Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Finnes det vitenskapelig forskning mtp lavkarbo?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-03-11, 23:37   #1
Heaven
Seniormedlem
 
Heaven sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I enden av Norge
Alder: 46
Innlegg: 863
Heaven har en fantastisk aura rundt segHeaven har en fantastisk aura rundt seg

Finnes det vitenskapelig forskning mtp lavkarbo?

Finnes det noen vitenskapelig forskning som viser at lavkarbo er bra?
*Sukker litt* fikk spm av en bekjent og er litt lei av å prøve å forsvare meg så det hadde vært utrolig greit om det fantes! Takker på forhånd for svar og tilgi meg for at jeg en sen søndagskveld ikke søkte selv.. Litt trøtt...

__________________
Min journal * Maitrening: 300/800 minutter
*Apriltrening: 405 minutter* Marstrening: 1000/1000 minutter*Februartrening:885 / 750 minutter *Januartrening: 710/500 minutter * Desembertrening: 840/ 800 minutter
Heaven er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo etter eget hode Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 10:38   #2
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Vitenskapelig forskning mtp lavkarbo

Joda, det finnes Jeg hadde faktisk en forelesning om lavkarbo på NTNU. Det var en forsker (Berit Johansen?) som la fram den forskningen hun hadde vært med på. Det var riktignok ikke lavkarbo etter mitt syn, men LAVERE enn hva Ola Nordmann spiser i dag ihvertfall Hun hadde forsket på menn som spiste ca 1/3 karbo, fett og proteiner. Og bare DET viste positive forandringer på noen stoffer (husker ikke navn) som gir høyere risiko for hjerte- og karsykdommer. Det var selvfølgelig bare en liten studie, men de har levert søknad for MASSE penger fra EU nå, forskningen ble valgt ut blandt mange hundre andre. Håper de får masse lavkarbopenger sånn at det kan bli gjort god forskning på temaet her hjemme!

Etter denne forelesningen har jeg fått mange spørsmål fra folk som har lyst til å begynne og spise lavkarbo Veldig morsomt, da jeg har blitt møtt med stor skepsis alle andre plasser. Jeg har tilgang på databaser med forskning gjennom skolen, kan se om jeg kan finne noen gode studier når jeg har tid, kanskje til og med den vi hadde om i forelesninga?

Når noen begynner å "trashtalke" lavkarbo så bruker jeg å spille på evolusjon og forskningsstandarder. De fleste har bare lest noe i VG, Dagbladet eller kk.no el.l... Det er jo helt latterlig, men før jeg visste bedre så gjorde jeg akkurat det samme. Det var noen her en dag som mente at det skulle ha vært obligatoriske kurs i kritisk tenkning. Det stiller jeg meg helhjertet bak. I forhold til evolusjon så er jo alle enige i om at mennesker ikke er laget for å spise brød, akkurat HVA steinaldermennenskene levde av er det mange som har meninger om. Men at det ikke var brød, kaker og tagliatelle kan vi vel alle være enige om Også pleier jeg å dra den: "Hvis mettet fett er så farlig, hvorfor er kroppen så dum at den lagrer kroppsfett som det da?" Jeg vet ikke hvor mye hold det er i dennne påstanden, men det funker på folk uten kunnskap utover mettet fett=hjerteinnfarkt og statens råd=gull. Stort sett så orker jeg ikke å diskutere, det blir for useriøst når folk ikke har kunnskaper. Selv har jeg ikke SÅ mye, men det betyr ikke at jeg tar alt VG sier for god fisk fordi. Jeg kjenner behov for å sitere en god lærer jeg hadde en gang: "Det er ofte de som kan minst, som roper høyest." Trist, men sant. Jo mer jeg lærer, jo mer innser jeg hvor utrolig lite jeg kan.

Kommer tilbake med forskning om jeg finner noe bra

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 10:43   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Finnes det vitenskapelig forskning mtp lavkarbo?

