Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketolysefilosofien min ... funker det?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-09-10, 21:35   #1
dekar
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Norge
Alder: 37
Innlegg: 4
dekar er på en erverdig vei

Ketolysefilosofien min ... funker det?

Heiann alle!
Vil først bare gi honør til alle bidragsytere og dem som drifter dette forumet. Har brukt dette til å søke kunnskap siden i sommer og har hadd kjempenytte av det. Først nå tenkte jeg at jeg skulle legge frem en handlingsplan, samt kanskje få svar på noen spørsmål jeg har.

Er en mann på 24 år, som i slutten av sommeren veide ca 93-94kg med en BMI på 27. Er 185 høy og relativ kraftig bygget. Har drevet med idrett så og si hele livet mitt og trent styrke siden jeg var 15 regelmessig. Ønsket mitt nå er å ta av meg omlag 15kg.
Siden august har jeg sakte men sikkert kuttet ut karber med hovedfokus på brødvarer, pasta og ris. Frem til nå har jeg lagt inn et strengere og strengere regime, og føler nå jeg ligger på et nivå som er innenfor ketolysestandard, uten at jeg regner på karber utenom i hodet.
Spiser så og si kun mat med svært lavt karbonivo, eks kylling, egg, svin, ost, skinke, salat etc. I den sammenheng lurer jeg på om det er veldig individuelt hvor mange karber man maks trenger for å holde seg innenfor ketosegrensen? Per dags dato får jeg i meg 15-30g om dagen i snitt. Er dette innenfor?
I tillegg så trener jeg 45min kardio + 45 min styke vær dag med mindre jeg ikke har tid eller null overskudd. Vil dette hjelpe meg å komme raskere i ketose (tømme glykoselagrene raskere) om jeg skulle ha en liten (stor...) utskeielse? Også vil dette speede opp lipolysen noe i forhold til om jeg ikke utførte denne treningen? Jeg har ikke veid meg siden i august, og akter ikke å gjøre det før i slutten av neste uke, da jeg har fulgt ketolysekuren i ca en uke slavisk. Spent å se om det har skjedd noe..
Ettersom jeg trener ganske hard styrketrening i tillegg forventer jeg ikke det helt ekstreme vekttapet, men har endel bukser som er trange som jeg vil bruke som målestokk på sikt
Skal gå til innkjøp av stix iløpet av uken, så får vi se om jeg faktisk er i ketose.

Hvor ofte anbefaler dere veiing? en gang i uken?

Tusen takk for feedback! Supert forum.
...og ja, jeg har lest boken

dekar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 08:13   #2
Topas
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Bergen
Alder: 34
Innlegg: 8
Topas er på en erverdig vei

Sv: Ketolysefilosofien min ... funker det?

Heisann
Jeg er også relativt ny på ketolysekuren. Begynte i mai/juni, men ble innlagt to ganger på sykehuset i sommer og det gav meg noen sprekker da jeg hadde mer lyst på sukker enn fett. Da jeg begynte igjen på ketolysekuren falt jeg i ketose etter en dag, og da uten trening så tror det er individuelt hvordan kroppene våre reagerer. Ellers tror jeg det er fint å veige seg en gang i uken, det gjør hvertfall jeg

__________________


Topas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 10:49   #3
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Ketolysefilosofien min ... funker det?

Hei dekar, og velkommen.

Du sier du har en BMI på 27 og har trent styrke aktivt siden du var 15. Det vil (i mitt hode) si at du har en del muskler på kroppen, noe som gjør at du ikke kan ansees som overvektig (altså BMI over 25 eller no). 15 kilo er ganske mye hvis mesteparten av deg består av muskelmasse. Men det skal jeg ikke legge meg borti.

Du ramser opp ting som du spiser som er lavkarbo (kylling, egg, svin, ost, skinke). Hvis du skal være på en ketogen diett så er det viktig å huske at du skal ha i deg nok fett også. Ikke velg kun de tradisjonelt "magre" matvarene (kylling og svin), få i deg litt entrecote (godt med fett) også. Ser dessuten at du ikke nevner grønnsaker her. Grønnsaker må være med, og i ketolysekuren skal de fleste karbohydrater komme fra grønnsaker. Nå bør det vel legges til at grønnsaker bør høre hjemme i de fleste kosthold.

