Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

PCOS skravletråd

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-07-11, 21:19   #176
liquid84
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Utenfor Bergen
Alder: 39
Innlegg: 48
liquid84 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Dette med vektnedgang og slikt.

Det er jo ikke sånn at jeg er opphengt i tallet som står på vekten. Det kan stå hva det vil der, jeg vil bare føle meg vell, helst få mensen litt mer enn 2 ganger i året og slikt.

Jeg har jo BMI normalvektig, men tenkte at jeg skulle sjekke hofte-midje ration. Jeg blir bare ikke helt klok på hvor midjen min er.
Spurte inn på trening og fikk dette svaret:
http://en.wikipedia.org/wiki/Waist%E2%80%93hip_ratio

Men jeg trodde en skulle måle hoften/ræven og det bredeste i mage regionen. Kan jo ikke være bra å være tynn på ræven og over navelen vist en har en lovehandel pølse som tyter ut midt i mellom...

Resultatet av der jeg trodde jeg skulle måle og slik jeg måler i følge linken gir veeeeldig forskjellige utslag.

Enten har jeg 0,78 som er veldig bra (i følge linken) eller så har jeg 0,9 som er regnet som overvektig (målt slik jeg trodde).

Hvor ville dere målt?

__________________
Hovedmål: Få symptomene på PCOS redusert.
liquid84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 22:05   #177
frkfräken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 42
Innlegg: 27
frkfräken er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av liquid84, her.

Det hjalp ikke her. Har en fastlege som funker kjempe bra vist en er forkjølt eller har forstuet foten, men der stopper det liksom.
Når jeg trengte hjelp for å bli gravid og dette med PCO og slik så gikk jeg heller til privat lege og betalte der etter for å så svar på det jeg ville.
Jeg angrer ikke et sekund på alle lappene som har fløyet der.

Jeg ringte fastlegen min i forrige uke da hun hadde telefontid, med mange spørsmål, og hun svarte ganske godt. Men så innså jeg at jeg brukte veldig mye av telefontiden hennes... Og sa at jeg heller kom til å bestille time. Regner med at hun hadde gitt beskjed om hun mente jeg heller skulle gå til gynekolog. Forøvrig, gynekologen jeg var hos, som er privatpraktiserende, ga meg visittkortet sitt med beskjed om jeg bare kunne ringe henne direkte om jeg hadde spørsmåk eller om det skulle være noe... Jaja, tester fastlegen først, så får vi se; kanskje jeg er heldig

frkfräken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 00:02   #178
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av liquid84, her.

Dere som går på lavkarbo for å holde PCO(S)en vekke (og regulere vekten).

Skal dere gå på dette resten av livet? Åh jess. Etter å ha gått ned nesten 30 kg, blitt gravid to ganger og ha regelmessig mens, så går jeg never ever tilbake til et høykarbokosthold. Men jeg lever ikke superstrengt, eller i ketose! Spiser ting som gulrøtter, holder meg unna frukt men bær holder jeg meg IKKE unna.
Er det meningen at en skal måte leve i ketose for alltid eller kan en roe litt ned etter en stund? Nei, du kan selv velge hvilken retning du vil følge. Fedon feks er nokså moderat og sier at du kan spise litt fullkornsris, kokte poteter osv. Men du må etterhvert se selv hva kroppen din tåler, jeg feks kan nesten ikke spise noe slikt før jeg går opp i vekt.

Kan jeg aldri mer smake vanlige kaker, iskrem, snop, frukt, poteter, pasta, ris, brus. osv???? Det er ditt valg. Men du skal også leve med kroppen din resten av livet. Er det verdt det, å spise mat som ikke er bra for kroppen? Jeg syns også dette var deprimerende å tenke på i starten, aldri få spise pastagugge mer?? Men jeg har funnet gode erstatninger for det meste jeg liker, og jo lenger du holder på, jo mer lærer du.

Jeg ser jo fremgang med tanke på vekten og det er jo kjekt (selv om den virker å stagnere), men jeg føler en del på tristheten også over alt jeg ikke kan spise. Over alle situasjoner der jeg må si nei til alt en blir servert. Jeg skjønner det. Men jeg tror det er en periode du vil komme over, etter en stund vil du forhåpentligvis føle tilfredstillelse over at DU kan takke nei til noe som IKKE er godt for kroppen din, mens de andre sitter der og har femti ganger høyere risiko for infarkt enn det du har.. Mens du allikevel kan kose deg med god mat!

