Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-02-12, 18:59   #26
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Jeg spiser ca 100% mer kjøtt enn før, men så var jeg vegetarianer i åtte år. Og tjukk og syk.

Men at jeg skal ha dårlig samvittighet? Den får man ta lenger ut på landet, altså. For det første spiser jeg ikke langreiste tropiske frukter og ris som har blitt frakta hit med miljøforurensende transportmidler. Jeg spiser ikke opp maten til fuglene, det vil si korn. Da burde heller kuene ha skikkelig dårlig samvittighet, ettersom de skyr utmarka og spiser opp 80% av fuglematen, hvilket igjen fører til en høy produksjon av co2, skamme seg skulle de.
Og så synes jeg at jorda skulle ha dårlig samvittighet som lar et land som Norge med så utarma jord få dyrke korn i seg, da den heller kunne latt kuer og sauer få beite på seg.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 19:00   #27
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Har du økt kjøttinntaket etter overgang til lavkarbo-kosthold bør du ha dårlig samvittighet.

Egentlig bør de fleste ha dårlig samvittighet for kjøttinntaket sitt, meg selv inkludert. Spør morra de hvor mye kjøtt hun spiste da hun var ung.

Nå går jo denne diskusjonen på om de som sulter får det bedre ved at vi kutter kjørrforbruket - og ikke på dyrevelferd før slakting.

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 19:03   #28
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Mariann S, her.

Men kvifor iall verden skal eg ha dårlig samvittighet for det då????
Spøre mora mi kor mykje ho spiste??? Ho spiste vel meir karbohydrater enn kjøtt... men kva iallverden det har med saken å gjere då???
NEI eg har IKKJE dårlig samvittighet, og har heller ikkje tenkt å ha det!!!

Neivel. Om du ikke har dårlig samvittighet for at kjøttforbruket bare øker og øker, og dyr faktisk må leve uakseptabelt på grunn av dette, så har du vel ikke det da. Med stor etterspørsel etter mengder med billig kjøtt blir levekårene dårligere for slaktedyra.

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 19:04   #29
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Det var jo saklig.

Omtrent like saklig som kommentaren den kommenterte etter min mening... I hvilken verden mener du at du er berettiget til å si at andre bør ha dårlig samvittighet for noe som helst egentlig? Sliter ikke spesielt vi kvinner allerede NOK med dårlig samvittighet for det meste??

Jeg har ikke tenkt å ha dårlig samvittighet for noe annet enn når jeg en sjelden gang spiser svært sukker- og stivelsesrik mat, og det pga at jeg VET det ødelegger helsa mi

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 19:06   #30
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg spiser ca 100% mer kjøtt enn før, men så var jeg vegetarianer i åtte år. Og tjukk og syk.

Men at jeg skal ha dårlig samvittighet? Den får man ta lenger ut på landet, altså. For det første spiser jeg ikke langreiste tropiske frukter og ris som har blitt frakta hit med miljøforurensende transportmidler. Jeg spiser ikke opp maten til fuglene, det vil si korn. Da burde heller kuene ha skikkelig dårlig samvittighet, ettersom de skyr utmarka og spiser opp 80% av fuglematen, hvilket igjen fører til en høy produksjon av co2, skamme seg skulle de.
Og så synes jeg at jorda skulle ha dårlig samvittighet som lar et land som Norge med så utarma jord få dyrke korn i seg, da den heller kunne latt kuer og sauer få beite på seg.

Hadde ikke befolkningen hatt behov for så mye meieriprodukter og storfekjøtt hadde det ikke eksistert så mange kuer.

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 19:10   #31
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Omtrent like saklig som kommentaren den kommenterte etter min mening... I hvilken verden mener du at du er berettiget til å si at andre bør ha dårlig samvittighet for noe som helst egentlig? Sliter ikke spesielt vi kvinner allerede NOK med dårlig samvittighet for det meste??

Jeg har ikke tenkt å ha dårlig samvittighet for noe annet enn når jeg en sjelden gang spiser svært sukker- og stivelsesrik mat, og det pga at jeg VET det ødelegger helsa mi

Da kan jeg like gjerne fortsette å være usaklig. Kommentaren din viser en egoistisk tankegang, som ikke viser medfølelse for livet til kjøttkildene du spiser, men bare ditt eget.

