Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Amaranth: noen som har prøvd?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-10-06, 22:50   #1
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Amaranth: noen som har prøvd?

Leste i et blad om Amaranth, som er en plante som det lages mel av... en halv kopp dekker 28% av dagsbehovet for protein. Det er glutenfritt, og kan vist blandes inn i all slags bakverk...

lurer på om noen har prøvd, og om noen vet hvordan dette er i forhold til karber og GI

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 23:34   #2
Svingtrapp
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 6
Svingtrapp er på en erverdig vei

Sv: Amaranth: noen som har prøvd?

Jeg skjønner ikke dette med Amaranth og Quinoa. Det står jo at de inneholder masse karbohydrater, men alikevel er det så mange som sier at det er greit å spise?

Svingtrapp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Glutenfritt og lite fruktose Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 23:39   #3
sivmaria
Medlem
 
sivmaria sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Telemark
Alder: 44
Innlegg: 80
sivmaria er ny på veien

Sv: Amaranth: noen som har prøvd?

Opprinnelig lagt inn av Svingtrapp, her.

Jeg skjønner ikke dette med Amaranth og Quinoa. Det står jo at de inneholder masse karbohydrater, men alikevel er det så mange som sier at det er greit å spise?

Ja dette lurer jeg også på...

__________________
*** Min Dagbok ***


sivmaria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 00:34   #4
Mimou
Medlem
 
Mimou sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2013
Hvor: Vest i havgapet
Innlegg: 339
Mimou har en fantastisk aura rundt segMimou har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Amaranth: noen som har prøvd?

Det kan ha noe med omega ?(et eller annet) og proteiner, c-vitaminer, jern og andre mineraler som de er fulle av. Dessuten spiser man vel ikke mye av dem om gangen, eller?

Tenker jeg venter på at noen som faktisk kan dette svarer....

__________________

Mimou er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 08:07   #5
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Amaranth: noen som har prøvd?

Amaranth/Quinoa har mye karbohydrater (ca 65-70 g per 100 g) og når det gjelder GI finner jeg litt forskjellig. Det har forholdsvis lav GI og skal ikke påvirke blodsukkeret så mye som ris og poteter for det inneholder lite stivelse. Det har også et veldig høyt innhold av mineraler og sporstoffer (jern, kalsium, b-vit, magnesium, aminosyrer) og proteiner som det ble nevnt her og blir mye brukt av veganere.

Hvorvidt man kan bruke dette på lavkarbo kommer an på hvilken filosofi man bruker. Dersom du bruker lite kh daglig (typisk keotgen diett) vill jeg nok ikke brukt det, men for typiske dietter som Fedon og mer liberale retninger kan det abolutt anbefales. Selv brukte jeg det i en periode før jeg begynte på keotgendiett. Det smaker og metter godt og jeg foretrekker det fremfor ris/poteter. Spiser man det som tilbehør (dvs litt på tallerken) sammen med litt kjøtt/fisk, grønnsaker og olje vil det ikke påvirke blodsukkeret i den grad som ren Quinoa vil. Men la det være sagt at hvor mye det påvirker blodsukkeret vil være individuelt og her må man bare prøve seg frem.

Her er det litt mer info.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 09:05   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Amaranth: noen som har prøvd?

Som Lillemy sier, det spørs hvilken filosofi man følger. For min passer det fint, men kan ikke si jeg har sett masse anbefalinger om at det skal være så fint for lavkarbere.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 12:15   #7
Mimou
Medlem
 
Mimou sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2013
Hvor: Vest i havgapet
Innlegg: 339
Mimou har en fantastisk aura rundt segMimou har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Amaranth: noen som har prøvd?

Takk Lillemy, det var oppklarende! Da venter jeg nok med å bruke dem til jeg er i vanlig lavkarboperiode Får bare lage Gerds kjeks til delfiakaken i stedet.

__________________

Mimou er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 07:33   #8
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Amaranth: noen som har prøvd?

Opprinnelig lagt inn av Mimou, her.

Takk Lillemy, det var oppklarende! Da venter jeg nok med å bruke dem til jeg er i vanlig lavkarboperiode Får bare lage Gerds kjeks til delfiakaken i stedet.

Ser på signaturen din at du går for Ketolyse og da vil jeg nok ventet med Quinoa. Bruk mandelmel, sesammel, kokosmel osv til du evt går over på en mer generell lavkarbo.

Quinoa anbefales faktisk for lavkarbere, men ikke de som ligger helt lavest. Quinoa er helt greit for de som lever mer generelt a la Fedon

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Glutamin friflex Kosttilskudd 9 08-02-05 14:50
Har svart en journalist i VG idag jeg.... Nille Nyheter / media 9 20-09-04 17:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no