Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

En hjelpende hånd?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-06-13, 19:31   #1
Synneee
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2013
Innlegg: 4
Synneee er på en erverdig vei

En hjelpende hånd?

Hello !
Jeg er en jente på 21år og har akkurat startet på lavkarbo. Har prøvd å lese meg opp til det meste men har allikevel noen spørsmål. Hvor fort kan jeg regne med å gå ned i vekt? Jeg spiser mellom 15-20 karbs om dagen, men blir veldig fort mett, og har hørt at jeg må spise masse fett og mat for at vektreduksjonen virkelig skal sette i gang, er dette sant? Må jeg også tenke på kalorier? I såfall, hvor mye burde jeg holde meg på? Er utrolig lat av meg til vanlig ettersom jeg alltid har lite energi. Noe som er en av grunnene til at jeg prøver ut lavkarbo, samt migrenen jeg ofte får. Jeg veier 55kg og er 164cm høy. Har i grunn bare lyst å gå ned 5kg, for å bli kvitt magefettet som en bonus før jeg stabiliserer karbo inntaket til litt høyere!

Tusen takk til alle gode mennesker som vil svare meg, og/eller gi generelle gode tips til en newbie!

Synneee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 13:53   #2
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: En hjelpende hånd?

Beklager å si det Synneee, men jeg tror ikke du kommer til å gå ned i vekt med normalt lavkabo kosthold.
Lavkarbo er vektregulerende, og du med dine 55 kg fordelt på 164 cm er absolutt ikke overvektig i det hele tatt.
Tror nesten heller at du kan komme til å legge på deg et par kilo.
For å bli kvitt magefettet, tror jeg du heller skal satse på trening som er beregnet på akkurat dette. Det kan sikkert treningsguruene her ikke svare bedre på.
Lykke til

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 14:04   #3
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: En hjelpende hånd?

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Beklager å si det Synneee, men jeg tror ikke du kommer til å gå ned i vekt med normalt lavkabo kosthold.
Lavkarbo er vektregulerende, og du med dine 55 kg fordelt på 164 cm er absolutt ikke overvektig i det hele tatt.
Tror nesten heller at du kan komme til å legge på deg et par kilo.
For å bli kvitt magefettet, tror jeg du heller skal satse på trening som er beregnet på akkurat dette. Det kan sikkert treningsguruene her ikke svare bedre på.
Lykke til

Helt enig med kjære,flinke,erfarne Dietta

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 20:16   #4
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: En hjelpende hånd?

Ordentlig styrketrening og godt kosthold (altså, lavkarbo med godt med både protein, fett og grønnsaker) vil nok gi deg bedre og mer varige resultater enn typisk slanking. Men da må du regne med at vekta står stille, eller kanskje tilogmed går litt opp, mens magefettet forsvinner. Så bruk heller målbånd, og unngå å veie deg for ofte.

Ja, du må sannsynligvis holde litt oversikt over hva du får i deg også. Så du vet at du ikke spiser for mye eller for lite, og passe mye protein i forhold til treningsmengden. Når du er normalvektig kan du ikke spise masse, altså store mengder kaloririk mat, men du trenger ikke være redd for fett, eller å spise deg mett heller. Selv ligger jeg mellom 1500-1700 kcal nå som jeg trener en del. Mens jeg var relativt stillesittende måtte jeg ligge på rundt 1300 kcal for å gå ned i vekt, MEN ser absolutt bedre resultater i speilet nå som jeg spiser mer og trener mer.


Sist redigert av shailene : 17-06-13 kl 20:23.
shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 21:39   #5
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: En hjelpende hånd?

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Beklager å si det Synneee, men jeg tror ikke du kommer til å gå ned i vekt med normalt lavkabo kosthold.
Lavkarbo er vektregulerende, og du med dine 55 kg fordelt på 164 cm er absolutt ikke overvektig i det hele tatt.
Tror nesten heller at du kan komme til å legge på deg et par kilo.
For å bli kvitt magefettet, tror jeg du heller skal satse på trening som er beregnet på akkurat dette. Det kan sikkert treningsguruene her ikke svare bedre på.
Lykke til

Kan bare signere her jeg. Skjønner ikke helt at du har noe fett å kvitte deg med heller jeg da

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 02:01   #6
Synneee
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2013
Innlegg: 4
Synneee er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: En hjelpende hånd?

