Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Erfaring med HST?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-02-07, 13:27   #1
tennissokk
Medlem
 
tennissokk sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 104
tennissokk er ny på veien

Erfaring med HST?

Leste i går noen interessannte artikler på tn.no om HST:
http://www.tn.no/artikler.aspx?id=27
http://www.tn.no/artikler.aspx?id=26
http://www.tn.no/artikler.aspx?id=30

Sett bortfra det voldsomme bodybuilder fokuset, så er det jo gull verdt å øke i muskelmasse for å gå ned i fett% (så vidt jeg har skjønt).

Noen som har prøvd HST og vil dele erfaring? Jeg er ikke helt fornøyd med min nåværende mangel på progresjon på trening.


Jeg slenger også på noen veldig spesifikke spørsmål jeg har, just in case noen vet svarene:

1) Må jeg ta de 7-9 dagene med treningsfri før jeg evt begynner på dette?
Jeg trener nå styrke 2 ganger i uken, typisk 3 sett á 12 repetisjoner på så høy vekt som jeg klarer. Jeg tipper svaret er "ja", men greit å spørre syns jeg.

2) Det fokuseres veldig på kalorioverskudd i de artiklene og på HST websiden.
Er dette relevant om man spiser lavkarbo, og primært ønsker å redusere fettprosent?

3) Hvor viktig er det at Max Reps er nøyaktige? Jeg syns det hørtes kjipt ut å bruke ei hel uke bare på denne kartleggingen (utålmodig? jeg?? )

__________________
Det bli itj rock uten tennissokk!
tennissokk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fta Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 00:53   #2
Changes
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 52
Innlegg: 46
Changes er ny på veien

Sv: Erfaring med HST?

Utålmodig?

For hva da?

Målet er alltid underordnet. Det er veien som gir glede.

Spør hvem du vil, som har gjort "noe". Alle svarer det samme.
Det som var morro, var veien mot målet. Selv kapitalister sier det. Bare spør Røkke, Rimi-Hagen, eller hvilken riking du vil.

Så til saken.

Er dette et treningsopplegg som utelukkende bygger på vitenskapelig dokumentasjon?

Kan man gjennomføre det på lavkarbo, uten proteinpulver?

Changes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse, skaldeman Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 01:02   #3
Changes
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 52
Innlegg: 46
Changes er ny på veien

Sv: Erfaring med HST?

Personlig lever jeg i den tro at proteinpulver er doping. Eneste som gjør det legalt er at det ikke står på dopinglista. Gudene vet hvorfor....

Det er et "kunstig" stoff, som aldri har inngått i naturlig kosthold. Jeg og de fleste her, har ikke ambisjoner om å konkurrere på høyeste nivå, og jeg mener bestemt det må være mulig å prestere, og få fremgang på et naturlig kosthold.

Hva om man spiste litt "sikringskost", i stedet for å bole seg opp på disse pulverdiettene?

Vi er kritisk til alt mulig, og da skal vi jaggu være kritisk til proteinpulver også. Ikke bare godta det, fordi det er lettvint i vår lavkarbohverdag.

Changes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse, skaldeman Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 08:58   #4
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Erfaring med HST?

Hei,

jeg har luktet litt på dette, men Begod og Hede har trent dette ordentlig
Det er viktig at maxrep er nøyaktig for å få riktig belastning gjennom programmet. Dumt med både for tungt og for lett

Jeg likte programmet fordi man hele tiden ser en fremgang mtp økt belastning, og også merket jeg raskt en bedring i formen.
Dessverre er tiden min "fiende" jeg rekker rett og slett ikke å få dette til.
Det blir innimellom for mange dager pause...

Men jeg vil absolutt ha prøvd det

Om du spiser lavkarbo med nok fett så har du allerede "kalorioverskudd"
dvs du forbrenner jo også mer enn en høykarbospiser gjerne gjør
Tror det viktigste er å kjenne på kroppen når du trener. Og passe på å få i deg nok mat før og etter trening

Jeg er ikke eksperten her, da

Jeg likte iallefall øvelsene og treningsopplegget veldig godt!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 08:49   #5
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Erfaring med HST?

