Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Statens intensjoner med sine kostholdsråd

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-09-10, 09:40   #1
moreheavygravy
Medlem
 
moreheavygravy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 80
moreheavygravy er på en erverdig vei

Statens intensjoner med sine kostholdsråd

Jeg har lest litt rundt omkring her, og leser til stadighet hvordan staten gir dårlige kostholdsråd, fordi de ikke har den generelle helsen i befolkningen som utgangspunkt når de gir rådene, men det insinueres at det eksisterer et vikarierende motiv.

Derfor lurer jeg på (håper noen som har kommet med slike utsagn leser dette)
1) Hva er det vikarierende motivet? Hva er det egentlig staten ønsker å oppnå?
2) ... Og er gevinsten ved 1) (som jeg av naturlige årsaker ikke kjenner til) virkelig større enn kostnaden knyttet til en overvektsepidemi, med alt det medfører?

Nå er jeg spent

__________________



Dagbok: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17454
Uke 1 : -1,4 kg Uke 2: -0,7 kg
moreheavygravy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: CKD Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 12:21   #2
moreheavygravy
Medlem
 
moreheavygravy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 80
moreheavygravy er på en erverdig vei

Sv: Statens intensjoner med sine kostholdsråd

Litt overrasket over den øredøvende stillheten med tanke på hvor mange ganger "statens dårlige kostholdråd som ikke har helsen i fokus" nevnes her inne. Virkelig ingen som har noen tanker om dette?

__________________



Dagbok: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17454
Uke 1 : -1,4 kg Uke 2: -0,7 kg
moreheavygravy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: CKD Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 12:32   #3
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Statens intensjoner med sine kostholdsråd

Vel... ingen har faktisk håndfastbevis om intensjoner fra statens side. Så alt blir jo bare spekulasjon og konspirasjonteorier.

Jeg velger å tro de folka der er inkompetente. Hadde de vært onde, ja da hadde de gjort en enda bedre jobb.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 12:58   #4
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Statens intensjoner med sine kostholdsråd

Du er jo ikke så konkret i det du spør om. Det hadde kanskje vært lettere å få svar hvis du gjenga noen konkrete uttalelser. Det er vanskelig å vite hvem og hva du sikter til.

Men det er vel litt naivt å tro at "staten vil oss alle bare det beste". Det er ikke helt sånn det fungerer i verden! Jeg vil ikke si at statens ernæringsråd har noe ondt i sikte eller noe sånt konspiratorisk. De gjør nok det de gjør ut fra det de ser som riktig, og det er vel på en måte naturlig at "The Establishment" kjemper med nebb og klør mot alt som er nytt. Det er mange interesser involvert, ikke minst økonomiske. Hva lever bønder av? Korn og melk, i stor grad. Er det da rart at brød og melk (som eksempler, løsrevet fra lavkarbospørsmålet) stadig fremmes som sunne? Selv om svært mange ikke tåler nettopp brød og melk ...

Derfor er det helt nødvendig at det finnes noen som stiller spørsmålstegn ved etablerte sannheter og utfordrer disse. Som lavkarbo-tilhengere i stor grad gjør.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 17:03   #5
Titania
Medlem
 
Titania sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 119
Titania er ny på veien

Sv: Statens intensjoner med sine kostholdsråd

I det nye magasinet VOF står det en artikkel som heter " Prosessen bak statlige kostholdsråd. " Der står det at mye av grunnen til at de ikke blir endret er at det er ingen med alternative tanker som får slippe til når rådene blir utformet . Det er de samme som blir hyrt inn hver gang og de kommer fra de samme faglige miljøene som begynte å anbefale dette kostholdet. Det er mye faglig presitisje som kan gå tapt hvis de erkjenner at de tar feil. Les artikkelen dersom du er interessert.

__________________


Titania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 18:19   #6
moreheavygravy
Medlem
 
moreheavygravy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 80
moreheavygravy er på en erverdig vei

Sv: Statens intensjoner med sine kostholdsråd

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Men det er vel litt naivt å tro at "staten vil oss alle bare det beste". Det er ikke helt sånn det fungerer i verden!(....)Det er mange interesser involvert, ikke minst økonomiske. Hva lever bønder av? Korn og melk, i stor grad. Er det da rart at brød og melk (som eksempler, løsrevet fra lavkarbospørsmålet) stadig fremmes som sunne? Selv om svært mange ikke tåler nettopp brød og melk ...

