Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Hjelp til tolking av prøvesvar

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-10-12, 21:50   #1
Engelen
Medlem
 
Engelen sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sør Norge
Alder: 55
Innlegg: 124
Engelen er ny på veien

Hjelp til tolking av prøvesvar

Hei

Jeg er ei jente på 43 år som har gått på lavkarbo siden august 2011, og har totalt gått ned 24 kg.
Jeg har lavt stoffskifte og medisineres for dette med levaxin.
Tar metformin 500 mg 3 ganger om dagen.

Da jeg begynte på lavkarbo hadde jeg helt normal kolestrol (5,5).

I dag fikk jeg svar på blodprøvene mine, og kolesrolet er nå på 8. I tillegg testet jeg D-vitamin. Detter var på 59, og normalverdiene er 39-193. Fikk reseptbelagt D-vitamin og skal ta 5000 e pr. dag.
Har økt på dosen med Levaksin siden prøveresultatene i mai.

Mine prøveresultat (legger inn det jeg tror kan være relevant):

Prøver tatt mai 12/Prøver tatt oktober 12
Ikke tatt HbA1c 5,5
Ikke tatt Vitamin D 59
Ferritin 61 Ferritin 32
Folat 45 Folat 31,9
Fritt T4 19,7 Fritt T4 20,3
GT 23 GT18
HDL kolest. 1,2 HDL Kolest. 1,3
Kolestrol 7,5 Kolestrol 8
Kreatinin 53 Kreatinin 43
LDL Kolest. 5,3 LDL kolest. 5,9
TSH 4,5 TSH 0,20
ikke tatt SR 26

Er det noen som kan tolke disse prøvesvarene? Er det noen andre ting jeg bør teste? Legen min er veldig ok og positiv til lavkarbo, men bekmymrer seg for kolestrolet. Setter utrolig stor pris på om noen har noen gode råd til ei som bare veldig gjerne vil leve sunt og gå ned i vekt.

__________________





Engelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 22:44   #2
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

Du må legge ut referanseområdene for dine prøvesvar også fordi disse varierer fra lab til lab på sykehusene. Hvis ikke kan man ikke tolke dine svar.

  Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 22:49   #3
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Du må legge ut referanseområdene for dine prøvesvar også fordi disse varierer fra lab til lab på sykehusene. Hvis ikke kan man ikke tolke dine svar.

Referanseråder skal da helst ikke variere.
Og hvis ts hadde hatt referansepmrådene så hadde ts kanskje ikke spurt om hjelp?

Hva den enkelte lege sier om spesifikke referanseområder er en annen sak.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 23:08   #4
Engelen
Medlem
 
Engelen sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sør Norge
Alder: 55
Innlegg: 124
Engelen er ny på veien

Re: Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Du må legge ut referanseområdene for dine prøvesvar også fordi disse varierer fra lab til lab på sykehusene. Hvis ikke kan man ikke tolke dine svar.

Er det det normalverdiene som står oppført på skjemaet som du mener?

Prøver tatt mai 12/Prøver tatt oktober 12
Ikke tatt HbA1c 5,5
Ikke tatt Vitamin D 59 Normalverdi 39-193
Ferritin 61 Ferritin 32 Normalverdi 10-170
Folat 45 Folat 31,9 Normalverdi 7,7-25,0
Fritt T4 19,7 Fritt T4 20,3 Normalverdi 11-22
GT 23 GT18 Normalverdi 10-75
HDL kolest. 1,2 HDL Kolest. 1,3 Normalverdi 1-2,7
Kolestrol 7,5 Kolestrol 8 Normalverdi 3,3-6,9
Kreatinin 53 Kreatinin 43 Normalverdi 45-90
LDL Kolest. 5,3 LDL kolest. 5,9 Normalverdi 1,5-4.8
TSH 4,5 TSH 0,20 Normalverdi 0.30-4,2
ikke tatt SR 26

__________________





Engelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 00:24   #5
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

