Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Prolaktinnivå forhøyet

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-03-10, 08:23   #1
lolliduck
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 10
lolliduck er på en erverdig vei

Prolaktinnivå forhøyet

Jeg har nettopp fått påvist for høyt prolaktinnivå, og skal til en rekke nye undersøkelser. Er det noen her som sliter med samme problem?
Mitt nivå hadde økt kraftig siden sommer 2009, og var nå oppe i 900.
Litt ekkelt.

Selv har jeg hatt symptomer som tretthet, lav seksualdrift, vektøkning og irregulær mens. Er det noen som vet om dette vil kunne hjelpes av lavkarbo diett?

lolliduck er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingenting spesiell Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 08:46   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

Vet du at prøvene er tatt riktig? Er visst veldig viktig for prolaktin, har jeg skjønt!
Altså etter kl 10 på morgenen og etter at du har vært ute av seng en i minst 3 timer.

Man kan få forhøyet prolaktinnivå av for lavt stoffskifte. Symptomene din tyder også på det. Er du sjekket for alle typer stoffskifteparametre?

900 når den skal være under 700 er ikke veldig høyt. Vey du hva som ansees for å være HØYT?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 08:55   #3
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

Leste nettopp om ei som har fått målt nivå på 1993 og selv det blir omtalt som "svært lett forhøyede verdi", så kanskje det ikke er så galt med 900?
Her kan du lese

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 08:57   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

Takk, Charlott, da fikk i hvert fall jeg svar på mitt viktigste spørsmål!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 09:56   #5
lolliduck
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 10
lolliduck er på en erverdig vei

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

700 var vist en cut off verdi. Stemmer det du sier at det er viktig at det måles riktig. Fikk også opplyst at prolaktin er et syklusavhengigmål, så må måles en rekke ganger før man vet om det er forhøyet eller ei.
Takk for fine innspill og lenke.

lolliduck er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingenting spesiell Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 19:03   #6
sunnereliv
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 132
sunnereliv er på en erverdig vei

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

Opprinnelig lagt inn av lolliduck, her.

Jeg har nettopp fått påvist for høyt prolaktinnivå, og skal til en rekke nye undersøkelser. Er det noen her som sliter med samme problem?
Mitt nivå hadde økt kraftig siden sommer 2009, og var nå oppe i 900.
Litt ekkelt.

Selv har jeg hatt symptomer som tretthet, lav seksualdrift, vektøkning og irregulær mens. Er det noen som vet om dette vil kunne hjelpes av lavkarbo diett?

Jeg har også forhøyet prolaktinnivå og tar medisiner mot det. Jeg har tatt mr-prøver og de fant en liten kul i hypofysen. Den vokser hvis jeg ikke tar medisin. Ifølge legen min har ikke livsstil noe å si for det jeg har, men han sa det hadde med stress å gjøre (får det ikke helt til å stemme?). Jeg har også de samme symptomene.

sunnereliv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbokontroll Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 15:19   #7
lynmamma
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 25
lynmamma er på en erverdig vei

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

Jeg har hatt lett forhøyet prolaktinnivå på noen prøver, men da kontrollprøven ble tatt en uke senere var nivået lavt. Min lege sa at det er viktig for prolaktinprøven at du ikke stresser, er opphisset (også seksuelt) eller sint dagen før og samme dag. Prøven skal tas når du har vært våken minimum tre timer, men helst ikke for sent på dagen. Jeg fant ut at den beste måten å gjøre det på var å ta prøven på mandags morgen etter en rolig helg (jeg hadde ikke barn i de dager ) og da var aldri nivået forhøyet. Jeg vet ikke riktig hvor høyt det var, da..