Vil jeg en gang i fremtiden kunne spise en spiseskjei med potetemos eller en spiseskjei med ris til kyllingen min ved middag?
Vil jeg noen gang kunne lage meg en sjokoladekake med mmf lokk (jeg elsker å bake og pynte kaker, men nå er piffen litt vekk) og ta meg et lite stykke?
Mmf, er ikke det bare sukker og noe? Jeg vet ikke med det. Leser lenger oppe at du har negative erfaringer. Jeg anbefaler å prøve deg på sjokolademousse. Det er gooodt. Og den kokos- og kakaoisen til Ingrid. Nydelig, klarer ikke holde meg unna...
Du går jo ikke ut av ketose eller opp i vekt av EN spiseskje med potetmos eller ris, men MÅ du ha det? Er det SÅ viktig? Kan du ikke heller ta litt ekstra kylling eller stekt brokkoli feks?


Eller er det liksom slik som dette det skal være resten av livet?

Håper du vil se mer positivt på det snart kjære deg.

Har du forresten prøvd sjokolade fra sukkerfritt.no? Eller atkinsbar fra iherb.com? Det er mitt faste lørdagsgodteri, namnam!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 10:45   #179
liquid84
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Utenfor Bergen
Alder: 39
Innlegg: 48
liquid84 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Håper du vil se mer positivt på det snart kjære deg.

Har du forresten prøvd sjokolade fra sukkerfritt.no? Eller atkinsbar fra iherb.com? Det er mitt faste lørdagsgodteri, namnam!

Takker for gode svar.

Det vil nok gå seg til. Jeg har bare fortsatt dager der alt er drit, jeg ikke har matlyst, alt jeg spiser vokser i munnen og jeg sliter med å få det ned.
Jeg har levd på karbohydrater hele mitt liv. Jeg har vært en person som har 80% med pasta på middagsfate og så litt kjøtt nesten for syns skyld.
Jeg har heller levd på 2 poser potetgull og 2 flasker pepsi i stedenfor vanlig mat en dag.

Dette er en stoooor overgang. + at jeg kuttet ikke litt og litt ned. Jeg våknet bare opp en dag og kuttet helt. Om det var smart eller ikke vet jeg ikke, men nå er det gjort.

Nå er ferien snart her og jeg får bruke tiden til å prøve mangen lavkarbo retter. Finne dei jeg trives med og få meg et variert kosthold.
Nå går det stort sett i egg, bacon, salat, kokt skinke, blomkål, brokoli og hvitost.

Jeg har aldri vært noe på sjokolade, ikke vanlig sukker sjokolade en gang. Tror jeg vil klare meg bedre med snacks som baconsvor, ostechips, bringebær med fløte, hjemmelaget bounty biter, osv. Og så tenker jeg at jeg prøver å lage noen flere kaker, men uten sjokolade.
Har funnet oppskrift på lavkarbo suksessterte, pavlova og kvæfjord (verdens beste).

Hadde en god treningsopplevelse i går, så nå ser jeg frem til å få beveget kroppen litt mer også. Hjelper på humøret det.

Dere er gode og ha i medgang og motgang.

__________________
Hovedmål: Få symptomene på PCOS redusert.
liquid84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 10:55   #180
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av frkfräken, her.

Takk for link Den skal helt klart prøves ut! Har også sett noen linker fra Passionforbaking som også skal testes. Spennende!

Har Passionforbaking lavkarbooppskrifter? Trodde det bare var høykarbo der?

Opprinnelig lagt inn av liquid84, her.

Dette med vektnedgang og slikt.

Det er jo ikke sånn at jeg er opphengt i tallet som står på vekten. Det kan stå hva det vil der, jeg vil bare føle meg vell, helst få mensen litt mer enn 2 ganger i året og slikt.

Jeg har jo BMI normalvektig, men tenkte at jeg skulle sjekke hofte-midje ration. Jeg blir bare ikke helt klok på hvor midjen min er.
Spurte inn på trening og fikk dette svaret:
http://en.wikipedia.org/wiki/Waist%E2%80%93hip_ratio

Men jeg trodde en skulle måle hoften/ræven og det bredeste i mage regionen. Kan jo ikke være bra å være tynn på ræven og over navelen vist en har en lovehandel pølse som tyter ut midt i mellom...

