Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Lavkarbo gule bomber – suksesskjeks – den 8. julekakesorten!

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-12-14, 10:25   #1
|Ingrrid
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 272
|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg

Lavkarbo gule bomber – suksesskjeks – den 8. julekakesorten!

Om du skal bake én julekake i år, så bak disse! Jeg har nemlig laget en sukkrfri variant av Trines gule bomber, og herremin, dette er årets julekake!

Se bilder her!

Da jeg så oppskriften så tenkte jeg at denne må være enkel å gjøre lavkarbo, da den eneste ingrediensen jeg trengte å bytte ut var sukker. Joda, det er litt maizennna i og, men tre t-skjeer i hele oppskriften tåler vel de fleste Om man vil kan man kanskje bytte ut dette med litt johannesbrødkjærnemel, men det aner jeg ikke om blir bra, så det er isåfall på egen risiko.

Sukkeret i denne oppskriften har jeg byttet ut med Icas stevia-strø som er en blanding av stevia og sukrin. Denne syns jeg fungerer bra til baking, og blanding av to søtninger reduserer også risikoen for den kjølige smaken sukrin kan gi. Jeg har også brukt litt mindre mengde da denne blandingen oppleves litt søtere enn rent sukker. Om du ikke har denne så kan du bruke sukrin og en søtning til, gjerne stevia eller palmesukker. Jeg har også byttet ut vaniljesukker med vaniljepulver.

Ingredienser

Fyll – vaniljekrem

6 store eggeplommer eller 7 mellom/små (ca. 100 gr)
2,5 dl kremfløte
100 gr Stevia strø (ca. 85 gr sukrin og 15 gr stevia – prøv deg frem)
3 ts maizena mel
2 -4 ts vaniljepulver/1 vaniljestang
200 gr smør


Marengs

6 store eggehvitter eller 7 mellom/små- romtemperert (ca. 235 gr)
200 gr Stevia strø (evt.170 gr sukrin og 30 gr stevia – prøv deg frem)
450 gr malte mandler eller grovt mandelmel


Pynt

400 gram mørk sjokolade (minst 70%)

Fremgangsmåte

Start med fyllet da dette må være helt nedkjølt før du kan sette sammen kakene.

Separer eggene, ha hvittene ned i en skål og plommene i en kjele (pass på å ikke få egg-gule med i hvittene)
Ha maizena, søtning og fløte i kjelen og sett den over middels varme
Rør hele tiden så ikke det svir seg på bunnen, det gjorde jeg, men bare litt da (gikk plutselig veldig fort). Det er også viktig å røre så den ikke klumper seg for mye

La kremen få et oppkok og la det småkoke i et par minutter, til slutt er den så tykk at den ikke klarer å koke uten å grise til hele kjøkkenet, da er den klar
Ta fyllet vekk fra platen og ha i vaniljen og smøret
Rør ettehvert som smøret smelter

Når smøret er helt smeltet og alt er rørt sammen, så sikt fyllet i en sil over i en bolle. Her blir du også kvitt en del av det som har svidd seg om du klarte å brenne fyllet (jeeej)! Det var rimelig klumpete i perioder, men det ble en jevn og fin røre til slutt

Sett bollen med fyllet i kjøleskapet og rør omkring innimellom mens du fortsetter med marengsen.

Mal mandlene. Jeg brukte en kjøkkenmaskin. Du kan også bruke grovt mandelmel, á denne typen. Pisk så eggehvittene stive i en egen bolle.

Pisk inn søtning på halv fart og ha til slutt over mandlene. Disse skal ifølge oppskriften vendes inn, men jeg brukte mix-mastern på lavt nivå.

Når dette er godt blandet så kan du enten lage små marengser med en skje, eller bruke en sprøyte. Jeg brukte sprøyte, men det var ikke bare bare skal man si!

Tom for plass på bakepapiret, da måtte jeg legge fra meg sprøyta! Var mye kliss det her, men ble da bra til slutt

Jeg fikk totalt tre fulle brett. Stek marengsene på 180 grader. I originaloppskriften skal de steikes i 12 minutter, men jeg måtte steke alle brettene i ca. 17 minutter for at de skulle bli stive nok (må ofte steke ting lenger, så det er nok noe med ovnen). Ha de over på en rist så de kjøles ned raskere.


Nå er det på tide å legge sjokoladen i vanbad.

Fyllet som står i kjøleskapet burde ha stivna ganske bra nå. Når de første marengsene du stekte er nedkjølte så kan du fylle disse med krem. Jeg hadde de på et bakepapir på små brett så jeg kunne putte de i fryseren etterpå, hvilket gjør sjokoladedyppingen myyyye enklere.

Inn i frysen med de!

Jeg hadde en del krem igjen på slutten, så det ble dobbelt lag på siste brett, og litt i munnen.


Når siste brett er satt i frysern, burde det første brettet være fryst nok til at de kan dyppers i sjokolade (ca. 20 minutter bør holde). Frysing av kjeksen gjør at fyllet ikke smelter når du dypper og de holder seg bedre sammen. Jeg prøvde å dyppe noen som ikke var fryst, og kjente med en gang at kjeksen holdt på å falle fra hverandre.


Sett de ferdigdyppede kjeksene tilbake i fryseren så stivner sjokoladen raskere. Ha de over i lufttette bokser når de er fryst. De kan nå oppbevar i fryser i opp til 6 måneder eller 3 dager i kjøleskapet i følge Trine. Enjoooy!!


Takk til Trine for en fantastisk oppskrift <3

|Ingrrid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-12-14, 20:44   #2
Jammo
Medlem
 
Jammo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Haugesund
Alder: 37
Innlegg: 386
Jammo er ny på veien

Sv: Lavkarbo Gule Bomber – Suksesskjeks – den 8. julekakesorten!

Kan en bruke Maizena under lavkarbo? Uansett, så ser denne oppskriften god ut. Litt redd for å lage den, da jeg kommer til å spise for mye av dem

God Jul

__________________
Hjalmfrid's Verden - Bloggen min
"Livet er som en skoledag, med sorg og glede som hovedfag. I gledens time best å være, i sorgens time mest å lære."
Jammo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Livstilsendring Svar med sitat
Gammel 26-12-14, 00:39   #3
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Lavkarbo Gule Bomber – Suksesskjeks – den 8. julekakesorten!

Opprinnelig lagt inn av Jammo, her.

Kan en bruke Maizena under lavkarbo? Uansett, så ser denne oppskriften god ut. Litt redd for å lage den, da jeg kommer til å spise for mye av dem

God Jul

Tja... Kan og kan... I utgangspunktet bør man jo ikke bruke maisena, da det er ren stivelse(karbohydrat). Men så er det jo så lite at det ikke har så fryktelig mye å si på totalen. Når det er sagt, så lager jeg vaniljekrem uten noe som helst stivelse og det blir kjempe godt og holde seg fint.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Søtningsstoff – oversikt imy Lavkarbo generelt 1 18-03-13 10:08
Cupcakes – Ingrids Beste |Ingrrid Bakst 20 04-09-11 11:02
Sukrin, splenda, natreen osv – hva er best? Nesly Ketolysekuren 48 21-04-11 23:59
En søt lavkarbofrokost – LCHF |Ingrrid Frokost og kveldsmat 6 04-04-11 10:38
Slærkete bekken, – magnesiummangel? nellie Spørsmål og svar 24 14-01-11 20:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no