Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva er "verst"? For lite fett, eller for mye karbo?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-04-08, 21:32   #1
hansola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 52
Innlegg: 44
hansola er på en erverdig vei

Hva er "verst"? For lite fett, eller for mye karbo?

Etter endelig å ha fått GI0 boka til skaldemann har jeg funnet ut at jeg har fått i meg alt for mye karber pr måltid.

Da jeg leste den forrige boken, omtrent slik fanden leser bibelen, og har kun tenkt på forhåndstallet mellom fett/protein+karber. Og har prøvd å få dette over 1 i hvert måltid. Og har fått det til med å spise MYE fløte , smør og Rømme. Har retten min hatt for lavt forhåndstall har jeg blandet inn rømme eller fløte for å rette på det.

Har spist mye kyllingfiler med "ostesaus" og oste "lasagne" og har vel gått ned ca 400 gram i uka den siste tiden på denne dietten. Men, ved nærmere kontroll så fører jo dette til at jeg kommer raskt opp i 20-30 karber om dagen. Særlig i ostelasagnen, der det jo er hakkede tomater og løk også. Jeg har også brukt veldig mye ost i kosten. Men, den bedrer jo ikke forhåndstallet. Unntatt hvis jeg bruker tines krydder oster. Men, da kommer det jo enda mer karber.

Det virker som om jeg ikke blir mett av hans retter på 50+ hvis jeg ikke får i meg for mye karber.. feks hans wallenbergere. Der klarer jeg fint å spise 400 g kjøttdeig. blandet med 2 dl fløte og 3 eggeplommer. Kakene blir gode. Men, jeg blir ikke mett hvis jeg ikke spiser alle sammen. Og bare fløten her sprenger grensen på 3 karbiser pr måltid. 5,8 karber bare i fløten. Men, forhåndstallet blir pene 1,6. Reduserer jeg til 1 dl følte så kommer jeg innenfor kravet på 3 karber. Men, forhåndstallet synker til 1,2. (nå har jeg bare prøvd å føre 50+ opplegget i to dager, og det ga mye mere utslag før da jeg måtte ofte bruke 4 dl i en rett for å bikke grensen på 1)

Oii leser dere enda.. ble visst litt utbroderende det her er jeg redd. Men, er det noen som har noen betraktinger omkring tema. Jeg tar i mot alle innspill/diskusjoner jeg.

For å gå fortere ned i vekt. Ville dere godt for lavere forhåndstall (pga for mye proteiner) eller øke forhåndstallet og dessverre få noen ekstra karber med på kjøpet?

Eller enda bedre. Er det en matvare som øker fett andelen drastiskt som ikke inneholder en eneste 1 karbe?

Og igjen takk for et enestående forum. Når ting går litt i stå, er jeg stadig innom og leser og får ny inspirasjon. Og har nå gått ned 8 kg siden oppstart 10 mars. Jeg er forsåvidt fornøyd. Men, har jo sett at menn ofte raser ned i vekt.. feks T-bird som var omtrent på samme utgangspunkt som meg. Og slanket seg 8 kg på en halv dag omtrent.

hansola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 09:33   #2
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva er "værst" for lite fett, eller for mye karbo

Opprinnelig lagt inn av hansola, her.

Eller enda bedre. Er det en matvare som øker fett andelen drastiskt som ikke inneholder en eneste 1 karbe?

Smør og oljer?
Et godt tips jeg har fått her inne er å bruke ostehøvelen på smøret, og legge skiver over den varme maten..

Jeg kan ikke så mye om det andre der, så lar noen andre svare på det

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 09:54   #3
hansola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 52
Innlegg: 44
hansola er på en erverdig vei

Sv: Hva er "værst" for lite fett, eller for mye karbo

Ja, kanskje jeg kan øke smørbruken, men det er jo 1g karber på 100 gram. Men, mindre enn i fløte og rømme.

Når det gjelder oljer har jeg fått litt nåja etter ett noe (les veldig) misslykket majones prosjekt. Så hver gang jeg prøver med en rett med olivenolje, så blir jeg rett og slett kvalm.

Ellers er jeg fortsatt nyskjerrig på folk som har vært lengere i gamet enn meg og har noen betrakninger om hva som er best/værst med for mye karber eller for lite fett.

Og er det noen som vet om en ost med høyere forhåndstall enn 1, men uten karber?

__________________
hansola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 10:54   #4
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva er "værst" for lite fett, eller for mye karbo

Opprinnelig lagt inn av hansola, her.

Ja, kanskje jeg kan øke smørbruken, men det er jo 1g karber på 100 gram. Men, mindre enn i fløte og rømme.

Når det gjelder oljer har jeg fått litt nåja etter ett noe (les veldig) misslykket majones prosjekt. Så hver gang jeg prøver med en rett med olivenolje, så blir jeg rett og slett kvalm.

Du må tenke på hvor mye du bruker av smør/fløte/rømme også.
100 g smør er jo ganske så mye i forhold til 100 g fløte/rømme.

Har du prøvd rapsolje? Den smaker ikke så mye, synes jeg, er heller ikke olje-fan.