Prøvene sier meg at stoffskiftet ditt er i ferd med og bli for lavt.
TSH er forhøyet og FT4 går ned. Ferritin og d-vitaminer er svært lave og fallende, mens kolestreolet ditt stiger. Alt dette er typisk for lavt stoffskifte.
Når du har lav ferritin og lav d-vitamin vil vanligvis ikke kroppen din klare og utnytte levaksinen og resultatet er at stoffskiftet svekkes.
B12 er ikke tatt, men den pleier også og falle når stoffskiftet sjekkes.
Jeg ville krevd nye prøver av FT3, FT4, TSH, B12 og anti-TPO,om det ikke er tatt, og fått tatt prøven om morgenen så nær klokken 8 som mulig og selvsagt før du tar levaksin.
Har du hatt lavt stoffskifte lenge og hvordan er det regulert og hvordan føler du deg?
Normalt sett skal TSH ligge mellom 0,5 og 1,5 mens FT3 og FT4 skal ligge øverst i referanseområdet når man er optimalt medisinert. Siden din TSH stiger mens FT4 synker betyr det at kroppen trenger mer levaksin.
Svært ofte vil kolestreolet gå i balanse igjen når stoffskiftet er skikkelig regulert, men det tar noe tid. Kolestreolet begynner og stige når TSH er 2,5 i følge dr.Øverbyes bok "Lavt stoffskifte årsak til de fleste sykdommer"

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 12:14   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Referanseråder skal da helst ikke variere.

Men det gjør de. Jeg vet iallfall at det for anti-tpo veldig viktig å vite referanseområdet da det er to måter å analysere dette på (to typer apparat?) hvorav den ene metoden gir relativt nøyaktige svar og en relativt liten mengde antistoffer vil gi et positivt resultat. Aker benytter denne metoden.

Den andre metoden vil titt og ofte gi resultat av typen > 1300. Denne metoden er blant annet i bruk hos Furst og kan best ses på som et "ja/nei"-svar.
Ref (Kapittel D):
http://www.aacc.org/sitecollectiondo...ullversion.pdf

samt egne erfaringer av at blod trukket fra samme prøve ble sendt aker (TPO ca 600, mener jeg å huske) og furst samme dag (TPO > 1300) med vidt forskjellige referanseområder - og svar... (Husker ikke de respektive referanseområdene, men de var også forskjellige.)

Jeg vet ikke om det gjelder så mange andre prøver, men det er greit å forholde seg til referanseområdet av den fra den lab'en man har brukt, så unngår man eventuelle problemer som eksemplifisert over.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 12:50   #7
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Prøvene sier meg at stoffskiftet ditt er i ferd med og bli for lavt.
TSH er forhøyet og FT4 går ned. Ferritin og d-vitaminer er svært lave og fallende, mens kolestreolet ditt stiger. Alt dette er typisk for lavt stoffskifte.
Når du har lav ferritin og lav d-vitamin vil vanligvis ikke kroppen din klare og utnytte levaksinen og resultatet er at stoffskiftet svekkes.
B12 er ikke tatt, men den pleier også og falle når stoffskiftet sjekkes.
Jeg ville krevd nye prøver av FT3, FT4, TSH, B12 og anti-TPO,om det ikke er tatt, og fått tatt prøven om morgenen så nær klokken 8 som mulig og selvsagt før du tar levaksin.
Har du hatt lavt stoffskifte lenge og hvordan er det regulert og hvordan føler du deg?
Normalt sett skal TSH ligge mellom 0,5 og 1,5 mens FT3 og FT4 skal ligge øverst i referanseområdet når man er optimalt medisinert. Siden din TSH stiger mens FT4 synker betyr det at kroppen trenger mer levaksin.
Svært ofte vil kolestreolet gå i balanse igjen når stoffskiftet er skikkelig regulert, men det tar noe tid. Kolestreolet begynner og stige når TSH er 2,5 i følge dr.Øverbyes bok "Lavt stoffskifte årsak til de fleste sykdommer"

Men benteR, er det ikke omvendt med disse prøvesvarene da?
De første er fra mai, og da er FT4 19, et eller annet og i oktober er den 20,...
mens TSH er høyest i Mai, 4,2 og ganske bra i Oktober?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 13:09   #8
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Re: Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

Opprinnelig lagt inn av Engelen, her.

