Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Karbohydrater i f.eks sukkerfri sjokolade

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-02-09, 00:18   #1
trudern
Juniormedlem
 
trudern sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 37
trudern er på en erverdig vei

Karbohydrater i f.eks sukkerfri sjokolade

Ser at feks sukkerfri sjokolade inneholder ganske mye karbohydrater, faktisk omtrent det samme som en med sukker. Jeg skjønner ikke da helt at den er ok å spise? Hva er forskjellen på disse karbohydratene liksom? Skjønner jo at de kommer fra ulike ting, men hvorfor er de karbohydratene ok, mens de andre ikke er?

__________________





trudern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 02:17   #2
Kristin_B
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 41
Innlegg: 41.479
Kristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater i feks sukkerfri sjokolade

I sukkerfrie sjokkiser så er det sukkeralkoholer som du kan trekke fra...da får du det faktiske antall gram av karber som du får i deg.

Jeg tror det blir regnet sånn fordi at sukkeralkoholene ikke blir tatt opp i kroppen. De suser bare i full fart gjennom Og det har vel flere av oss opplevd flere ganger...

Kristin_B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 16:11   #3
Liv
Seniormedlem
 
Liv sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.685
Liv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snill
Thumbs up

Sv: Karbohydrater i feks sukkerfri sjokolade

Hvilke sukkerfrie sjokolader bruker dere da?
Såg på en slag i går og den var det ca 50 karber i
Men så var det med de sukkeralkoholene da, skjønner ikke helt dette, men det kommer vel....

__________________
Liv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Skaldemanaktig Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 17:11   #4
trudern
Juniormedlem
 
trudern sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 37
trudern er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater i feks sukkerfri sjokolade

Jeg har funnet både Cavalier, Sukkerfritt og Anton Berg sine sukkerfrie sjokolader her. Ligger vel på omtrent samme innhold.

__________________





trudern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 23:58   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater i feks sukkerfri sjokolade

På Anthon Berg sin sukkerfrie sjokolade står det
Karbohydrater 46g

Av disse er det 43g malitol. Malitol er en sukkeralkohol som ikke tas opp av kroppen og dermed kan trekkes fra i karbohydratregnskapet slik at man ender opp med 3g karbohydrater pr 100g sjokolade.

En Anthon veier kun 45g, altså er det mindre enn 1,5g karbohydrater i en sjokolade!

Advarsel! Mange får problemer med meeeeget løs mage om de spiser malitol!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 00:15   #6
safran
Seniormedlem
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 565
safran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snill

Sv: Karbohydrater i feks sukkerfri sjokolade

Jeg har et tilleggsspørsmål om Anthon. Det er jo ikke noe gunstigere å velge denne sjokoladen om man ikke går lavkarbo, for den har 460 kcal pr 100 g! For man kan vel ikke trekke noe vekk fra det?

__________________


Min journal
safran er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete Roede/Fedonish Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 00:16   #7
snøfte
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 41
snøfte er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater i feks sukkerfri sjokolade

Ohhh kan man spise en hel sjokolade og få så lite inntak av karber. Jeg tok meg en liten bit, og med verdens dårligste samvittighet. Kan jo spise en hel om man vil

snøfte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 00:22   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater i feks sukkerfri sjokolade

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg har et tilleggsspørsmål om Anthon. Det er jo ikke noe gunstigere å velge denne sjokoladen om man ikke går lavkarbo, for den har 460 kcal pr 100 g! For man kan vel ikke trekke noe vekk fra det?

Nei, teller man kalorier er det ikke noe godt valg!
Men fint å kunne bruke litt på lavkarbo, da!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 02:07   #9
Anarko
Seniormedlem
 
Anarko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 2.981
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Sv: Karbohydrater i feks sukkerfri sjokolade

Hvor får man kjøpt desse sjokoladene?

Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 11:50   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater i feks sukkerfri sjokolade

Anthon har desverre gått ut av produksjon!

Sjokolade fra Sukkerfritt har de på mange Rema- butikker.

Ellers har som regel helsekostbutikkene stor utvalg!