__________________
Min blogg

lynmamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 18:10   #8
sunnereliv
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 132
sunnereliv er på en erverdig vei

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

Legen min sa det kom av stress, men han har tidligere sagt at det har ikke noe med livsstil å gjøre. Jeg mente kanskje at regelmessig avspennig villle hjelpe, men fikk ikke noe svar på det? De reglene du skrev om visste ikke jeg om. Jeg er redd for å ta blodprøver fordi de kan ha problemer med å finne årene/få ut blod, kanskje bare det er nok til at prolaktinen er for høy. Men jeg har jo en logisk forklaring i kulen i hypofysen da.

sunnereliv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbokontroll Svar med sitat
Gammel 20-04-10, 09:09   #9
sommerfugl
Il Mio Angelo Piccolo
 
sommerfugl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Molde
Alder: 39
Innlegg: 1.431
sommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurs

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

Jeg har ofte opp i mot 10.000 i prolaktinnivå, uten at legene gjør noe med det
Får bare litt melk i puppene

__________________
sommerfugl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Annika D, 80-80-20 Svar med sitat
Gammel 20-04-10, 09:10   #10
sommerfugl
Il Mio Angelo Piccolo
 
sommerfugl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Molde
Alder: 39
Innlegg: 1.431
sommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurs

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

Og jeg hørte om en som hadde på 60.000, så mitt på 10.000 var visst ikke såå høyt

__________________
sommerfugl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Annika D, 80-80-20 Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 22:34   #11
Snupa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 7
Snupa er på en erverdig vei

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

Hei, jeg har også høut prolaktin nivå. Jeg har tatt prøve i 4. siklusdag og den var 1163.
Jeg var så lei og redd etterpå. Hvorfor har jeg det? Jeg dårlig sovet den natt før jeg måtte ta blodprøve. Har stått opp halv time før vi dro til sykehuset. Så jeg var våken nesten hele natt, pga dårlig søvn, sovnet bare på morgen, stått opp 08.50. Har tatt blodprøve ca 10.15-10.20
Det var for lite da. Jeg måtte bli våken i 3 timer da? Også dårlig søvn. Kunne det påvirke prøvene? Også bruker jeg antibiotika nå. 4x660 gr om dagen.

Snupa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 22:40   #12
Snupa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 7
Snupa er på en erverdig vei

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

Og hva er MR?

Snupa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 09:07   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

Opprinnelig lagt inn av Snupa, her.

Og hva er MR?

Som en ekstra nøyaktig røntgen, for å si det veldig enkelt, hvor du i tillegg får et ganske godt bilde av kroppsvev. Du blir kjørt inn i en maskin hvor du må ligge stille en stund mens kroppen din fotograferes med radiobølger i et magnetfelt (mener jeg å huske. Jeg har tatt MR mange ganger og må spørre og grave hver gang ...). Det er ikke noe skummelt, så lenge du ikke er klaustrofobisk (men det finnes en panikknapp, om jeg ikke husker feil). Det verste med MR er egentlig å måte ligge helt stille .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 17:20   #14
Snupa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 7
Snupa er på en erverdig vei

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Som en ekstra nøyaktig røntgen, for å si det veldig enkelt, hvor du i tillegg får et ganske godt bilde av kroppsvev. Du blir kjørt inn i en maskin hvor du må ligge stille en stund mens kroppen din fotograferes med radiobølger i et magnetfelt (mener jeg å huske. Jeg har tatt MR mange ganger og må spørre og grave hver gang ...). Det er ikke noe skummelt, så lenge du ikke er klaustrofobisk (men det finnes en panikknapp, om jeg ikke husker feil). Det verste med MR er egentlig å måte ligge helt stille .


Uff, jeg er redd av sånn. Jeg skal ikke klare det. Tar de ikke bilde på en annen måte?
Vet du om det er farlig å hå så høyt prolactin? Jeg hadde 1163 sist.

Snupa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 17:29   #15
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

Prolaktin er det hormonet som sørger for melk i puppene hvis du ammer..

Ting tilsier, hvis prøven var tatt rett, at du produserer for mye av det hormonet... Uten at jeg vet hvorfor eller konsekvenser.

Uansett bør du be om time hos en endokrinolog... En som kan hormoner.. Jeg er i samme ærend...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 17:32   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

Opprinnelig lagt inn av Snupa, her.

Uff, jeg er redd av sånn. Jeg skal ikke klare det. Tar de ikke bilde på en annen måte?
Vet du om det er farlig å hå så høyt prolactin? Jeg hadde 1163 sist.

