Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fra sukker til fett - når?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-05-08, 09:58   #1
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Fra sukker til fett - når?

Har hørt at karbohydrater ikke omdannes til fett før det blandes med ANDRE karbohydrater. Altså at man egentlig kan spise 1 kg rent sukker hver dag - så lenge man ikke får i seg andre typer karbo omdannes det ikke til fett. Spiser man brød om morgenen blir ikke dette til fett før man spiser f.eks. en gulrot, osv. Synes dette høres VELDIG merkelig ut. Er det overhode noe i dette?

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 10:07   #2
Calvin
Medlem
 
Calvin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 152
Calvin er ny på veien

Sv: Fra sukker til fett - når?

Så man kan liksom bøtte innpå med raffinert sukker i ubegrensede mengder, så lenge man ikke inntar andre typer karbohydrater? Nei, dette tror jeg ikke noe på. Det høres veldig veldig lite trolig ut. *skeptisk av natur*

__________________

Min journal
Calvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 10:11   #3
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Fra sukker til fett - når?

Opprinnelig lagt inn av Calvin, her.

Så man kan liksom bøtte innpå med raffinert sukker i ubegrensede mengder, så lenge man ikke inntar andre typer karbohydrater? Nei, dette tror jeg ikke noe på. Det høres veldig veldig lite trolig ut. *skeptisk av natur*

Ja, synes også dette høres rart ut. Det er jo også en del som hevder det er ugunstig å blande ulike karber i samme måltid, kanskje dette er ekstremversjonen..

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 10:47   #4
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Fra sukker til fett - når?

nope, det må være en myte. karboen spaltes i monosakkarider i magen og basert på hva det er, så forbrennes/lagres det.
Glukose øker insulinet slik at lever og celler og fettceller begynner å lagre unna som glucogen og fett. Det er en diskusjon om hva insulin egentlig er; et fettlagringshormon eller et blodsukkerregulerende hormon. Insulin må iallefall være tilstede for at glucose og amminosyrer skal kunne lett trenge inn i celler.

Det er veldig få monosakkarider som er ren fuel for oss. Stort sett blir alt glukose og fruktose. Glukose er blodsukker mens fruktose må forbrennes i levra.

Vanlig sukker er sukrose = glukose + fruktose. Stivelse = glucose + glucose. Stivelse finner du i brød, ris, pasta, potet, rotfrukter, etc, etc. Melkesukker = lactose = glucose + galactose.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukker - en ulv i fåreklær HP Artikler 15 03-04-09 10:23
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 20:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no