vekta går ikke helt riktig vei...

Jeg ville heller ikke fokusert noe som helst på kalorier, hadde jeg vært 16 år.. Spis når du er sulten, stopp når du er mett, pass på å få i deg masse deilige grønnsaker, spis deilig variert og tren og kos deg.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 10:05   #4
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vekta går ikke helt riktig vei...

Enig med Nellie!

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 20:16   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vekta går ikke helt riktig vei...

Også enig med Nellie. Du er nå 16 - jeg vil anta at du ihvertfall må vente et par år til før du kan si at du er utvokst. Dette fordi det er ikke bare høyden som sier noe om dette. Mange andre ting skal på plass i kroppen din - og det er derfor viktig at du først og fremst nå legger vekt på å få i deg god, riktig og NOK næring slik at alt som skjer i kroppen din fram til du er "ferdigvokst" kan skje på best mulig måte.

Du er så utrolig godt i gang med trening og positiv tankegang på kostholdsiden, jeg blir rett og slett imponert over at du bare er 16 år!

Om du nå føler at du har noen kg for mye - er dette mest sannsynlig det såkalte "valpefettet". Dette vil bli borte hvis du holder deg jevnlig i aktivitet (UTEN å overdrive!), spiser ren mat med grønnsaker, kjøtt, fisk, kylling osv. Reduser sukkerbrus og godis, du som er i den fine alderen - jobb nå med å få inn de gode vanene! Hvis jeg noengang skulle valgt å gå tilbake i tid og "begynne på nytt" - ville det å få inn gode vaner i matveien og aktivitetsmessig være det aller første jeg ville ta tak i. Det vil du ha såååå god nytte av i framtiden at du vil ikke tro det! Da slipper du å ende opp som meg - 40-år gammel, med 20-30 kg pluss siden jeg var 18, enormt med jojo-slanking, selvforakt, depresjon og you name it!

Lær deg å kjenn på metthetsfølelsen istedet for å telle kcalorier. Du har sikkert ikke mye sultfølelse på så lite karbo pr dag - så lær deg til å lytte til kroppens signaler, dette vil være uvurderlig senere. Dessuten må du huske på at de aller fleste som går på lavkarbo kan spise så mye de vil bare de har kontroll på karbohydratene... så spis når du er sulten og slutt når du er mett!

Du sier du blir ganske trøtt i løpet av dagen - kan dette kanskje skyldes at du spiser for LITE mat? Dessuten er jeg litt bekymret for at du ikke tar kosttilskuddene som er anbefalt. Nå vet jo ikke jeg hvor variert du spiser heller da - men det er viktig å få i seg de anbefalte kosttilskuddene!

Bor du hjemme eller bor du på hybel? Jeg tenker om du får noen støtte og råd fra familien? Det aller aller viktigste jeg tenker på her er at dette ikke tar overhånd og blir det viktigste i livet ditt. 16 år er en spennende og ikke minst vanskelig tid på mange måter. Det er mye nytt man lærer seg i forhold til egen kropp og i forhold til andre mennesker.

Spis nok mat, spis GOD og variert mat, drikk nok vann, 2.2 l er lite på et lavkarbokosthold og kan godt være hovedgrunn til at du nå står stille, samtidig er du normalvektig - og dermed er det ikke sikkert at kroppen din har samme mening som du når det gjelder hva som er den "rette" vekten

Livet er for kort til å telle både karbo og kcalorier hele tiden - HUSK å nyt det å være 16 også, du er det bare en gang - du opplever nå så mange ting for aller første gang - NYT det!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 21:07   #6
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: Vekta går ikke helt riktig vei...

Takk for svar, Nerthus - mange gode tips som jeg har hørt før men som jeg trenger å få banket inn i skallen i ny og ne!

Har vel et typisk tenåringsliv - litt problematisk hjemmesituasjon, mye lekser, venner, inntak til videregående neste år, for ikke å snakke om trening og det å få inn et rolig øyeblikk en gang iblant (neida, har det som regel rolig på ettermiddagene).

Den økonomiske situasjonen er som sagt ikke den beste for tiden (bor hjemme, ja), og selv om mamma ikke protesterer på at jeg spiser så forskjellig fra resten av familien (lager mat selv og blir da mye ekstra på handlelisten), får jeg dårlig samvittighet når jeg legger til ting som grønnsaker og kjøtt på handlelista, spør om å få med penger slik at jeg kan stikke innom helsekosten etter skolen, eller hvis jeg en sjelden gang skal ut med venner og ber om litt lommepenger. Derfor unngår jeg å spørre om vi kan bestille kosttilskudd, og heller nøyer meg med det jeg tar (Nycomed) til det stabiliserer seg og vi får råd til ketolysetablettene.

