Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Bearnaisesaus = skvip!

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-08-08, 23:34   #1
~Rosa Skydått~
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Austevoll
Alder: 39
Innlegg: 131
~Rosa Skydått~ er på en erverdig vei

Bearnaisesaus = skvip!

Beklager til den som laget den oppskriften, men oppskriften til b-sausen som står i ketolyse boken smaker jo bare.... smør! Hvor er smaken? Jeg har prøvd å lage den to ganger nå, første gangen trodde jeg at jeg hadde oppi for mye b-essens, andre gangen prøvde jeg mindre. Men enten smaker det salt, eller så smaker det smør! Jeg gjør jo som boka sier, rører det saaaaakte inn, dråpe for dråpe. Allikevel skiller sausen seg! HVA GJØR JEG FEIL? Er det andre som har brukt samme oppskrift og opplevd at det faktisk virket? Hjelp meg!

~Rosa Skydått~ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg frem Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 23:37   #2
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Bearnaise saus=skvip!

om sausen skiller seg ,, pisk inn noen dråper vann , det hjeper

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 23:45   #3
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Bearnaise saus=skvip!

Jeg har ikke prøvd den oppskriften, men ser at det bare står at man skal lage sausen i kjele i boka. Anbefaler å bruke vannbad i stedet når det skal lages smørsauser - da blir varmen lavere og mer indirekte, og det er mindre sjanse for at den skiller seg. Hvis det bare smaker smør ville jeg kjørt på med mer urter, tror jeg. Bruk friske urter og skyld dem kjapt i litt varmt vann før du bruker dem. Det kan også lønne seg å gi dem litt juling i en morter i stedet for å hakke dem, da kommer smaken bedre frem. Eventuelt kan du også bruke litt revet sitronskall for å skjære gjennom smørsmaken.

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-08-08, 00:09   #4
vilya
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 38
vilya er på en erverdig vei

Sv: Bearnaise saus=skvip!

Det er riktig som hun over sier, blir det for varmt vil sausen skille seg. Et triks kan også være å bruke stavmikser, og ikke bare vanlig visp.

Nå har ikke jeg sett denne oppskriften, men bearnes skal inneholde estragon, så om det ikke står i oppskriften så ta med det også. Masse!

vilya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 16-08-08, 11:18   #5
Siss1
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 52
Innlegg: 177
Siss1 er ny på veien

Sv: Bearnaise saus=skvip!

Hei! Nå vet ikke jeg hvilken oppskrift du har brukt, men jeg pleier å lage en superenkel bernaise-saus som er knallgod!
Du trenger 4 eggeplommer, 200 gram melange, estragon (jeg bruker vanlig tørka fra glass) bernaiseessens og en klype salt.

Visp eggeplommer, salt, essens (jeg bruker 2-3 dråper) og estragon i en bolle,
Smelt smøret og trekk det til siden og la avkjøle noe (det skal være ganske varmt)
Hell smørgryten på skrå slik at saltet i smøret synker til bånns, mens du tar en øse og øser av kun smøret og heller oppi eggeblandingen. Rør godt for hver øse til det ikke er mer smør igjen. Og tada...da er sausen ferdig. Den vil jo selvfølgelig ikke være så varm, heller romtemperert, men jeg syns den er knallgod! Så en kokk på tv lage denne, og han bruker den på sin restaurant i hvertfall!!

I Sverige får man kjøpt hjemmelaget bernaisesaus på plastboks (den holder seg et par uker etter åpnet) som er fantastisk god og den inneholder ikke sukker eller andre karboholdige ting!

Siss1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(max 20 g) Svar med sitat
Gammel 16-08-08, 14:16   #6
fijibliz
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Fauske
Innlegg: 6
fijibliz er på en erverdig vei

Sv: Bearnaise saus=skvip!

http://delikatessfabriken.se/index.p...e=aioli&aid=43

FYYYY FAEN den sausn e jævli god!!!!! heheh ska kjøp inn en palle me sånn saus neste gang æ e i sverige

fijibliz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-08-08, 21:32   #7
~Rosa Skydått~
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Austevoll
Alder: 39
Innlegg: 131
~Rosa Skydått~ er på en erverdig vei

Sv: Bearnaise saus=skvip!

