Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Strid om aspartam

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-10-05, 11:36   #1
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Strid om aspartam

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=108632

Vår alles kjære Drevon har også uttalt seg om saken.

  Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 11:54   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Strid om aspartam

Ja det har det jo vært i årevis nå. Jeg er enig i at aspartam ikke akkurat er sunt, og at det bør begrenses kraftig. Men jeg er også enig i at det er bedre å drikke lettbrus enn sukret brus. Mange er jo hysterisk redde for aspartam, mens de ukritisk heller i seg sukkerbrus. Det er jeg ikke sikker på er så mye bedre.
Hehe litt morsomt å se to vekklubb-eksperter være uenige. :P

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 11:59   #3
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Strid om aspartam

jeg drakk cola light i går jeg riktig nok en stund siden sist - men jeg liker og tenke at det går greit en gang i blant !

men når man tenker på at aspartam kan hindre vektap hvor lenge etter at man har drukket litt brus gjelder dette ? er det bare samme daen eller kan det frosinke vektapet med et par dagen , jeg flyr jo på do som aldri før hver gang jeg drikker cola light så jeg mister i hvertfall mye vann...

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 12:34   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Strid om aspartam

Det er et uomtvistelig faktum at aspartam skaper søthunger, og at det finnes flere forskningsrapporter som underbygger og beviser dette, så som vanlig er ikke Drevon så oppdatert som han burde være......

Det er også flere forskningsrapporter som viser at aspartam kan fremkalle allergiske reaksjoner hos mange - OG at det også har vist seg å hemme vekktap for flere.

Jeg er enig i at det mange steder skapes et anti aspartam hysteri, særlig i USA, - hvor Birketvedt har store deler av sin erfaring fra.

Jeg mener at hver og en må finne ut hvordan aspartam virker på ens kropp. Og ta hensyn til det. Noen tåler mer - noen tåler mindre eller ingenting. Alle kusntige søtstoff er nettopp det navnet sier KUNSTIGE. Og da vil det alltid være et eller annet stoff i det som ikke akkurat er kjernesundt - uten at det behøver å være skadelig/farlig etc for det.

Men om man drikker 2-3 liter lettbrus pr dag er det uansett ikke sunt. Hverken for mage eller tenner. I brus er er også kullsyre, - og der kan hverken Drevon eller Birketvedt være uenige i hva som skjer med tennene våre...... men det er jo ikke diskusjonstema her..

Det er uansett bedre å drikke lettbrus enn sukkerholdig brus - men det aller beste er å IKKE drikke brus i det hele tatt.... Det er vel de fleste enig i.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 15:17   #5
des65
Seniormedlem
 
des65 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Langt nord
Alder: 58
Innlegg: 601
des65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snill

Sv: Strid om aspartam

Åj det var jo rimelig stor mengde lettbrus de snakket om! Jeg drikker litt lett brus innimellom, noen dager ingenting, andre dager fra 1-2 glass, eller bare noen slurper, så jeg vil jo si at jeg var langt ifra de mengdene der
Men som sagt så tror jeg det meste er farlig i store mengder, også lettbrus.

__________________
Hilsen des65

1.delmål (under 100) nådd: 20.10.05
2.delmål (under 90) nådd: 23.01.06

3.delmål (under 80) nådd: Skal nåes før 1.juni 2006!!
des65 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg tror jeg... Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 17:28   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Strid om aspartam

Jaja. Man kan jo drukne i kaffekoppen sin også.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 17:34   #7
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Strid om aspartam

Opprinnelig lagt inn av mofe

Jaja. Man kan jo drukne i kaffekoppen sin også.

Der er vel strid om kaffe også?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 17:36   #8
Tricky
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Innlegg: 267
Tricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snill

Sv: Strid om aspartam

En enkel regel som er vanskelig å følge: "Alt med måte" ....

__________________

Tricky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ren mat Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 17:41   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Strid om aspartam

Opprinnelig lagt inn av HP

Der er vel strid om kaffe også?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 17:41   #10
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Strid om aspartam

Opprinnelig lagt inn av Tricky

En enkel regel som er vanskelig å følge: "Alt med måte" ....

Hvem sin måte... ?

Måtte bare, den regelen er lett å ty til, men ikke helt rett fram den heller

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 18:43   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Strid om aspartam

Opprinnelig lagt inn av Tricky

En enkel regel som er vanskelig å følge: "Alt med måte" ....

