Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Kolesterol

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-04-08, 15:49   #1
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Kolesterol

Hjelp, hva gjør jeg nå?
Fikk svar på noen blodprøver i dag, kolestrol total er forhøyet opp i 10 med LDL 7,3
Råd fra legen: Spis fettfattig kost, samt kontroll om 4 uker. Jeg har alltid hatt lavt kolestrol tidligere, og innrømmer jeg ble litt nervøs nå. Dere som vet, bør jeg hoppe av ketolyse? Blir glad for tilbakemeldinger

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 15:50   #2
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Kolestrol

Jeg og målte, og hadde altfor høyt kolesterol!!!!....

Aner ikke hva jeg skal gjøre..Venter på test nr 2 nå...

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 16:57   #3
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Kolestrol

Kolesterol er ikke farlig. Helst skal du glemme kolesterol og heller ikke bry deg om å måle. Dr. Annika Dahlqvist mener med, Uffe Ravnskog mener det - og det er mange andre som er helt enig og har også gitt ut bøker om at kolesterol bare er en bløff, og dokumenterer temmelig godt for hvorfor.

Skal prøve å finne linker til helt konkrete utsagn...

Ja, her er en artikkel fra dagbladet:
http://www.dagbladet.no/dinside/2007/08/19/509333.html

Her er en liste på medlemmer av "Kolesterol Skeptikerne". Du kjenner kanskje igjen noen av navnene på den listen; Uffe Ravnskog, Dag Viljen Poleszynski
http://www.thincs.org/members.htm


Sist redigert av Veggpryd : 24-04-08 kl 17:11.
Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 18:24   #4
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Kolesterol

Kolesterolteorien er lagt død for lenge siden og jeg skjønner ikke hvorfor leger fremdeles tviholder på den...

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 19:08   #5
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Kolesterol

Jeg er iallefall fortsatt der, at jeg stoler på at legen kan det han driver med...
Og urolig er jeg iallefall...

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 19:18   #6
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Kolesterol

Det klart vi skal stole på legene våres! Men, når det gjelder kosthold vet jeg at de får minimalt med opplæring, og har lært det de kan på samme måte som oss - gjennom media.

Min lege ga meg et råd for å gå ned i vekt nå i vinter. Han ble selvsagt sjokkert over at jeg gikk på lavkarbokosthold, og enda mer sjokkert når han hørte hva lavkarbokosthold egentlig består av. At jeg da hadde gått ned 10 kilo allerede, brøy han seg ikke om.

"Hvis du vil gå ned i vekt, kan du bare drikke en kopp te etter hvert måltid." sa han.

Da var det min tur til å bli sjokkert og jeg brøt ut i latter. Jeg ble redd for at jeg hadde fornærmet han, men tenkte at egentlig er det han som fornærmer meg med å komme med sånt useriøst vås på et legekontor. Han er fastlegen min, og jeg vurderer å bytte...

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 19:54   #7
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Kolesterol

Både min fastlege og bedriftshelsetjenestelegen har satt seg ordentlig inn i lavkarbo og ernæring. Så lenge man spiser lavkarbo så fikk jeg beskjed om at man ikke skulle bry seg om kolesterolet, og over langen gikk det dårlige kolesterolet ned og det gode opp.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 22:25   #8
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Kolesterol

kolesterol er livsnødvendig !
Men sjekk hva slags fett du spiser. Hold deg til cocosa, olivenolje, rapsolje, smør, animalsk fett, smør, melk, nøtter, frø, omega 3. Hold deg unna billige planteoljer som mais, soya, etc og for all del hold deg unna margariner.

Harskt fett og transfett stresser kroppen og gjør alt kroppsvev svakere, dvs lettere for å utvikle noen av livstilssykdommene.
Spis vitaminer, spis antioksidanter, frisk mat som ikke er tilberedt i hjel, reduser inntak av ferdigmat, fargestoffer, smaksforsterkere, spis grønsaker.

Det som kan skje folk som legger om til et sunnere kosthold er:
Blir mer syk for så å bli mindre syk
Føler seg dårligere for så å føle seg bedre
Får høyere kolesterol for så at det normaliseres.