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 19:12   #32
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Da kan jeg like gjerne fortsette å være usaklig. Kommentaren din viser en egoistisk tankegang, som ikke viser medfølelse for livet til kjøttkildene du spiser, men bare ditt eget.

Dette blir bare for dumt...........

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 19:15   #33
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Hadde ikke befolkningen hatt behov for så mye meieriprodukter og storfekjøtt hadde det ikke eksistert så mange kuer.

Hva har det med noe som helst å gjøre? Jeg skjønner at intensjonen din er god, og jeg er veldig med deg når det kommer til dyrevelferd. Men er det virkelig sånn at vi spiser så innmari mye kjøtt, da? Jeg synes heller det skal slåes et slag for å spise så mye som mulig av dyret, "alle" skal jo ha indrefileten, og ingen spiser innmat lenger, mat har blitt nærmest kosmetisk, og vi skal ikke utsette oss for det som virker ekkelt, og helst ha så lite nærhet med matkildene våre som mulig. Det synes jeg er veldig trist.

Poenget mitt er vel at vi utnytter ressursene våre helt feil. At folk spiser så himla mye kjøtt på lavkarbo har jeg vondt for å tro. Det er vel sikkert noen ekstremskaldemannere som trykker på med rent kjøtt og fett til et hvert måltid, men de hører vel til mindretallet, og representerer vel mest de tyngste av lavkarboerne, og spiser vel som oftest sånn for en periode. Jeg for min del spiser ikke så veldig mye kjøtt, men sånn akkurat passe. Dessuten spiser jeg kylling, egg og fisk også. Og masse grønnsaker. Jeg spiser dessuten to eller tre ganger om dagen, og samlet sett spiser jeg mindre i volum enn jeg ville gjort på et høykarbokosthold. Det tror jeg ikke jeg er alene om.
Korndyrking i Norge er en dårlig idé. Å gi korn, for ikke å si mais til kyr er en enda dårligere idé. Å dyrke korn hvor man kunne latt kyr gå på utmarksbeite ville gitt både dyrene et bedre liv, kjøttet, og særlig fettet i kjøttet bedre kvalitet, og marka mindre utarming.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 19:18   #34
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Dette blir bare for dumt...........

Poenget mitt er at med vårt økende kjøttforbruk, synker levevilkårene for slaktedyrene. God gammeldags gårdsdrift der dyrene hadde det greit før de ble mat finnes det mindre og mindre av. Det blir erstattet med økonomisk industrigårdsdrift. Ta en titt på hvordan kjøttproduksjonen i land som USA er. Det er uten tvil dit Norge er på vei.

Jeg skjønner at mange ikke ønsker å ta stilling til dette, fordi de ikke vil ha dårlig samvittighet eller minke kjøttforbruket. Dette er synd.

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 19:22   #35
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Nå går jo denne diskusjonen på om de som sulter får det bedre ved at vi kutter kjørrforbruket - og ikke på dyrevelferd før slakting.

Jeg gjentar bare dette jeg. Dette var jo en diskusjon om noe helt annet enn dyrevelferd.
Forøvrig har de fleste som er i tråden stadfestet at de ikke spiser mer kjøtt enn de gjorde på høykarbo - og har derfor heller ikke dårlig samvittighet.

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 19:25   #36
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Dårlig samvittighet for å velge mest og best mulig av den maten som fremmer best helse, innen de sosiale og økonomiske rammene man hører til? - Nei. Kan bedrive "priviligert-klandring" for mye rart, men å velge maten som gjør at kroppen fungerer best mulig, det må vel være noe av det mest fornuftige og åpenbare man kan finne på å bruke sin priviligerte stasjon til.

