Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Har begynt på stoffskiftemedisin

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-06-12, 23:02   #1
Nix
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 43
Nix er på en erverdig vei

Har begynt på stoffskiftemedisin

Er på dag tre nå, og i dag er jeg fryktelig sulten, til tross for at jeg har fått i meg min daglige "dose" med 75% fett (i dag på over 80%)

Har sultfølelsen noe sammenheng med stoffskiftemedisinen?
Noen som vet?

__________________


Nix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 23:14   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Har begynt på stoffskiftemedisin

Har aldri opplevd sultfølelse av levaksin.
Er det dag tre du går på lavkarbo eller dag tre på levaksin?
Jeg spiser meg mett hver dag; begrenser du kaloriene?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 23:21   #3
Nix
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 43
Nix er på en erverdig vei

Sv: Har begynt på stoffskiftemedisin

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Har aldri opplevd sultfølelse av levaksin.
Er det dag tre du går på lavkarbo eller dag tre på levaksin?
Jeg spiser meg mett hver dag; begrenser du kaloriene?

Dag tre på stoffskiftemedisin (Liothyronin). Begrenser kaloriene ja, ligger på rundt 1500 i døgnet (med lite/litt aktivitet/trening).

Har nettopp dyttet i meg baconcrisp og rømme og tenkte at det skulle gjøre susen, men fortsatt like sulten. Har ikke vært sulten på lavkarbo før nå de siste dagene. Derfor jeg lurer på om det kan ha en sammenheng med medisinen og/eller økt stoffskifte eller noe?

Har holdt meg til to (max tre) måltider, da jeg ikke har klart å få i meg mer, ikke vært sulten, altså.
Sist uke gikk jeg ned 100 gram og på to dager nå, har jeg gått ned 500. Det gjør jo ingenting det da, men ubehagelig å gå sulten

__________________


Nix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 23:37   #4
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Har begynt på stoffskiftemedisin

Lio, eller T3 tilskudd, kan jeg ikke svare på. Brukte det bare tre dager før jeg måtte slutte pga overdoseringsymptom. Jeg brukte 5 mcg pr dag.

Hvor mye Lio tar du, og tar du det flere ganger? Lio virker kjapt, og jeg vet flere som har god effekt av og dele dagens Liokvote opp i flere doser.
Kanskje du finner mer info på http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/ om Lio kan føre til sultfølelese?

Det jeg vet er at når mitt stoffskifte er for lavt, sliter jeg med og spise nok, men når stoffskiftet er balansert har jeg en sunn apetitt.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 00:06   #5
Nix
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 43
Nix er på en erverdig vei

Sv: Har begynt på stoffskiftemedisin

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Lio, eller T3 tilskudd, kan jeg ikke svare på. Brukte det bare tre dager før jeg måtte slutte pga overdoseringsymptom. Jeg brukte 5 mcg pr dag.

Hvor mye Lio tar du, og tar du det flere ganger? Lio virker kjapt, og jeg vet flere som har god effekt av og dele dagens Liokvote opp i flere doser.
Kanskje du finner mer info på http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/ om Lio kan føre til sultfølelese?

Det jeg vet er at når mitt stoffskifte er for lavt, sliter jeg med og spise nok, men når stoffskiftet er balansert har jeg en sunn apetitt.

Tar 10 mikrogram, en gang daglig... Hvordan symptomer hadde du? Jeg merker ikke noe ubehag (tror jeg), bortsett fra sultfølelsen.

__________________


Nix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 00:09   #6
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Har begynt på stoffskiftemedisin

Jeg er ei pingle når jeg får nye medisiner, så jeg fikk kramper, hjertebank, høy puls, kvalme, etc., etc.
Symptomene er de samme som ved for mye levaksin og ved for høyt stoffskifte.
De står listet opp på krukken med Lio.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 00:16   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Har begynt på stoffskiftemedisin

Lio vil nok kunne gi sultfølelse. Og det er slett ikke sikkert at du vil legge på deg selv om du spiser mer. Den gode nyheten er at med denne "bivirkningen" virker sannsynligvis medisinen for deg, og det kan godt hende det vil bidra til vektnedgang også.
Les gjerne mer på sonjas. Jeg synes alle som bruker stoffskiftemedisin burde sette seg inn i hva sykdommen innebærer. (Ikke alle leger er like dyktige på behandling av denne sykdommen og da er det greit å kunne "litt grunnleggende feilsøk" selv.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 00:30   #8
Nix
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 43
Nix er på en erverdig vei

Sv: Har begynt på stoffskiftemedisin

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg er ei pingle når jeg får nye medisiner, så jeg fikk kramper, hjertebank, høy puls, kvalme, etc., etc.
Symptomene er de samme som ved for mye levaksin og ved for høyt stoffskifte.
De står listet opp på krukken med Lio.