Pål Jåbekk, som også er medlem her inne, har gjort en større norsk studie som du kan lese om her. Det står også mye interessant i bloggen hans.
Ellers viser også boka Bedre Uten Brød av Wolfgang Lutz til en del studier, det samme gjør Good Calories Bad Calories av Gary Taube, og den nyeste Atkinsboka (Atkins -Den Nye Atkins-dietten) viser til over hundre studier, og den har nettopp kommet på norsk!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 12:35   #4
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 36
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Vitenskapelig forskning mtp lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av -Cilia-, her.

Joda, det finnes Jeg hadde faktisk en forelesning om lavkarbo på NTNU. Det var en forsker (Berit Johansen?) som la fram den forskningen hun hadde vært med på. Det var riktignok ikke lavkarbo etter mitt syn, men LAVERE enn hva Ola Nordmann spiser i dag ihvertfall Hun hadde forsket på menn som spiste ca 1/3 karbo, fett og proteiner. Og bare DET viste positive forandringer på noen stoffer (husker ikke navn) som gir høyere risiko for hjerte- og karsykdommer. Det var selvfølgelig bare en liten studie, men de har levert søknad for MASSE penger fra EU nå, forskningen ble valgt ut blandt mange hundre andre. Håper de får masse lavkarbopenger sånn at det kan bli gjort god forskning på temaet her hjemme!

Etter denne forelesningen har jeg fått mange spørsmål fra folk som har lyst til å begynne og spise lavkarbo. Veldig morsomt, da jeg har blitt møtt med stor skepsis alle andre plasser. Jeg har tilgang på databaser med forskning gjennom skolen, kan se om jeg kan finne noen gode studier når jeg har tid, kanskje til og med den vi hadde om i forelesninga?

Når noen begynner å "trashtalke" lavkarbo så bruker jeg å spille på evolusjon og forskningsstandarder. De fleste har bare lest noe i VG, Dagbladet eller kk.no el.l... Det er jo helt latterlig, men før jeg visste bedre så gjorde jeg akkurat det samme. Det var noen her en dag som mente at det skulle ha vært obligatoriske kurs i kritisk tenkning. Det stiller jeg meg helhjertet bak. I forhold til evolusjon så er jo alle enige i om at mennesker ikke er laget for å spise brød, akkurat HVA steinaldermennenskene levde av er det mange som har meninger om. Men at det ikke var brød, kaker og tagliatelle kan vi vel alle være enige om Også pleier jeg å dra den: "Hvis mettet fett er så farlig, hvorfor er kroppen så dum at den lagrer kroppsfett som det da?" Jeg vet ikke hvor mye hold det er i dennne påstanden, men det funker på folk uten kunnskap utover mettet fett=hjerteinnfarkt og statens råd=gull. Stort sett så orker jeg ikke å diskutere, det blir for useriøst når folk ikke har kunnskaper. Selv har jeg ikke SÅ mye, men det betyr ikke at jeg tar alt VG sier for god fisk fordi. Jeg kjenner behov for å sitere en god lærer jeg hadde en gang: "Det er ofte de som kan minst, som roper høyest." Trist, men sant. Jo mer jeg lærer, jo mer innser jeg hvor utrolig lite jeg kan.

Kommer tilbake med forskning om jeg finner noe bra

Er det hun Berit Johansen på intituttet for biologi ? Hun har forelest i noen fag jeg har hatt.
I hvilket fag var det hun snakket om lavkarbo? *nysgjerrig* eller var det et foredrag hun hadde utenom?
Herlig hvis du legger ut linkene hvis du finner dem trur jeg må sjekke litt på pubmed selv nå hehe...

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 13:02   #5
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Vitenskapelig forskning mtp lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av knh, her.

Er det hun Berit Johansen på intituttet for biologi ? Hun har forelest i noen fag jeg har hatt.
I hvilket fag var det hun snakket om lavkarbo? *nysgjerrig* eller var det et foredrag hun hadde utenom?
Herlig hvis du legger ut linkene hvis du finner dem trur jeg må sjekke litt på pubmed selv nå hehe...