Ofte begynner kroppen å heles og rense seg selv opp når man bedrer matvanene. Giftstoffer kan ha samlet seg opp og begynner å frigjøres/gå ut av kroppen. For dette trengs det vedlikehold av kroppen, mye vedlikehold og derfor trengs kolesterol, for å vedlikeholde kroppen...

Vær tålmodig. Fryktelig mange her inne er friskere og har mer energi enn noensinne etter omlegging til lavkarbo.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 23:38   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Rubens, her.

"Hvis du vil gå ned i vekt, kan du bare drikke en kopp te etter hvert måltid." sa han.

?
Driver han med årelating også eller?

Jeg har fått lavere LDL-kolesterol etter lavkarbo, og legen min sier det er en bra ting, men jeg er med på at ideene om kolesterol er rimelig krisemaksimerte!

Jeg har en kompis som er veganer som tyter om at legene var helt i ekstase da de målte kolesterolet hans og det var lavt som hos en femåring... Jeg gidder ikke en gang å prøve å forklare ham at dette ikke nødvendigvis er så veldig bra... Det som er litt tett da, er at han begynner å bli ganske tjukk.
Veganerkost funker fett det for enkelte, men da skal du være rimelig rå på sammensetningen av kosten.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 00:44   #10
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kolesterol

Hei igjen og tusen takk for svar til dere alle!
Jeg skal prøve å "roE ned" litt, selv om jeg nok har det som Hyper enda.
Godt å ha et sted man kan lufte usikkerheten sin

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 00:55   #11
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kolesterol

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

kolesterol er livsnødvendig !
Men sjekk hva slags fett du spiser. Hold deg til cocosa, olivenolje, rapsolje, smør, animalsk fett, smør, melk, nøtter, frø, omega 3. Hold deg unna billige planteoljer som mais, soya, etc og for all del hold deg unna margariner.
Først, tusen takk for fyldig svar!
Jeg er veldig nøye med hvilket fett jeg spiser. Holder meg kun til det jeg bør gjøre i følge ketolyse. (Bruker kun de "gode" fettkildene som du refererer.
Harskt fett og transfett stresser kroppen og gjør alt kroppsvev svakere, dvs lettere for å utvikle noen av livstilssykdommene.
Spis vitaminer, spis antioksidanter, frisk mat som ikke er tilberedt i hjel, reduser inntak av ferdigmat, fargestoffer, smaksforsterkere, spis grønsaker.
Jeg spiser vitaminene, ingen ferdigmat og de grønsakene jeg skal for å holde meg på 15 grensa (karbo)
Det som kan skje folk som legger om til et sunnere kosthold er:
Blir mer syk for så å bli mindre syk
Føler seg dårligere for så å føle seg bedre
Får høyere kolesterol for så at det normaliseres.
Fikk erfare dette i starten ja. Forsto ikke hvorfor jeg knapt klarte å gå opp den bakken jeg tidligere jogget opp. Men dette gikk seg til etter ca en uke eller to.
Ofte begynner kroppen å heles og rense seg selv opp når man bedrer matvanene. Giftstoffer kan ha samlet seg opp og begynner å frigjøres/gå ut av kroppen. For dette trengs det vedlikehold av kroppen, mye vedlikehold og derfor trengs kolesterol, for å vedlikeholde kroppen...

Vær tålmodig. Fryktelig mange her inne er friskere og har mer energi enn noensinne etter omlegging til lavkarbo.

Hvor lenge mener du man skal være tålmodig? Jeg startet opp på ketolyse i desember/januar..
Innrømmer at jeg ikke liker meg noe særlig etter det brevet.... Jeg er klar over at egget er "friskmeldt", men ikke at vi kunne begynne å se bort fra kolestrolet ellers

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 02:28   #12
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Kolesterol

jo, jeg tror alle livstilssykdommene er en form for underernæring. Enten pga ubalanse i kosten eller for lite av viktige stoffer eller for mye av dårlige stressende stoffer.
Kolesterol er et viktig stoff som trengs i utallige funksjoner i kroppen. En viktig bestanddel i hjernen, for å transportere fett, reparere celler, lage hormoner, etc, etc, etc.
mange studier viser ulike sammenhenger mellom kolesterol og hjerte og karsykdommer. Noen viser høyere dødelighet ved høyt kolesterol, noen ved lavt kolesterol, noen ikke noen sammeheng. Dette er også forskjellig for aldersgrupper og kjønn. Feks eldre kvinner har høyere levealder for høyt kolesterol, menn i 30-50-årene forhøyet.

