Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Oppskrift på Tzatziki?

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-05-08, 08:26   #1
quebec
Seniormedlem
 
quebec sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: sandnes
Innlegg: 757
quebec har en fantastisk aura rundt segquebec har en fantastisk aura rundt seg
Red face

Oppskrift på Tzatziki?

Er det noen som har oppskrift på en lavkarbs tzatziki her inne, eller vet hvor jeg får fatt i en på butikken?? føler at alle er proppet med karbs

noen som kan hjelpe?

__________________
minus 26kilo -so far




quebec er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lost on the highway Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 10:00   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Oppskrift på Tzatziki ?

Du kan bruke matyoghurten til Tine, men den tyrkiske eller greske som du får kjøpt på noen velassorterte butikker, og de fleste innvandrerforretninger er aller best (og lavest på karber, tror den ligger på 3-4, mens matyoghurten til Tine på 5-6, ikke bruk naturellyoughurten til Tine, den holder overhodet ikke mål, den er for mager og det blir bare sørgelig, synes jeg!)
Jeg slumser litt, men la oss si ca tre dl yoghurt, to-tre fedd finhakka hvitløk, et par dl finhakka agurk, noen ss olivenolje, og salt etter smak.

Lykke til

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 10:06   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Oppskrift på Tzatziki?

Hele oppskrifta blir på rett under tjue karber med Tines matyoghurt, om du får tak i ekte gresk eller tyrkisk blir den på kanskje 13, det vil si ca 4 pr hundre gram
Og det er jo ikke så mye!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 12:07   #4
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Oppskrift på Tzatziki?

Jeg bruker en rømme i Tzatsikien i stedet for yougurt, da blir den litt tykkere i konsistensen, men får mindre karber.

Min ser slik ut;
Ca 1/2- 1 agurk (velg om du vil rive agurken med eller uten skall)
1 boks rømme
3 fedd hvitløk
salt

Rasp agurken på rivjern, bland inn litt salt og la den ligge en stund slik at vannet renner av/ trekker ut. (Legger den i en sil, eller så slår jeg av vannet om jeg legger den i en skål)

Så presser jeg hvitløken i hvitløkspressa og blander alt sammen.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 12:08   #5
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Oppskrift på Tzatziki ?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Du kan bruke matyoghurten til Tine, men den tyrkiske eller greske som du får kjøpt på noen velassorterte butikker, og de fleste innvandrerforretninger er aller best (og lavest på karber, tror den ligger på 3-4, mens matyoghurten til Tine på 5-6, ikke bruk naturellyoughurten til Tine, den holder overhodet ikke mål, den er for mager og det blir bare sørgelig, synes jeg!)
Jeg slumser litt, men la oss si ca tre dl yoghurt, to-tre fedd finhakka hvitløk, et par dl finhakka agurk, noen ss olivenolje, og salt etter smak.

Lykke til

Jaja, man lærer stadig noe nytt. Har aldri tenkt på å prøve Tine sin matyoghurt. Sikkert fordi jeg brukte yoghurt naturell at tzatzikien aldri fristet til gjentakelse..
Hvor mye fett ca er det i gresk/tyrkisk yoghurt i forhold til tine sin matyoghurt? Har de gresk yoghurt på meny? Mener jeg har sett det i en eller annen butikk, men husker ikke hvor.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 12:15   #6
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Oppskrift på Tzatziki?

Her er Fedon sin tzatziki:

5 dl yoghurt naturell
1/2 raspet agurk
2-3 fedd presset hvitløk
1/4 ts salt
1 ss extra virgin olivenolje
1-2 ts hvitvinseddik
1 krm fruktose
2 ss finhakket mynte (kan sløyfes)
1 ts kaldpresset linfrøolje

Ta yoghurten noen timer i et kaffefilter for å la væske renne av. Press så mye vann ut av yoghurten som mulig før den blandes inn i yoghurten. Smak til med resten av ingrediensene.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 12:17   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Oppskrift på Tzatziki?

Jeg brukte også rømme da jeg gikk ned i vekt. Jeg ELSKER tzatziki, og tro det eller ei - det blir like godt med rømme som med yoghurt, bare man husker på å tilsette litt sitronsaft.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)

Sist redigert av Iset : 14-05-08 kl 12:28.
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 13:20   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Oppskrift på Tzatziki?

Takk Iset! Jeg glemte helt sitronsaften!

Den tyrkiske yoghurten jeg kjøpte sist inneholdt 3,5 gr kh. Men den var kjøpt i Sverige.

De har tyrkisk (eller gresk?) yoghurt på Ica, så det er nok godt mulig det også finnes på Meny, de pleier å ha bra utvalg.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 14:05   #9
hso
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 100
hso er ny på veien

Sv: Oppskrift på Tzatziki?