Ja, det var henne Det var i BI1001, celle og molekylærbiologi. Det var ikke pensumrelevant, men det var hun smart nok til å ikke si noe om på forhånd Gjett om det var mange som gikk i pausen! Jeg har link til powerpointpresentasjonen hennes, men man må vel logge på it's for å se den. Ser forresten nå at Fedon var med på dette også Jeg skal prøve å lete litt når jeg har tid, men akkurat nå skriver jeg labrapport, og har to semesteroppgaver som venter på meg etterpå... (labrapport om karbohydrater, ironisk nok). Legg ut om du finner noe du og da

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 13:41   #6
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 36
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Finnes det vitenskapelig forskning mtp lavkarbo?

Synd hun ikke snakket noe om dette når jeg tok celle og molekylærbiologi men det er 3 år siden da.. de var kanskje ikke ferdig med forskningsprosjektet da. Lukke til med labrapporten!! Husker godt laboppgaven vi hadde om karbohydrater Blei så nysgjerrig på hva vi gjorde så måtte finne fram rapporten her nå hehe...savner den tiden av studiet.. nå sitter jeg med masteroppgaven til langt oppover ørene og burde absolutt ikke bruke tid her inne på forumet hehe...

Sier ifra hvis jeg får tid til å finne frem noen artikler

Hadde vært veldig interessert i den powerpointen

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 14:34   #7
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Finnes det vitenskapelig forskning mtp lavkarbo?

http://www.ajcn.org/content/91/3/578.full Denne forskningsrapporten sammenligner LCHF med HCLF. De fant at LDL økte for LCHF, ellers ingen forskjell.

http://search.proquest.com/docview/2...ccountid=12870 Denne fant positive resultater med LCHF

Denne er bra! Low Fat vs Low Carb - what really works? Resultatene viste at de på Atkins gikk ned litt mer enn de på lavkalori. Les oppsumeringen, den var fin http://search.proquest.com/docview/212636281

Om LCHF og epilepsi, på enkelt språk http://www.nature.com/nm/journal/v13...0507-516b.html

Og nå fant jeg plutselig en heeeel haug meg artikler! Har ikke tid til å lese om dem, men kan legge ut linker:
http://www.sciencedirect.com/science...7&searchtype=a

http://search.proquest.com/docview/195803351

http://atvb.ahajournals.org/cgi/content/full/25/6/1274

http://search.proquest.com/docview/212585470

http://search.proquest.com/docview/222353851

http://www.sciencedirect.com/science...7&searchtype=a

Denne ser bra ut, enkel å lese: http://www.time.com/time/magazine/ar...992402,00.html

http://ovidsp.uk.ovid.com/sp-3.3.1a/ovidweb.cgi?WebLinkFrameset=1&S=MBKCPDADHLHFLIFIFN CLCBPFAFOLAA00&returnUrl=ovidweb.cgi%3fMain%2bSear ch%2bPage%3d1%26S%3dMBKCPDADHLHFLIFIFNCLCBPFAFOLAA 00&directlink=http%3a%2f%2fgraphics.uk.ovid.com%2f ovftpdfs%2fPDHFFNPFCBFIHL00%2ffs046%2fovft%2flive% 2fgv023%2f01271213%2f01271213-199208000-00005.pdf&filename=Effect+of+Dietary+Fatty+Acids+o n+Serum+Lipids+and+Lipoproteins%3a+A+Meta-analysis+of+27+Trials.&navigation_links=NavLinks.S .sh.15.1&link_from=S.sh.15|1&pdf_key=PDHFFNPFCBFIH L00&pdf_index=/fs046/ovft/live/gv023/01271213/01271213-199208000-00005&link_set=S.sh.15|1|sl_10|resultSet|S.sh.15.1 6|0

Det var det jeg fant i PubMed akkurat nå Her har du svaret hvis du lurte på hva du skulle gjøre i kveld Jeg vet ikke om alle har tilgang på alle disse, da jeg har det fordi jeg er student på NTNU. Kos dere!

