Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Pavlova-utfordring!

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-08-13, 01:25   #1
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Pavlova-utfordring!

Min marengs blir alltid veldig stiv uansett hvilken blanding av sukrin, sukrin+, stevia, splenda eller tagatose jeg velger. Det er like sikkert at innen noen minutter i ovnen flater den helt ut, uansett hvilken temperatur og varmluft/ikke varmluft jeg velger. Har prøvd de fleste oppskriftene i forumet, også Marianns og Nannahs. Elsker Pavlova men etter ca 30-40 mislykkede forsøk, må jeg snart gi up. Er det noen som har opplevd lignende og vet hva/hvorfor dette skjer?
Er ellers ikke hjelpeløs på kjøkkenet og har bakt og kokelert lavkarbogreier i tre år nå. Stort sett med gode resultater. Men ikke Pavlova.
Kan du hjelpe meg?

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-08-13, 19:51   #2
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Pavlova-utfordring!

Hei på nytt!
Er det virkelig ingen som kan hjelpe meg med Pavlova? Noen må jo ha en eller annen erfaring i denne retningen?


Opprinnelig lagt inn av r.o, her.

Min marengs blir alltid veldig stiv uansett hvilken blanding av sukrin, sukrin+, stevia, splenda eller tagatose jeg velger. Det er like sikkert at innen noen minutter i ovnen flater den helt ut, uansett hvilken temperatur og varmluft/ikke varmluft jeg velger. Har prøvd de fleste oppskriftene i forumet, også Marianns og Nannahs. Elsker Pavlova men etter ca 30-40 mislykkede forsøk, må jeg snart gi up. Er det noen som har opplevd lignende og vet hva/hvorfor dette skjer?
Er ellers ikke hjelpeløs på kjøkkenet og har bakt og kokelert lavkarbogreier i tre år nå. Stort sett med gode resultater. Men ikke Pavlova.
Kan du hjelpe meg?

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-08-13, 22:59   #3
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Pavlova-utfordring!

Jeg fikser ikke lavkarbopavlova jeg heller om det kan være en trøst. Har ikke prøvd så mange ganger da, men de jeg har forsøkt har endt opp myke og flate og ikke egnet til noe.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 07-08-13, 10:40   #4
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Pavlova-utfordring!

Har prøvd meg på marengs mange ganger, det blir bare sånne myke skumtopper. vet det er folk her inne som får det til, så noen gode råd må vel en eller annen ha?

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 07-08-13, 12:03   #5
elien
Seniormedlem
 
elien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 532
elien er en juvelelien er en juvelelien er en juvel

Sv: Pavlova-utfordring!

Du kan prøve denne

http://mariann08matbloggen.blogspot....-lavkarbo.html

__________________
Elin
elien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilbake på generell lavkabo Svar med sitat
Gammel 16-08-13, 00:41   #6
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Pavlova-utfordring!

Har prøvd denne mange ganger i forskjellige temperaturer også. Med og uten varmluft og resultatet har vært like flat. Hver gang.
Kan grunnen være ovnen min? Har prøvd både med varmluft og uten. Brukt temperaturene i "alle graderingene" mellom 100 og 160.

Opprinnelig lagt inn av elien, her.

Du kan prøve denne

http://mariann08matbloggen.blogspot....-lavkarbo.html

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-08-13, 17:28   #7
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Pavlova-utfordring!

Jeg har samme erfaring som deg, og har også prøvd Marianns oppskrift. Enig i at den ble god på smak men hva hjelper det når den ikke er å spise ellers. Jeg har pr def gitt opp pavlova, og lager heller vanlig med mye mindre sukker - og spiser bare litt selv.

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 17:29   #8
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Pavlova-utfordring!

Tror nesten ikke mine øyne: min datter kom på besøk og lagde Pavlova av eggehvite, sukrin og litt sukrin+. Ingenting annet og den ble helt PERFEKT! Ingen salt, eddik, jbk eller noe annet. Stekte i 175 gr til den var sprø. Skal prøve innen noen dager selv....


Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Jeg har samme erfaring som deg, og har også prøvd Marianns oppskrift. Enig i at den ble god på smak men hva hjelper det når den ikke er å spise ellers. Jeg har pr def gitt opp pavlova, og lager heller vanlig med mye mindre sukker - og spiser bare litt selv.

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 22:13   #9
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Pavlova-utfordring!

Opprinnelig lagt inn av r.o, her.

Tror nesten ikke mine øyne: min datter kom på besøk og lagde Pavlova av eggehvite, sukrin og litt sukrin+. Ingenting annet og den ble helt PERFEKT! Ingen salt, eddik, jbk eller noe annet. Stekte i 175 gr til den var sprø. Skal prøve innen noen dager selv....

Er det mulig?? Hva slags oppskrift brukte hun? Del gjerne!!

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 18:55   #10
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Pavlova-utfordring!