Fant bare "hjertebank" og det var ved høye doser, noe jeg mener at jeg ikke har

__________________


Nix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 00:32   #9
Nix
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 43
Nix er på en erverdig vei

Sv: Har begynt på stoffskiftemedisin

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Lio vil nok kunne gi sultfølelse. Og det er slett ikke sikkert at du vil legge på deg selv om du spiser mer. Den gode nyheten er at med denne "bivirkningen" virker sannsynligvis medisinen for deg, og det kan godt hende det vil bidra til vektnedgang også.
Les gjerne mer på sonjas. Jeg synes alle som bruker stoffskiftemedisin burde sette seg inn i hva sykdommen innebærer. (Ikke alle leger er like dyktige på behandling av denne sykdommen og da er det greit å kunne "litt grunnleggende feilsøk" selv.)

¨

Dersom det er medisinen som fikk fart på vektnedgangen, så skal jeg heller leve med sultfølelsen

Kom også på at jeg har tatt meg noen glass med pepsi max. Om det kanskje kan være den som er "synderen".

Uansett takk for svar

__________________


Nix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 19:12   #10
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Har begynt på stoffskiftemedisin

Baconchips eller hva det heter er ikke som å spise kjøtt for å oppnå metthet.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 20:09   #11
steinalder
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 3
steinalder er på en erverdig vei

Sv: Har begynt på stoffskiftemedisin

Hei, jeg har opplevd noe av det samme: har gått på lavkarbo (uten korn, melk og sukker) i 4 måneder. Kuttet ut Levaxin 1. mars etter over 15 år med hypotyreose. Nå har jeg gått 2 måneder uten medsiner og kan ikke si jeg har noen symptomer på hypotyreose lenger. Stoffskiftet har denne tiden gått opp og opp og nå er jeg på FT4 på 16,6 og FT3 på 4. For en måned siden lå jeg på 14 og 4,3. Det var omtrent det samme som i januar da jeg tok 100 mcg Levaxin pr dag. TSH har den siste måneden gått opp fra 1,2 til 1,8 (det siste liker jeg ikke helt, jfr HUNT-undersøkelsen angående TSH). Jeg har imidlertid blitt mer og mer sulten den siste måneden, i takt med at stoffskifteverdiene går oppover. Spiser meg mett hver gang (3 måltider pr dag) men opplever at jeg blir fort sulten igjen. Og jeg har ikke rørt hverken frukt eller bær eller andre kilder til sukker. Ikke glutenfri mat heller. Kun "ren" mat; kjøtt, fisk og egg, olivenolje, omega3-olje, cocosa, nøtter og grønnsaker som vokser over bakken.
Har gått ned 14 kilo siden 1. mars også. Imidlertid lurer jeg på om noen av dere har erfart at kolesterolverdiene har variert på et sånt kosthold? Jeg fikk først veldig fine kolesterolprøver (for en måned siden var jeg kjempefornøyd!). Nå i juni tok jeg nye prøver og ble helt satt ut av at kolesterolet igjen var skyhøyt, både totalkolesterol, LDL og ApoA-1 og Apo-B. Hva i alle dager har skjedd; jeg har jo ikke endret kosten - bare begynt å spise lammekjøtt. Nå har jeg hørt noen si at lammekjøtt påvirker kolesterolet omgående og "sitter i" i lang tid etterpå - kan dette virkelig være tilfelle? Jeg har også altfor høy urinsyreverdier, og økningen her har skjedd etter kostholdsomlegging. Noen som har noen erfaring med dette? Hva kan jeg gjøre for å få ned denne? Det har vel sammenheng med økt inntak av protein, men hvorfor klarer ikke kroppen å skille ut dette avfallsstoffet?

steinalder er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 21:14   #12
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Har begynt på stoffskiftemedisin

Kolestreol stiger ofte når stoffskiftet er lavt.
Din FT3, altså det virksomme hormonet har gått fra 4,3 til 4 og TSH stiger...
Jeg tror jeg ikke rett uten videre ville vært enig i at du er frisk fra hypothyrosen.
Har du anti-TPO? I såfall, hvordan har den utviklet seg?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 21:50   #13
steinalder
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 3
steinalder er på en erverdig vei