Er det det normalverdiene som står oppført på skjemaet som du mener?

Prøver tatt mai 12/Prøver tatt oktober 12
Ikke tatt HbA1c 5,5
Ikke tatt Vitamin D 59 Normalverdi 39-193
Ferritin 61 Ferritin 32 Normalverdi 10-170
Folat 45 Folat 31,9 Normalverdi 7,7-25,0
Fritt T4 19,7 Fritt T4 20,3 Normalverdi 11-22
GT 23 GT18 Normalverdi 10-75
HDL kolest. 1,2 HDL Kolest. 1,3 Normalverdi 1-2,7
Kolestrol 7,5 Kolestrol 8 Normalverdi 3,3-6,9
Kreatinin 53 Kreatinin 43 Normalverdi 45-90
LDL Kolest. 5,3 LDL kolest. 5,9 Normalverdi 1,5-4.8
TSH 4,5 TSH 0,20 Normalverdi 0.30-4,2
ikke tatt SR 26

Ja det er riktig. For de som ikke er klar over det så er disse viktige og da kan man si noe om de enkelte svarene ropes det fra siden her fra legen og helsesøsteren....

Men det er sikkert mange her inne som sier at det "trenger du ikke osv osv.." Regner da med de er leger også

  Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 13:12   #9
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Referanseråder skal da helst ikke variere.
Og hvis ts hadde hatt referansepmrådene så hadde ts kanskje ikke spurt om hjelp?

Hva den enkelte lege sier om spesifikke referanseområder er en annen sak.

Legen kan si akkurat hva han vil, men selv en lege må nok forholde seg til referanseverdiene den enkelte lab opererer med, hvis ikke kan han jo gjerne gjette, men akkurat det er vel ikke i pasientens beste interesse....

  Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 13:17   #10
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Referanseråder skal da helst ikke variere.
Og hvis ts hadde hatt referansepmrådene så hadde ts kanskje ikke spurt om hjelp?

Hva den enkelte lege sier om spesifikke referanseområder er en annen sak.

Synes ofte jeg trenger å spørre om hjelp selv om jeg har prøvesvar med referanseverdiene. Det er jo ikke noen sannhet som står der. Ofte kan man jo lure på hva noe betyr, f eks med stoffskiftet, hvis det ligger veldig lavt men innenfor referanseområdet, men man har likevel mange av symptomene.
Eller den som jeg har aller mest kjennskap til, C-peptdid som sier noe om insulinresistens. Hos en lege (fastlegen) lå jeg fint innenfor normalen, mens hos Fedon Lindberg-legen lå jeg høyt over referanseområdene. Så skolemedisinen ville heller undersøke om jeg hadde ME framfor å sjekke ut dette høye nivået og om jeg var insulinresistent...

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 13:21   #11
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

Men må jo spørre. Har ikke din lege fått gått gjennom prøvesvarene i samråd med deg? Er jo merkelig at han tar prøver og ikke går igjennom de med pasienten. Men vil nå uansett anbefale deg å ta kontakt på "sonjas stoffskifteforum" Der inne er det et par svært kompetente personer som helt sikkert kan hjelpe deg i argumentasjonen du kan bruke overfor lege for å få en bedre gjennomgang. De er ikke eksperter og leger, men de er eksperter på egen kropp og det kan være gull verdt i mange tilfeller.

Vil anta (eller rettere sagt jeg vet) at blant brukere der inne så er prøvesvar uten referanseverdier fullstendig verdiløse for en seriøs vurdering iallefall.

Jeg er selv ikke bruker der inne, men har en veldig god bekjent som blir oppgitt over at det i det hele tatt svares på slike medisinske resultater/prøver uten å vite referanseområdet

Kan gi deg et tips om BenteR og Blondie der inne på forumet som gode utgangspunkt for hypothyreose. Vel verdt et besøk.

  Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 13:54   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Er jo merkelig at han tar prøver og ikke går igjennom de med pasienten.

What? Min lege har aldri gått gjennom det. Får som regel bare et brev i posten (fordi jeg ber om kopi), og et ekstra brev om noe må følges opp.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 14:11   #13
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

What? Min lege har aldri gått gjennom det. Får som regel bare et brev i posten (fordi jeg ber om kopi), og et ekstra brev om noe må følges opp.

Er vel forskjell fra lege til lege. Jeg blir iallefall gått gjennom svarene, men nå har jeg en helsesøster i bakgrunnen som ber meg spørre og kreve dette da. Har vel skjønt at skal man må kreve sitt av helsevesenet

  Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 15:53   #14
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Men benteR, er det ikke omvendt med disse prøvesvarene da?
De første er fra mai, og da er FT4 19, et eller annet og i oktober er den 20,...
mens TSH er høyest i Mai, 4,2 og ganske bra i Oktober?


Du har helt rett Vibeke; det er jeg som har blingsa her.

Til TS; se vekk i fra mitt svar lenger oppe der jeg skrev at stoffskiftet var blitt lavere.
Stoffskifteprøvene dine er forbedret og ikke verre som jeg skrev.
Men holder likevel fast på at lav ferritin og lav d.vitamin + forhøyet kolestreol tyder på at stoffskiftet trenger tid.
Savner veldig FT3 på den listen siden det er det som er det potente stoffskiftehormonet, og har kroppen problemer med og omdanne FT4, så vil FT3 kunne være lav, og det vil være behov for f.eks. Lio.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 20:31   #15
Engelen
Medlem
 
Engelen sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sør Norge
Alder: 55
Innlegg: 124
Engelen er ny på veien

Re: Hjelp til tolking av prøvesvar

Tusen takk for svar alle sammen, og spesielt til deg BenteR. Skjønner at du virkelig har peiling. Ble litt forvirret av ditt første svar, men skjønte at du måtte ha forvekslet mai og oktober.

Glemte å skrive opp B12. I mai var det 386 og i oktober 388. Normalverdien er satt til 150-700. Er dette ok?

Fastlegen gikk igjennom prøvesvarene med meg. Hun sa at stoffskiftet nå så greit ut, men at jeg ikke måtte øke mer på dosen. Fra mai til oktober har jeg økt fra 150 mikrogram pr. dag til 300 mikrogram pr. dag i ukedagene, og fra 0 til 150 mikrogram i helgene. Er dette mye eller lite levaxin?

Videre sa legen at D-vitaminet var lavt. Jeg har fått resept på en ny type D-vitamin som heter Divisun 800 ie. Disse skal jeg ta 5 av om dagen, dvs 4000 ie. Høres dette ok ut.
Hun bekymret seg for kolestrolet, og mente at jeg måtte være forsiktig med fettet. Bør jeg være det?

BenteR du spurte hvordan jeg føler meg, og pr. i dag, og i ganske lang tid har jeg følt meg sliten og til tider deprimert. Jeg har et veldig tankesurr i hodet, og libido er veldig lav. Endel av disse følelsene kan også være fordi jeg har en tenåring som er en MEGET stor utfordring. I tillegg jobber jeg i 80 % stilling.

Skal be legen om å teste det du skrev at jeg burde teste BenteR.

Fint visst noen har "ork og bry" med å svare meg.