HeiHei
Takk for svar av alle sammen! Jeg likte nok den ene mer enn de andre
Nå har det seg sånn at jeg prøver meg på lavkarbo allikevel,å håper på det beste. Jeg spiser nok kanskje ikke nok fett utifra det man kanskje skal, og spiser forferdelig lite og om dagen. Blir så sabla fort mett av denne maten :O

Jeg har jo lenge levd på nesten bare junk food! Jeg tastet inn alt jeg spiste på diett.no denne uken og så at jeg kanskje ligger litt vell under hva jeg burde? Hva tenker dere? Fikk jo sjokk over kaloriene! Jeg hadde lagd pizza som i seg bare hadde 3g karbs. Oppskriften fant jeg på en blogg. Egg, bacon, grønnsaker og en hamburger(Kun burgern). Jeg har også startet å gå fort på turer, ca. 6 km om dagen. Jeg prøvde jo å spise mere karbohydrater, men dette ble det altså når alt var tastet inn :O Er jo livredd for å spise for mye av dem!

Kalorier:609
Fett:50.66
Karbohydrat:8.1
Protein:29.14

Det høres nok ikke ut som jeg har mye fett på kroppen, og det skjønner jeg utifra vekta mi, men jeg har veldig tynne ben, ingen rumpe men mye magefett, spesielt hoftefett. Hoftemålet mitt er på 82 cm, midjen er på 69, men ben er 50, da bare den ene. Jeg får et godt tak på magen som fyller hendene mine for å si det sånn ^^

Jeg har gått ned en kilo denne uken, veldig sakte men mer enn ingenting
Positiviteten er fortsatt oppe

Synneee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 02:48   #7
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: En hjelpende hånd?

Når du spiser såpass lite vil du dessverre miste mye muskelmasse og hemme fettforbrenningen (en dag er ikke noe krise altså, men ikke gjør det til noe vane). Du bør nok spise minst dobbelt så mye som det der. På lavkarbo er det mange som ikke blir ordentlig sulten (sånn at det gnager i magen), det er en av grunnene til at det er greit å holde litt oversikt over inntaket, ikke fordi det er om å gjøre å spise så fryktelig lite.

Og 1 kilo på ei uke er aboslutt ikke lite, ihvertfall ikke når du er normalvektig! Ikke gå inn for å gå ned noe raskere enn det ihvertfall... Ha også i bakhodet at det er normalt at vekttapet går litt i rykk og napp, og at det ikke vil ha noe for seg å forsøke å tvinge vekta lavere hvis det blir full stopp (som sagt, sats heller på trening)... Forøvrig er næringsfordelingen din veldig fin, hvis du ihvertfall dobler både fett, protein og karboinntaket så har du nok et greit utgangspunkt.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 04:17   #8
Synneee
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2013
Innlegg: 4
Synneee er på en erverdig vei

Sv: Re: En hjelpende hånd?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Når du spiser såpass lite vil du dessverre miste mye muskelmasse og hemme fettforbrenningen (en dag er ikke noe krise altså, men ikke gjør det til noe vane). Du bør nok spise minst dobbelt så mye som det der. På lavkarbo er det mange som ikke blir ordentlig sulten (sånn at det gnager i magen), det er en av grunnene til at det er greit å holde litt oversikt over inntaket, ikke fordi det er om å gjøre å spise så fryktelig lite.

Og 1 kilo på ei uke er aboslutt ikke lite, ihvertfall ikke når du er normalvektig! Ikke gå inn for å gå ned noe raskere enn det ihvertfall... Ha også i bakhodet at det er normalt at vekttapet går litt i rykk og napp, og at det ikke vil ha noe for seg å forsøke å tvinge vekta lavere hvis det blir full stopp (som sagt, sats heller på trening)... Forøvrig er næringsfordelingen din veldig fin, hvis du ihvertfall dobler både fett, protein og karboinntaket så har du nok et greit utgangspunkt.


Tusen takk for svar og for hjelpen da skal jeg prøve så godt jeg kan å gjøre det! Trening skal jeg også få satt ordentlig i gang!

Synneee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 10:13   #9
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: En hjelpende hånd?