Jeg tror noen har sagt at 3-6 mnd er tiden det tar å normalisere kolesterolnivået.

Poenget er at et høyt kolesterol er et symptom på noe. LDL sier noe om hvor mye kolesterol som er på vei inn i prosesser i kroppen og HDL sier noe om hvor mye som er på vei ut fra kroppen. Vitenskapen har forenklet dette ved å kalle kolesterolet problemet. Kolesterolmedisin omsetter for 30 milliarder dollar årlig, har tildels tøffe bivirkninger (muskler, nyre, lever) og omlag 25 % av verdens befolkning har høyere kolesterol enn grensen. En grense som er senket til noe latterlig lavt etter min mening. Nyere studier begynner å si at statiner kanskje ikke virker på dødelighet gjennom kolesterolreduksjon men gjennom betennelsesdempning. Feks betennelser dannet ved høyt insulin eller ved inntak av dårlig mat og "giftstoffer" som transfett, frie radikaler, ødelagte proteiner, etc.
LDL-Kolesterol er et symptom på at man trenger kolesterol til interne prosesser. HDL sier at man har mer kolesterol enn man trenger. Men hva skjer om man tvinger ned kolesterolnivået men trenger kolesterol til interne prosesser ? Blir man friskere da ? Nei da må man gjøre noe med årsaken til at man trenger vedlikehold.

I og med at kolesterolet kan øke ved endring til lavkarbo sunnere kosthold sier dette noe om at kroppen kanskje henger mange år etter, med et ikke optimalt kosthold og opphopning av mye rart i kroppen. Det er det samme med immunforsvaret. Plutselig reduserer man negative stoffer markant og immunforsvaret trigges. Den oppsamlede dritten løses opp og skilles ut og kan skape en værre tid for immunforsvaret en periode før det begynner å funke bedre.
Jeg fikk endret immunforsvar. Før virket det seint og treigt, så virket det raskt og voldsomt og etter det har jeg ikke vært sjuk. Jeg la om for 7 mnd siden og ble sjuk for 5 mnd siden. Etter det har jeg ikke vært syk en dag. Blir angrepet, men får kanskje bittelitt sår hals og kanskje noen nys, men ikke mer.

Ellers har jeg en energi som gjør at jeg aldri føler meg sliten og trøtt. Denne energien kom første dag jeg endret kosholdet. Sammenlignet med før har jeg nå sikkert 2-3 timer mer pr dag jeg kan bruke istedenfor å sove i senga eller på sofaen eller drikke kaffe på jobben, eller føle meg tom og sliten.

uansett, gi dette minst 6 mnd så får vi se :-)

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 26-04-08, 13:18   #13
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kolesterol

Tusen takk for informativt og tankevekkende innlegg/svar

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

jo, jeg tror alle livstilssykdommene er en form for underernæring. Enten pga ubalanse i kosten eller for lite av viktige stoffer eller for mye av dårlige stressende stoffer.
Kolesterol er et viktig stoff som trengs i utallige funksjoner i kroppen. En viktig bestanddel i hjernen, for å transportere fett, reparere celler, lage hormoner, etc, etc, etc.
mange studier viser ulike sammenhenger mellom kolesterol og hjerte og karsykdommer. Noen viser høyere dødelighet ved høyt kolesterol, noen ved lavt kolesterol, noen ikke noen sammeheng. Dette er også forskjellig for aldersgrupper og kjønn. Feks eldre kvinner har høyere levealder for høyt kolesterol, menn i 30-50-årene forhøyet.

Jeg tror noen har sagt at 3-6 mnd er tiden det tar å normalisere kolesterolnivået.