__________________





Engelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 03:54   #16
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

Du stresser kroppen din veldig med og ta 300 mcg 5 dager og så halv dose de to neste dagene.
Jeg ville tatt 250 mcg man, tirs, onsd, og 275 på torsd, 250 på fre og lørd og 275 på sønd.
Kroppen har det absolutt best med og få jevnest mulig fordeling av medisinene.
Det er en heftig dose Levaksin du tar forresten, normalt rekner man ca 1,9 x kroppsvekt i kilo for og finne dagsbehovet. Jeg tar 100 mcg til sammenligning.
Referanseområdet er ikke alltid korrekt for hva kroppene våre trives med. Jeg må for eksempel over 25 på FT4 for og føle meg ok. Min FT4 ligger vanligvis mellom 25 og 27 selv om referanseområdet sier den skal være mellom 11 og 22. Jeg anbefaler alle og finne sin optimale verdi utifra symptomer og livskvalitet og ikke utifra noen tall lefer og lab`er har bestemt vi skal ha. Vi er alle forskjellige.
Som jeg skrev bør det absolutt sjekkes hvordan du ligger an med FT3, kanskje vil du være en av de som profitterer på en kombinasjonsbehandling med Liotrijodin som er et FT3-tilskudd.
Jeg mistenker at den lave d-vitaminen din gjør at kroppen ikke helt klarer nyttiggjøre seg Levaksinen, og når du får bedre nivå på d-vitaminene så vil du trenge mindre Levaksin. Jeg var selv nede i 33 på d-vitaminene, og det alene gir masse symptomer a la lavt stoffskifte. Jeg følte meg rett og slett skikkelig langt nede på den tiden og så på det meste som umulig.
Jeg har ikke brukt Divisun, men ser at de består av d-3 og det er mega bra! Mine d-vitaminer er nå kommet opp i 70, men jeg tar fremdeles 3500 ie til dagen.
Folk med lavt stoffskifte bør ha min. 100 i d-vitaminer.
B12 bør ligge i øvre halvdel av referanseområdet, så jeg ville nok iallefall fulgt med på den, og kanskje tatt et tilskudd for og få den litt opp.

Endokrinologen jeg går til, ville på død og liv gi meg statiner fordi kolestreolet mitt var for høyt, hvilket jeg nektet bastant. Jeg er syk nok fra før om jeg ikke skal ta medisiner som nesten garanterer deg bivirkninger. Jeg knasket i meg d-vitaminer og jern, tok levaksinen min og spiste min lavkarbomat. Jeg spiser mye fett siden jeg som diabetiker type 1 ikke kan bruke insulin, men må regulere det via kostholdet. Faktisk spiser jeg drøyt 200 gram fett pr dag, 80 gram protein og ca 20-25 karbohydrater.
Sist undersøkelse av kolestreolet mitt viste en perfekt kolestreol selv om jeg har spist lavkarbo med mye fett i kosten. I 60 år har de visst at fett i kosten ikke er årsak til høyt kolestreol, men gamle tanker henger tydeligvis i enda.
En av de erfarne brukerne på sonjas stoffskifteforum skrev en gang til meg da kolestreolet mitt var høyt at "høyt kolestreol betyr at det er plass til mer stoffskiftemedisin i kroppen din". Hun er en av de mange som har erfart at naturthyroid er bedre for oss siden det inneholder alle de stoffene en frisk skjoldbruskkjertel produserer i stedet for Levaksin som kun inneholder kunstig FT4.
Om du er seriøst bekymret over kolestreolet ditt, ville jeg bedt om en apo-test av av kolestreolet for og sjekke densiteten i LDL. Når man starter og leve lavkarbo er det normalt at kolestreolet stiger, før det synker pent og fint til normale nivå. Om LDL likevel er høyere enn man ønsker, så trenger ikke det bety en tøddel, fordi når man lever lavkarbo vil LDL oftest bestå av store fluffy og helt ufarlige partikler, og en apo-test vil rett og slett sjekke om man har store ufarlige, eller små og mer skumle partikler.
Vet du forresten hva triglyseridene din er? Ser at hos deg har både det gode kolestreolet, HDL, og det man ønsker lavt av, LDL, steget fra mai til oktober. Jeg ville nok kanskje vært litt mer skeptisk om HDL hadde sunket mens LDL hadde steget. Slik det er nå, er sjansen absolutt til stede for at dine LDL`er har blitt store og fluffy og altså helt ufarlige.
Symptomene du beskriver tyder på at kroppen din ikke er fornøyd. Det kan være stoffskiftesymptom eller symptom på lav d og lav ferritin, eller det kan selvsagt være som du sier jobb og tenåring i huset kan være slitende i seg selv og iallefall når man har problemer selv.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 21:22   #17
Engelen
Medlem
 
Engelen sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sør Norge
Alder: 55
Innlegg: 124
Engelen er ny på veien

Re: Hjelp til tolking av prøvesvar

Tusen takk BenteR for at du tok deg tid til å gi meg et langt og utfyllende svar.