Jeg har trent etter hst prinsipper i 2-3 år.
Det viktige med hst er at du heletiden har progresjon og at du trener hele kroppen 3 ganger i uken, alt annet er underordnet.

Det er ikke noe problem å trene HST samtidig som man spiser lavkarbo.
Du trenger ikke å finne 10 rep max og du trenger ikke å ta en hvile uke. Du starter der du er i dag og legger på litt mer vekt enn du tar i dag. Når målet er å gå ned i fettprosent så må du ha så liten progresjon som mulig. Det er uansett sjelden å ha så godt utvalg av vekter at man kommer under 5%,Tren max 2 ( 3)ganger med samme vekt før du øker belastningen.Jeg anbefaler deg å lese dagboken min for å finne praktiske eksempler. Å trene HST er mer energi krevende enn mange tror så jeg har etterhvert redusert til 2 sett for å komme meg i gjennom uten å bruke for lang tid.

Å sammenligne proteinpulver med doping er ualminnelig kunnskapsløst.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 11:53   #6
tennissokk
Medlem
 
tennissokk sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 104
tennissokk er ny på veien

Sv: Erfaring med HST?

Takk for tilbakemeldinger

Trappet opp vektene og reduserte sett fra 3 til 2 på treningen i går.
Gikk greit det, men tok veldig lang tid når man skulle trene gjennom hele kroppen på en dag. Bør jeg kanskje gå ned på ett sett?

Lurer også på hvor lenge jeg skal holde på før nedtrening nå når jeg ikke følger en rigid 6-8 ukers plan?
Skulle tro jeg bør holde på enten 6 uker, eller til jeg ikke greier å øke mer i vekt, men jeg har jo igrunnen ikke peil

__________________
Det bli itj rock uten tennissokk!
tennissokk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fta Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 12:04   #7
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Erfaring med HST?

Jeg ville helt klart fulgt treningsplanen helt første gangen, etter det blir det enkler å tilpasse vil jeg tro

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 14:22   #8
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Erfaring med HST?

Opprinnelig lagt inn av tennissokk, her.

Takk for tilbakemeldinger

Trappet opp vektene og reduserte sett fra 3 til 2 på treningen i går.
Gikk greit det, men tok veldig lang tid når man skulle trene gjennom hele kroppen på en dag. Bør jeg kanskje gå ned på ett sett?

Lurer også på hvor lenge jeg skal holde på før nedtrening nå når jeg ikke følger en rigid 6-8 ukers plan?
Skulle tro jeg bør holde på enten 6 uker, eller til jeg ikke greier å øke mer i vekt, men jeg har jo igrunnen ikke peil

For å holde tiden nede så bør du ikke trene mer enn 5-6 øvelser pr trening. Bruk baseøvelser som tar mange og store muskelgrupper på engang. Hvis mulig så kan du ta å kombinere sett med omvendte øvelser som rygg og bryst. ett sett bryst - et sett rygg- et sett bryst- ett sett rygg osv. Når du har trent 4-5ganger med samme vekt på 5rep uten at du greier å øke vekten så er det på tide å ta sn. Evnt så kan du gå ned på 3 rep de siste treningene.

Siden det er første gangen du kjører hst så kan du gå ned til 1 sett, men for meg så er det for lite. Jeg er veldig nysgjerrig på programmet ditt.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 14:22   #9
tennissokk
Medlem
 
tennissokk sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 104
tennissokk er ny på veien

Sv: Erfaring med HST?

Programmet er ikke så veldig spennende.
Kjører en haug med isolasjonsøvelser, og ingen baseøvelser.
Knebøy og den andre fot-tingen tør jeg ikke pga råtne knær.
Ellers er det vel stort sett bare benkpress? Den er jeg også skeptisk til siden jeg trener alene. Kan fort blit skummelt, serlig når vektene skal økes hele tiden.

__________________
Det bli itj rock uten tennissokk!
tennissokk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fta Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Min Atkins Ukemeny Marianne Atkins kosthold 3 31-08-05 14:29
noen som vet noe.. sommerfugl Fysisk og mental helse 31 02-07-05 17:01
Hjeelp....dere med erfaring... cathrine Atkins kosthold 6 13-02-04 18:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no