Sv: Har begynt på stoffskiftemedisin

Jeg vet ikke om jeg er "frisk" fra hypotyreose, men min lege mener at jeg er på god vei, og jeg kan ikke si at jeg har symptomer p.t. Jeg må selvfølgelig ikke ta gleden på forskudd.... men som sagt jeg føler foreløpig at jeg ikke har symptomene som jeg har hatt i alle år - til tross for Levaxin. Jeg har intoleranser mot korn og melk og etter at jeg sluttet med det begynte Levaxinen å virke og jeg ble overdosert og måtte trappe ned ganske kjapt. Jeg prøvde å trappe ned på Levaxin før kostholdsedringen, men da ble jeg skikkelig dårlig. Jeg har anti-TPO på 31 nå. Den har aldri vært høy (høyeste målt er 75 ). Kolesterolet mitt har vært for høyt i alle år med Levaxin og mitt stoffskifte har aldri vært optimalt uansett om jeg har brukt Levaxin. Jeg har rett og slett vært dårlig. Har prøvd å øke Leaxindosen, men det gikk ikke. De gangene jeg har redusert gluteninntaket noe tidligere år, har også T4 og T3 gått opp, og ned igjen ved tilbakegang til "vanlig kosthold" (noe som for min del innebar fettfattig mat - jeg hørte jo på våre matmyndigheter). Iflg ultralyd sisite mnd sa de at kjertelen aldri har vært betent, og at den så helt OK ut. Selv med Levaxin har jeg ikke klart å få T3 opp noe særlig over 4. Nå er jo TSH høyest om natten og morgenen, og det kan være variasjoner, disse verdiene er ikke konstante. Siste prøven ble tatt kl 9 og den før det ble tatt 8.15. Jeg vet ikke om dette kan spille inn. Utover dagen synker ihvertfall TSH. Iflg blodprøvene har jeg altså ikke lavt stoffskifte iflg min lege. Men nå har jeg mistet litt respekten for referanseverdier i det siste også, jfr bla referanseverdier på C-peptid... Er takknemlig for inspill mht til verdiene, og spesielt lurer jeg på hvor store variasjonene er hos dere andre hver gang dere tar prøver - mine prøver har nemlig variert mye opp igjennom årene, spesielt T4, som har vært på alt fra 13,7 til 21,5 - med samme dose medisin hele tiden. Maten vi spiser påvirker selvfølgelig hormoene våre, også thyroksin, i tillegg til bl.a. insulin.

steinalder er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder Svar med sitat
Gammel 02-07-12, 00:21   #14
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Har begynt på stoffskiftemedisin

Stoffskifteprøvene skal alltid tas om morgenen, og de skal tas medisinfastende. Da får man det mest nøyaktige resultatet. Prøvene svinger i løpet av døgnet, og derfor blir det feil og ta prøvene til forskjellige tider.
Nå har jeg slitt i snart fire år med svingende tall hver måned når jeg tar blodprøvende. TSH har svingt fra 0,056 til 18,6 og FT4 fra 9,3 til 31,4. Min FT3 er også lav og ligger mellom 3,9 til 4,4. Men jeg har også både høy anti-TPO og TRAS.
I sommerhalvåret er det forresten ganske vanlig at kroppen trenger noe mindre medisin. Min teori er at også d3-tilskudd kan påvirke behovet/utnyttelsen av levaksin.

På midten av nittitallet kollapset mitt stoffskifte, og jeg hadde alt for lavt stoffskifte. Jeg gikk på tyroksin i ca ett år, og fikk beskjed om og trappe ned og etterhvert kutte ut medisin fordi jeg var blitt frisk.
Sjokket var stort da smellen kom september 2008 og det viste seg at jeg hadde en TSH på 18,6, en FT4 på 9,3 og anti-TPO >1300.
Da fikk jeg vite at man kan ikke bli frisk av hypothyrose, og hadde jeg ikke kuttet ut medisinen, så ville jeg mest sannsynlig sluppet den store smellen.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 03-07-12, 16:37   #15
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Har begynt på stoffskiftemedisin

Jeg tenker at om du er mye sulten, kanskje du skal sjekke om du får i deg nok proteiner? Spiser du lite proteiner, kan du godt øke på med rent kjøtt, fisk, fugl eller sjømat og ellers spise det samme og se om det hjelper på sultfølelsen

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Da har eg begynt! Devore Spis deg ned i vekt med Skaldeman 21 20-03-11 18:34
Har jeg begynt riktig andersdupp Spis deg ned i vekt med Skaldeman 11 14-01-06 16:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no