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 15:29   #8
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Finnes det vitenskapelig forskning mtp lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av -Cilia-, her.

http://www.ajcn.org/content/91/3/578.full Denne forskningsrapporten sammenligner LCHF med HCLF. De fant at LDL økte for LCHF, ellers ingen forskjell.

http://www.ajcn.org/content/91/3/578/T2.expansion.html

Stort sett alle verdier er jo markant bedre på lavkarbo-gjengen: blodsukker, insulinproduksjon, vektnedgang osv. FFA (Free fatty acid) er jo nødvendigvis mye høyere på lavkarbo siden kroppen faktisk bruker fettsyrene til energi...

Legg også merke til at lavkarbo-gruppen kunne spise seg mette (innenfor maks 20g karbo om dagen), mens høykarbo-gruppen skulle ha et solid underskudd. Med de tallene som det opereres med vil dette si en solid nedgang i karboinntaket, også for høykarbo-gruppen:
55% energi fra karbohydrater på vanlig 2000 kcal = 275 gram /dag
55% energi fra karbohydrater på diett 1200 kcal = 165 gram /dag

Så, om noe viser denne undersøkelsen at det er gunstig å kutte karbohydrater ifht vanlig
Men interessant, uansett

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 15:35   #9
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Finnes det vitenskapelig forskning mtp lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

http://www.ajcn.org/content/91/3/578/T2.expansion.html

Stort sett alle verdier er jo markant bedre på lavkarbo-gjengen: blodsukker, insulinproduksjon, vektnedgang osv. FFA (Free fatty acid) er jo nødvendigvis mye høyere på lavkarbo siden kroppen faktisk bruker fettsyrene til energi...

Legg også merke til at lavkarbo-gruppen kunne spise seg mette (innenfor maks 20g karbo om dagen), mens høykarbo-gruppen skulle ha et solid underskudd. Med de tallene som det opereres med vil dette si en solid nedgang i karboinntaket, også for høykarbo-gruppen:
55% energi fra karbohydrater på vanlig 2000 kcal = 275 gram /dag
55% energi fra karbohydrater på diett 1200 kcal = 165 gram /dag

Så, om noe viser denne undersøkelsen at det er gunstig å kutte karbohydrater ifht vanlig
Men interessant, uansett

Kjempebra Fint at noen kan være kritisk til rapportens konklusjoner

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 15:48   #10
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Finnes det vitenskapelig forskning mtp lavkarbo?

"In the present study, the high-SFA diet contained some trans in the butter (3% to 5% of fat), and this may have also contributed to the adverse effects. There was no significant trans fat in the other diets"

ROFL - ja spørs om ikke 3-5% transfett kunne gjøre seg dårlig for mettet-fett-gruppen :P
(Forøvrig spiste de høyfettgruppene omtrent 45% av energien fra karbohydrater)

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 17:53   #11
Heaven
Seniormedlem
 
Heaven sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I enden av Norge
Alder: 46
Innlegg: 863
Heaven har en fantastisk aura rundt segHeaven har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Finnes det vitenskapelig forskning mtp lavkarbo?

TAKK!!! Blir så matt av og te over all motvilje jeg møter
I går fikk jeg høre at "greit nok med lavkarbo men du kommer til å bli tjukk igjen når du går over på høykarbo"
1. Takk skal du f*** meg ha for at du har trua
2. Jeg skal ikke på høykarbo igjen

Og så var det da om det fantes vitrenskapelige bevis osv.. jatt meg her og der!
men takk takk her har jeg llitt åslå i bordet med!

__________________
Min journal * Maitrening: 300/800 minutter
*Apriltrening: 405 minutter* Marstrening: 1000/1000 minutter*Februartrening:885 / 750 minutter *Januartrening: 710/500 minutter * Desembertrening: 840/ 800 minutter
Heaven er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo etter eget hode Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 18:41   #12
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Finnes det vitenskapelig forskning mtp lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Heaven, her.

TAKK!!! Blir så matt av og te over all motvilje jeg møter
I går fikk jeg høre at "greit nok med lavkarbo men du kommer til å bli tjukk igjen når du går over på høykarbo"
1. Takk skal du f*** meg ha for at du har trua
2. Jeg skal ikke på høykarbo igjen

Og så var det da om det fantes vitrenskapelige bevis osv.. jatt meg her og der!
men takk takk her har jeg llitt åslå i bordet med!