Hun brukte kun 5 tempererte eggehvite, pisket disse passe stive (bare par-tre min på Kenwood og ikke 20-30 min som jeg har prøvd). Så tilsatt hun 2-3 ts sukrinmelis og 2-3 sukrin+. Pisket ferdig stivt, 1-2 min til. Rørte forsiktig med slikkepot et par vendinger. Smurte i sirkel på 3 cm på brettet med bakepapir og stekte 175 gr på varmluft til den ble sprø. Sjekk om den er sprø før du tar ut. Ca 30-40 min. (ellr lengre... du vil merke omden er sprø).
Skal prøve å lage denne selv til helga


Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Er det mulig?? Hva slags oppskrift brukte hun? Del gjerne!!

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 21:50   #11
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Pavlova-utfordring!

Opprinnelig lagt inn av r.o, her.

Hun brukte kun 5 tempererte eggehvite, pisket disse passe stive (bare par-tre min på Kenwood og ikke 20-30 min som jeg har prøvd). Så tilsatt hun 2-3 ts sukrinmelis og 2-3 sukrin+. Pisket ferdig stivt, 1-2 min til. Rørte forsiktig med slikkepot et par vendinger. Smurte i sirkel på 3 cm på brettet med bakepapir og stekte 175 gr på varmluft til den ble sprø. Sjekk om den er sprø før du tar ut. Ca 30-40 min. (ellr lengre... du vil merke omden er sprø).
Skal prøve å lage denne selv til helga

Åh...da må jeg prøve! Og jeg som har vært nødt til å skjerpe meg om ta tak i kostholdet igjen. Alt som smaker godt må jeg bare holde meg unna, da det gir meg et sug etter mer! Kanskje jeg kan lage en liten porsjon?

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 12:38   #12
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Pavlova-utfordring!

Min ble flat igjen!
Ufattelig. Samme temperatur på eggene, samme ovnen og samme Kenwood. Bør vel gi opp.... kan noen i Drammensområdet bake marengsbunn til meg? smiler

Opprinnelig lagt inn av r.o, her.

Hun brukte kun 5 tempererte eggehvite, pisket disse passe stive (bare par-tre min på Kenwood og ikke 20-30 min som jeg har prøvd). Så tilsatt hun 2-3 ts sukrinmelis og 2-3 sukrin+. Pisket ferdig stivt, 1-2 min til. Rørte forsiktig med slikkepot et par vendinger. Smurte i sirkel på 3 cm på brettet med bakepapir og stekte 175 gr på varmluft til den ble sprø. Sjekk om den er sprø før du tar ut. Ca 30-40 min. (ellr lengre... du vil merke omden er sprø).
Skal prøve å lage denne selv til helga

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 13:16   #13
elien
Seniormedlem
 
elien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 532
elien er en juvelelien er en juvelelien er en juvel

Sv: Pavlova-utfordring!

Opprinnelig lagt inn av r.o, her.

Min ble flat igjen!
Ufattelig. Samme temperatur på eggene, samme ovnen og samme Kenwood. Bør vel gi opp.... kan noen i Drammensområdet bake marengsbunn til meg? smiler

Bruker du plast bolle eller metall bolle til å vispe i?

Tror jeg har hørt en plass det er best å bruke metall, for den blir renest.
Ligger fort noe fett rester i plastboller. Kenwood fås vel med begge typer?

Bare en tanke som slo meg

__________________
Elin
elien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilbake på generell lavkabo Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 13:37   #14
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Pavlova-utfordring!

Helst metallbolle (men plast funker også) - uansett materiale så må den alltid være nyvasket, gjerne skylt med bittelitt edikk- eller sitronvann før tørk og bruk ... og aller viktigst - jo ferskere egg, jo fastere marengs. Så om du kjenner noen med hobbyhøner, eller et sted du kan kjøpe dagsferske så er de lettere å få stive enn "gamle" egg.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 03-09-13, 09:55   #15
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Pavlova-utfordring!

Hvor ofte er *hobbyhøner* i bruk da

(Forstod hva du mente, men fikk med en gang litt stygge tanker. Jadda, jadda jeg er kjent for å tenke koffert )

Jeg har prøvd alle triksa i boka når det gjelder marengs, rene redskap, ferske egg, eddik/sitron, bittelitt salt osv osv, får bare ikke til lavkarbovarianten, men har ingen problem med å lage høykarbovarianten. Jeg får bare til en seig, skumaktig dott av en marengs, den blir ikke fast i det hele tatt. Har i grunn gitt opp og baker helle muffins

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pavlova Nannah Kake/dessert og snacks 58 16-05-14 01:24
Marianns Pavlova - marengsbotn Mariann S Kake/dessert og snacks 30 21-01-14 23:19
Pavlova? Kanutten Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 09-05-12 22:30
Hjelp med Pavlova/marengs? krem Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 12-08-11 15:24
Mulig å lage pavlova? Pearl75 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 20-05-10 18:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no