15-30 gram karbo om dagen kan være det som skal til for å holde seg i ketose. Enkelte er i ketose på 50 gram om dagen også, men dette er, så vidt jeg forstår, helt individuelt. Om du skal kjøre ketolysekuren (og ikke en egen lavkarbovariant som allikevel holder deg i ketose) så skal du ned til under 20 gram karbo om dagen.

Jeg vil anbefale deg å lese boka til Torkil (enten kjøpe eller låne på biblioteket) for å få en dypere forståelse av kuren. Det finnes ting man må passe på i tillegg til å holde karbnivået nede. [Edit: Gah. Ignorer denne. Jeg så ikke at du hadde lest boka før jeg leste over innlegget ditt igjen]

Jeg veit jeg ikke svarte på alt her, men jeg prøver å ikke svare på ting jeg ikke vet noe om (som om trening vil få deg raskere i ketose, noe jeg ikke tror det gjør, men det øker effektiviteten på kuren - for de aller fleste). Men jeg håper allikevel at svarene mine har hjulpet litt.

Jeg veier meg forøvrig en gang i uka. Fast dag, fast tid på dagen. Det gir meg et greit bilde av hvordan framgangen er på sikt (siden vekta flyr opp og ned i løpet av en dag).

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 11:07   #4
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketolysefilosofien min ... funker det?

Jeg vil oppfordre Dekar å finne Screwball sin journal (dog jeg tror den ligger i åpent forum?). Han trener masse og kan dette!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 11:45   #5
dekar
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Norge
Alder: 37
Innlegg: 4
dekar er på en erverdig vei

Sv: Ketolysefilosofien min ... funker det?

Takk for nyttig feedback fjasnissen.
Når det gjelder BMI'en min i forhold til styrketreningen så har kroppen min "forfalt" kraftig de siste 2 årene da styrketreningen har ebbet mer og mer ut ettersom jeg ikke har hatt noen treningspartnere. Det har da blitt med mer og mer sporadisk styrketrening og jeg føler at mye av musklene har forsvunnet uten at vekten har fulgt proposjonalt. Kan bare konkludere med at mye av kroppsvekten min har gådd over i fett.
Skal begynne å spille litt fotball igjen til våren så derfor ønsker jeg å ta av meg såpass mye for å bli raskere og smidigere, samt mere definert.

Når det gjelder grønnsaker så får jeg i meg endel blomkål og brokkoli som tilbehør til middag, samt salat og det som hører med der hver dag til lunch. Får også i meg mye fett fra ost- og andre meieriprodukter.
Er ikke 100% innrullert i den ketogene dietten, så jeg driver fremdeles å prøver ut endel oppskrifter og slikt sånn at jeg kan bli mere komfortabel med det før jeg går på med <20g.

dekar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 13:37   #6
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Ketolysefilosofien min ... funker det?

Akkurat. Der var det jo litt mer detaljer.
Det virker som om du har en grei oversikt. Du har lest boka, så du veit hva du må passe litt på, og du får i deg grønnsaker også.

Jeg kjørte også noen uker med nedtrapping av karbo før jeg begynte på ketolysekuren (måtte planlegge innkjøp, samle oppskrifter osv.), og jeg tror jeg på denne måten slapp unna (så langt) noen av de værste negative aspektene ved å gå ned til under 20 gram karbo om dagen (hodepine, voldsom svimmelhet, slapphet osv). Fikk en uke med litt lav energi, men det var før kuren kom i gang.

Tipset til Megvel er også godt. Scanna innom journalen til Screwball, og det handler mye om hva han spiser og hvordan han trener. Verdt en titt.

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 21:29   #7
dekar
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Norge
Alder: 37
Innlegg: 4
dekar er på en erverdig vei

Sv: Ketolysefilosofien min ... funker det?

Gikk til innkjøp av stix idag og fikk noe rosa/lilla utslag! Hurra! Kjempemotiverende å se at kroppen faktisk produserer ketoner og det gir masse inspirasjon til å fortsette. Nå var fargen noe lys, dvs ikke noe dramatisk utslag ift skalaen på flasken, men jeg tror det skyldes at jeg drikker store mengder vann vær dag. Ca 5 liter.
Ellers så har jeg ikke vært på vekten siden sent august, så jeg er svært spent å se hvordan jeg ligger ann nå. Skal veie meg nå inn mot helgen, og ha 2 faste veiedager i måneden fremover. Tok meg en joggetur idag selvom jeg skulle ha treningsfri ettersom jeg ble så gira og motivert!

edit: dette med acetonånde... hvordan er det med tyggegummi og halspastiller ift karbohydrater? forbudt?


