Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Nybegynner, forslag til mat

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-01-15, 19:34   #1
Anna92
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2015
Hvor: Austevoll
Innlegg: 2
Anna92 er på en erverdig vei
Red face

Nybegynner, forslag til mat

hei alle sammen !

Jeg er både ny her inne og på lavkarbo. Så jeg lurte på om dere kan skrive hva som en kan spise og ikke ?

pålegg, lunsj, middag osv ?

Anna92 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-01-15, 21:21   #2
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: nybegynner, forslag til mat

Velkommen😊
Det er litt vanskelig og omfattende å fortelle hva du kan spise. Først må du bestemme deg for hvilken diett du vil følge.
Så vil jeg anbefale deg å enten gå på biblioteket å ta en titt på noen av bøkene som er skrevet om ønsket diett, eller kjøpe deg en bok.

Så kan jeg anbefale deg å gå inn på en av kostholdsidene. Der finner du masse forslag til hva du kan spise til frokost, lunsj og middag.

Forøvrig er det lettere å si hva du ikke skal spise når du har valgt diett, men uansett, siden du er på Lavkarbo, så må du begrense karbohydratinntak.

Det er mye karbohydrater av alt som er laget av feks. sukker, mel, ris. Enten det er spiselg eller drikkbart.

Lykke til.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 00:58   #3
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: nybegynner, forslag til mat

Hei!
Som Anne sier så er lavkarbo flere forskjellige retninger.
Felles er at man unngår alt med sukker, stivelse fra f.eks. poteter, alt som inneholder korn (mais og ris er også korn) og for de aller fleste retninger kjøper man ikke matvarer som inneholder mer enn 5 karbohydrater pr 100 gram.
Hvilken retning du velger bør avgjøres både om du velger lavkarbo fordi du har ønske om å gå ned i vekt eller om du gjør det av helsemessige grunner, eller om du rett og slett ønsker å gå over til et kosthold basert på sunne råvarer og ikke tilsetningstoffer.
Anvbefaler denne nå i starten http://lillemaane.com/lchf/lavkarbo3minutter.pdf
og også denne http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 23:02   #4
Jammo
Medlem
 
Jammo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Haugesund
Alder: 37
Innlegg: 386
Jammo er ny på veien

Sv: Nybegynner, forslag til mat

Ost er et godt pålegg

Og baconchips til snacks

Noe av lavkarbogodtet iallefall.

__________________
Hjalmfrid's Verden - Bloggen min
"Livet er som en skoledag, med sorg og glede som hovedfag. I gledens time best å være, i sorgens time mest å lære."
Jammo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Livstilsendring Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 23:46   #5
Marigrete
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2014
Innlegg: 189
Marigrete er en juvelMarigrete er en juvelMarigrete er en juvel

Sv: Nybegynner, forslag til mat

Jeg går på ketolysekuren. Dvs ikke mer enn 20 g kh pr. dag. Noe av det jeg spiser er: Alt av kjøtt, fugl og fisk. Egg, seterrømme, kremfløte, avocado, nøtter, bringebør,, brisk lavkarboknekkebrød (kjøper jeg på Coop extra), setersmør, ost, kokt skinke, atkins bar noen ganger, vafler etter oppskrift her på forumet, kjøttdeig, bacon og grønnsaker som vokser over jorda. Sikkert mer også, men det var dette jeg kom på i farta. Har lest både Atkinsboka + ketolyseboka. I tillegg har jeg kjøpt 3 lavkarbo kokebøker. Har også lest mye her inne på forumet.

I starten telte jeg kh i alt jeg spiste. Bama sine sider er gode på nøringsinnhold i grønnsaker. Jeg leser nøringsinnholdet i alle matvarer jeg kjøper. Etter hvert husker jeg karbohydratinnholdet i de matvarene jeg spiser mest av.

De linkene over her er et godt utgangspunkt.
Lykke til med lavkarbo

Marigrete er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 18-01-15, 10:48   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, forslag til mat

Her finner du det du trenger http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 16:09   #7
Anna92
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2015
Hvor: Austevoll
Innlegg: 2
Anna92 er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner, forslag til mat

Tusen takk for supra tips alle sammen :-)

Anna92 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-01-15, 13:28   #8
Jammo
Medlem
 
Jammo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Haugesund
Alder: 37
Innlegg: 386
Jammo er ny på veien

Sv: Nybegynner, forslag til mat

Vil anbefale denne kokkosmelken:



http://gogreen.no/produkter/melkefri...drikk-usukret/

Næringsinnhold per 100 ml:
Energi 100 kJ/ 25 kcal
Fett 2,1 g
hvorav mettet fett 1,9 g
Karbohydrat 1,1 g
hvorav sukkerarter 0,5 g
Fiber 0,1 g
Protein 0,3 g
Salt 0,06 g
Laktose 0 g


Fant denne på Rema 1000, god å drikke slik den er og sikker god å lage til mat eller annen drikke

__________________
Hjalmfrid's Verden - Bloggen min
"Livet er som en skoledag, med sorg og glede som hovedfag. I gledens time best å være, i sorgens time mest å lære."
Jammo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Livstilsendring Svar med sitat
Gammel 23-01-15, 17:42   #9
Drømmepie
Støttemedlem
 
Drømmepie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Buskerud
Alder: 42
Innlegg: 6.953
Drømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, forslag til mat

Velkommen!

Den kokosmelken smaker godt i kaffe også

__________________
Journalen

Startvekt 29.03..2021 89.3 kilo

Vekt per 03.08.2021 81.2
Drømmepie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunnere mat og mer aktivitet Svar med sitat
Gammel 25-01-15, 12:50   #10
Jammo
Medlem
 
Jammo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Haugesund
Alder: 37
Innlegg: 386
Jammo er ny på veien

Sv: Nybegynner, forslag til mat

Opprinnelig lagt inn av Drømmepie, her.


Den kokosmelken smaker godt i kaffe også

Lurer på å prøve denne i fettkaffeen i morgen Takk for tips

__________________
Hjalmfrid's Verden - Bloggen min
"Livet er som en skoledag, med sorg og glede som hovedfag. I gledens time best å være, i sorgens time mest å lære."
Jammo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Livstilsendring Svar med sitat
Gammel 28-01-15, 11:40   #11
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, forslag til mat

Jeg bruker også den kokosmelken fra Rema til f.eks latte og chiagrøt ettersom jeg ikke synes annen kokosmelk er så god. I latten tilsetter jeg gjerne en ts med cocosa for å få litt fett.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forslag Newstart Ketolysekuren 13 03-07-11 01:26
Forslag til turmat? misslinda Spørsmål om matvarer og oppskrifter 13 29-03-11 01:33
Hjelp Til Forslag diamond Spørsmål og svar 5 23-04-07 04:09
Utdrikningslag - Forslag? Bell Generell diskusjon 11 15-04-07 19:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no