Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Fakta om lavkarbo

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-02-11, 17:53   #1
entotre
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 39
entotre er på en erverdig vei

Fakta om lavkarbo

Hei!

Jeg prøver å skrive opp alt det grunnleggende ved lavkarbo. Både for min egen del og for noen venner av meg som gjerne vil begynne på kostholdet. Nå er jeg ikke så god i gamet lenger, og trenger litt tilbakemeldinger på det jeg skriver. Er jeg helt på villspor? Teksten skal vere lenger, men dette er så langt jeg har kommet



Hva er lavkarbo?

Lavkarbo er ikke en diett, men en livsstil. Den blir blant annet omtalt som steinalderkosten av forskjellige medier, og det er helt rett. Den består av naturlige råvarer som kjøtt, fisk, nøtter, bær og grønnsaker, det samme som de spiste under steinalderen i Norge. Vår kropp er altså genetisk bygget for å spise akkurat denne maten for å fungere optimalt. Kort sagt bør du spise under 50 g karbohydrater om dagen, øke inntaket av fett til rundt 70% om dagen og pass på å få i deg nok proteiner.

Trenger vi karbohydrater?
Nei, vi trenger ikke karbohydrater. Mange sier at man trenger minst 20 gram karbohydrater om dagen for at hjernen skal fungere. Dette er feil. Får kroppen 0 g karbohydrater gjennom en dag vil den selv produsere akkurat nok karbohydrater til at hjernen får dagens dose.

Hvordan reagerer kroppen på karbohydrater?
Karbohydrater er i dagens norske kosthold den største kilden til energi, og noe de fleste spiser mye av hver dag. Når kroppen får karbohydrater og sukker i blodet begynner insulinen sin jobb. Etter to timer må sukkeret ut av blodet og de fleste klarer ikke å forbrenne alt sukkeret på to timer. Dermed går sukkeret rett til fettlageret og dermed vil vekten øke. Når man spiser et kosthold med mange raske karbohydrater vil derfor blodsukkeret være svært ustabilt, og man må spise nesten hver time for å unngå svinginer. Dette fører igjen til at insulinen i kroppen etter mange år vil bli ”sliten” og man kan utvikle bl.a. diabetes.

Når man trenger på en kosthold med mange karbohydrater vil man ofte brenne muskelmasse fremfor fett. Når kroppens energilager går tomt gjør kroppen musklenes proteiner om til sukker og forbrenner dette. I et kosthold hvor fett er din energikilde vil kroppen aldri slutte å forbrenne fett, og dermed mister du ikke muskelmasse.

Bli en fettbrenner
Med lavkarbokosthold blir du en fettbrenner, ikke en sukkerbrenner. Det tar ca. to uker å venne kroppen av sukker og raske karbohydrater. Når disse to ukene er over går du mest sannsynlig over i en ketose. Dette er en tilstand hvor kroppen skiller ut ketoner fra leveren. Ketoner blir da kroppens brennstoff og hovedkilden til energilageret i kroppen. Ketoner kommer fra fettsyrer som blir dannet når kroppsfett brytes ned som erstatning for glykose/sukker. Når leveren omdanner fett til ketoner kan det ikke bli til fett igjen. Det overflødige blir derfor skylt ut med urinen. Du kan måle om du er i ketose ved å bruke ketostix som de selger på apoteket.

Det er svært viktig å få i seg nok fett under denne prosessen. Uten nok fett vil kroppen brenne muskler på samme måte i et kosthold med karbohydrater som brennstoff.

Kan jeg spise frukt?

Frukten de selger i butikkene har vært igjennom en lang prosess hvor de blant annet er nedfrosset og deretter hurtigmodnet. I denne prosessen har de mistet mange viktige vitaminer og antioksidanter. Det du da sitter igjen med er en søt frukt full av raske karbohydrater og lite vitaminer. På en lavkarbokur kan du spise frukt, men det anbefales å spise svært små mengder frukt.