Sist redigert av dekar : 15-09-10 kl 21:52.
dekar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 22:00   #8
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Ketolysefilosofien min ... funker det?

Jeg hadde svakt utslag på stix til å begynne med, antok at dette var fordi jeg drakk så mye vann (tømmer MANGE 0,7 l flasker pr dag).

Etter at jeg gikk over på Skaldeman og ble enda strengere på karber merket jeg at utslaget ble mye mørkere, enda jeg drakk like store mengder vann.

Min konklusjon: Jeg er kanskje en som må spise ekstra lite karbo for å oppnå ketose. Og om det er dårlig utslag kan det faktisk ikke alltid unnskyldes med stor vannmengde, det kan faktisk hende man må justere dietten.

Ang trening er jeg enig i at kan gjøre at man raskere kommer i ketose. Man bruker opp karbo-depoene i kroppen først, og ketosen settes dermed hurtigere i gang. Har også sett Torkil eller Skaldeman foreslå trening som "nødhjelp" når uhellet er ute. Men tror ikke det er gunstig å gå ut og inn av ketose ved hjelp av dette virkemiddelet da det tar en stund før effekten av ketosen optimaliseres.

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 10:14   #9
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Ketolysefilosofien min ... funker det?

Opprinnelig lagt inn av dekar, her.

Gikk til innkjøp av stix idag og fikk noe rosa/lilla utslag! Hurra! Kjempemotiverende å se at kroppen faktisk produserer ketoner og det gir masse inspirasjon til å fortsette. Nå var fargen noe lys, dvs ikke noe dramatisk utslag ift skalaen på flasken, men jeg tror det skyldes at jeg drikker store mengder vann vær dag. Ca 5 liter.
Ellers så har jeg ikke vært på vekten siden sent august, så jeg er svært spent å se hvordan jeg ligger ann nå. Skal veie meg nå inn mot helgen, og ha 2 faste veiedager i måneden fremover. Tok meg en joggetur idag selvom jeg skulle ha treningsfri ettersom jeg ble så gira og motivert!

edit: dette med acetonånde... hvordan er det med tyggegummi og halspastiller ift karbohydrater? forbudt?

Anngående ånden.... de fleste "sukkerfrie" tyggegummier er fyfy. På apoteket har de noe som heter Fribol, som om jeg ikke har misforstått folk her inne er "lovlig".

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 10:33   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ketolysefilosofien min ... funker det?

Det er ikke mulig å være "litt i ketose"!
Fargen på stiksen indikerer bare hva som finnes i urinen!
Utslag er utslag!

Feks dersom man har trent hardt, vil det ikke være noe overskudd av ketoner og man får ikke utslag på stiks fordi alle ketonene har blitt brukt til energi!

Fribol- drops på apoteket finnes i mange varianter og skal være helt trygge! Du kan også spise store IFA, altså de fra pose!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 20:53   #11
dekar
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Norge
Alder: 37
Innlegg: 4
dekar er på en erverdig vei

Sv: Ketolysefilosofien min ... funker det?

kan melde om et vekttap på 4.5kg på i underkant av 2 uker med ketolyse. Hurra!
Gikk på en liten karbosmell igår med et par smågodter + litt taco (uten skjell og lefser). Måtte ta det inn igjen i dag med en sinnsyk treningsøkt på nesten 3 timer. puh!
Ser ihvertfall nå at dette fungerer, noe som er kjempemotivasjon til å fortsette!

dekar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 23:40   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ketolysefilosofien min ... funker det?

Så bra det funker!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dette funker som fy! mih Ketolysekuren 26 13-09-10 15:45
Det funker jo Smurfine Lavkarbo generelt 6 15-03-08 10:38
Hva funker for meg? modumodd Lavkarbo generelt 5 06-02-08 02:20
Dette funker jo! Stompa Induksjonen 3 12-07-06 20:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no