Resultatet av der jeg trodde jeg skulle måle og slik jeg måler i følge linken gir veeeeldig forskjellige utslag.

Enten har jeg 0,78 som er veldig bra (i følge linken) eller så har jeg 0,9 som er regnet som overvektig (målt slik jeg trodde).

Hvor ville dere målt?

Wikipedialinken viser riktig måling, men dersom du har mye magefett og er tynn ellers er ikke hip-to-waist ratio en god måling for deg, rett og slett. Men akkurat en slik mage skal bli mindre på lavkarbo, det er i hvert fall min erfaring. Så mål heller der den er tjukkest en gang i uka, og følg med på at den blir mindre! Det er god motivasjon!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 12:26   #181
liquid84
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Utenfor Bergen
Alder: 39
Innlegg: 48
liquid84 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Wikipedialinken viser riktig måling, men dersom du har mye magefett og er tynn ellers er ikke hip-to-waist ratio en god måling for deg, rett og slett. Men akkurat en slik mage skal bli mindre på lavkarbo, det er i hvert fall min erfaring. Så mål heller der den er tjukkest en gang i uka, og følg med på at den blir mindre! Det er god motivasjon!

Ja, jeg har 4 mål jeg måler hver uke (lår, rumpe, liv og lovehandels) + vekt.
Og jeg har gått ned på alle målene så langt.
Så det er en god motivasjon.
For jeg tror en del av vektnedgangen min så langt har vært muskelmasse.

Nå når jeg begynner å trene så håper jeg egentlig at vekten bare skal stablisere seg og ikke nødvendigvis gå så mye ned siden jeg vil ha litt mer muskler på kroppen. Og da er dei målene jeg tar god å ha for dei forteller da om fette går sin vei eller ikke.

Så langt er totalt 15 cm vekk (fordelt på dei 4 målene altså).

__________________
Hovedmål: Få symptomene på PCOS redusert.
liquid84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 16:43   #182
frkfräken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 42
Innlegg: 27
frkfräken er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Har Passionforbaking lavkarbooppskrifter? Trodde det bare var høykarbo der?

Begge linkene har jeg vel funnet her inne, tenker jeg:

Chocolate Mousse Cookies

Flourless Chocolate Cake & Raspberry Cream

Bringebærkremen inneholder sukker, men det kan man vel fint erstattet med Stevia eller Sukrin

Det er de jeg vet om så langt, kan vel godt hende det finnes flere om man leter litt.

frkfräken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 17:40   #183
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Ahh, tusen takk for linker! Det så helt fantastisk ut, både kjeks og kake!

Gleder meg til å teste ut disse

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 18:10   #184
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: PCOS skravletråd

Jeg må si meg enig, det så helt utrolig ut, bildene var bare såå fristende! Lagt til i favoritter, skal prøves snarest råd!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 21:09   #185
frkfräken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 42
Innlegg: 27
frkfräken er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Hihi, bare hyggelig Hun som driver bloggen er flink til å ta fristende bilder, ja... Tenkte jeg skulle prøve på bringebær-kaken til fredag, da får jeg besøk av ei venninne som alltid har vært flink til å holde seg unna sukker, bare fordi det er bra. Hun er gravid, jeg regner med at Sukrin er OK å spise også for gravide...?

frkfräken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 21:55   #186
Idamor
Medlem
 
Idamor sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Eidsvoll
Alder: 38
Innlegg: 200
Idamor er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Sukrin er i det minste bedre enn sukker! Sukrin er jo naturlig!

__________________
Gravid som prøver å komme tilbake til lavkarbo...
Idamor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 22:09   #187
frkfräken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 42
Innlegg: 27
frkfräken er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Idamor, her.

Sukrin er i det minste bedre enn sukker! Sukrin er jo naturlig!

Takk, da prøver vi Er jo ikke verre enn at ho ikke spiser

frkfräken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 16:33   #188
Klausen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bamble
Alder: 29
Innlegg: 12
Klausen er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Gratulerer så mye klara =D Nå ble jeg glad <3

I dag var endelig tallet mellom 1 og 3 sifferet 0 =D Husker ikke sist dette var! =D

__________________


Klausen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 22:29   #189
liquid84
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Utenfor Bergen
Alder: 39
Innlegg: 48
liquid84 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Denne uken har jeg skjeiet ut en del (vist en kan kalle det det, med kanskje 5-15 karbs mer for dagen).