Har jeg muligheten til det, velger jeg økologisk/gressforet/lykkelig kjøtt - har jeg ikke den muligheten, må jeg velge noe annet som passer mitt budsjett.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 19:27   #37
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hva har det med noe som helst å gjøre? Jeg skjønner at intensjonen din er god, og jeg er veldig med deg når det kommer til dyrevelferd. Men er det virkelig sånn at vi spiser så innmari mye kjøtt, da? Jeg synes heller det skal slåes et slag for å spise så mye som mulig av dyret, "alle" skal jo ha indrefileten, og ingen spiser innmat lenger, mat har blitt nærmest kosmetisk, og vi skal ikke utsette oss for det som virker ekkelt, og helst ha så lite nærhet med matkildene våre som mulig. Det synes jeg er veldig trist.

Poenget mitt er vel at vi utnytter ressursene våre helt feil. At folk spiser så himla mye kjøtt på lavkarbo har jeg vondt for å tro. Det er vel sikkert noen ekstremskaldemannere som trykker på med rent kjøtt og fett til et hvert måltid, men de hører vel til mindretallet, og representerer vel mest de tyngste av lavkarboerne, og spiser vel som oftest sånn for en periode. Jeg for min del spiser ikke så veldig mye kjøtt, men sånn akkurat passe. Dessuten spiser jeg kylling, egg og fisk også. Og masse grønnsaker. Jeg spiser dessuten to eller tre ganger om dagen, og samlet sett spiser jeg mindre i volum enn jeg ville gjort på et høykarbokosthold. Det tror jeg ikke jeg er alene om.
Korndyrking i Norge er en dårlig idé. Å gi korn, for ikke å si mais til kyr er en enda dårligere idé. Å dyrke korn hvor man kunne latt kyr gå på utmarksbeite ville gitt både dyrene et bedre liv, kjøttet, og særlig fettet i kjøttet bedre kvalitet, og marka mindre utarming.

Det har å gjøre med ditt svar om at det var kuene som ødela verden, og ikke vi. Uten å være ekspert syns jeg dette høres ut som et tilfelle av "man hører det man vil høre".

At du spiser innmat og mye av det på dyret som ikke alle vil ha, og som på sett og vis blir til over er bra. Dette representerer dessverre ikke de fleste med høyt kjøttforbruk. Det er flere her i tråden som sier at de har fått ett høyere kjøttforbruk, og til det svarer jeg at; ja, du bør ha dårlig samvittighet. Det var spørsmålet.

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 19:41   #38
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Poenget mitt er at med vårt økende kjøttforbruk, synker levevilkårene for slaktedyrene. God gammeldags gårdsdrift der dyrene hadde det greit før de ble mat finnes det mindre og mindre av. Det blir erstattet med økonomisk industrigårdsdrift. Ta en titt på hvordan kjøttproduksjonen i land som USA er. Det er uten tvil dit Norge er på vei.

Jeg skjønner at mange ikke ønsker å ta stilling til dette, fordi de ikke vil ha dårlig samvittighet eller minke kjøttforbruket. Dette er synd.

1) man fanger flere fluer med honning enn med eddik.

2) Er du sikker på at norge er på vei dit? Kan du begrunne det?

3) Ja, jeg spiser mer kjøtt og mer av dyret. Jeg velger mer bevisst enn før. Jeg spiser mindre korn enn før. Gjør det meg til et dårligere elller et bedre menneske? Bør jeg ha god eller dårlig samvittighet? Og hvorfor?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 19:43   #39
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Jeg gjentar bare dette jeg. Dette var jo en diskusjon om noe helt annet enn dyrevelferd.
Forøvrig har de fleste som er i tråden stadfestet at de ikke spiser mer kjøtt enn de gjorde på høykarbo - og har derfor heller ikke dårlig samvittighet.

Diskusjonen startet med et åpent spørsmål med en vedlagt artikkel. Jeg svarte på spørsmålet ang artikkelen og føyde til a ment når det kommer til dyrevelferd bør man ha dårlig samvittighet. Diskuterer videre i denne retningen fordi blant annet du hisser deg opp fordi du ikke ønsker å ta stilling til dyrevelferden i Norge.
Forøvrig har flere sagt at de har økt kjøttforbruket.