Når det er snakk om støtte så er det vel heller motsatt - mamma er sta og nekter å gi slipp på det at fett er farlig, så jeg føler at hun sender meg kritiske blikk hver gang jeg lager meg noe mat...

Har lagt til litt på inntaket og skal se om det blir noe bedring, men tror nok likevel at det skyldes at jeg legger meg for sent og derfor får kun 6-7 timer med søvn.

Jeg jobber stadig med det å få i meg nok grønnsaker, men jeg vet at jeg spiser mye sunnere nå enn før. Har jo litt av de tenåringsvanene i meg, så det blir ofte en god pannekake til frokost på fredagsmorningen, en skål sjokopudding på kvelden, og muligens noe bakst i løpet av lørdagen eller søndagen - alt i lavkarbo-varianter, såklart!

Men men, har bestilt en Tanitavekt som jeg sannsynligvis får om en uke eller to, så da kan jeg jo også få se hva det er som skjer fra uke til uke.

Ser frem til en ny uke med nye muligheter!

__________________

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 21:23   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vekta går ikke helt riktig vei...

Opprinnelig lagt inn av Julie-x, her.

Takk for svar, Nerthus - mange gode tips som jeg har hørt før men som jeg trenger å få banket inn i skallen i ny og ne!

Har vel et typisk tenåringsliv - litt problematisk hjemmesituasjon, mye lekser, venner, inntak til videregående neste år, for ikke å snakke om trening og det å få inn et rolig øyeblikk en gang iblant (neida, har det som regel rolig på ettermiddagene).

Den økonomiske situasjonen er som sagt ikke den beste for tiden (bor hjemme, ja), og selv om mamma ikke protesterer på at jeg spiser så forskjellig fra resten av familien (lager mat selv og blir da mye ekstra på handlelisten), får jeg dårlig samvittighet når jeg legger til ting som grønnsaker og kjøtt på handlelista, spør om å få med penger slik at jeg kan stikke innom helsekosten etter skolen, eller hvis jeg en sjelden gang skal ut med venner og ber om litt lommepenger. Derfor unngår jeg å spørre om vi kan bestille kosttilskudd, og heller nøyer meg med det jeg tar (Nycomed) til det stabiliserer seg og vi får råd til ketolysetablettene.

Når det er snakk om støtte så er det vel heller motsatt - mamma er sta og nekter å gi slipp på det at fett er farlig, så jeg føler at hun sender meg kritiske blikk hver gang jeg lager meg noe mat...

Har lagt til litt på inntaket og skal se om det blir noe bedring, men tror nok likevel at det skyldes at jeg legger meg for sent og derfor får kun 6-7 timer med søvn.

Jeg jobber stadig med det å få i meg nok grønnsaker, men jeg vet at jeg spiser mye sunnere nå enn før. Har jo litt av de tenåringsvanene i meg, så det blir ofte en god pannekake til frokost på fredagsmorningen, en skål sjokopudding på kvelden, og muligens noe bakst i løpet av lørdagen eller søndagen - alt i lavkarbo-varianter, såklart!

Men men, har bestilt en Tanitavekt som jeg sannsynligvis får om en uke eller to, så da kan jeg jo også få se hva det er som skjer fra uke til uke.

Ser frem til en ny uke med nye muligheter!

Jeg må innrømme at jeg er imponert over at du er så reflektert i din alder Kanskje du kan låne mamma noen bøker, eller vise henne forumet med faktainformasjonen? Kunnskap er og blir makt! Kanskje du og mamma kan inngå et kompromiss slik at du får litt støtte også? Kanskje du kan lage DIN mat til alle en dag i uka? Mulighetene er mange

Stå på snuppa - jeg husker godt hvor vanskelig 16 år var... VELDIG utfordrende, samtidig høres det ut som du er ei smart jente, reflektert som sagt, og dette vil være til støtte for deg i utfordrende tider.
Bare vær snill med deg selv, spis godt, drikk vann, nyt livet, gutta, spenningen med å begynne på videregående

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vekta rikker seg ikke ... cathrine Induksjonen 5 15-01-08 21:08
Vekta har stoppet helt opp jo ... janine75 Ketolysekuren 2 03-09-07 14:04
Off, i dag slo ikke stixen ut - skjønner ikke helt det altså =( Tette80 Ketolysekuren 5 29-04-07 12:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no