Tusen takk for svar dere. Neste gang jeg kjenner noen som skal til sverige, så skal jeg legge inn bestilling!

Inntil da så skal jeg ikke gi opp hjemmelaget enda. Blir vel som Bree Van Der Kamp jeg, som aldri gir opp når hun vet at det kan bli perfekt! (Sorry, men jeg holder på å se sesong 2 av FF!)

~Rosa Skydått~ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg frem Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 13:25   #8
Annhild
Medlem
 
Annhild sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Molde
Alder: 51
Innlegg: 97
Annhild er på en erverdig vei

Sv: Bearnaisesaus = skvip!

Kjøp ferdig saus fra Fjordland.Kjempegod

__________________
10 kg er nådd
Men aldri tilbake til mitt gamle jeg
Annhild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse,lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 14:03   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Bearnaise saus=skvip!

Opprinnelig lagt inn av Siss1, her.

Hei! Nå vet ikke jeg hvilken oppskrift du har brukt, men jeg pleier å lage en superenkel bernaise-saus som er knallgod!
Du trenger 4 eggeplommer, 200 gram melange, estragon (jeg bruker vanlig tørka fra glass) bernaiseessens og en klype salt.

Jeg håper virkelig ikke du bruker Melange? Margariner er fy-fy, bruk heller ekte smør.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 15:44   #10
mum
Juniormedlem
 
mum sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Hedmark
Alder: 62
Innlegg: 40
mum har en fantastisk aura rundt segmum har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Bearnaise saus=skvip!

Opprinnelig lagt inn av fijibliz, her.

http://delikatessfabriken.se/index.p...e=aioli&aid=43

FYYYY FAEN den sausn e jævli god!!!!! heheh ska kjøp inn en palle me sånn saus neste gang æ e i sverige

Kunne ikke vært mer enig og jeg er så heldig at jeg bor på svenskegrensa

__________________






mum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 23:25   #11
Siss1
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 52
Innlegg: 177
Siss1 er ny på veien

Sv: Bearnaisesaus = skvip!

Joda, jeg bruker melange til bernaisesaus. Bruker vanlig smør til alt annet, men akkurat til denne sausen må det melange til!
Jeg spiser jo ikke bernaise så ofte, det blir en sjelden gang til kos, så det skader ikke. Man kan jo ikke være helt fanatisk heller da syns jeg.....

Men man kan jo fint bruke annet smør går jeg ut ifra, det blir vel smak og behag..

Siss1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(max 20 g) Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 02:46   #12
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Bearnaisesaus = skvip!

Opprinnelig lagt inn av Siss1, her.

... men akkurat til denne sausen må det melange til!
Jeg spiser jo ikke bernaise så ofte, det blir en sjelden gang til kos, så det skader ikke. Man kan jo ikke være helt fanatisk heller da syns jeg.....
Men man kan jo fint bruke annet smør går jeg ut ifra, det blir vel smak og behag..

Eh..nei?

Hilsen alle kokker i Norge, og i hele verden.
Eivind Hellstrøm sitter her ved siden av meg og nikker i herdig, hehe (jeg dro'n ut av bokhylla ).

Sauce Bearnaise er en fransk oppfinnelse, og den er det smør i, ikke melange - som ikke finnes i Frankrike engang, all den tid melange er et norskt produkt.
Dessuten, snakk med en franskmann om margarin, og... Nei forresten, ikke gjør det - eller hvis du gjør det, gjør deg klar til å ta løpefart først!

All honnør til deg som lager den fra bunnen av dog.
Men hvorfor bruke essens når du først er godt i gang? Man trenger jo bare koke inn hvitvin med litt sjalottløk i?

Jeg er helt enig med deg at man ikke skal være fanatisk - men hvorfor bruke margarin som både er mye mindre sunt enn smør, og mye mindre godt på smak?

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)

Sist redigert av Paradis-Oscar : 19-08-08 kl 02:52.
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 03:00   #13
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Bearnaise saus=skvip!