Tjener ikke bønder penger på kjøtt også? Med tanke på hva slags type natur vi har her i landet er det ganske mange steder det hadde vært flott å for eksempel holde sau, men det gjøres ikke lenger, for det lønner seg ikke. Norge er jo egentlig ikke akkurat en stor kornproduserende nasjon, rent geografisk lite av landet særlig egnet til det.

Men jeg ser poenget ditt.

Og staten tjener jo en viss mengde penger på matproduksjon og -salg, men er ikke jordbruk stort sett et netto tapsprosjekt i Norge? Bønder må subsidieres for å være konkurransedyktige i utlandet, og staten skyter jo inn ganske mye penger for at det i hele tatt skal eksistere et jordbruk her i landet (som de fleste har blitt enige om er en god idé selv om vi kanskje ikke tjener penger på det). Det er jo ingen tvil om at landbruksnæringen har flinke lobbyister, men, for å sette ting veldig på spissen; om det virkelig var konsensus for at korn- og melkinntak (for eksempel) var årsaken til overvektsepidemien, ville ikke staten likevel ønske å endre sine kostholdsråd, bare for å spare utgiftene knyttet til helsevesenet (som er enorme og stadig vokser?)

Grunnen til at det er et generelt formulert spørsmål er fordi det er basert på en særdeles generelt formulert påstand, nettopp at staten sine kostholdsråd er gale (og til en varierende grad spekuleres det også i hvor mye staten "vet" om dette selv).

__________________



Dagbok: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17454
Uke 1 : -1,4 kg Uke 2: -0,7 kg
moreheavygravy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: CKD Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 18:38   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Statens intensjoner med sine kostholdsråd

Men det er jo du som formulerer påstanden. Da burde du heller sette den opp som det, til diskusjon, og spørre folk hva de mener og hvorfor. Du påstår at "noen" mener dette, men ingen svarer fordi ingen har noe å forsvare når du ikke viser til noen uttalelser.

Hva er ditt ståsted og motiv her? Prøver du å bevise at staten gir gode kostholdsråd, eller at statens representanter gir dårlige kostholdsråd med et godt hjerte?

Ellers ser det jo ut til at Titania kommer med et godt tips her.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 19:20   #8
moreheavygravy
Medlem
 
moreheavygravy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 80
moreheavygravy er på en erverdig vei

Sv: Statens intensjoner med sine kostholdsråd

Det at jeg ikke ga noen konkrete eksempler var igrunn mest fordi jeg ikke ville henge ut enkeltbrukere, fordi det er den generelle "ideen" jeg er interessert i. Men, la gå. Noen eksempler (den første var igrunn den som "trigget" videre søken:

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Du har lov å "mase" så mye du vil, jeg er så glad når foreldre sjekker opp ting og er interessert, i stedet for å bare følge myndighetenes råd helt blindt, slik mange faktisk gjør. Ikke at de kan klandres, man vil jo tro at myndighetene vil vårt beste. As if!

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Staten tjener vel mer på matmomsen da. Så lenge staten kan dra inn mest mulig penger virker det som om de driter i at folk sakte, men sikkert kveles av alt sukkeret.

Opprinnelig lagt inn av Fjonken, her.

(..)Men Statens ernæringsråd er ikke noe for vanlige folk. For Statens ernæringsråd gir bare generelle retningslinjer for hva STATEN mener er sunt.(....)

Opprinnelig lagt inn av Borghild, her.

"Så takk, Norsk Ernæringsråd, for at dere utdanner og ansetter leger og ernæringsfysiologer som liksom skal være diabetesspesialister men anbefaler 50-60% av energiinntaket fra karbohydrater."

Ja Plastbox, de gambler med folks helse og livskvalitet. Og de fremstilles som eksperter.

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

(..)
Noen som mener at mennesket er skapt for slike konfigurasjoner? Den verste sukkerpusheren er for øvrig næringsmyndighetene gjennom sine høykarbo kostholdsråd.

