Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketolyse med lite barn ...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-02-12, 20:42   #1
Sandy
Medlem
 
Sandy sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 156
Sandy er ny på veien

Ketolyse med lite barn ...

Ser av overskirften at den kanskje kan misforstås, men det er altså jeg som skal begynne med en ny runde ketolyse etter graviditet og en laang ammeperiode. Kjenner jeg gruer meg litt og at jeg er redd for at det blir vanskligere nå som jeg har en liten en (16mnd) på lasset som er meget sær når det gjelder middagsmat. Trenger tips til enkle og greie middagsalternativer som kanskje også kan fungere som familiemiddag med ris el pasta som tilbehør. Vil helst slippe å lage to middager... Har noen av dere erfaringer på dette området? Tror frokost og lunsj skal gå bra, men det er altså middagene jeg tror blir litt utfordrende...

__________________




Sandy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 13:21   #2
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Ketolyse med lite barn ...

Med andre ord så er det viktig for deg at dere spiser det samme i lag? Kanskje ikke så lett hvis barnet er kresen.
Er dere flere i familien eller kun dere to?
For det går jo an å lage opp middager for enten deg eller barnet alt ettersom hva som blir enklest. Alt går jo forsåvidt an å ha ris og pasta som tilbehør da men spørs om han liker det.
Kjøtt og fisk med ris eller pasta. Finne en saus han liker. Egg kan han spise det?Som omelett for eks. Nei det er bare fantasien som setter grenser. Og smaksløkene da hihi...

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 15:20   #3
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Ketolyse med lite barn ...

Hva med å se på det som en gylden mulighet til å lage mye deilig mat som småen kan smake på?

Det er storsett bare å gjøre seg selv en bjørnetjeneste å tilrettelegge middagsmaten altfor mye rundt barna. De blir ikke mindre kresen av den grunn.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 15:26   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketolyse med lite barn ...

Enig med Peppa. Sønnen min på 6 elsker lavkarbomat. Å slippe alt tilbehøret av tomme kalorier er luksus, han spør aldri etter spaghetti, ris ,poteter eller brød, å få kjøttbiter på gaffelen og gnafse, røkelaks, egg, han har siden han var så liten at han stappet nøtter oppi nesa spist alle slags nøtter i ganske store mengder. En sjelden gang vil ha et rundstykke fra butikken, ellers spiser han mine hjemmelagede kjeks, mye frukt og visse grønnsaker rå.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 15:48   #5
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse med lite barn ...

Hei,
Jeg har en sønn på 20 mnd som også er og har vært ganske sær på middagsmat. Men jeg lager ikke noe spesialmat til ham av den grunn. Jeg har en mann som spiser pasta, ris og poteter så jeg lager stort sett en porsjon av dette uansett. Ellers er det kjøtt/fisk og grønnsaker. Sønnen min spiser ikke mye til middag, men han smaker alltid litt og jeg ser nå at han spiser mer og mer - så det som vi anser som "særhet" er nok heller mer en uvanthet med smaker som det tar litt tid å venne seg til i vårt tilfelle, siden han nå spiser en del av den maten som han tidligere spyttet ut.

Den maten han kan spise ganske mye av er kjøttsaus (kjøttdeig, bokstomater, løk, hvitløk, sopp og fløte), pølser, kylling og pasta Spiser han lite (eller ingenting, som jo hender en del ganger) til middag får han bare en litt tidligere og større kvelds. Jeg syns det er viktig at vi spiser det samme til middag (bare det at jeg dropper karbotilbehøret), så å lage noe spesielt for ham etter at han sluttet med most mat har aldri vært noe tema. Ungen din er bare 16 måneder, og det er en gylden mulighet til å gi ham/henne et sunt grunnlag for resten av livet.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 18:14   #6
Sandy
Medlem
 
Sandy sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 156
Sandy er ny på veien

Sv: Ketolyse med lite barn ...

Tusen takk for svar alle sammen. Det er jo helt sant, bør se på dette som en mulighet til å introdusere poden for ny mat :-) Og ser allerede at han slekter på sin mor. Nå som vi spiser mer kjøtt, så plukker gutten ut kjøttet og spiser kun det - styrer rett og slett unna grønnsakene og pastan... Idag fikk jeg ham også til å spise tomater og fetaost, så dette tyder bra. Utrolig deilig for meg også å endelig spise mat som smaker - og metter! Har gått veldig bra til nå, men det hjelper virkelig å ha ferie. Koser meg foran kokeboken, og får bakt masse og lager spennende mat!