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 19:44   #40
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Diskusjonen startet med et åpent spørsmål med en vedlagt artikkel. Jeg svarte på spørsmålet ang artikkelen og føyde til a ment når det kommer til dyrevelferd bør man ha dårlig samvittighet. Diskuterer videre i denne retningen fordi blant annet du hisser deg opp fordi du ikke ønsker å ta stilling til dyrevelferden i Norge.
Forøvrig har flere sagt at de har økt kjøttforbruket.

Må nok skuffe deg..... det skal da mer til for å hisse opp meg

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 19:45   #41
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

1) man fanger flere fluer med honning enn med eddik.

2) Er du sikker på at norge er på vei dit? Kan du begrunne det?

3) Ja, jeg spiser mer kjøtt og mer av dyret. Jeg velger mer bevisst enn før. Jeg spiser mindre korn enn før. Gjør det meg til et dårligere elller et bedre menneske? Bør jeg ha god eller dårlig samvittighet? Og hvorfor?

2) Ja. Økt etterspørsel, økt produksjon. Så lett.
3) Dårligere menneske? Det får du selv avgjøre. Du står for flere dyrs dårlige liv og død enn du gjorde før.

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 19:45   #42
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Jeg spiser kjøtt, men ikke veldig mye - og jeg sliter litt med å spise kylling med mindre de er fra gården til naboen. Den jevne uke tror jeg nok ikke jeg får i meg mer enn 500 g kjøtt (som regel mindre) fra mandag til fredag. Jeg spiser masse fisk da, som er såpass billig at den sikkert er stappa full med gudvethva. Men nei, jeg spiser ikke mer kjøtt nå enn på høykarbo, men jeg spiser mer grønnsaker enn jeg noensinne har gjort!

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 19:56   #43
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Det har å gjøre med ditt svar om at det var kuene som ødela verden, og ikke vi. Uten å være ekspert syns jeg dette høres ut som et tilfelle av "man hører det man vil høre".

Trodde du jeg mente det med kuene alvorlig? Ok, beklager, jeg burde kanskje gjort det mer tydelig at det var en spøk. (Selv om grunnlaget for spøken er sant, men skylden ligger selvfølgelig ikke hos kuene ... Nå føler jeg meg litt Captain Obvious her, men men).

Jeg tror man må se på dette med økt forbruk/etterspørsel/produksjon av kjøtt i et større perspektiv enn at lavkarbofolka ødelegger verden og livet til dyra. Det kastes utrolig mye mat, det brennes tonnevis med kjøtt for å holde prisene på et visst nivå, og den store etterspørselen er visstnok som regel etter filetbitene, og de magrere og "penere" delene av kjøttet, i tillegg til fenomener som at det selges f.eks. ribbe til spottpris for å utkonkurrere andre butikkjeder. Synes du at jeg skal synes at du bør ha dårlig samvittighet for ikke å spise lever, hjerte, nyrer og annen innmat?
Jeg tror ikke å prakke på folk dårlig samvittighet er veien å går. Å derimot gjøre folk mer bevisste på sine valg vil nok ha mer hensikt. Men det er min mening, da.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 20:06   #44
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Har du økt kjøttinntaket etter overgang til lavkarbo-kosthold bør du ha dårlig samvittighet.

Egentlig bør de fleste ha dårlig samvittighet for kjøttinntaket sitt, meg selv inkludert. Spør morra de hvor mye kjøtt hun spiste da hun var ung.

Jeg vet hva slags helse mora mi har, så jeg vet hva slags kosthold jeg skal unngå.

Jeg har ikke fnugg av dårlig samvittighet for å spise hva kroppen min er tilpasset evolusjonært sett, og jeg synes ikke noe om å fortelle andre at de skal ha dårlig samvittighet for å passe helsa si.

Det er da nok av ting å ta tak i av miljøfiendtlige ting som har null helsegevinst, hvorfor ikke begynne med noe av det? Klær, for eksempel - en kopp sprøytemiddel per bmullsplagg og enorm utnyttelse av fattige barn og kvinner.

Men, det sagt, jeg liker ikke industrilandbruk med dårlig behandling av dyr. Derfor blir det alltid økologiske egg, og en ganske stor andel vilt, fisk og grønt. Å kjøpe økologiske egg og kjøtt er et godt bidrag til bedre dyrevelferd, synes jeg. Ikke alltid vi får tak i, og det er dyrt, men alle bidrag til økt etterspørsel monner jo. Mat er egentlig ikke så dyrt (det er boligprisene som er horrible!)