Jeesh, ja, jeg føler med deg! Det virker som om folk tror at lavkarbo er selvmord... Jeg har (i likhet med andre her) skjønt at kroppen min har det bedre med lite kh Heldigvis har jeg omvendt mange med mine fine resultater Og mot alle odds, så passer brudekjolen! Yeah! Og JA, jeg spiser MASSE smør og bacon Selv om mange ikke tror meg når jeg sier det

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 14:22   #13
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 36
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Vitenskapelig forskning mtp lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av -Cilia-, her.

Joda, det finnes Jeg hadde faktisk en forelesning om lavkarbo på NTNU. Det var en forsker (Berit Johansen?) som la fram den forskningen hun hadde vært med på. Det var riktignok ikke lavkarbo etter mitt syn, men LAVERE enn hva Ola Nordmann spiser i dag ihvertfall Hun hadde forsket på menn som spiste ca 1/3 karbo, fett og proteiner. Og bare DET viste positive forandringer på noen stoffer (husker ikke navn) som gir høyere risiko for hjerte- og karsykdommer. Det var selvfølgelig bare en liten studie, men de har levert søknad for MASSE penger fra EU nå, forskningen ble valgt ut blandt mange hundre andre. Håper de får masse lavkarbopenger sånn at det kan bli gjort god forskning på temaet her hjemme!

Var på Kick-off møte for Tekna Biotek i går, og der ble forskningen som Berit Johansen driver med nevnt Det ble ikke sagt så mye om det, men en fra NTNU technology transfer (man kan komme til dem hvis man har noen ideer og få hjelp til midler til forskning og søknad om patentering) nevnte noen nye prosjekter som hadde fått midler via dem. Fikk ikke med meg alt som sto på sliden, men det var ihvertfall noe om insulinresistens og SNP markører Så det er sikkert en videreføring av det prosjektet hun pratet om hos dere

litt off topic, men måtte bare nevne det hehe...

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 15:04   #14
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Vitenskapelig forskning mtp lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av knh, her.

Var på Kick-off møte for Tekna Biotek i går, og der ble forskningen som Berit Johansen driver med nevnt Det ble ikke sagt så mye om det, men en fra NTNU technology transfer (man kan komme til dem hvis man har noen ideer og få hjelp til midler til forskning og søknad om patentering) nevnte noen nye prosjekter som hadde fått midler via dem. Fikk ikke med meg alt som sto på sliden, men det var ihvertfall noe om insulinresistens og SNP markører Så det er sikkert en videreføring av det prosjektet hun pratet om hos dere

litt off topic, men måtte bare nevne det hehe...

Kjempebra!

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 16:45   #15
annex
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 62
Innlegg: 816
annex har en fantastisk aura rundt segannex har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Finnes det vitenskapelig forskning mtp lavkarbo?

Via Lena Beatrice sin kjemegode blogg (http://lenabeatrice.net/), fant jeg linken til

lege og forsker Espen Rostrup (http://espenrostrup.com/), som jeg vil anbefale dere å ta en titt på, fordi han skriver om og kommenterer forskning på feltet.
I tillegg finner man gode råd her. Spennende blogg, ganske nystartet, men blir spennende å følge Espen Rostrup.

Vel verdt å ta en titt på begge disse bloggene!

__________________

Høyde: 163 cm - Startvekt: 77 kg - Sluttmål: 58 - 60 kg

Sist redigert av annex : 11-03-11 kl 16:50.
annex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 50 karber, kutte alkohol og røyk Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Finnes det lavkarbo-syltetøy? Tette80 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 18 08-08-11 15:21
Forskning på lavkarbo og relaterte tema HP Spørsmål og svar 11 20-10-10 03:12
Nå er sommeren her, finnes det lavkarbo-is? whynn Spørsmål om matvarer og oppskrifter 10 03-06-10 01:20
Ny forskning om lavkarbo/middelhavskost indi Lavkarbo generelt 1 28-09-08 23:52
Om forskning på "upopulære temaer" (lavkarbo?) firth Lavkarbo generelt 2 24-09-06 23:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no