Opprinnelig lagt inn av fijibliz, her.

http://delikatessfabriken.se/index.p...e=aioli&aid=43

FYYYY FAEN den sausn e jævli god!!!!! heheh ska kjøp inn en palle me sånn saus neste gang æ e i sverige

På skriftlige diskusjonforumer ordlegger man seg på en sivilisert måte, først og fremst på bokmål eller nynorsk, og man rasjonerer gjerne med banneordene, det holder med et pr. setning...


Sist redigert av Sugarpill : 19-08-08 kl 03:09.
Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 06:51   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Bearnaise saus=skvip!

Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.

På skriftlige diskusjonforumer ordlegger man seg på en sivilisert måte, først og fremst på bokmål eller nynorsk, og man rasjonerer gjerne med banneordene, det holder med et pr. setning...

Hehe, enig. Skriving på dialekt er noe av det verste jeg ser når det er på "offentlige" steder. Jeg gjør det av og til på Facebook, men da KUN nå jeg skriver til venner og kjente fra samme ste som meg. Man skriver på bokmål eller nynorsk.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 06:53   #15
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Bearnaisesaus = skvip!

Opprinnelig lagt inn av Paradis-Oscar, her.

Eh..nei?

Hilsen alle kokker i Norge, og i hele verden.
Eivind Hellstrøm sitter her ved siden av meg og nikker i herdig, hehe (jeg dro'n ut av bokhylla ).

Sauce Bearnaise er en fransk oppfinnelse, og den er det smør i, ikke melange - som ikke finnes i Frankrike engang, all den tid melange er et norskt produkt.
Dessuten, snakk med en franskmann om margarin, og... Nei forresten, ikke gjør det - eller hvis du gjør det, gjør deg klar til å ta løpefart først!

All honnør til deg som lager den fra bunnen av dog.
Men hvorfor bruke essens når du først er godt i gang? Man trenger jo bare koke inn hvitvin med litt sjalottløk i?

Jeg er helt enig med deg at man ikke skal være fanatisk - men hvorfor bruke margarin som både er mye mindre sunt enn smør, og mye mindre godt på smak?

Enig. Smør er jo både sunnest og best på smak, Melange smaker en blanding mellom hoppetau og ingenting. Man ødelegger jo sausen med margarin, det tror jeg alle verdens kokker er enige om.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 10:30   #16
Elanessë
Seniormedlem
 
Elanessë sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.157
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Sv: Bearnaise saus=skvip!

Opprinnelig lagt inn av ~Rosa Skydått~, her.

Inntil da så skal jeg ikke gi opp hjemmelaget enda

All honør til deg
Jeg fikk nemlig samme resultat som deg i det første innlegget her, og jeg gav opp var veldig enkelt å kjøpe fjordland sin ferdige...
Håper du får det til da!

__________________
Ingenting smaker så godt som tynn føles! Min lavkarbo-webside
17,8 kg skal bort
Elanessë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 16:42   #17
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Bearnaise saus=skvip!

Opprinnelig lagt inn av Elanessë, her.

All honør til deg
Jeg fikk nemlig samme resultat som deg i det første innlegget her, og jeg gav opp var veldig enkelt å kjøpe fjordland sin ferdige...
Håper du får det til da!

Men kjære dere, ikke bruk essens - det er no' skvip!

Man kan ikke forvente at mat blir god når man lager av et laboratorie-produkt?

(Støtter fullstendig å kjøpe Fjordland fremfor å helle i seg essens-ekkel-laboratorie-mat )Nei, se lenger ned

Hilsen miss Paradis-Oscar - som vanligvis ikke biter, men blir litt streng ang. Frankenstein-mat

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)

Sist redigert av Paradis-Oscar : 19-08-08 kl 17:23.
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 17:12   #18
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Bearnaisesaus = skvip!

Er det ikke brukt essens i Fjordland sin saus? Hvorfor er den bedre enn å bruke essens?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 17:18   #19
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Bearnaisesaus = skvip!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er det ikke brukt essens i Fjordland sin saus? Hvorfor er den bedre enn å bruke essens?

Om dette var spm til meg, så mente jeg at jeg synes der er bedre å spise Fjordland om den er god, enn å spise noe som smaker ekkelt man har laget selv.