Det er nok den eneste måten å ta bilde av vevet ditt på, ja. Det er ikke så skummelt, altså! Jeg har tatt det flere ganger selv, og er klaustrofobisk i utgangspunktet, men det gikk overraskende bra, ettersom man har utsikt, da maskinen ikke er lukket. Den er dessuten ganske romslig, og som sagt har du en panikknapp å trykke på.
Jeg vet ikke så mye om forhøyet prolaktinnivå, annet enn at det gjør det vanskeligere å bli gravid, fordi kroppen er i en "ammetilstand" hvor eggene er ekstra harde. Man kan få litt melkeproduksjon, hodepine, overvekt dersom man har forhøyet prolaktinnivå, f.eks. Jeg tror det for de fleste er forbigående, om jeg ikke husker feil, men det er lett å påvise med en blodprøve, og det er lett å medisinere. Jeg har blitt utredet for det selv for en del år siden, nemlig. Men det er i grunn alt jeg husker. Du finner sikkert mer på nettet!
Ellers tror jeg nok du bør ta deg en prat med legen din og få klarhet i en del ting, tror jeg .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 17:35   #17
Snupa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 7
Snupa er på en erverdig vei

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det er nok den eneste måten, ja. Det er ikke så skummelt, altså! Maskinen er romslig, og som sagt har du en panikknapp å trykke på.
Jeg vet ikke så mye om forhøyet prolaktinnivå, annet enn at det gjør det vanskeligere å bli gravid, fordi kroppen er i en "ammetilstand" hvor eggene er ekstra harde. Man kan få litt melkeproduksjon, hodepine, overvekt dersom man har forhøyet prolaktinnivå, f.eks. Jeg tror det for de fleste er forbigående, om jeg ikke husker feil, men det er lett å påvise med en blodprøve, og det er lett å medisinere. Jeg har blitt utredet for det selv for en del år siden, nemlig. Men det er i grunn alt jeg husker. Du finner sikkert mer på nettet!
Ellers tror jeg nok du bør ta deg en prat med legen din og få klarhet i en del ting, tror jeg .


Det er så rart, men har alltid menstruajon, hver måned. Har ikke hodepine. Og kan bli gravid. MEN: jeg har barnløshet i uke 5-6. Hadde spontanaborter 4 ganger. Og nå jeg ble så redd pga det prolactin. Leste mye dårlig.

Snupa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 17:42   #18
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

Opprinnelig lagt inn av Snupa, her.

Og hva er MR?

MR er greitt! Jeg har klaus, men tom jeg syntes MR var greitt. Jeg tok MR av hodet.. Jeg måtte inn i en tube ala solarium bare at jeg måtte ha et gitter over hodet. Inni det gitteret var det et speil slik at jeg alltid kunne se ut på den som sjekket meg. Selve tuben er knappe 1.5 meter og det blåser kaldluft i den.. Du får øreklokker med musikk som skal overdøve alle de rare lydene fra maskinen.. Det er MANGE rare lyder fra den! Men bare drøm deg bort og slapp av!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 17:46   #19
Snupa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 7
Snupa er på en erverdig vei

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

MR er greitt! Jeg har klaus, men tom jeg syntes MR var greitt. Jeg tok MR av hodet.. Jeg måtte inn i en tube ala solarium bare at jeg måtte ha et gitter over hodet. Inni det gitteret var det et speil slik at jeg alltid kunne se ut på den som sjekket meg. Selve tuben er knappe 1.5 meter og det blåser kaldluft i den.. Du får øreklokker med musikk som skal overdøve alle de rare lydene fra maskinen.. Det er MANGE rare lyder fra den! Men bare drøm deg bort og slapp av!

Hvorfor måtte du ta det bilde? Hadde du høyt prolactin? Fant de noe etter MR?

Snupa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 17:50   #20
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

Opprinnelig lagt inn av Snupa, her.

Det er så rart, men har alltid menstruajon, hver måned. Har ikke hodepine. Og kan bli gravid. MEN: jeg har barnløshet i uke 5-6. Hadde spontanaborter 4 ganger. Og nå jeg ble så redd pga det prolactin. Leste mye dårlig.