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 11:11   #5
Alfamann74
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Alder: 50
Innlegg: 31
Alfamann74 er ny på veien

Sv: Hva er "værst" for lite fett, eller for mye karbo

8 kg på litt over en måned er nå ett veldig bra resultat! Du raser jo ned i vekt. 8 kg på en uke eller kortere tid er absolutt ikke å anbefale og om noen har fått det til så må de ha hatt veldig mye vann i kroppen som har utgjort mesteparten av denne vektreduksjonen.

__________________


Alfamann74 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 14:42   #6
hansola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 52
Innlegg: 44
hansola er på en erverdig vei

Sv: Hva er "værst" for lite fett, eller for mye karbo

Opprinnelig lagt inn av Alfamann74, her.

8 kg på litt over en måned er nå ett veldig bra resultat! Du raser jo ned i vekt. 8 kg på en uke eller kortere tid er absolutt ikke å anbefale og om noen har fått det til så må de ha hatt veldig mye vann i kroppen som har utgjort mesteparten av denne vektreduksjonen.

Jada. vet jeg ikke skal klage så altfor mye på mitt tempo. Kommentaren ang T-birds fantastiske prestasjon var sagt med en solid dose glimt i øyet.

Og jeg er kun nyskjerrig altså. Hvis to tvillinger hadde hatt akkurat samme overvekteten. Denne ene hadde spist litt mer karber gjennom tilsatt fett i maten og feks havnet på 20 karber om dagen med forholdstall 2. Kontra den andre som lå på 12 karber om dagen og forholdstall ca 1,2. Hvem hadde mistet mest vekt i løpet av 2 mnd.

Mrk. her kommer karbene fra feks fløte, smør og rømme. Og ikke fra grønt.

Hva tror dere om dette hypotetiske tilfellet.
.

__________________
hansola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 14:47   #7
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hva er "værst" for lite fett, eller for mye karbo

På lavkarbo merker jeg etter et halvt år at et måltid med for mye karbo (les normal føde) gjør meg sulten og godtesjuk allerede etter 2-3 timer. Dvs blodsukkervariasjoner innvirker relativt mye på min apetitt og energinivå. Med lavkarbo må jeg være flinkere til å passe på å spise nok ila en dag slik at jeg ikke skal gå ned i vekt for det trenger ikke jeg da jeg trener endel og må holde fettprosenten på et sunt nivå.

Så jeg anbefaler at du heller øker inntaket av protein/fett enn karbo med bakgrunn i at diettens påvirkning på apetitten og metabolismen er viktig å beholde.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 14:57   #8
hansola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 52
Innlegg: 44
hansola er på en erverdig vei

Sv: Hva er "værst" for lite fett, eller for mye karbo

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

På lavkarbo merker jeg etter et halvt år at et måltid med for mye karbo (les normal føde) gjør meg sulten og godtesjuk allerede etter 2-3 timer. Dvs blodsukkervariasjoner innvirker relativt mye på min apetitt og energinivå. Med lavkarbo må jeg være flinkere til å passe på å spise nok ila en dag slik at jeg ikke skal gå ned i vekt for det trenger ikke jeg da jeg trener endel og må holde fettprosenten på et sunt nivå.

Så jeg anbefaler at du heller øker inntaket av protein/fett enn karbo med bakgrunn i at diettens påvirkning på apetitten og metabolismen er viktig å beholde.

Ja. det er det han som i mitt tenkte eksempel har gjordt. Han føyer til mer fløte/rømme enn broren, og dermed øker karboinnholdet litt. Jeg er ganske sikker på at 20-30 karber om dagen fortsatt er lite nok til å gå unnder sikkelig lavkarbo, men, vil han gå ned raskere enn broren som ligger på 12 karber om dagen pga att fettprosenten hans blir mye høyere. Eller er det karbene som da blir bremseklossen.

__________________
hansola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 18:50   #9
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva er "værst" for lite fett, eller for mye karbo

Grattis med en flott nedgang! 8 kilo siden 10. mars er utrolig bra! Du raser ned i vekt!

Jeg synes du bruker mye fløte, og det er en skikkelig festbrems for mange (inkl. meg selv) og da snakker jeg om litt fløte i kaffen, litt fløte i omeletten osv. Når du blander 2 dl. i en farseblanding, har du sprengt mye allerede. Hva med å bruke mye meierismør i stedet? Eller rømme. Eller enda bedre - ribbefett! Det er yummi og ekstremt sunt for oss på Skaldeman (0 karber og bra for forholdstallene!).

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 23:54   #10
Heidisvry
Juniormedlem
 
Heidisvry sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 48
Innlegg: 23
Heidisvry er på en erverdig vei

Sv: Hva er "verst"? For lite fett, eller for mye karbo?

Hva er forhåndstall?

__________________
Heidisvry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Hva skjer ved for lite fett? Carbokiller Lavkarbo generelt 19 09-02-07 13:20
% fordeling av karbo, proteiner og fett? nalana Lavkarbo generelt 3 18-09-04 00:00
Sonen vs Atkins - ketose Huldr Atkins kosthold 16 06-07-04 09:37
hva? inneholder kims bacon gull 0 karbo?? Iset Atkins kosthold 5 22-02-04 22:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no