Men jeg trekker det tilbake, se bare her:
"Ingredienser
Vann, smør, rapsolje, modifisert stivelse (E 1442), bearnaiseessens (eddik, løkekstrakt, salt, krydder, krydderekstrakter), sukker, salt, smaksforsterker (E 621), hydrolysert veg. protein (hvete, soya), glukosesirup, dekstrose, stabilisator (E 415, E 472e), krydder (bla. estragon, pepper, løk, selleri), aroma, antioksidant (E 307), farge (E 160e). Totalt 1,4% salt"


Hjelp, det var mye sk*t i ett produkt.

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 17:43   #20
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Bearnaisesaus = skvip!

Hehe ja det var derfor jeg lurte, fordi det så ut til at du mente essens var fabrikkskvip mens Fjordland var mye sunnere, og det fikk jeg ikke helt til å stemme.
Men du har rett i at om man må velge en av disse så velger man selvsagt det som smaker best!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 00:04   #21
Siss1
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 52
Innlegg: 177
Siss1 er ny på veien
Talking

Sv: Bearnaisesaus = skvip!

Opprinnelig lagt inn av Paradis-Oscar, her.

Eh..nei?

Sauce Bearnaise er en fransk oppfinnelse, og den er det smør i, ikke melange - som ikke finnes i Frankrike engang, all den tid melange er et norskt produkt.
Dessuten, snakk med en franskmann om margarin, og... Nei forresten, ikke gjør det - eller hvis du gjør det, gjør deg klar til å ta løpefart først!

All honnør til deg som lager den fra bunnen av dog.
Men hvorfor bruke essens når du først er godt i gang? Man trenger jo bare koke inn hvitvin med litt sjalottløk i?

Jeg er helt enig med deg at man ikke skal være fanatisk - men hvorfor bruke margarin som både er mye mindre sunt enn smør, og mye mindre godt på smak?

He, he, morsomt!
Joda, jeg vet at alle kokker sverger til meierismør, jeg bare sier at JEG syns det blir best med margarin....jeg vet ikke hvorfor, det bare er sånn.
Essens bruker jeg fordi det er lettvint, jeg har aldri hvitvin i hus og heller ikke sjalottlauk!
Men for all del; bare bruk meierismør de som vil det.
Det som er bra med denne oppskriften er at den er så latterlig enkel og rask å lage!

Hvis jeg legger inn flere oppskrifter skal jeg passe på å skrive meierismør! (selv om jeg kanskje bruker melange...)

Siss1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(max 20 g) Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 00:12   #22
Siss1
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 52
Innlegg: 177
Siss1 er ny på veien

Sv: Bearnaise saus=skvip!

Opprinnelig lagt inn av Paradis-Oscar, her.

Men kjære dere, ikke bruk essens - det er no' skvip!

Man kan ikke forvente at mat blir god når man lager av et laboratorie-produkt?

(Støtter fullstendig å kjøpe Fjordland fremfor å helle i seg essens-ekkel-laboratorie-mat )Nei, se lenger ned

Hilsen miss Paradis-Oscar - som vanligvis ikke biter, men blir litt streng ang. Frankenstein-mat

Uff, det var da fælt til negativitet!! JEG syns essens er helt ypperlig og JEG syns at sausen min er god! Kan jo hende at det fins 1 eller 2 andre personer der ute som også syns det, og da har jeg hvertfall tipset om noe JEG syns er godt og som er ferdig på to og et halvt minutt!
Så det så!!!!

Siss1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(max 20 g) Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 01:04   #23
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Bearnaisesaus = skvip!

Opprinnelig lagt inn av Siss1, her.

He, he, morsomt!
Joda, jeg vet at alle kokker sverger til meierismør, jeg bare sier at JEG syns det blir best med margarin....jeg vet ikke hvorfor, det bare er sånn.
Essens bruker jeg fordi det er lettvint, jeg har aldri hvitvin i hus og heller ikke sjalottlauk!
Men for all del; bare bruk meierismør de som vil det.
Det som er bra med denne oppskriften er at den er så latterlig enkel og rask å lage!)

Vet du, det synes selvsagt jeg du skal få lov til!

