Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Genial gjestemat

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-03-10, 16:50   #1
Caroline79
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 21
Caroline79 er på en erverdig vei

Genial gjestemat

Jeg skulle ha gjester her forleden, og visste ikke hva jeg skulle lage. Det ble til at jeg lagde RACLETTE. Perfekt lavkarbomat!!!! Masse ost, sprøstekt bacon, hjemmelaget aoli, litt grønnsaker og poteter for dem som ville ha det Anbefales altså, skikkelig godt og man kan selv komponere hva man skal spise NAM!!! Hyggelig er det også

Caroline79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 17:11   #2
Tulip73
Medlem
 
Tulip73 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Nordland
Alder: 50
Innlegg: 86
Tulip73 er på en erverdig vei

Sv: Genial gjestemat

God ide!

Her har vi som regel tako med alt tilbehør så alle får spise det de vil ha. Lefse, sjell, eller bare salat ;o)

__________________


Tulip73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 17:14   #3
Caroline79
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 21
Caroline79 er på en erverdig vei

Sv: Genial gjestemat

Ja det går mye i taco her også, så ville prøve noe annet. Raclett var bare helt genialt, skikkelige kosemat, og veeeeldig godt. Greit å ha noe annet enn taco iblant Tenkte egentlig ikke over at det var så lavkarbo vennlig, før jeg satt der

Caroline79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 17:15   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Genial gjestemat

Raclette er nydelig

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 18:58   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Genial gjestemat

Snuppa(snart 11) og venninnene har fått dilla på raclette. Da sitter de nede i kjellerstuen og koser seg lenge og vel med maten. Siden de ikke gidder så mye grønnsaker og sånt, blir det svært så lavkarbo.
Helt til de kommer til desserten! Da skal det nemlig være smeltet melkesjokolade og marshmellows!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 19:01   #6
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Genial gjestemat

*notere på ønskelista - Raclette*

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 19:05   #7
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Genial gjestemat

Raclette er helt knall!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 21:10   #8
a-m
Medlem
 
a-m sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 70
a-m er på en erverdig vei

Sv: Genial gjestemat

Vi skal ha raclette i kveld, gleder meg MASSE!

*Strimlet svinekjøtt (pleier å bruke rødt kjøtt, men det var det som var igjen på nærbutikken)
*sopp
*rød paprika
*løk
*salat
*friske tomater
*aioli
*salsa rosa
*racletteost
*baguetter (til samboeren)
*pomes frites - tror nok jeg kommer til å "unne" meg litt pomes frites i kveld, skal begrense meg, men er veldig flink ellers (holder meg under 10karb) så det skal være første lørdagsgodtet mitt på 4 uker! (100g pomes frites tilsvarer ca. 30-40 karb)

__________________


a-m er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 21:25   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Genial gjestemat

Her er det også klart for raclette i kveld!
Snuppa har en venninne på overnatting, og de ELSKER raclette, så da blir det
- bacon
- biff i strimler
- kylling
- hamburgere delt i 4
- fiskekaker delt i 4
- Port salute ost
- sopp
- paprika
- salat
- squash
- bearnaisesaus
- aioli

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 02:08   #10
a-m
Medlem
 
a-m sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 70
a-m er på en erverdig vei

Sv: Genial gjestemat

Nam, takk for tips Klarte å motstå pomes fritesen WOOOHOO! Så ble litt 86% istedet Hehe..

__________________


a-m er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 10:41   #11
Momse
Medlem
 
Momse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 443
Momse har en fantastisk aura rundt segMomse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Genial gjestemat

Naaam...raclette er digg

*vet hva jeg skal ha til helgen igjen*

__________________
Momse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 14:53   #12
Cornelia
Medlem
 
Cornelia sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 298
Cornelia er ny på veien

Sv: Genial gjestemat

Har aldri smakt raclette jeg... kan noen forklare ordentlig hva det er og hvordan man går frem?

Er det noe lignende fondue? som jeg heller aldri har smakt! hehe

__________________


Cornelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 15:02   #13
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Genial gjestemat

Raclette: Ein har ei elektrisk steikeplate midt på bordet (som kan vere av stein, eller teflonbelegg), som har plass til små steikepanner under seg, der ein kan steike til dømes grønsaker med ost på, og på plata steiker ein alt anna ein vil, gjerne då helst kjøtet/fisken. Ein sit rundt denne steikeplata, og steiker og ordnar medan ein sit ved bordet, veldig sosialt! Og så er det vanleg å ha alle ingrediensar (kjøt, fisk, grønsaker, salatar, sausar etc) i små bollar/fat, slik at folk kan forsyne seg av det dei vil, og steike det dei vil sjølve.
Her som eg bur kallar vi det generelt "gourmet", moglegvis fordi kjøtet gjerne er oppdelt i mindre, meir delikate stykker, slik at ein kan smake på fleire sortar før ein blir mett, ei gourmet-oppleving
Raclette-ordet forbinder eg med å ha ost i pannene under plata, det er det ikkje alltid vi gjer, nemlig.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 15:04   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Genial gjestemat

Opprinnelig lagt inn av Cornelia, her.

