Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kostholdsråd fra fastlegen ...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-12-07, 13:01   #1
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Kostholdsråd fra fastlegen ...

Jeg har akkurat vært å sjekket blodet mitt. Jeg var litt spent på om jeg hadde vitaminmangel eller høyt kolesterol (er ikke kolesterol-troende ). Da jeg fortalte legen min om hva slags kosthold jeg hadde gått over til, krysset han av VELDIG mange bokser på blodprøveskjemaet! He he.

Han hadde hørt om dette før, men det var tydeligvis ikke noe han hadde noe særlig interesse for, selv om jeg sa at formen min var 100 ganger bedre i dag enn for 4 måneder siden, og at jeg allerede har gått ned 10 kilo.

Legen hadde et veldig merkelig råd til meg hvis jeg ville gå ned i vekt: "Du kan jo bare drikke en kopp te etter hvert måltid, så går du ned i vekt."

Jeg trodde ikke mine egne ører, og måtte le høyt (ja, det var uhøflig... ). Men det viser jo at våre fastleger slett ikke sitter med noen særlig god kompetanse når det gjelder ernæring. Nå fastlegene våres prøver å fortelle oss at mettet fett er farlig, har de ikke mer peiling på dette enn Ola Kumlokk, og det skremmer meg virkelig. Hva er mer viktig enn å spise riktig mat for best helse!? Jeg er sjokkert!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 13:04   #2
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Kostholdsråd fra fastlegen...

For en fjott!

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 16:51   #3
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Kostholdsråd fra fastlegen...

Te etter måltidet.... hahaha... jeg har hørt mye. Men denne var ny

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 12:33   #4
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Kostholdsråd fra fastlegen...

Te med sukker eller honning i, da kanskje?

__________________
You are what you eat, so stay away from
fruits and nuts!
(Sitat Garfield)
Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 12:51   #5
dBy
Juniormedlem
 
dBy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 46
dBy er på en erverdig vei

Sv: Kostholdsråd fra fastlegen...

Ja den var god!!

Men alvolig ment. Ganske skremmende hvor lite kompetanse de har.
Min snart-lege venninne holdt en lang tirade for meg om hvor farlig det var å kutte karber.

dBy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 12:14   #6
moniq
Juniormedlem
 
moniq sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 55
Innlegg: 23
moniq er på en erverdig vei

Sv: Kostholdsråd fra fastlegen ...

He he... måtte bare skrive her for jeg har opplevd noe av det samme.

For noen år siden fikke jeg skiveprolaps og var til konsultasjon på sykehuset, hos en overlege ett eller annet.

Han mente at vekten var problemet og hadde følgende flotte råd; "Jeg legger alltid på meg om vinteren selv, og det jeg gjør når våren kommer er å slutte å spise så går jeg fort ned de kiloene igjen."

Jeg gikk ut med store øyne og tenkte for meg selv at det var jammen godt jeg ikke var 14 og hørte det. Snakk om å anbefale anoreksiastil som slanking da.

__________________
Start: 97
Delmål 1: 90...
Delmål 2: 80...
Delmål 3: 70...
Mål: 65 (Juhuuuu som jeg gleder meg)
moniq er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 16:07   #7
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Kostholdsråd fra fastlegen ...

Herregud, den var jo enda verre! nei, alvorlig talt.

Det lyser jo tvers gjennom hva den legen mente om overvekt; at overvekt kommer av at man spiser FOR MYE... For noe pisspreik. Jeg blir skremt og forbanna av sånt.

Det klart man går ned av å sulte seg, men det hadde jo vært fint å beholde helsen samtidig. Ikke et menneske i hele verden liker å gå sulten.

Tenk at de har så mye makt over våres tankemønster når det gjelder valg av mat. Jeg har fått mye negativ respons på kostholdet mitt, og alle uten unntak har nevnt at en lege ikke ville anbefalt det.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 03:51   #8
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: Kostholdsråd fra fastlegen ...

Leger har lang utdanning, men med unntak av spesialister har de fleste faktisk bare noen timer eller noen kurs med ernæring gjennom hele studieløpet!

De leger jeg har møtt har heldigvis hatt vett nok til å innrømme hvor lav kompetanse de har hatt også, og henvist til ernæringsfysiologer med en gang, i stedet for å komme med kjerringråd.

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fra "dum" til geni med Eye q ?? elian Kosttilskudd 3 30-01-11 03:01
Splenda i norske butikke hyller fra mai! Melania Lavkarbo generelt 17 25-04-06 15:59
Utviklingen i Norsk kosthold 2005 Fedonisten Generell ernæringsdebatt 6 04-02-06 09:20
Sakset fra Dagbladet i dag..... Pianoman Nyheter / media 4 09-03-05 12:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no