MEN - kommer ikke i ketose. Sist gikk det så fort - tror jeg hadde utslag etter en dag. En venninne av meg sier at det er ketosticksene fra apoteket som er dårligere. Hun har prøvd med begge typene, også ketolysetypen, og får kun utslag på sistnevnte. Hva slags erfaringer har dere på det området? Spiller forsåvidt ingen rolle, men det er så gøy å tisse på pinne og få "premie" :-)

__________________




Sandy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 22:00   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketolyse med lite barn ...

Opprinnelig lagt inn av Sandy, her.


MEN - kommer ikke i ketose. Sist gikk det så fort - tror jeg hadde utslag etter en dag. En venninne av meg sier at det er ketosticksene fra apoteket som er dårligere. Hun har prøvd med begge typene, også ketolysetypen, og får kun utslag på sistnevnte. Hva slags erfaringer har dere på det området? Spiller forsåvidt ingen rolle, men det er så gøy å tisse på pinne og få "premie" :-)

om du vet du ligger lavt på karbohydrater kan du blåse i de pinnene. De tåler ikke fuktighet. Om du spiser lite karbohydrater må jo kroppen bruke fett, right?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 13:55   #8
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Ketolyse med lite barn ...

Å være i ketose trenger ikke bety at du går ned i vekt. Tenkte jeg måtte tilføye den siden du snakker om premie.... hihi

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 12:57   #9
Brus
Juniormedlem
 
Brus sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 10
Brus er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse med lite barn ...

Barn må ofte smake en matrett flere gang før de begynner å like den. Lager du spesialmat til han vil han jo fortsette å kreve det ettersom han blir eldre.
Det du blir å spise til middag er jo sikkert alt fra kjøtt, kylling, fisk ++, som er perfekt mat til å bare legge ved pasta/ris/potet og kanskje litt andre grønnsaker ved
Er slik jeg har gjort det tidligere, å vil fortsette med.

Brus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 20:48   #10
Sandy
Medlem
 
Sandy sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 156
Sandy er ny på veien

Sv: Ketolyse med lite barn ...

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Å være i ketose trenger ikke bety at du går ned i vekt. Tenkte jeg måtte tilføye den siden du snakker om premie.... hihi

.. og det er akkurat det jeg opplever Trodde da at man gikk ned når man er i ketose, men så feil kan man ta.... Hva er vitsen da?? Har hatt utslag i nesten 2 uker, men det skjer ingenting - hverken på vekt eller cm...

Noen tanker eller råd?

__________________




Sandy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 20:56   #11
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse med lite barn ...

Opprinnelig lagt inn av Sandy, her.

.. og det er akkurat det jeg opplever Trodde da at man gikk ned når man er i ketose, men så feil kan man ta.... Hva er vitsen da?? Har hatt utslag i nesten 2 uker, men det skjer ingenting - hverken på vekt eller cm...

Noen tanker eller råd?

Er ofte sånn når man begynner igjen etter et avbrekk. Bare gi det litt tid, så vil det løsne.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 03-03-12, 11:51   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse med lite barn ...

Opprinnelig lagt inn av Sandy, her.

.. og det er akkurat det jeg opplever Trodde da at man gikk ned når man er i ketose, men så feil kan man ta.... Hva er vitsen da?? Har hatt utslag i nesten 2 uker, men det skjer ingenting - hverken på vekt eller cm...

Noen tanker eller råd?

Det menes vel heller at det ikke er gitt at man går ned i vekt når man er i ketose, fordi det er flere faktorer som er avgjørende også. Akkurat som det ike er gitt at man går ned på lavkalori eller pulverkur. Ikke minst går jo vektnedgang ofte i rykk og napp, kroppen er ikke en maskin. Om du har faktisk overvekt vet jeg ingenting om, men du har ganske nylig vært gjennom et svangerskap og ammet, og dette er jo en stor jobb og påkjenning for kroppen, og det er ikke sikkert den priotireter fettforbrenninga akkurat nå. Det finnes dessverre ingen fasiter her.
Og hva er vitsen? Tja, en bedre helse, f.eks.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo - lite fett, lite karber og mye proteiner knut1969 Lavkarbo generelt 23 03-08-13 00:19
Noen gode nye brødoppskrifter (med lite egg og lite spesialingredienser)? Frater Oppskrifter 2 20-09-10 10:12
Lite karbohydrater og mer fett for barn? jvb Barns kosthold 25 16-11-09 00:55
Er ketolyse farlig for barn og unge? Kiss12 Kostholdsfilosofier 4 12-03-09 21:30
Skal jeg ned for lite for ketolyse? eno Spørsmål og svar 17 30-07-06 23:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no