Poenget er at et høyt kolesterol er et symptom på noe. LDL sier noe om hvor mye kolesterol som er på vei inn i prosesser i kroppen og HDL sier noe om hvor mye som er på vei ut fra kroppen. Vitenskapen har forenklet dette ved å kalle kolesterolet problemet. Kolesterolmedisin omsetter for 30 milliarder dollar årlig, har tildels tøffe bivirkninger (muskler, nyre, lever) og omlag 25 % av verdens befolkning har høyere kolesterol enn grensen. En grense som er senket til noe latterlig lavt etter min mening. Nyere studier begynner å si at statiner kanskje ikke virker på dødelighet gjennom kolesterolreduksjon men gjennom betennelsesdempning. Feks betennelser dannet ved høyt insulin eller ved inntak av dårlig mat og "giftstoffer" som transfett, frie radikaler, ødelagte proteiner, etc.
LDL-Kolesterol er et symptom på at man trenger kolesterol til interne prosesser. HDL sier at man har mer kolesterol enn man trenger. Men hva skjer om man tvinger ned kolesterolnivået men trenger kolesterol til interne prosesser ? Blir man friskere da ? Nei da må man gjøre noe med årsaken til at man trenger vedlikehold.

I og med at kolesterolet kan øke ved endring til lavkarbo sunnere kosthold sier dette noe om at kroppen kanskje henger mange år etter, med et ikke optimalt kosthold og opphopning av mye rart i kroppen. Det er det samme med immunforsvaret. Plutselig reduserer man negative stoffer markant og immunforsvaret trigges. Den oppsamlede dritten løses opp og skilles ut og kan skape en værre tid for immunforsvaret en periode før det begynner å funke bedre.
Jeg fikk endret immunforsvar. Før virket det seint og treigt, så virket det raskt og voldsomt og etter det har jeg ikke vært sjuk. Jeg la om for 7 mnd siden og ble sjuk for 5 mnd siden. Etter det har jeg ikke vært syk en dag. Blir angrepet, men får kanskje bittelitt sår hals og kanskje noen nys, men ikke mer.
Jeg endre livstil til lavkarbo for noen år tilbake. Da fulgte jeg delvis eget opplegg, og delvis Fedon. Dvs mye mer fettfattig enn nå, men litt mer karbohydrater i det jeg tillot meg bønner, linser, mer grønnsaker og frukt. På dette kostholdet gikk jeg ned rundt 60 kilo, var stabil på ny vekt et års tid, og veldig fornøyd med egen innsats
Så fikk jeg en sykdom som gjorde det vanskelig å utøve noen form for sport over et års tid, og krabbet noen kilo oppover på skalaen igjen. Jeg leste litt om ketolyse, og tenkte det virket litt "enklere" å følge enn Fedon, men var ikke forberedt på dette. Men dermed burde slett ikke kroppen henge etter med "mye opphopning av mye rart i kroppen". Hvorfor tror du ikke kolestrolet økte for flere år siden, om svaret ligger i det du skisserer for meg?
Immunforsvaret mitt reagerte på lavkarbo/lavkalori kosthold på samme måte som ditt. Astma, migrene, forkjølelse etc... en saga blott de siste årene
Ellers har jeg en energi som gjør at jeg aldri føler meg sliten og trøtt. Denne energien kom første dag jeg endret kosholdet. Sammenlignet med før har jeg nå sikkert 2-3 timer mer pr dag jeg kan bruke istedenfor å sove i senga eller på sofaen eller drikke kaffe på jobben, eller føle meg tom og sliten.
Energien går litt sånn opp og ned for meg nå. Men denne helgen har jeg holdt i ryddingens tegn så langt. En bod tømt og sikkert tusen (nesten da) bøker ryddet ut av stue og gjesterom. Kanskje den ryddingen som har gjort meg oppsatt på å forstå mer av kostholdet også.......
uansett, gi dette minst 6 mnd så får vi se :-)

Det kan se ut som jeg er her for å kvervulere. Men det er langt fra sannheten, jeg er bare ute etter kunnskaper rundt egen helse, og er veldig glad for alle tilbakespill.
Trodde et kolestrol på 10 med LDL 7,3 måtte gjøres noe med..