Men jeg har også begynt å trene. Endelig er kroppen klar.
Jeg trener og selv om jeg tar meg ut alt jeg kan så går det 5 minutter og så er jeg klar for mer. Hehe. Rar følelse.

Jeg har trent 2 ganger denne uken og skal trene i morgen tidlig og jeg har ikke blitt gangsperr en gang.
Vanligvis plar jeg ha vondt i hele kroppen i flere dager etter trening.

Har dette noe med lavkarboen å gjøre, eller?

Men hva vekten og målene sier på søndag det vet jeg ikke. Har jeg ikke gått ned så får jeg skjerpe meg igjen i neste uke.

Men jeg har testet en del mat. Jeg har laget lavkarbo lasagne og det var bare syyykt godt. Til og med sambo som ikke går på lavkarbo digget det og tok opp på flere ganger. Hehe.

I dag har vi hatt taco og jeg har laget taco shell med ost i micro og formet dei, det var veeeeldig godt. I morgen skal jeg lage carbonare taglitelle lowcarb style og jeg gleder meg.

Jeg har også laget egg-muffins med ost og skinke som jeg har hatt med som variasjon i lunchen og flere har vært skuffet over at det ikke er kantinen som gir dei ut. Hehe.

I morgen skal jeg lage pavlova kake i lavkarbo stil. Håper den er bedre enn det sjokolade greiene jeg prøvde på sist helg.

Håper dere alle har en flott helg.

__________________
Hovedmål: Få symptomene på PCOS redusert.
liquid84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 22:45   #190
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Noen som kjenner til om man er mer disponert for blodpropp når man har PCOS? Leste at men ikke skulle ta østrogenpreparater om man hadde hatt blodpropp, og vi har jo overproduskjon av østrogen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 23:18   #191
frkfräken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 42
Innlegg: 27
frkfräken er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av liquid84, her.

Denne uken har jeg skjeiet ut en del (vist en kan kalle det det, med kanskje 5-15 karbs mer for dagen).

Men jeg har også begynt å trene. Endelig er kroppen klar.
Jeg trener og selv om jeg tar meg ut alt jeg kan så går det 5 minutter og så er jeg klar for mer. Hehe. Rar følelse.

Jeg har trent 2 ganger denne uken og skal trene i morgen tidlig og jeg har ikke blitt gangsperr en gang.
Vanligvis plar jeg ha vondt i hele kroppen i flere dager etter trening.

Har dette noe med lavkarboen å gjøre, eller?




Men jeg har testet en del mat. Jeg har laget lavkarbo lasagne og det var bare syyykt godt. Til og med sambo som ikke går på lavkarbo digget det og tok opp på flere ganger. Hehe.


Så bra at du har testet ut ny mat!! Den lasagnen høres spennende ut, tror jeg skal teste den til uka Hvilken oppskrift brukte du? Jeg laget rømmegrøt i går, og spiste til lunsj i dag. Sååå godt! Hadde smør, kanel og sukrin på, heller ikke denne gangen merket jeg noe til den isnende følelsen etter sukrinen mange snakker om. I går til dessert laget jeg jordbæris, jeg kjørte frosne jordbær, den dæsj fløte og litt sukrin og vaniljesukker i blenderen og fikk en litt myk softis-variant. Veldig godt

Har skeiet ut i dag, spiste lunsj ute med ei venninne. Jeg bestilte salat, og spiste et lite stykke sjokoladekake til dessert. Det smakte veldig godt, men mest fornøyd er jeg at jeg ikke hadde dårlig samvittighet etterpå. Det var godt å kjenne på at jeg kunne kose meg der og da, og gå tilbake til lavkarbo når jeg kommer hjem. Har ikke hatt noe søtsug ikveld i det hele tatt.

Så flink du er som trener! Det burde jeg gjøre også; her kan vi snakke dårlig samvittighet... Har vært ganske slapp de siste dagene, lurer på om dette er en reaksjon på at jeg har byttet kosthold? Trodde liksom den skulle komme tidligere, er jo tre uker i dag siden jeg gikk over på lavkarbo.