Ikke være alt for fokusert på vekttap, sats heller på at lavkarbo kombinert med treningvil gi deg en bedre fordeling av muskulatur og kroppsfett. Du har det uansett mye bedre på lavkarbokosthold enn på det du spiste tidligere, og vil nok oppleve både økt energinivå og bedre helse bare du passer på å spise nok. Litt magefett er vel naturlig hos de aller fleste av oss, og punktslanking er desverre ikke mulig. Jeg for min del har tatt av 28 kg på lavkarbo, og er egentlig godt fornøyd med det meste unntatt magefettet som fortsatt "fyller hendene" som du sier. Men om jeg skal presse meg lengre ned frykter jeg at jeg vil bli seende spinkel ut andre steder, så da får vi heller se om magen jevner seg ut over tid. Men hold ut på lavkarbokostholdet, du vil nok snart merke at alt føles mer rett på lavkarbo enn på høykarbo....

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 13:12   #10
Synneee
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2013
Innlegg: 4
Synneee er på en erverdig vei

Sv: En hjelpende hånd?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Ikke være alt for fokusert på vekttap, sats heller på at lavkarbo kombinert med treningvil gi deg en bedre fordeling av muskulatur og kroppsfett. Du har det uansett mye bedre på lavkarbokosthold enn på det du spiste tidligere, og vil nok oppleve både økt energinivå og bedre helse bare du passer på å spise nok. Litt magefett er vel naturlig hos de aller fleste av oss, og punktslanking er desverre ikke mulig. Jeg for min del har tatt av 28 kg på lavkarbo, og er egentlig godt fornøyd med det meste unntatt magefettet som fortsatt "fyller hendene" som du sier. Men om jeg skal presse meg lengre ned frykter jeg at jeg vil bli seende spinkel ut andre steder, så da får vi heller se om magen jevner seg ut over tid. Men hold ut på lavkarbokostholdet, du vil nok snart merke at alt føles mer rett på lavkarbo enn på høykarbo....

Det var jammen ikke dårlig! Gratulerer med så stort vekttap! Nei jeg trives veldig godt på lavkarbo hittil, bare veldig lei egg! haha. Må nok finne mer variasjon til frokost. Du kan jo alltids bygge muskler i rumpe og lår, så blir du ikke så spinkel! Jeg må nok gjøre det samme, for føler jeg kommer til å få samme "problem" som deg

Men er det noen form for drikke jeg kan kose meg med? Uten at jeg må på helsekost butikken? Hva med juce uten tilsatt sukker? Eller te, lett brus? Og hvorfor kan jeg ikke drikke melk? Er så lei vann -_- Putter alt mulig i vannet for å få smak!

Synneee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 13:55   #11
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: En hjelpende hånd?

Jeg drikker grønn te med suketter, Fun Light saft (favoritten er Fruktfest) og innimellom litt lettbrus. tar et glass juice en skjelden gang, ellers er det mye vann det går i ja! Melk har for mye melkesukker, så det er ikke bra. men jeg kuttet uansett ut melk lenge før jeg begynte på lavkarbo så det har ikke vært noe savn hos meg.

Ellers så har jeg trent jevnlig på treningsstudio det siste halvannet året, så muskulaturen er det ikke noe å si på. Men finishen tar gjerne litt tid når man har tatt av såpass;-)

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 15:59   #12
sveander
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 36
sveander er ny på veien

Sv: En hjelpende hånd?

Flotte svar fra erfarne folk her. Lavkarbo er en livstil i mitt hode, ikke en slankekur. Et brudd med de tingene som øker blodsukker og som gir/har gitt insulinresistans.
Lavkarbo viser seg å være veldig bra for helsen, derfor bør du fortsette med det. Men som det sies, for vektens skyld er det ikke det du skal satse på. For slike som meg som veide 126,8 og i dag veier 108 så er det selvsagt at det virker når man har høy BMI, men mest av alt føler jeg med så mye bedre helsemessig. Det viser også blodprøvene

sveander er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det Hexeberg har lært meg om Lavkarbo.Mitt Mantra er at Lavkarbo er ikke slankekur, det er evig endr Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ødelagt hånd, trenger tips! Pejyuu Lavkarbo generelt 1 13-02-12 16:25
Ketolyse på egen hånd? MaHa Ketolysekuren 19 30-01-09 00:33
Hjelpende hender! Gamla Livets lyse side 2 20-03-05 14:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no