Har aldri smakt raclette jeg... kan noen forklare ordentlig hva det er og hvordan man går frem?

Er det noe lignende fondue? som jeg heller aldri har smakt! hehe

Det er en slags bordgrill som gjør at alle kan spise det de selv liker best. Ulempen er da at man må steke det selv også!
I små skuffer under kan man smelte ost (finnes egen raclette ost), lage omelette eller som ungene mine gjør, smelte sjokolade til dessert!
Hva man eventuelt kan putte på ser du jo eksempler på lengre oppe i tråden!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 15:06   #15
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Genial gjestemat

Men i all verden, hvor ble bildet av??? Fant jo et sånt fint siklebilde! Får finne et nytt, da!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 15:07   #16
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Genial gjestemat

Og vi prøver igjen



Nå skal det fungere!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 15:32   #17
Cornelia
Medlem
 
Cornelia sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 298
Cornelia er ny på veien

Sv: Genial gjestemat

Tusen takk!

Dette ser da spennende ut! kanskje jeg skal gå til innkjøp av en sånn
Høres jo veldig koselig ut da, og godt!
Men Fondue, er ikke det også noe i den stilen der - hvor man smelter ost og alle ordnet med sitt eget?

Har liksom aldri helt blitt kjent med disse 2 matvariantene her!
Meget spennende

__________________


Cornelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 15:47   #18
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Genial gjestemat

Fondue fins i mange variantar. Til dømes med smelta ost som ein dypper brød i, eller olje, som ein steiker kjøt eller fisk i, eller buljong, som eg i alle fall har ete med fisk.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 15:51   #19
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Genial gjestemat

Fondue er en gryte med smeltet ost/vin eller olje (eller sjokolade) hvor alle dypper mat oppe i samme gryte!
Raclette er steking hvor alle har sin egen osteskuff!

Kommer du over Hjemmet nr.5 fra i år, kan du lese litt i det om både raclette og fondue!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 16:10   #20
Elizabethcita
Seniormedlem
 
Elizabethcita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Nordmøre
Alder: 44
Innlegg: 501
Elizabethcita har en fantastisk aura rundt segElizabethcita har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Genial gjestemat

Mmmm!! Raclette spiser vi ofte, og har vel stort sett fått alle våre venner hekta på det...

Lillebrorsan elsker også raclette, men spiser bare bacon og pølse med pitabrød til da. Ergo ikke spesielt mer spennende enn til vanlig, men maten blir helt annerledes for han når vi lager det på den måten, Maten blir rett og slett myyyye bedre av det sosiale og stasen ved å ha dette apparatet på bordet...

__________________


Elizabethcita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: I samarbeid med lege Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 19:07   #21
tullemor74
Medlem
 
tullemor74 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Nord-Norge
Innlegg: 69
tullemor74 er på en erverdig vei

Sv: Genial gjestemat

Abonnere på tråden...elsker raclette

tullemor74 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 00:31   #22
dumidalia
Medlem
 
dumidalia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 223
dumidalia er på en erverdig vei

Sv: Genial gjestemat

Vi fikk en raclette i bryllupsgave (for 6 år siden...) Den har aldri vært ute av esken, men det er kanskje på tide nå

Forstår jeg det riktig at man steker kjøttet oppå og grønnsakene med ost på i skuffene? Har man olje/smør på før man steker? Har man salat til? Hvilke sauser er bra, er det de samme som til fondue? vi bruker aioli, mango chutney og en sånn sekspakning med små sausglass fra mega til fondue.

__________________
På vei mot bedre helse og et lettere liv



dumidalia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 08:45   #23
tullemor74
Medlem
 
tullemor74 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Nord-Norge
Innlegg: 69
tullemor74 er på en erverdig vei

Sv: Genial gjestemat

Jeg steker kjøttet, potetbåter (til de som vil ha det) oppå og gr.saker m/ost under...
Smører ikke racletten med noe jeg, men det er sikkert tusen forskjellige
måter å gjøre det på.
Til saus lager jeg enten en egenkomponert champinjongsaus eller peppersaus, kommer helt ann på hva slags kjøtt jeg steker

Mmmm...blir nok raclette i dag eller i morgen ja...utrolige lenge siden nå..

tullemor74 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Genial nyhet fra Tine! Sugarpill Generell ernæringsdebatt 18 12-08-08 15:48
Genial SUPPE-idè Marianne Lunsj 4 09-02-06 20:12
Denne kuren er genial!!! konepone Ketolysekuren 7 22-04-05 18:16
Genial SUPPE-idè Marianne Middag 2 14-03-05 12:32
Genial spiseplan themonk Andre dietter 20 03-02-05 22:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no