Kaller du den enkel? Jeg syns den er veldig vanskelig for mange, fordi den er så uklar på mengder. Jeg skjønner jo hva som menes med den, og jeg er jo delvis enig, men jeg syns den blir dratt inn i kostholdsdiskusjoner altfor ofte og som en altfor letvindt løsning på alt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 19:38   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Strid om aspartam

Er litt enig med Tricky jeg, - alt med måte = som at det er forskjell på å barbere seg og skjære hue av seg....

Det er forskjell på "en sup" i ny og ne, et glass eller to et par ganger i uka, et lite glass hver dag - enn 2 liter til dagen. Eller er det noen som oppfatter "med måte" som 2 liter til dagen ? Hm..... nei, jeg klarte visst ikke billedgjøre det allikevel.........

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 20:49   #13
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Strid om aspartam

Du vil nok komme utfor noen som mener at _bare_ 1.5 liter Pepsi-Max, er å vise måtehold. Ekspertene råder jo oss tross alt til å drikke 1.5-2 liter + væske for dagen

Noen som uttaler at med måte går det bra, kan mene _litt_ som lørdagskos, mens andre kan legge litt hver dag i begrepet "med måte". Så med måte er ikke en enkel regel. Så når en ekspert uttaler at med måte så går det bra, så er det naturlige spørsmålet tilbake: "Hva mener du er et måtelig inntak?"

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 20:55   #14
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Strid om aspartam

... det skal ikke være lett.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 23:20   #15
Tricky
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Innlegg: 267
Tricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snill
Cool

Sv: Strid om aspartam

Hehehe! Oi oi oi så man kan kverulere rundt et lite ordtak

Min billedgjøring (og mitt mål) er å få i meg litt av hvert i stedenfor mye av noe. Variere kosten rett og slett. Et eksempel: Selv om egg er en god proteinkilde og det sannsynligvis ikke er farlig for kolestrolet, så ser jeg ikke poenget i å spise masse masse egg, fordi jeg da går glipp av næringsstoffene og byggesteinene fra andre proteinkilder..

Samme med for eksempel lett-brus, masse pepsi max vil for meg si mindre vann

Her går jo diskusjonen på om søtstoff er farlig eller ei, og da velger jeg å tenke at MYE av alt er ikke heldig uansett

Bedre nå?

__________________

Tricky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ren mat Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 23:23   #16
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Strid om aspartam

Opprinnelig lagt inn av Tricky

Hehehe! Oi oi oi så man kan kverulere rundt et lite ordtak

Dette er desverre ikke brukt som et ordtak, men som et altfor vanlig - og lettvinnt - argument innen mange debatter - spesiellt kostholdsdebattene.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 24-10-05, 09:05   #17
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Strid om aspartam

Opprinnelig lagt inn av HP

Dette er desverre ikke brukt som et ordtak, men som et altfor vanlig - og lettvinnt - argument innen mange debatter - spesiellt kostholdsdebattene.

:nikker: Det er derfor jeg reagerer litt på det, fordi jeg i seriøse diskusjoner om kosthold (spesielt sukker, på andre fora) alltid får høre "jaja, alt med måte" og da er liksom diskusjonen over for deres del. Det er altfor lett å si.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 24-10-05, 11:11   #18
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Strid om aspartam

Opprinnelig lagt inn av mofe

Jaja. Man kan jo drukne i kaffekoppen sin også.

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 27-10-05, 20:14   #19
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: Strid om aspartam

Opprinnelig lagt inn av Iset

Kaller du den enkel? Jeg syns den er veldig vanskelig for mange, fordi den er så uklar på mengder. Jeg skjønner jo hva som menes med den, og jeg er jo delvis enig, men jeg syns den blir dratt inn i kostholdsdiskusjoner altfor ofte og som en altfor letvindt løsning på alt.

Enig her. Selvfolgelig går det greit med litt sukker i kosten, men det er bedre uten. Samme med aspartam og andre kunstige søtstoff.

Då er det bedre å anbefale folk å igjen innføre lørdagsgodt(egentleg blir det for mange å avskaffe mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag og søndagsgodtet ) Nå snakker eg om folk som ikkje har sett lavkarbolyset.

Alt som er bra for oss og i tillegg smaker godt.

Hmm, det klang liksom ikkje helt sånn som eg hadde tenkt.

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
aspartam *iselilja* Atkins kosthold 7 21-02-05 00:21
huff, er dette sant? sommerfugl Generell ernæringsdebatt 15 17-02-05 21:34
Så jeg tåler altså Aspartam? Eller.... ?? elian Induksjonen 4 19-08-04 15:04
Vekttap, aspartam og grønnsaker.... Adelllan Vedvarende vekttap 28 04-06-04 11:24
Noen erfaringer med aspartam Silvandar Atkins kosthold 10 19-02-04 15:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no