Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Tagatesse

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-10-16, 20:45   #1
golferolfen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2016
Innlegg: 6
golferolfen er på en erverdig vei

Tagatesse

Magen min reagere veldig på tagatesse, og jeg lurer på om det finnes et fullgodt alternativ til dette. Har forstått det slik at sukrin ikke kan brukes til å lage karamell så det er vel ikke bare å bruke sukrin u stedet? Må jeg bruke vanlig sukker?

golferolfen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-10-16, 07:58   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Tagatesse

Opprinnelig lagt inn av golferolfen, her.

Magen min reagere veldig på tagatesse, og jeg lurer på om det finnes et fullgodt alternativ til dette. Har forstått det slik at sukrin ikke kan brukes til å lage karamell så det er vel ikke bare å bruke sukrin u stedet? Må jeg bruke vanlig sukker?

Mulig du kan bruke sukrin gold, men MÅ du lage karamell?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 05-10-16, 08:54   #3
golferolfen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2016
Innlegg: 6
golferolfen er på en erverdig vei

Sv: Tagatesse

Hehe. Nei jeg må kanskje ikke det. Men har"Kakefest" boka til hexeberg, og det er det tagatesse i alle oppskrifter Sammen med andre søtningsmiddel. Men jeg har forstått det slik at sukrin ikke kan brukes til karamell? I suksessterten i boken brukes 60g sukrin og 70g tagatesse i bunnen. Kan jeg f.eks bytte ut tagatesse med sukrin+ eller vanlig sukrin?

golferolfen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-10-16, 11:13   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Tagatesse

Opprinnelig lagt inn av golferolfen, her.

Hehe. Nei jeg må kanskje ikke det. Men har"Kakefest" boka til hexeberg, og det er det tagatesse i alle oppskrifter Sammen med andre søtningsmiddel. Men jeg har forstått det slik at sukrin ikke kan brukes til karamell? I suksessterten i boken brukes 60g sukrin og 70g tagatesse i bunnen. Kan jeg f.eks bytte ut tagatesse med sukrin+ eller vanlig sukrin?

Jeg har enda til gode å bake noe som helst med sukrin som blir godt... Mange bruker natreen ser jeg, evt, stevia i kombinasjon med f.eks. sukrin. Sukrin Gold er bedre enn vanlig sukrin da.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 05-10-16, 19:42   #5
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Tagatesse

Tagatose, som er den delen av tagatesse som åpner for karamellisering, er også den delen som blir tatt opp av kroppen som karbohydrater. Slik jeg forsto det så er tagatesse bulket med isomalt og søtet ytterligere med sukralose (splenda) slik at 70g med tagatesse er like søt som 140g sukker.

Du kan bruke 90g sukrin og muligens en andel av det som sukring gold, men da får du 150g med sukrin og den isete smaken kan hende blir mer fremtredende. Om ikke du kan karamelisere får du en brent sukkersmak.

Jeg ville brukt flytende natreen hvis jeg kastet vekk karameliseringssmak helt. Jeg reduserer ofte mengden slik at skalaen med flytende natreen nærmer seg "tilsvarende 120g" isteden.

Du kan også kombinere sukrin gold og flytende natreen.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)

Sist redigert av sylwester : 05-10-16 kl 19:50.
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tagatesse og melkeintoleranse Up_and_down Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 29-03-13 12:24
Kransekake med Tagatesse? Serenio Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 11-12-12 16:21
Tagatesse Eirik N R Spørsmål om matvarer og oppskrifter 11 26-07-12 21:44
Tagatesse? helenemor25 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 01-04-12 22:34
Fortell meg om Tagatesse Bjella Spørsmål og svar 4 13-08-11 13:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no