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 01:04   #14
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kolesterol

Det var det.....
Fikk klar melding fra legen igjen i dag, jeg må bare se langt etter ketolyse, og komme meg over på lavfett. Legen sier kolestroløkningen er urovekkende/skremmende, og at jeg ikke bør ta sjanser.
Så da blir det "Fedon" på meg, om ikke Dr.Torkil har andre råd å komme med?
Vinker farvel til all den gode maten jeg har kost meg med noen uker....

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 15:34   #15
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kolesterol

Opprinnelig lagt inn av tulla, her.

Hjelp, hva gjør jeg nå?
Fikk svar på noen blodprøver i dag, kolestrol total er forhøyet opp i 10 med LDL 7,3
Råd fra legen: Spis fettfattig kost, samt kontroll om 4 uker. Jeg har alltid hatt lavt kolestrol tidligere, og innrømmer jeg ble litt nervøs nå. Dere som vet, bør jeg hoppe av ketolyse? Blir glad for tilbakemeldinger

Noen som vet hvordan, eller som kan sende en mail til Dr.Torkil med dette spørsmålet for meg? Legen fastholder at jeg MÅ endre kostholdet til lavfett...

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 17:18   #16
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Kolesterol

Opprinnelig lagt inn av tulla, her.

Noen som vet hvordan, eller som kan sende en mail til Dr.Torkil med dette spørsmålet for meg? Legen fastholder at jeg MÅ endre kostholdet til lavfett...

Jeg vil virkelig anbefale deg å vente. Jeg var også veldig høyt oppe i fjor. Fikk først fryktelige stressreaksjoner på det, men ga legen beskjed om at jeg ikke ville gjøre noe før det var gått nye tre måneder. Det gikk enda mer opp. Så fikk jeg oppjustert levaxin-dosen min for lavt stoffskifte. Etter det ble det betydelig lavere, selv om det fremdeles var høyt for tre måneder siden, men litt lavere enn tre måneder tidligere. Til gjengjeld var forholdet mellom HDL og LdL betydelig endret. Helt enig i hvordan Energibunten så godt forklarer dette, forresten.

Jeg vil anbefale deg å lese én eller flere av disse bøkene:
"The Great Cholesterol Con" av A. Colpo, "The Great Cholesterol Con" av Dr. Malcolm Kendrick og "The Great Cholesterol Myths" av Uffe Ravnskov.
Det Energibunten sier er veldig riktig.
For meg tok det også noen måneder før det begynte å stige. Fedon-kostholdet er i seg selv ganske fettfattig, så det er nok ikke så rart at du får den effekten først når du gikk over på ketolyse.
Når det gjelder hjertesykdom, er STRESS den mest skadelige faktoren som finnes, og skrekkbeskjedene fra legene om kolesterol er derfor faktisk helseskadelige.
Du sier selv at du har fått en mengde helsefordeler av dette kostholdet, (det samme har jeg! ), men fordi legen din, (og min), har fettfobi og kolesterolangst, skal du altså ikke nyte godt av dette?
Lykke til!

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 17:23   #17
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Kolesterol

Jeg går altså ikke på ketolyse; men følger Lutz' anbefalinger. ("Bedre uten brød") I motsetning til Lindberg, er han ikke redd for fett, og jeg trives utmerket på det kostholdet. Å trives er godt for hjertet!