Et eksempel som er mer konkret:

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Jeg tror det er like vanskelig å finne "dokumentasjon" mot melk, som det har vært å finne dokumentasjon mot karbohydrater og sukker...

Hvorfor? Penger. Landbruk har i alle vestlige land vært selve grunnlaget for nasjonaløkonomien. Hvilken stat finansierer forskning som slår beina under statens livsgrunnlag? Til nå er svaret ingen. Men jeg vet at dette er noe som vil forandre seg...

Jeg er egentlig bare nysgjerrig, og har ikke noen agenda. Jeg er bare interessert i å vite hvorfor folk uttaler seg som de gjør.

__________________



Dagbok: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17454
Uke 1 : -1,4 kg Uke 2: -0,7 kg
moreheavygravy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: CKD Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 19:25   #9
Jorkla
Medlem
 
Jorkla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Drammen sammen med <3 Kjetil <3
Alder: 36
Innlegg: 383
Jorkla har en fantastisk aura rundt segJorkla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Statens intensjoner med sine kostholdsråd

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Jeg velger å tro de folka der er inkompetente. Hadde de vært onde, ja da hadde de gjort en enda bedre jobb.

*flirer ganske bra*

Jorkla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så lite karbohydrater som mulig. Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 21:04   #10
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Statens intensjoner med sine kostholdsråd

En artikkel om dette:
http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1916562

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 01:26   #11
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Statens intensjoner med sine kostholdsråd

Jeg omarbeidet innlegget mitt ganske mye, så jeg legger det heller inn på nytt:

Jeg tror fortsatt ikke fremgangsmåten din er den beste for å få til en diskusjon, dessverre ... Jeg mente ikke at du skulle "henge ut" noen (det har du vel ikke gjort heller, men veldig mange du siterte er ikke aktive nå, gamle tråder mye av dette), men når du nå kommer med sitater:

Alt det du siterer er jo løsrevet fra andre diskusjoner, meninger som underbygges av mer konkret argumentasjon i de fleste tilfeller. Og svarene gir jo for det meste seg selv i det du siterer, synes jeg.

Det er vel ikke så veldig merkelig at det uttrykkes stor uenighet med statens kostholdsråd på et forum som handler om en annen type kosthold enn det statens ernæringsråd anbefaler, og hvor folk har opplevd på kroppen at statlige kostholdsråd er feilaktige for dem. Og at man også blir ganske oppgitt av måten statens ernæringsråd møter nye tanker, erfaringer og forskning på, og kritiske til politikken de fører. For det er politikk, statspolitikk. Og politikk handler blant annet om meninger og interesser. Det finnes ikke noen nøytral stat som har som eneste siktemål å ønske det beste for sine borgere, det er nok et litt naivt syn som sagt. Som veldig mange har, for den saks skyld.

Før i tiden hørte man nok og stolte mer på hva statlige myndigheter sa. Man hadde forsåvidt ikke så mye valg, det var ikke mange informasjonskilder i forhold til det som finnes nå. Jeg personlig er veldig glad for at jeg har tilgang til annen informasjon.

Problemet med statens ernæringsråd er jo at alle får samme råd, og det er råd som kan være direkte helseskadelige for mange. Hvorav en del av oss som i tidens løp har funnet veien til dette forumet.

Sitat:

om det virkelig var konsensus for at korn- og melkinntak (for eksempel) var årsaken til overvektsepidemien, ville ikke staten likevel ønske å endre sine kostholdsråd, bare for å spare utgiftene knyttet til helsevesenet (som er enorme og stadig vokser?)

Jo, det vil jeg tro, men å oppnå konsensus om det er jo vanskelig nettopp fordi det er knyttet til økonomiske og andre interesser. Dessuten er det ingen enkle sammenhenger mellom overvekt og kosthold, selv om statens ernæringsråd prøver å fremstille det slik. (Her er det nok mange her inne som vil være uenige med meg.)