Jeg skal få sjekket de tingene du skriver at jeg bør sjekke.

Du spurte meg i ditt første innlegg om hvor lenge jeg har hatt lavt stoffskifte, og det var i 2003 det ble oppdaget.

Nå er jeg spent på om jeg merker noen virkning av D-vitamenet. Synd du jeg burde ta jern, og isaåfall har du en type å anbefale? Legen min sa at jerninnholdet var greit.

Tak igjen for flott svar, og ei god helg til deg.

__________________





Engelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 01:27   #18
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

Jeg ville tatt jerntilskudd siden ferritinen din er på full fart nedover og er for lav med tanke på stoffskiftet.
Min ferritin er, og har hele tiden vært, for lav. Jeg vipper mellom 12 og 25 (avhengig hvor jeg er i syklusen min) selv om jeg daglig tar jerntilskudd.
Jern har en egen evne til og gi meg skikkelig knallhard avføring, men så fant jeg denne http://www.kinsarvik.no/products/340...tabletter.aspx og da slipper jeg trøbbel med magen

Mitt stoffskifte kollapset på begynnelsen av 90-tallet, men etter et år fikk jeg vite at jeg var blitt frisk og ikke lenger trengte Thyroksin som stoffskiftemedisinen het da. På den tiden trodde jeg fremdeles blindt på legene og trodde jeg var frisk helt til jeg i september 2008 møtte den berømte veggen. Tre uker senere kom de på og sjekke stoffskiftet mitt som var alt for lavt med FT4 på 9,4 og TSH på 18,9 og anti-TPO>1300. Tre år etter kom de på og sjekke TRAS, og så var den også positiv.
Nå styrer jeg i grunnen stoffskiftet mitt selv etter at Aker overlot det til meg siden det er litt komplisert med to antistoffer som "slåss" i skjoldbruskkjertelen min.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 16:55   #19
Engelen
Medlem
 
Engelen sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sør Norge
Alder: 55
Innlegg: 124
Engelen er ny på veien

Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

Da har jeg tatt nye blodprøver, og fått testet noe av de tingene som Bente R mente at jeg skulle teste.

Kolestrolet mitt hadde økt enda mer fra oktober til desember, faktisk fra 8 til 8,9. Legen mener jeg bør begynne på statiner eller kutte ut fett. Kolestrolet mitt lå på 5,5 før jeg begynte på lavkarbo. Jeg har absolutt ikke lyst til å begynne på medisiner, og drastisk kutt i karbohydrater og ekstra fett har gjort at jeg har klart å gå ned 27 kg på tross av lavt stoffskifte.

Er det noen som har gode råd om hvordan jeg kan få ned kolestrolet, men samtidig fortsette med lavkarbo?

Prøveresultatene mine er (tar med det jeg tror er relevant):

S-A-TPO 358* Normalverdi <=40 Her står det bemerket: Sees oftest ved Hashimoto tyreoiditt og Graves sykdom. Økt forekomst også ved andre autoimmune sykdommer.
HbA1c 5,7 Normalverdi 4.0-6.0
B12 434 Normalverdi 150-700
CRP 6,5 Normalverdi 0.00-5.0
Ferretin 39 Normalverdi 10-170
Folat 23,8 Normalverdi 7,7-25,0
Fritt T3 3,2 Normalverdi 3,1-6,8
Fritt T4 14,5 Normalverdi 11,00-22,00
FSH 9,3 Normalverdi 1,0-12,00
HDL-Kolestrol 1,3 Normalverdi 1,0-2,7
Kolestrol 8,9 Normalverdi 3,3-6,9
LDL kolestrol 6,7 Normalverdi 1,5-4,8
LH 8,7 Normalverdi 1,0-14,0

Jeg tar nå 2x150 mikrogram levaksin mandag tom fredag
Jeg tar 150 mikrogram levaksin lørdag og søndag

Legen mente at jeg skulle øke med 75 mikrogram på lørdager.