Det var bare når du presenterte det å bruke margarin i denne sausen som 'fasiten' her, at jeg ville si i fra - her er det jo det du presenterte som er unntaket, siden den klassiske oppskriften har smør i seg, som du selv er inne på - stor forskjell på det og at man 'må' bruke margarin, som det først sto

- Beklager at jeg var så negativ, skjønner at det blir litt mye Jeg er nok ganske så puritaner når det gjelder dette med REN mat. Men jeg skjønner at alle ikke er like puritanske der. -
Det handler også litt om at jeg tror mange ikke alltid vet at de liker den sunneste, rene varianten, laget fra bunnen av - før de har prøvd!
Paradokset her er jo at de rettene man lager fra bunnen av ikke bare smaker best, men også blir de sunneste - det er jo to fluer i en smekk.
Jeg vet at mange ikke engang vet at det går an å lage bearnaisesaus eller hollandaise saus selv fra bunnen av, og tror at det bare er noen man får på pakke fra Knorr eller Toro, eller noen man lager ut av essens. Jeg har også møtt folk som tror at man må ha sukkerkulør for å lage brun saus, eller at taco ikke går an å lage uten en tur innom Rimi (...).
- Og alt dette tror jeg skyldes mangel på kunnskap, derfor ville jeg bare informere. Og som sagt er ikke alltid "snarveien" raskere heller, men henger bare igjen fra tidligere tiders råd om matlaging eller helse. Men jeg tar hintet om å ikke si det så negativt neste gang

Men apropos det: når har vi jo sett hvor mye rart det var i den ferdige sausen fra Fjordland, så det er det supert at du har kommet med en enklere oppskrift, sikkert flere som vil ha god nytte av den!

Og heldigvis har jeg verken lyst til, eller mulighet til, å stå med pekefingeren over andres gryter...takk og lov! Jeg ville bare informere om at ikke alltid er så mye enklere som man kanskje tror å lage snarvei-varianten

Men i tillegg til dette med smak (som er så individuelt), så er det et mer alvorlig aspekt her...og det går på dette med sunnhet i margarin, pga. transfett, som det står masse om inne på forumet her (kan søke). Det synes jeg var det mest tungtveiende argumentet. Men bevares, folk gjør sikket mye verre andre ting mot kroppen sin enn dette, så jeg har ikke noe med å dømme.

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)

Sist redigert av Paradis-Oscar : 20-08-08 kl 01:29.
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 09:40   #24
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Bearnaisesaus = skvip!

Paradis-Oskar, er du en kvinne? ?

Jeg har også laget bernaisesaus fra bunnen av med essense, og lurt litt på hvor den kommer fra. Om jeg klarer å bare la en flaske hvitvin bli stående til matlaging, se, det er en annen sak

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 18:21   #25
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Bearnaisesaus = skvip!

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Paradis-Oskar, er du en kvinne? ?

Jeg har også laget bernaisesaus fra bunnen av med essense, og lurt litt på hvor den kommer fra. Om jeg klarer å bare la en flaske hvitvin bli stående til matlaging, se, det er en annen sak

Haha, ja - always have been!
Ikke meningen å forlede noen...men når jeg ikke har bilde så, ja
Edit: har forresten lagt ut nok av bablerier om hannkjønnet i mitt liv, trodde jeg...min hubby, hunk, osv.;-D (Åja, kunne jo vært homo...hehe).

Du, den der hvitvinproblematikken har jeg en genial (synes jeg) løsning på:

det finnes en hvitvin fra Christer Berens som de har på mange matbutikker (Ica/Meny/Centra) som er tilsatt Maldon salt og pepper - derfor kan de selge den på matbutikken, yay! Og den har skrukork, og holder i evigheter!
Vi har alltid en stående i kjøleskapet, og den blir virkelig aldri dårlig, og så er den av god kvalitet - ikke som annen "matvin". Koster 60 og noe kroner.
Genialt eller hva?

For oss nordmenn som ikke drikker vin hver eneste dag, er jo denne et funn, om man lager mye mat fra bunnen av.

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)

Sist redigert av Paradis-Oscar : 20-08-08 kl 18:47.
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bearnaisesaus lavkarbo Gerd Middag 37 06-10-11 16:35
Lettvint bearnaisesaus Iset Annen mat 15 01-10-06 00:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no