Hva som er de enkelte medlemmene av ernæringsrådets intensjon for å bevare sine kostholdsråd og kjempe mot ny informasjon om kosthold vet ikke jeg, men jeg vil jo tro at f eks Christian Drevon faktisk tror at det han prediker er det beste for alle. Og tro er en sterk faktor. Man kan øyensynlig presentere uendelig mange tilfeller av mennesker som har blitt slanke og/eller friske ved å gå bort fra statens råd, og likevel vil ikke det rokke ved det vedkommende tror på.

Det blir litt som å tro på at jorda er flat, egentlig. Det var jo også offisielt statssyn en gang ...


Sist redigert av Huldr : 11-10-10 kl 02:41.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:47   #12
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Statens intensjoner med sine kostholdsråd

Opprinnelig lagt inn av Titania, her.

I det nye magasinet VOF står det en artikkel som heter " Prosessen bak statlige kostholdsråd. " Der står det at mye av grunnen til at de ikke blir endret er at det er ingen med alternative tanker som får slippe til når rådene blir utformet . Det er de samme som blir hyrt inn hver gang og de kommer fra de samme faglige miljøene som begynte å anbefale dette kostholdet. Det er mye faglig presitisje som kan gå tapt hvis de erkjenner at de tar feil. Les artikkelen dersom du er interessert.

Dag Viljen Poleszynski (vet ikke helt om jeg skrev det rett) fikk ikke lov å være med i dette utvalget fordi han mener noe annet enn dem som sitter. Det sier jo litt om deres holdninger og det faktum at de ikke har planer om å vurdere at det finnes mer enn deres måte å spise på.

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 19:58   #13
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Statens intensjoner med sine kostholdsråd

I undersøkelsen (kostråd) som ble presentert for en stund siden (hvor er linken min??) sa en av forskerne at de ikke hadde funnet noen sammenheng mellom mettet fett og hjerte/karsykdommer - MEN de ville ikke anbefale det norske folk å spise mere fett allikevel. Rett og slett fordi de i samme slengen måtte si at da må det norske folk slutte å spise så mye sukker/raske karber i form av stivelse. Og det kommer ikke brorparten av norges befolkning til å gjøre - i overskuelig framtid. Jeg kan tenke meg at en del av disse forskerne prøver å tenke seg en hverdag uten brød til frokost og hva i alle verden skulle de ha spist til lunch?? Det samme gjelder nok for mange andre - de kan ikke forestille seg et liv uten brød - og poteter.

Og dette er ikke noe nytt. I en kokebok for husmoren eller husfruen fra riktig gamle dager, stod det at en diabetiker ikke skulle ha brød og diverse rotfrukter. Men dette var så vanskelig å gjennomføre i praksis, da pasienten ofte ble "gal" etter nettopp brød. Det ble opp til husmoren å trylle fram retter som skulle dempe suget... Lurer på om det var inne på Dreamys hjemmeside jeg leste dette?? Det var i allefall her inne et sted...

Jeg tror at myndighetene prøver seg på en slags hvis vi ikke kan få alle til å spise det beste for helsen sin, så prøver vi å gjøre det beste ut av det dårligste...
Karber + fett = dårlig... man får ikke folk til å kutte karbene, ja, ja, da kutter vi fettet og håper at det hjelper litt...
Noe slikt tror jeg de tenker

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 20:35   #14
Medli
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 47
Medli er på en erverdig vei

Sv: Statens intensjoner med sine kostholdsråd

Jeg tenker slik som det allerede har blitt nevnt, at det er fryktelig flaut for staten å 'ha tatt feil' ang. generelle kostholdsråd. Nå skal det også sies at jeg selv vil si jeg kjenner mange som holder seg svært friske på tradisjonelt, norsk høykarbokosthold, samtidig som jeg vet en del som ville hatt store fordeler av å legge om til lavkarbokost. Jeg tror hver enkelt burde vurdere seg selv for å bedømme hva slags kost som er best tilpasset dem. Men så lenge staten ikke vil anerkjenne lavkarbokost er det mangel på informasjon for de som kunne trengt det, pluss generell skepsis blant befolkninga.