To advarsler:
Noen av disse er merket "uten sukker", men er tilsatt fruktose. Disse er ment for diabetikere, ikke oss!

Noen blir skikkelige dårlige i magen av sukkeralkoholer, men kramper og svært hyppige, ubehagelige turer til rommet med hjerte på døren!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 12:10   #11
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater i feks sukkerfri sjokolade

De har Sukkerfritt på en del Meny butikker også. I tillegg til Sjokoladeprinsen - "frihet" sjokoladen, den lilla, er med maltiol.

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 10:00   #12
pink82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 12
pink82 er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater i f.eks sukkerfri sjokolade

Har vært en tur innom sukkerfritt.no. Der selger de også noe godteri, sånn som vingummi, skukkertøy og liknende. Er det noe vi kan spise på lav karbo? Det står 30 karb hvorav 0 sukkerarter.... Er litt redd noe av karbo'n er stivelse... Noen som vet?

pink82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: low carb Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 11:13   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater i f.eks sukkerfri sjokolade

Opprinnelig lagt inn av pink82, her.

Har vært en tur innom sukkerfritt.no. Der selger de også noe godteri, sånn som vingummi, skukkertøy og liknende. Er det noe vi kan spise på lav karbo? Det står 30 karb hvorav 0 sukkerarter.... Er litt redd noe av karbo'n er stivelse... Noen som vet?


For eksempel:

Sukkerfri Sour Punk Cola
Pris (stk): kr 11.00 inkl. mva

Sukkerfrie Sour Punk Cola
Nettovekt: 50 g Ingredienser: Maltitolsirup, hvetemel, maltitol, polydekstrose, vegetabilsk olje, surhetsregulerende middel; eplesyre, aroma, fargestoff (E150), søtningsstoff; sukralose.
Næringsinnhold per 100 g: Energi 200 kcal, Protein 0 g, Karbohydrater 40 g (hvorav sukkerarter 0 g og sukkeralkoholer 40 g), Fett 0 g, Fiber 0 g, Sodium 0 g.


Når det står at det er 40g karber og at av disse er 40g sukkeralkoholer, er det jo ikke akkurat plass til noe stivelse, da!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 11:16   #14
pink82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 12
pink82 er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater i f.eks sukkerfri sjokolade

Hehe, så bra Da skal jeg bestille Kino kvelden er reddet

pink82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: low carb Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 11:20   #15
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater i f.eks sukkerfri sjokolade

Opprinnelig lagt inn av pink82, her.

Hehe, så bra Da skal jeg bestille Kino kvelden er reddet

Bare husk at for noen er søtningsstoffer partystoppere og noen blir utrolig dårlige i magen av feks malitol!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 14:55   #16
pink82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 12
pink82 er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater i f.eks sukkerfri sjokolade

Har hatt den erfaringen ja, men noen ganger er det verdt det

pink82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: low carb Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 21:41   #17
sstorebo
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 5
sstorebo har en fantastisk aura rundt segsstorebo har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater i f.eks sukkerfri sjokolade

Det er en liten ting som er viktig å huske på når dere ser på stoffene som brukes og det er GI (Glykemisk Indeks) på soffet som brukes som erstatning for sukker. Glykemisk indeks viser sukkerets påvikrning på blodsukkeret i kroppen.

Mer om glykemisk indeks finner du her:
http://lowcarbdiets.about.com/od/faq/f/faqgi.htm

De fleste "sukkerfrie" leverandører av sjokolade og snop benytter seg av malitol sirup eller malitol pulver. Dette pulveret har kun 75% av søtningsmengden til sukker og en glykemisk indeks på hele 52.
(Vanlig sukker har en GI på 60.) Dette vil si at dersom det i en sjokolade sukret med kun malitol, og med samme søtning vil GI ligge på hele 69! Dvs en får høyere blodsukker av en sukkerfri sjokolade enn en vanlig
(men en får ihvertfall ikke hull i tennene)

Men det finnes gode sjokolader også. Sjokolader som er sukret med Erythritol har en GI på 0. Et annet alternativ er sjokolade med xylitol (GI på 13). Xylitol er også det samme som en finner i tyggis fra extra.

