Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Husmodereringstråd

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-03-11, 23:00   #26
mallilen
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 288
mallilen er ny på veien

Sv: Husmodereringstråd

Sitronsyrepulver! Min aller beste venn i kampen mot kalk i vannet her. Blir stygge flekker i toalettet, blant annet, men har man i en ss eller to med sitronsyre, drøyer en times tid, og så bruker dobørsten,DAblir porselenet blankt og hvitt igjen.
(Satt og skuret den dassen nedi med gummihansker, stålull, og absolutt ALT som finnes av vaskemidler for dasser, uten hell. Og forsøkte i min fortvilelse sitronsyre. WIN!)

Funker også knall til avkalking av vannkokere osv. Har også sitronsyre i oppvaskmaskinen fra tid til annen, heller enn å bruke avkalkingsmiddel somkoster voldsomt mye mer. Det går an å bruke den i kaffetrakteresom rens. Og tynnet ut i vann på gjenstridige flekker.
Den blir også med i vaskemaskinen om noen har glemt igjen vaska si litt for lenge der. Sitronsyren later til å fjerne den sure lukta.

Den duger fint til å has i hjemmelaget bearnaise, aioli, marinader og sauser.

Blander man den i vann, er den fenomenal til å vaske "dingeldangel" som f.eks prismekroner. Bare spray på, ha en klut klar, og ta i mot det som renner av. HELT rent!

Siden sitronsyre jo er surt (d'oh),er den også fin til å ta knekken på sopp, f.eks mugg i dusjhjørner etc. Spray på,la virke,skrubb litt, og skyll.


Trenger jeg nevne at sitronsyre også er billig? Det er nemlig ikke uten grunn jeg er så glad i dette

__________________


mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 08:11   #27
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Husmodereringstråd

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Mitt problem er vask av fliser på gulvet. Har vasket med grønnsåpe og slikt, så det har lagt seg en sånn hinne over flisene. Fikk råd om å vaske med bare vann og microfiberklut, men det blir sånn hvitstripete, og lukter rart. Hvordan får jeg bort den grønnsåpehinna. og på badet så har jeg en vov som skvetter under tørkestativet, så der må jeg ha mer enn bare vann,hva kan jeg bruke av rengjøringsmidler på flisgulvene?

Jeg pleier å bruke tørr klut og vindusvask, blir speilblanke fliser på det viset!

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 10:20   #28
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Husmodereringstråd

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Hvis vi glemmer å lukke døra, sniker han seg inn for å skvette der....grrrrr....

Sett på en dørpumpe så døra lukker seg automatisk. Evt. innfør at den som ikke lukker døra etter seg må tørke opp etter hunden.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 18:09   #29
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Husmodereringstråd

Opprinnelig lagt inn av mallilen, her.

Siden sitronsyre jo er surt (d'oh),er den også fin til å ta knekken på sopp, f.eks mugg i dusjhjørner etc. Spray på,la virke,skrubb litt, og skyll.

Trenger jeg nevne at sitronsyre også er billig? Det er nemlig ikke uten grunn jeg er så glad i dette

Jeg ble veldig inspirert, særlig do-rens som ikke er klorin. Hvor kjøper jeg?

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 18:13   #30
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Husmodereringstråd

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Jeg ble veldig inspirert, særlig do-rens som ikke er klorin. Hvor kjøper jeg?


Sitronsyre kan du faktisk finne i krydderhylla på coopen!
Eller på Partyman hvis du har det i nærheten.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 20:47   #31
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Husmodereringstråd

Opprinnelig lagt inn av babydoll, her.

I dusjen vår har det opparbeidet seg et slags svart-aktig belegg på noen av silikonkantene og fugene, helt klart etter at folk ikke vasker skikkelig (kollektiv detta ja). Noen som har noen hokus-pokus-triks for å få det bort? Har prøvd med klorin, men det tar det liksom ikke.

Dra over MR.mussel avløpsåpner, det fjerner alle typer dritt i kabinett fugene som ikke går bort med skuring etc... super effektivt. Ha på la virke og skyll bort, wolaaaaa..... rent og pent:-)

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 20:49   #32
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Husmodereringstråd

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Mitt problem er vask av fliser på gulvet. Har vasket med grønnsåpe og slikt, så det har lagt seg en sånn hinne over flisene. Fikk råd om å vaske med bare vann og microfiberklut, men det blir sånn hvitstripete, og lukter rart. Hvordan får jeg bort den grønnsåpehinna. og på badet så har jeg en vov som skvetter under tørkestativet, så der må jeg ha mer enn bare vann,hva kan jeg bruke av rengjøringsmidler på flisgulvene?

Vask med salmiakk, det fjerner det meste, husk å ha god lufting for det lukter ikke godt med salmiakk, men er effektivt. Ha evt. i noen dråper zalo for ennå mer effekt.

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 20:55   #33
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Husmodereringstråd

Opprinnelig lagt inn av mallilen, her.

Sitronsyrepulver! Min aller beste venn i kampen mot kalk i vannet her. Blir stygge flekker i toalettet, blant annet, men har man i en ss eller to med sitronsyre, drøyer en times tid, og så bruker dobørsten,DAblir porselenet blankt og hvitt igjen.
(Satt og skuret den dassen nedi med gummihansker, stålull, og absolutt ALT som finnes av vaskemidler for dasser, uten hell. Og forsøkte i min fortvilelse sitronsyre. WIN!)