Jeg har begynt å ta 4000 ie pr. dag med D-vitamin (Divisun) da D-vitaminet mitt i oktober var 59 Normalverdi 39-193

I tillegg tar jeg jerntabletter, magnesium, omega 3, og multivitamin.

Er det noen som kan tolke disse prøvesvarene? BenteR?

__________________





Engelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 18:02   #20
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

S-A-TPO 358* Normalverdi <=40 Her står det bemerket: Sees oftest ved Hashimoto tyreoiditt og Graves sykdom. Økt forekomst også ved andre autoimmune sykdommer.

Anti-TPO betyr vanligvis at du har den autoimmune varianten av lavt stoffskifte, Hashimoto. I praksis betyr det at din egen kropp produserer antistoffer som angriper skjoldbruskkjertelen og disse ødelegger gradvis kjertelens mulighet til og produsere FT4 selv.

HbA1c 5,7 Normalverdi 4.0-6.0

Langtidsblodsukker; ok

B12 434 Normalverdi 150-700


CRP 6,5 Normalverdi 0.00-5.0

Infeksjon?

Ferretin 39 Normalverdi 10-170

Fremdeles noe lavt

Folat 23,8 Normalverdi 7,7-25,0

Fritt T3 3,2 Normalverdi 3,1-6,8

Veldig lavt!!!! Kroppen din trenger mer stoffskiftemedisin. Kanskje vil Liotrijodin være en mulighet i tillegg til Levaksinen

Fritt T4 14,5 Normalverdi 11,00-22,00

Denne er også lav. Virker litt merkelig med så lav FT4 i forhold til den massive dosen Levaksin du tar.

FSH 9,3 Normalverdi 1,0-12,00

HDL-Kolestrol 1,3 Normalverdi 1,0-2,7

lik som sist

Kolestrol 8,9 Normalverdi 3,3-6,9

LDL kolestrol 6,7 Normalverdi 1,5-4,8

denne har økt fra 5,9

LH 8,7 Normalverdi 1,0-14,0

Når det gjelder kolestreolet, så sies det bl.a. på diabetes.com at når man går kraftig ned i vekt, så er det helt normalt at kolestreolet stiger fordi fettet i kroppen blir først skyllet ut i blodet før det forsvinner, og at det vil stabilisere seg etterhvert.
På stoffskifteforumet sies det at et forhøyet kolestreol betyr at det er plass og behov for mer stoffskiftemedisin.
Jeg ville nok bedt om en apo-test for og sjekke partikkelstørrelsen på LDL. Typisk når man lever lavkarbo så får man store fluffy og helt ufarlige LDL-partikler, men litt for mange leger gidder ikke sjekke det, i stedet skriver de ut statiner.
Statiner i seg selv er så omstridt og har ødelagt for så mange, så personlig ville jeg gjort alt jeg kunne for og unngå dem. Kanskje heller begrense det animalske fettet og heller bruke mer av f.eks. kokosolje?

