Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hva gjør jeg feil?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-12-10, 18:34   #1
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Hva gjør jeg feil?

Har prøvd å lage kake av kokosbolle-oppskriften her inne, to ganger nå.. begge gangene så mislykkes jeg, kaka stivner ikke og blir bare en våt masse!

Har så lyst på kokosbolle/kake, hva gjør jeg galt?
Kan det være at gelatinen er for varm når den has oppi?

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 18:54   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg feil??

Dersom du legger ut link til oppskriften, skal jeg se på det!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 19:02   #3
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva gjør jeg feil??

Supert Kitt!
(jeg lager den i kakeform som sagt)

4 eggehviter
1-1 1/5 dl sukrinmelis
1 ts vaniljepulver eller noen dråper vaniljeessens
4 plater gelatin
200 gram mørk sjokolade, minst 70 %
2 ts kaldpresset kokosolje (kan utelates)
Kokos
Legg gelatinplatene i en liten bolle med kaldt vann. De blir bløte etter 5-10 minutter. Stivpisk eggehvitene. De er ferdige når du kan snu bollen på hodet uten at eggehvitemassen flytter på seg. Tilsett deretter sukrinmelisen og vaniljen. Pisk det godt sammen, pass på at det ikke er noen klumper. Smak! Tilsett mer sukrinmelis hvis du vil ha det søtere.
Kok opp litt vann i en kjele. Ta opp gelatinplatene, og klem ut alt vannet. Legg gelatinen i en liten bolle og sett denne ned i det varme vannet. Rør til gelatinen er blitt flytende. La den avkjøle litt. Hell deretter den flytende gelatinen over i eggehvitemassen mens du pisker massen.

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 19:09   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg feil?

Ser vel 2 "feller" her.
Når man først har stivpisket eggehvittene, må de behandles forsiktig for å ikke falle sammen til en sølete masse. Det står at ting skal piskes inn, men det blir feil i mine ører. Ting skal skjæres inn i eggehvitter, ikke piskes!

Det samme gjelder gelatinen. For varm gelatin som piskes inn gjør nok eggehvittene slappe.

Har dog aldri prøvd denne oppskriften, da! Ble litt fristet nå. Skal se om jeg rekker det i morgen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 19:13   #5
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva gjør jeg feil?

Aha! Så da skal jeg bare vende gelatinen forsiktig inn? (inn med teskje hos meg også)
har du laget kokosboller på annen måte før?

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 19:16   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg feil?

Tror nok forsiktig, forsiktig er løsningen, ja. "Deigen" skal være stiv og luftig, liksom, ikke en sammensunket haug!

Laget noe liknende for mange år siden, men husker ikke oppskriften eller hva jeg gjorde! Men tror jeg brukte flytende glukose......

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 19:24   #7
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg feil?

Er det ikke slik at ting skal tilsettes i gelatinen og ikke omvendt?
Husker sannelig ikke hvorfor, men at det vistnok var viktig å ta det den veien?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 19:25   #8
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva gjør jeg feil?

Hjertelig takk Kitt! da tester jeg nå, så gir jeg en tilbakemelding!

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 18:07   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg feil?

Ikke bruk metall når du vender ting inn i eggehvitene, da har de lett for å falle sammen. (skje o.l)

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 11:21   #10
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva gjør jeg feil?

Når man skal vende noe inn i stivpiskede eggehviter (eller omvendt), er det viktig å bare røre EN vei. Med eller mot klokken, ikke i åttetall eller noe annet.

Bruk gjerne en slikkepott til å vende blandingene.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 12:50   #11
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva gjør jeg feil?

Mange gode tips å ta med seg her!

Det gikk skeis denne gangen også.. gelatinen ble tydeligvis ikke godt nok fordelt, så kaka "smeltet" og noen steder lå det klumper av gelatin. så i en vanlig oppskrift på skumkake at røren skulle piskes HARDT i fem min etter å ha tilsatt gelatinen i eggehvitene...frem og tilbake og like langt da.. Noen andre her som får til denne oppskriften og som kan fortelle hva dere gjør??

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva gjør jeg feil? Linholt Spørsmål og svar 7 25-05-10 00:42
Gjør jeg noe feil? Slankerinna Lavkarbo generelt 1 17-04-09 10:49
Gjør jeg noe feil? wollafruen Ketolysekuren 21 08-09-08 11:22
Hva gjør je feil tro? cathrine Dr Lindbergs 2 28-04-05 12:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no