Jobbsituasjonen min endrer seg litt fra høsten av, og da vil jeg ha mer tid til å trene, tenkte jeg skulle melde meg inn på et treningssenter da. Burde begynne å jogge nå i sommer, men kjenner jeg har så dårlig kondis at det er litt pinlig å tenke på at jeg skal begynne å jogge langs veien her og naboene kan se hvor lite jeg orker... Vi drar på ferie i to uker til Frankrike snart, kanskje jeg skulle ta med joggeskoene da og begynne å jogge? Man kommer vel litt på vei i løpet av to uker...?

frkfräken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 23:23   #192
frkfräken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 42
Innlegg: 27
frkfräken er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Også må jeg bare si: jeg har altså en noe ustabil badevekt, men tror kanskje jeg har gått ned ca. 3 kilo de siste ukene. Og i dag fikk jeg på meg en kjole jeg ikke hadde sjangs til å dra igjen glidelåsen på da jeg prøvde den i mars! Kjøpte den for fem år siden, litt deilig å vite at jeg fremdeles kan bruke den. Hurra!!

Carisma: nå er jeg jo overhodet ingen ekspert på PCOS, men har jo lest en del om temaet den siste tiden. Kan ikke huske å ha lest noe om fare for blodpropp, men det skal jeg jammen føre opp på lista mi jeg skal ha med til fastlegen (jfr. tidligere innlegg).

frkfräken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 20:07   #193
liquid84
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Utenfor Bergen
Alder: 39
Innlegg: 48
liquid84 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

frkfräken: Jeg laget denne lasagnen:
Skrelte en squash, brukte en ostehøvvel og lagde skiver av den.
tørket squash skivene med tørkepapir (jeg saltet ikke).

stekte karbonadedeig,

hadde opp i 2 hakkede fedd med hvitløk,
salt,
pepper,
1 boks med hermetiske tomater.

Lot det småputre i noen minutter.

hadde lagvis med kjøtt og squash, først kjøtt så squash, slutte med kjøtt. Hos meg fikk jeg bare 1 lag med squash.
(i en ikke så alt for stor form, neste gang lager nok jeg dobbel oppskrift for jeg har ikke mindre form),
Helte 2 dl med kremfløte over,
ost på toppen og

midt i bakerovnen i 25 minutter på 200 grader.

Jeg har trent 2 ganger denne uken. 2 ganger spinning og 1 gang styrketrening (sirkeltrening). Men jeg kjenner ikke noe i kroppen av at jeg har trent enda. Til og med ikke etter styrketreningen kjente jeg noe i verken armer, ben, mage, eller noe. Utrolig rart synes jeg.

Jeg har bare gått ned 200 gram denne uken. Det er nå fortsatt noe nedgang da selv om jeg skulle ønske jeg låg mer mellom 300-500 gram ned i uken. Men er nå ned 5 kg og har 2,5 kg igjen da og dei siste er vel dei verste å få vekk.

Men cm også er ikke så mye nedgang. 1 cm totalt og det er fordelt på rumpe og lår. Midje (det er der jeg har trusestrikken min) og lovhandelsene er det samme som sist uke.

Skjønner at jeg må skjerpe meg litt denne uken og fortsette å trene selv om jeg uansett ikke når målet jeg har satt meg for 31 juli.

Men samtidig så er jeg fornøyd også. Jeg har fullført 5 uker nå og gått noe ned hver uke.

__________________
Hovedmål: Få symptomene på PCOS redusert.
liquid84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 23:39   #194
frkfräken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 42
Innlegg: 27
frkfräken er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Tusen takk for oppskrift! Den skal testes ut i løpet av uka; når jeg lager "vanlig" lasagne har jeg squash i, så kanskje ikke jeg bør gjøre store endringene likevel. Likevel spent på hva mannen sier

frkfräken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 12:16   #195
gvm82
Medlem
 
gvm82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ryfylke
Innlegg: 92
gvm82 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Eg lurar på ein ting. Kor open i forhold til PCOS diagnosa er dykk i forhold til andre?
Eg har ikkje sagt det til så mange, men i min nærmaste omkrets er det egentlig foreldrene mine, sambuaren min og nokre nære venner som veit om det. Eg har rett og slett sagt det til dei som eg føler bør vete det om meg på grunn av diverse grunnar.
Men det eg ikkje taklar så godt er venner som ikkje er så nære, eller kameratar av sambuaren min som kjem og er energiske i å få vete kvifor me ikkje har fått ungar endå, og at det jammen er på tide. Og, nei, det er ikkje masing, her snakkar me om energisk masing..