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 18:30   #18
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kolesterol

Jeg lurer på om disse endringene kan bruke lenger tid på å stabilisere seg jo eldre man er.
Jeg har inntrykket av det.
Nå vet jeg jo ikke hvor gammel du er da, tulla.
jeg var 27 da jeg la om, og mine verdier ble fine ganske fort, og jeg hadde ca normalt hdl, og høyt ldl, etter seks måneder var alt finfint, men jeg er så velsignet å ha en lavkarbovennlig lege

Synes det Manina sier om stress er veldig viktig, og noe man bør ta med seg!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 19:05   #19
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Kolesterol

OK.
Kolesterol er ikke farlig for kroppen. Det omsettes kolesterolmedisin for 27 milliarder dollar årlig. Uavhengige studier klarer ikke enes om kolesterol har en klar sammenheng med økt eller redusert dødelighet. De viser ikke klare sammenhenger, men det er nok av studier sponset av legemiddelfirmaene som viser sammenhengen. Statistikk er enkelt å tukle med...
Det er studier som viser at avleiringer i blodårene er naturlig, ikke dødelig, samt ikke inneholder normalt kolesterol eller mettet fett. Hvordan kan noen klare seg bra med avleiringer, mens andre har dårlig helse da ? Jo det ligger ikke der, det ligger i helsetilstanden til hjertemuskel, kjemien i kroppen, blodtrykk, generell helse. Kolesterolmedisin gjør en ting, de reduserer produksjonen av kolesterol, men gjør ingenting med årsaken. Et naturlig kolesterol kan ligge over grensen for noen uten at man skal gjøre noe med det.

Om du drar til andre kanter av verden der de spiser naturlig kost slik de har gjort i mange hundre år finner du ikke hjertelidelser slik vi i vesten har det. Og de spiser gjerne fett, så mye de har tilgjengelig. Og de har avleiringer. Om man introdusere vestlig mat tar det 10-20 år så er statistikken som vår.

Folk i vesten er underernærte, ikke i vekt, men i vitaminer, næringsstoffer, mineraler, og visse typer nødvendige fetter.

Fett er ikke farlig, dårlig industrimat er farlig. Direkte helseskadelig. Bare se han som spiste på McDonalds i en kort periode. Han fikk leverskader. Den værste faren mot helsen er sukker og raske karboer, ødelagte fetter og proteiner, samt tilsetninger. Man kan altså spise usunt på ketolyse og lavkarbo også, men man får iallefall bort sukkeret og melet, må lage mer hjemmelaget mat og får opp protein og mineral/vitaminopptaket gjennom kjøtt og grønsaker.

Vi i vesten tror at vi kan ha helse og spise akkurat det vi har lyst til. Dette er en feil mentalitet. Man blir det man spiser. Drar man til østen så spiser man for å ha helse. Mat er medisin, mens vi i vesten prøver å industrialisere og komersialisere mat og helse helt i hjel. Spis det du vil og plastre med medisiner...dyr medisin...

Om du spiser sunne ting som også inkluderer masse fett, er dette ikke farlig. Harskt fett, harskt kolesterol og transfetter, de er farlige. Det er høyt blodsukker og insulin sammen med tilsetninger og andre oksidanter som stresser kroppen, lager betennelsestilstander i karsystemet og lager hull på årevegger. Dette må repareres og da kommer bla kolesterol til unsetning. Takk for det ellers hadde man fått blødninger i vevet...

Ikke skyt budbringeren kolesterol, skap deg et sunt kosthold som gjerne kan inneholde sunt fett, sunt protein og karbo fra grønnsaker og frukt. Nok av alt, variert og tilstrekkelig.

Kolesterolsannheten er død, men utrolig seiglivet. Og den bringer inn 27 milliarder dollar årlig, så hvorfor ikke la den leve noen år til...

Det siste jeg har lest om kolesterol er fra NY times. Det kommer frem resultat fra endel langtids studier over virkningen av kolesterolmedisin for dødelighet. Man klarer å vise at 1 av 50 kan ha blitt reddet. Dvs 2% flere overlever... og med bivirkninger som nyretrøbbel og muskeldegenerering ? Nei takk...:-)


Sist redigert av energibunten : 29-04-08 kl 19:15.
energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høyt kolesterol på lavkarbo Manina Fysisk og mental helse 22 31-10-11 21:15
Høyt kolesterol Nille Fysisk og mental helse 11 22-11-05 22:28
Ketolyse og høyt kolesterol Thula Ketolysekuren 3 01-07-05 11:11
Kolesterol luringen Lavkarbo generelt 16 11-02-05 12:46
Kolesterol apple Lavkarbo generelt 3 02-09-04 18:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no