Ja, det er vel ikke uvanlig å spontanabortere med forhøyet pralaktinnivå, har jeg hørt, på grunn av kvaliteten på eggene antar jeg.
Men som sagt, få time hos lege, som kanutten sier, så bør du komme deg til en endokrinolog (du må få henvisning av legen din). Det er visst som regel snakk om å ta noen medisiner som får nivået ditt ned.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 18:04   #21
Snupa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 7
Snupa er på en erverdig vei

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ja, det er vel ikke uvanlig å spontanabortere med forhøyet pralaktinnivå, har jeg hørt, på grunn av kvaliteten på eggene antar jeg.
Men som sagt, få time hos lege, som kanutten sier, så bør du komme deg til en endokrinolog (du må få henvisning av legen din). Det er visst som regel snakk om å ta noen medisiner som får nivået ditt ned.

Ok, takk. Jeg har tatt før prøver for endokrinhormoner, de var alle fine. Hadde tatt også ultralyd av skjoldbruskkjertelen og den var fin lege sa, ingen knuter.
Men jeg skal bestille tilme til min lege å spørre om henvisning til endokrinolog.

Snupa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 18:34   #22
Snupa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 7
Snupa er på en erverdig vei

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

Hei igjen. Bare lurer på om noen vet om grenser på prolaktin? Jeg har tatt prøve som har sagt tidligere - i 4. menstruasjonsdag.

Snupa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 20:30   #23
Student88
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 14
Student88 er på en erverdig vei

Sv: Prolaktinnivå forhøyet

Ser dette er ein gamal link,
men prøvde å googla meg fram til det.

I følge tysk wikipedia:
normalområdet på 2–25 ng/ml
gråsona på 25–200 ng/ml
tyder på sjukdom > 200 ng/ml

Eg ser at de ikkja har skreve noko om einingane dykkar,
men fant ein meir utfyllande artikkel her:
http://nevro.legehandboka.no/prover-...ktin-3009.html
Prolaktin


Definisjon

  • Prolaktin (PRL) er et hormon som produseres i hypofysen. Reguleringen av sekresjonen er kompleks, men består i en varierende hemming fra hypothalamus, og den viktigste hemmeren er dopamin
  • PRL er nødvendig for utvikling av brystkjertlene både i puberteten og under graviditet, og for laktasjonen
  • Høye nivåer av prolaktin har en ovariehemmende effekt hos kvinnen
Normalområde
  • Menn og kvinner: 50-700 mIE/l
    • Ulike laboratorier benytter ulike målemetoder for å analysere prolaktin. Enhetene ng/mL og mIE/l lar seg derfor ikke umiddelbart sammenligne. Referanserammene til de ulike analysemetodene må derfor benyttes når en vurderer disse prøvesvarene
Aktuelle indikasjoner

Kvinner
  • Gonadesvikt og galaktorè
  • Oligo/amenorré
  • Infertilitet
Menn
  • Mistanke om gonadesvikt
  • Galaktoré
  • Infertilitet
  • Impotens og redusert libido

Prøvetaking
  • Prøven tas til fast tid, mellom kl 08 og 09 om morgenen
  • Ingen spesielle ritualer i forhold til stress eller timer siden søvn er nødvendig 1
Prosedyre for prøvetaking
  • Analyse av serum
  • Vakuumrør uten tilsetning

Feilkilder
  • Stor variasjon gjennom døgnet
Vurdering av unormalt prøvesvar
  • Hyperprolaktinemi er normalt under svangerskap og amming
Høye verdier
  • Hypofyseadenom
  • Tumores i hypothalamus-hypofyse
  • Hypotyreose
  • Medikamenter
    • Fentiaziner, trisykliske antidepressiva, haloperidol, metyldopa, amfetamin og kokain, antihypertensiva, cimetidin, verapamil, østrogener, insulin
Lave verdier
  • Hypofysesvikt

Student88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol Impulsiw Spørsmål og svar 277 17-09-08 13:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no