Funker også knall til avkalking av vannkokere osv. Har også sitronsyre i oppvaskmaskinen fra tid til annen, heller enn å bruke avkalkingsmiddel somkoster voldsomt mye mer. Det går an å bruke den i kaffetrakteresom rens. Og tynnet ut i vann på gjenstridige flekker.
Den blir også med i vaskemaskinen om noen har glemt igjen vaska si litt for lenge der. Sitronsyren later til å fjerne den sure lukta.

Den duger fint til å has i hjemmelaget bearnaise, aioli, marinader og sauser.

Blander man den i vann, er den fenomenal til å vaske "dingeldangel" som f.eks prismekroner. Bare spray på, ha en klut klar, og ta i mot det som renner av. HELT rent!

Siden sitronsyre jo er surt (d'oh),er den også fin til å ta knekken på sopp, f.eks mugg i dusjhjørner etc. Spray på,la virke,skrubb litt, og skyll.


Trenger jeg nevne at sitronsyre også er billig? Det er nemlig ikke uten grunn jeg er så glad i dette

Bakepulver også funker for vannkoker, kaffekanna, mørning av kjøtt, ansikts peeling, bodyloiten, hvitere tenner, så sikkert i doen også

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 20:58   #34
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Husmodereringstråd

Fjerning av fiskelukt etter en fiskemiddag eller vond lukt gennerelt. Så er vaniljesukker supert. Ha litt på et tefat og sett på benken, Vips så er lukte bort.

Rene pene vinduer og speil får du ved å blande, 1 ss zalo, 1/2 kopp hvitvinseddik og 2 kopper vann i en sprayflaske.

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 22:16   #35
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Husmodereringstråd

Opprinnelig lagt inn av Livsglede, her.

Bakepulver også funker for vannkoker,

Bare ikke sett den på koking med vann og bakepulver oppi

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 00:36   #36
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Husmodereringstråd

Fornuftig tråd!
Katter som lager seg my tisseplass er irriterende. Vanlig grønnsåpe tar lukta, men katten husker plassen som sin do... Beste tipset jeg har, som jeg har prøvt ut selv er å sette matslåla / gi godbiter akkurat der den har valgt det nye doen. Katter er rare sånn; de går ikke på do nær maten sin.

Hund må det sterkere lut til. Grønnsåpe fjerner ikke lukta, og salmiakk forsterker den. Jeg hadde tidligere to jevngamle italienske mynder som begynte å konkurrere om hvem som fikk den siste skvetten på plass. Jeg vaska og vaska med eddikvann, hele huset stinka! Men det stoppte dem ikke. Til slutt fant jeg frem chilipepperen og krydra det kjære tisse-hjørnet på sovesofaen godt inn. DET tok lysten ifra dem til å markere der, og så var det å passe på som en smed da de begynte å lete etter nye markeringspunkter.

Men kan noen av dere fortelle hvordan man blir kvitt vond lukt fra vaskemaskinen? Filteret er rent, men det stinker av maskinen og er jeg ikke lynrask med å få klærne ut, så lukter det av dem også.

BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 08:06   #37
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Husmodereringstråd

Lukta er mugg, såkalt jordslag.

Malilien foreslår å helle sitronsyre i maskinen over her og at det også tar lukt fra klærne.

Lykke til

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 08:12   #38
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Husmodereringstråd

Opprinnelig lagt inn av Livsglede, her.

Vask med salmiakk, det fjerner det meste, husk å ha god lufting for det lukter ikke godt med salmiakk, men er effektivt. Ha evt. i noen dråper zalo for ennå mer effekt.

En skal ikke vaske urin fra dyr med salmiakk, dette vil føre til at dyret markerer enda mer... Men på fliser generelt funker det bra!

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 08:16   #39
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Husmodereringstråd

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Bare ikke sett den på koking med vann og bakepulver oppi

Nei for all del...... da sier det pang.... alle husker vel at vi laget kinderegg bomber av bakepulver da vi var små...... Men det er da ikke vanlig å ha i støpsel ved rengjøring av elektriske apperater. Eller?

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 08:17   #40
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Husmodereringstråd

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Lukta er mugg, såkalt jordslag.

Malilien foreslår å helle sitronsyre i maskinen over her og at det også tar lukt fra klærne.

Lykke til

Mugglukt fjerner du enkelt med vaniljesukker. Sopereffektivt

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 20:09   #41
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Husmodereringstråd

Jeg kan anbefale DETTE hvis det er noen som plages med å bruke neglelakk med sprukne negler som resultat.

Jeg har brukt denne klossen i flere år og resultatet er alltid skinnende vakre negler!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 20:43   #42
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Husmodereringstråd

Opprinnelig lagt inn av Livsglede, her.

Men det er da ikke vanlig å ha i støpsel ved rengjøring av elektriske apperater. Eller?

Hehe, vanligvis, men bestemora mi hadde bare plukket opp dette med bakepulverrengjøring i en bisetning og trodde man skulle koke det opp

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no