Vitaminer
Lavkarbo-kostholdet dekker det meste av daglig anbefalte tilskudd av vitaminer og mineraler, likevel er det lurt å ta noen tilskudd. Noen opplever bl.a. kramper i leggene som en ”bivirkning” av kostholdet. Dette skyldes oftest magnesium mangel. Magnesium er en viktig mineral som trengs i over 300 biokjemiske reaksjoner i kroppen, derav en stor rolle i stoffskiftet, den gir mer energi, holde nyrene sunne og forebygger hjertesykdommer. Magnesium er også svært viktig for opptaket av kalsium. Kalsium er viktig for en normal funksjon for muskler og nerver. Kalsiummangler fører blant annet til prikking i armer og bein. For å få en fin balanse anbefales det også å ta kalium. En fin balanse mellom kalium, magnesium og kalsium gir deg mer energi og har en viktig rolle for muskelvekst, hjerte og nervesystemet. Man bør sjekke sine verdier hos legen regelmessig for å unngå overskudd av vitaminer og mineraler.

- Magnesium (bør tas om kvelden)
- Kalsium
- Kalium
- Udo´s choice (en optimal oljeblanding)

__________________
Klarer eg å komme i form til bikinisesong??
Min journal
entotre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 18:44   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fakta om lavkarbo

Hei - generelt synes jeg det du skriver er veldig upresist - og ikke å anbefale å dele slik det nå står med andre som er interessert i lavkarbo.

Jeg syns du heller skal anbefale denne pdfen først - og deretter heller vise til de forskjellige retningene innenfor lavkarbo for mer detaljer - sånn at du er sikker på at du ikke gir feil informasjon

Nybegynnere på lavkarbo-kosthold har behov for å få informasjonen litt etterhvert - ellers blir det gjerne for mye å forholde seg til på en gang og lett å gi opp. Begynner man med lavkarbo på 3 minutter pdf, og fortsetter med å fordype seg i feks boka "Bedre uten brød" av Lutz - eller bøkene om ketolysedietten, hexeberg, skaldeman, atkins eller spisdegslank så får man mer detaljerte retningslinjer for EN retning - og slipper å blande sammen ting.

Det er ikke meningen å drepe entusiasmen din for tanken er god - men når det finnes så mange gode kilder med lavkarbo-informasjon så trenger man ikke finne opp kruttet på nytt selv - og du kan heller bruke tiden til å oppmuntre og komme med personlige råd underveis til de som velger å prøve seg på lavkarbo-kosthold

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 20:02   #3
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Fakta om lavkarbo

Som Nerthus synes jeg du skriver veldig upresist, og i et par tilfeller serverer du det reneste vrøvl.

Opprinnelig lagt inn av entotre, her.


Kan jeg spise frukt?

Frukten de selger i butikkene har vært igjennom en lang prosess hvor de blant annet er nedfrosset og deretter hurtigmodnet. I denne prosessen har de mistet mange viktige vitaminer og antioksidanter. Det du da sitter igjen med er en søt frukt full av raske karbohydrater og lite vitaminer. På en lavkarbokur kan du spise frukt, men det anbefales å spise svært små mengder frukt.

Frukten i butikkene har IKKE vært nedfrosset. De kan ha gjort mye anna rart med den, som å plukke kart for at de skal være passe modne når de kommer fram til forbruker. -Men de fryser den ikke. Prøv å fryse noen frukter, tin dem opp igjen og se om du får solgt dem på torget?

Ta heller utskrift av "Lavkarbo på 3 minutter" og gi til vennene dine.
Da kan du være trygg på at de får korrekt og lett forståelig informasjon.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 15:07   #4
Mat er min medisin
Medlem
 
Mat er min medisin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Stavanger
Innlegg: 52
Mat er min medisin er ny på veien

Sv: Fakta om lavkarbo

Hei,

Under er en link til ett innlegg som har fått mange lavkarbo motstandere til å forstå.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40752

__________________
MAT ER MIN MEDISIN
http://www.facebook.com/pages/Mat-er...01285086597054

Ned 16 kg og 6 størrelser på 9 måneder med fett.

Sist redigert av Mat er min medisin : 26-02-11 kl 21:10.
Mat er min medisin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fornuft og vitenskap Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 15:20   #5
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Fakta om lavkarbo

Hei,
Artikkelen det er linket til i denne tråden som ble opprettet tidligere i dag er også greitt lesestoff for nybegynnere, Hva er lavkarbo?

...så kan det hende at du finner noe vettugt i min tråd: Til alle nybegynner på lavkarbo...

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta om utskeielser på lavkarbo Pål Spørsmål og svar 57 27-01-11 16:28
Fakta om mennesket lokkebiff Livets lyse side 10 21-03-09 10:01
Fakta på lørdag MHM Generell diskusjon 5 16-03-04 17:04
Ok, la oss få fakta på bordet. Summer Generell ernæringsdebatt 12 14-03-04 23:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no