Korndyrking ødelegger jorda, beite bygger den opp. Kornspising er ikke bra hverken for kyr eller mennesker.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 20:09   #45
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Det du leste Marella,er det ikke latterlig å spise bare 500gr.kjøtt i uka???
Hva synes andre om det

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 20:12   #46
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

Det du leste Marella,er det ikke latterlig å spise bare 500gr.kjøtt i uka???
Hva synes andre om det

Det spørs jo hva de mener med kjøtt, da. Er det rødt kjøtt, som storfe og svin, så er det ikke for galt. Ofte spiser jeg kylling og fisk sikkert halvparten av tida, så jeg tror ikke jeg spiser mye over 500 gram kjøtt i uka mot normalt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 20:16   #47
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

Det du leste Marella,er det ikke latterlig å spise bare 500gr.kjøtt i uka???
Hva synes andre om det

Såvidt jeg vet er dette det offisielle kostrådet angående spesifikt rødt kjøtt - og det rådet handler i alle fall dels om nitritt, som er tilsatt mange kjøttprodukter. Her er en artikkel om det hvor også Lindberg uttaler seg.

Jeg tror kanskje jeg i gjennomsnitt spiser mellom 400 og 700 gram rødt kjøtt i uka - en kjøttdeigmiddag, en svinewok og et par lammekoteletter, for eksempel. Ellers spiser jeg gjerne kylling, og bedrøvelig lite sjømat.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 20:23   #48
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Da er du sikkert flink til å spise/lage masse grønnsaker ved siden av..
Må innrømme at jeg er blitt lei av matlaging,og det koster en god del for dem som ikke har god rådHvordan skal jeg lage mat når jeg blir operert(menisk)neste måned..

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 20:30   #49
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

2) Ja. Økt etterspørsel, økt produksjon. Så lett.
3) Dårligere menneske? Det får du selv avgjøre. Du står for flere dyrs dårlige liv og død enn du gjorde før.

Feil, vegetarianere sørger for mer lidelse
fra http://www.beefcentral.com/p/news/article/1040 :

Sitat:

To produce protein from grazing beef, cattle are killed. One death delivers (on average, across Australia’s grazing lands) a carcass of about 288 kilograms. This is approximately 68% boneless meat which, at 23% protein equals 45kg of protein per animal killed. This means 2.2 animals killed for each 100kg of useable animal protein produced.
Producing protein from wheat means ploughing pasture land and planting it with seed. Anyone who has sat on a ploughing tractor knows the predatory birds that follow you all day are not there because they have nothing better to do. Ploughing and harvesting kill small mammals, snakes, lizards and other animals in vast numbers. In addition, millions of mice are poisoned in grain storage facilities every year.
However, the largest and best-researched loss of sentient life is the poisoning of mice during plagues.
Each area of grain production in Australia has a mouse plague on average every four years, with 500-1000 mice per hectare. Poisoning kills at least 80% of the mice.
At least 100 mice are killed per hectare per year (500/4 × 0.8) to grow grain. Average yields are about 1.4 tonnes of wheat/hectare; 13% of the wheat is useable protein. Therefore, at least 55 sentient animals die to produce 100kg of useable plant protein: 25 times more than for the same amount of rangelands beef.

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 20:33   #50
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Spiser mye mer fisk enn før, og har mer dårlig samvittighet for at jeg kjøper oppdrettsfisk fra anlegg som voldtar lokalmiljøet for villfisk - bare fordi det er plent umulig å få tak i villfisk til en pris man har råd til uten at den er sendt rundt hele verden.

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dårlig samvittighet Bolla :O) Ketolysekuren 13 18-10-11 10:36
Om å ha dårlig samvittighet qazzque Spørsmål og svar 4 17-01-10 15:14
Dårlig samvittighet? bite_me Ketolysekuren 4 16-05-09 22:23
Dårlig samvittighet isabella Lavkarbo generelt 3 07-11-08 23:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no