__________________
Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet. (Marcus Tullius Cicero)
gvm82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 17:33   #196
gvm82
Medlem
 
gvm82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ryfylke
Innlegg: 92
gvm82 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Mor mi sa det så fint når eg sa det til ho. Ho hadde visst og vore under eit visst "press" på jobb med alle dei andre damene som hadde fått barnebarn i mengder. "Det er ingen garanti for nokon ting her i livet. Eg sa at ein kunne aldri veta om det kom i det heila".
Det goda er at etter eg sa det til ho har ho slutta med den voldsome hintinga ang barnebarn. Men ville det ha virka sånn på venner? Og eg har ikkje lyst til at "alle" skal veta det, det er mitt personlige anliggende, og det er eg som bestem kven som skal veta det..

__________________
Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet. (Marcus Tullius Cicero)
gvm82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 17:37   #197
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: PCOS skravletråd

Jeg forteller det uten skrupler. Mange som lurer på hva det er. Like greit at fler får kunnskap om det tenker jeg.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 17:39   #198
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Jeg har ikke noe problemer med å fortelle om det. Jeg syns det er veldig greit å ha noe som forklarer blandt annet overvekta. At jeg ikke bare er lat og dum liksom... Samtidig så går jeg ikke rundt og misjonerer det til alle, men snakker om det om det kommer opp. Vanligvis sier jeg at jeg har "ustabile hormoner", og om de er interessert og det faller naturlig forklarer jeg nærmere.
Jeg har vært i Kamille i vår i en artikkel om å bli gravid med rett kosthold på tross av sykdommen, og har fått mange positive tilbakemeldinger via venner og kjente som har vist det til folk de kjenner med diagnosen.

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Jeg forteller det uten skrupler. Mange som lurer på hva det er. Like greit at fler får kunnskap om det tenker jeg.

Og det viser seg ofte at de man snakker med har diagnosen, men er redd for å fortelle om det fordi de er usikre.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 18:46   #199
gvm82
Medlem
 
gvm82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ryfylke
Innlegg: 92
gvm82 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Har vel og tatt "problemer med hormonene" når maten min blir tatt opp på jobb, men orkar liksom ikkje ta heile regla for alle.
Kanskje eg berre bør vere litt tøffare

__________________
Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet. (Marcus Tullius Cicero)
gvm82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 20:55   #200
frkfräken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 42
Innlegg: 27
frkfräken er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Nå er det ikke mer enn drøyt tre uker siden jeg fikk diagnosen, og foreløpig trenger jeg litt tid på å fordøye det selv, tror jeg. Jeg kjenner også litt at dette er "min sak", enn så lenge. Så langt vet mannen min (selvfølgelig) og et par venninner. Hittil har jeg sluppet unna det verste barne-maset, selv om jeg merket at spørsmålene har begynt å komme etter at vi giftet oss for to år siden. Svigermor kjøpte riktignok en dåpskjole til kommende barnebarn da vi forlovet oss... Det har kommet noen spørsmål på jobb, men det er på en måte greit å "snakke vekk". Siden jeg er lærer har jeg også hatt ferie de siste ukene, derfor har jeg ennå heller ikke behøvd å forklare hvorfor jeg spiser som jeg gjør.

Når det er sagt, så er det jo sånn at vi har veldig ønske om å få barn, og prosessen med legebesøk og hormontilførsel og alt som følger vil trolig starte til høsten. Skulle jeg bli gravid, så kommer jeg nok til å fortelle arbeidsgiver og de nærmeste ganske tidlig, på grunn av faren for å miste. Skulle det skje noe, føler jeg det er greit å slippe å forklare i ettertid. Tror jeg. Mye mulig jeg vil endre mening etter hvert. Og jeg ser også for meg at jeg kommer til å fortelle flere om PCOS'en bare jeg får fordøyd det nok selv.

frkfräken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
pcos, skravletråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 2 (0 medlemmer 2 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ned 10 kg til jul: uke 43/44 - skravletråd aslaug Ketolysekuren 36 30-10-09 16:46
Ned 10 kg til jul: uke 41 - skravletråd Vatti Ketolysekuren 91 12-10-09 12:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no