Tines matyoghurt er helt suveren! Vi har bodd flere år i Tyrkia og foretrekker den fremfor de såkalt tyrkiske yoghurtene vi har fått tak i her i Trondheim i alle fall. Har ikke prøvd den de evt. selger på Ica eller andre steder så jeg skal ikke uttale meg om den.

En variant av tzatziki er tyrkisk haydari med masse dill i tillegg til hvitløk, agurk og salt. Pynt gjerne med valnøtter, chilipulver og litt olivenolje. Du kan også blande feta ost i. Namnam!

Vi bruker også ofte en variant a la Fedons oppskrift med mynte. Eller vi tar kun yoghurt, finhakket agurk, litt salt og mynte og sper ut med iskaldt vann til en suppekonsistens. (det er dette som kalles "cacik" (tzatziki) i de sørvestlige deler av Tyrkia.) Utrolig deilig en varm sommerdag som tilbehør til grillet kjøtt/kylling.

__________________
Min journal: HSOs Nedtegnelser


hso er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 14:14   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Oppskrift på Tzatziki?

Den jeg har pleid å kjøpe, har jeg kjøpt på Sultan som er en lokal grønnsakssjappe her på Grünerløkka drevet av tyrkere, og den er kjempegod! Ganske lik på smak som Tines Matyoghurt, men litt mektigere (I like ).

Fant fram et gammelt spann jeg har spart på nå, og den er svensk . Men heter Turkisk Yoghurt fra Wermlands Mejeri. Den er gul og blå (haha), og inneholder 4,5 gr kh.
Jeg betalte ca 30 kr for spannet, og det inneholder en kilo yoghurt!
Et annet merke, som jeg ikke husker navnet på, også et plastspann, hadde grafiske bilder av kuer på en eng.
Begge to er supergode!!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 14:24   #11
hso
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 100
hso er ny på veien

Sv: Oppskrift på Tzatziki?

Ja, jeg handlet også mye på Sultan når jeg bodde i Oslo. Problemet med mange av de tyrkiske yoghurtene produsert på små meierier i Sverige og Tyskland, er at de har vært gjennom lange transportetapper og derfor ofte har kort holdbarhet. En av de jeg har kjøpt her i Trondheim er av merket "Köylum" og den var ikke god. Men helt enig; ingenting slår ordentlig tyrkisk yoghurt!

__________________
Min journal: HSOs Nedtegnelser


hso er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 14:29   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Oppskrift på Tzatziki?

Da må man spise den fort da Er jo en hel liter også!

Men... Kan man fryse yoghurt mon tro? Husker min mor, hamstreren, kjøpte masse (lett?)rømme som skulle gå ut på dato om noen dager litt billigere og frøs det ned. Det ble kornete...

Men som sagt, matyoghurten til Tine er bra nok den altså

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 14:34   #13
hso
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 100
hso er ny på veien

Sv: Oppskrift på Tzatziki?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Da må man spise den fort da Er jo en hel liter også!

Men... Kan man fryse yoghurt mon tro?

Hehe, det er jo egentlig ikke noe problem når den er god. Og det er klart det blir forskjell på å kjøpe den i Sverige nær produsent enn her i Trondheim hvor den sikkert har vært på veien i mange, lange timer. Helt sikkert mye større sjanse til å få tak i god yoghurt i Osloområdet enn her også.

Fryse yoghurt. Hmm. Tror vel at vannet i den vil fryse til krystaller og at den vil skille seg når den tiner, men har ikke prøvd.

__________________
Min journal: HSOs Nedtegnelser


hso er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 14:37   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Oppskrift på Tzatziki?

Sattan, nå fikk jeg lyst på yoghurt

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 15:03   #15
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Oppskrift på Tzatziki?

http://tine.no/page?id=26&key=98241&cat=629 ... Nyhet fra tine Eneste kjipe er at den har lite fett!

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 21:46   #16
quebec
Seniormedlem
 
quebec sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: sandnes
Innlegg: 757
quebec har en fantastisk aura rundt segquebec har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Oppskrift på Tzatziki?

takker så mye for tipsa

__________________
minus 26kilo -so far




quebec er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lost on the highway Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Etterlyser oppskrift! Carisma Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 29-08-14 21:55
Oppskrift på paibunn/bunn til matostekake? Max Oppskrifter 0 10-03-08 09:01
Oppskrift på marinerte valnøtter? Zincite Oppskrifter 0 20-02-08 10:50
Hvor finner jeg oppskrift på Mock Danish? Karin Spørsmål om matvarer og oppskrifter 19 14-03-07 15:37
Oppskrift på Esekielbrød, noen??? elian Atkins kosthold 12 17-03-06 11:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no