Stoffskiftet ditt er svakere enn ved sist prøver. Ser ikke TSH på listen din, men både FT3 og FT4 vitner klart om at du er underdosert for stoffskiftet og dette vil bl.a. føre til at kolestreolet øker.
Jeg synes du bruker massive doser Levaksin og likevel blir stoffskiftet svakere. Kanskje er du en av dem som ikke responderer skikkelig på Levaksin (jeg rekner med at du ikke tar jern og Levaksin samtidig? Jern ødelegger virkningen av Levaksin), eller kanskje vil det være bedre og ta Levaksin om kvelden i stedet for om morgenen? Kanskje vil kombinasjonsbehandling hjelpe, eller kanskje bør du vurdere naturthyroid.
Jeg ser at du enda tar en dose på ukedager og dobbel dose i helga. Dette er absolutt ikke og anbefale! Jevnest mulig dose hver dag er det optimale.
Jeg er på litt tynn is når det gjelder hva som bør gjøres, og anbefaler på det varmeste og legge ut prøvetallene tatt både i mai, i oktober og nå på http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/ og be om råd der. Der finner du mange av oss stoffskiftesyke som etter beste evne prøver og hjelpe hverandre, og jeg vil tro du vil få mer kompetent hjelp enn fra meg.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 19:07   #21
Engelen
Medlem
 
Engelen sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sør Norge
Alder: 55
Innlegg: 124
Engelen er ny på veien

Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

Du er vel grei Bente som gir meg et så utfyllende svar, tusen takk.

En ting jeg ikke visste var at jeg ikke skulle ta jern og levaxin sammen. Det har jeg nok gjort flere ganger. Skal jammen meg begynne å ta Levaksinen på kvelden fra nå av.

Glemte å skrive opp TSH. Den var 0.44 med normalverdi 0,30-4,2.

Jeg ba legen om å ta en Apo, men kan ikke se at det er tatt. Heter det noe annet på prøveoversikten? Ser at det er mange prøver som er tatt som jeg ikke skrev opp, men jeg vet ikke helt hva mer som er relevant.

Meldte meg inn på sonjas stoffskifteforum for noen dager siden, og skal se en dag om jeg får lagt inn mine prøvesvar der.

Igen, tusen takk Bente.

__________________





Engelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 19:09   #22
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

Opprinnelig lagt inn av Engelen, her.

Du er vel grei Bente som gir meg et så utfyllende svar, tusen takk.

En ting jeg ikke visste var at jeg ikke skulle ta jern og levaxin sammen. Det har jeg nok gjort flere ganger. Skal jammen meg begynne å ta Levaksinen på kvelden fra nå av.

Glemte å skrive opp TSH. Den var 0.44 med normalverdi 0,30-4,2.

Jeg ba legen om å ta en Apo, men kan ikke se at det er tatt. Heter det noe annet på prøveoversikten? Ser at det er mange prøver som er tatt som jeg ikke skrev opp, men jeg vet ikke helt hva mer som er relevant.

Meldte meg inn på sonjas stoffskifteforum for noen dager siden, og skal se en dag om jeg får lagt inn mine prøvesvar der.

Igen, tusen takk Bente.

Bente er fabelaktig!!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 20:59   #23
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

Tusen takk Kanutten


Engelen;
med så lav TSH og så lave verdier på FT3 og FT4 bør absolutt legen din sjekke om du har TRAS. TRAS forbindes ofte med høyt stoffskifte men den blokkerende varianten av TRAS vil føre et lavt stoffskifte enda lavere og vil typisk vise lav TSH, lav FT3 og lav FT4 etter hva jeg har skjønt.

Fant dette om apoprøver hos http://lenabeatrice.net/mat-og-helse...dpr%C3%B8vene/

ApoB/ApoA1: eller ”apo-kvot”. Det har visat sig vara det bästa testet på blodfetter för att förutse risken för hjärtsjukdom, bättre än alla värden i gamla kolesterolprover.
Provet, apo-kvoten, hamnar vanligen någonstans under ca 1,5. Ju lägre desto bättre. Följande gränser har föreslagits, ofrånkomligen något godtyckligt:
Män:
Under 0,7 = mycket bra
0,7-0,9 = ok
Över 0,9 = förhöjd risk
Kvinnor:
Under 0,6 = mycket bra
0,6-0,8 = ok
Över 0,8 = förhöjd risk

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen prøvesvar kamp Lavkarbo generelt 5 27-10-11 07:57
Hjelp hjelp! Noen med medisinutdannelse? Photobscura Fysisk og mental helse 23 17-11-09 11:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no