Jeg vil også si at tanken om at brød, melk og potet er nærmest obligatorisk for å overleve er noe som sitter sterkt i befolkninga fortsatt, særlig i de eldre generasjonene. De yngre har i større grad opplevd internasjonaliseringa av matvaner og er kanskje litt mer åpne når det gjelder alternativ kost. Å si i dag til befolkninga at slik mat er fy-fy vil skape ganske stor forvirring og antakelig en del ramaskrik, men kanskje vil det bli mer aktuelt om et par år? Når de faste 'anbefalingsfolkene' har gått av og de globaliserte generasjonene er i klart flertall... :P


Tenk hvor herlig det ville vært dersom staten til slutt bestemte seg for å anerkjenne lavkarbo som sunt kosthold. Matprodusenter ville da lagt merke til det enorme potensielle markedet og lavkarbo-alternativer ville dukket opp på rekke og rad både i butikker og restauranter. Man får vel bare håpe den tiden en gang vil komme..

__________________


Medli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 10:19   #15
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Statens intensjoner med sine kostholdsråd

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

I en kokebok for husmoren eller husfruen fra riktig gamle dager, stod det at en diabetiker ikke skulle ha brød og diverse rotfrukter. Men dette var så vanskelig å gjennomføre i praksis, da pasienten ofte ble "gal" etter nettopp brød. Det ble opp til husmoren å trylle fram retter som skulle dempe suget... Lurer på om det var inne på Dreamys hjemmeside jeg leste dette?? Det var i allefall her inne et sted...

Mulig det var i min blogg ja, du kan se her: http://lenabeatrice.net/mat-og-helse...betes/sykemat/

Det jeg skrev om fant jeg i en kokebok av Henriette Schønberg Erken fra 50-tallet, et sitat:

Sitat:

Da organsimen kun ufullstendig kan forbrenne kostens kullhydrater, gir man pasienten det mål av kullhydrater han kan forbrenne. Hvert tilfelle må behandles individuelt og under lægens stadige tilsyn, således at lægen forordner dieten og bestemmer hvor meget og i hvilken form f. eks. brød og poteter kan gis. Herefter har husmorens nøiaktighet, samvittighetsfullhet og kunnskaper umåtelig meget å si for å få den tillatte kost så tiltalende, avvekslende og pent servert som mulig.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 11:57   #16
moreheavygravy
Medlem
 
moreheavygravy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 80
moreheavygravy er på en erverdig vei

Sv: Statens intensjoner med sine kostholdsråd

Opprinnelig lagt inn av Titania, her.

I det nye magasinet VOF står det en artikkel som heter " Prosessen bak statlige kostholdsråd. " Der står det at mye av grunnen til at de ikke blir endret er at det er ingen med alternative tanker som får slippe til når rådene blir utformet . Det er de samme som blir hyrt inn hver gang og de kommer fra de samme faglige miljøene som begynte å anbefale dette kostholdet. Det er mye faglig presitisje som kan gå tapt hvis de erkjenner at de tar feil. Les artikkelen dersom du er interessert.

Litt sent svar her, men likevel:

Ok nå har jeg tatt en titt på det såkalte "vitenskap og fornuft" (VOF) og er ikke akkurat imponert. Her har de servert teorier om bier som dør av mobilstråling http://blog.tjomlid.com/?p=2980(!), og skriver om vann som er ionisert som visstnok skal ha positive helseeffekter, http://www.chem1.com/CQ/ionbunk.html, og omtrent der mistet jeg hele respekten for bladet som kilde, med all respekt å melde. Med så lite kvalitetskontroll stoler jeg fint lite på det andre som står der også.

Linken til tidsskriftet var ok, takk for den.

__________________



Dagbok: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17454
Uke 1 : -1,4 kg Uke 2: -0,7 kg
moreheavygravy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: CKD Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Reviderte kostholdsråd for gravide Bæret Nyheter / media 1 09-05-10 13:26
Kostholdsråd fra Bailine dani Lavkarbo generelt 2 11-09-09 12:54
hva er Atkins, Lindberg, Eat, Montignac, Statens, Grete Rode, Egenkomponert, Eventuel kine_kline Spørsmål og svar 2 28-09-08 19:29
Kostholdsråd fra fastlegen ... Veggpryd Lavkarbo generelt 7 12-12-07 03:51
Gode kostholdsråd Summer Generell ernæringsdebatt 2 09-02-04 17:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no