Jeg vet at Kinsarvik Frukt og Grønnt i bergen selger slik sjokolade, vet ikke for andre.

Hele tabellen med GI finner du her:
http://lowcarbdiets.about.com/od/wha...aralcohols.htm

Her i norge har vi Erythritol sukker (sukrin). Dette er også et godt alternativ for de som blir dårlig i magen av malitol. Det blir ihvertfall jeg...

sstorebo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 22:07   #18
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater i f.eks sukkerfri sjokolade

Dette sier dr. Torkil om xylitol:

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Det kommer ann på sukkeralkoholen. Sorbitol og xylitol kan ikke anbefales da over 50% tas opp. Andre gir 0 gram i netto-opptak.
Personlig anbefaler jeg sukrin, god smak, lite opptak (o?) og ikke minst lite risiko for mageknip og diarre og så er det en naturlig forekommende sukkeralkohol.
Vennlig Hilsen
Torkil

Kanskje ikke noe lurt valg om man følger ketolyse- kuren i hvert fall!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 22:17   #19
Anarko
Seniormedlem
 
Anarko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 2.981
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Sv: Karbohydrater i f.eks sukkerfri sjokolade

Selger de sjokolade med Erythritol på Kinsarvik i Bergen? Jeg var innom på tirsdag og spurte etter sukkerfrie sjokolader... vet de hadde malitolsjokolader i alle fall. Men utifra dette så er malitol veldig ugunstig egentlig? Og man burde satse på Erythritol. Jeg må tilbake til Kinsarvik!

Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:21   #20
TiZa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 7
TiZa er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater i f.eks sukkerfri sjokolade

Hei. Etter det jeg har forstått, er det mulig å spise sjokolade mm, så lenge en kan trekke fra sukkerarter og det er innenfor normalen? F.eks Freia sin hvite kokesjokolade:
energi 2250/540kcal, protein 4.7g, karbohydrat 63g(hvorav sukkerarter 63g), fett 29.5g(hvorav mettede fettsyrer 17.5g), kostfiber 0g, natrium 0.2g.
vil det si at jeg kan spise denne uten at det gjør noe?

TiZa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:39   #21
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater i f.eks sukkerfri sjokolade

Opprinnelig lagt inn av TiZa, her.

Hei. Etter det jeg har forstått, er det mulig å spise sjokolade mm, så lenge en kan trekke fra sukkerarter og det er innenfor normalen? F.eks Freia sin hvite kokesjokolade:
energi 2250/540kcal, protein 4.7g, karbohydrat 63g(hvorav sukkerarter 63g), fett 29.5g(hvorav mettede fettsyrer 17.5g), kostfiber 0g, natrium 0.2g.
vil det si at jeg kan spise denne uten at det gjør noe?

Kan IKKE trekke fra sukkerarter.

Kun sukkeralkoholer kan trekkes fra.

denne du henviser til har 63 gram karber som kun er sukker og er ikke ketosevennlig

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:39   #22
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater i f.eks sukkerfri sjokolade

Opprinnelig lagt inn av sstorebo, her.

Dvs en får høyere blodsukker av en sukkerfri sjokolade enn en vanlig ...

Jeg får ikke høyere blodsukker av maltitol enn sukker, og jeg får heller ikke lavt blodsukker av maltitol. Vanlig sukker sender bls høyt for deretter å dumpe det langt ned til rundt 3 eller lavere

Det sagt tåler jeg ikke maltitol fordi jeg får kjempevondt i magen og magen buldrer noe forferdelig og vekta stopper. Men jeg får ikke det minste ikke så svingende blodsukker som ved bruk av sukker.
Jeg får luft og kramper i magen av sukrin og, så det brukes kun i små mengder(typ 1/2ts).

Konklusjonen er nok at det er best å holde seg unna godteri, sukker eller kunstig søtning.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukkerfri sjokolade Sostråle Spørsmål og svar 7 11-08-10 19:26
Sukkerfri sjokolade mih Spørsmål om matvarer og oppskrifter 9 21-01-10 16:40
Sukkerfri sjokolade Sua83 Spørsmål og svar 5 08-11-09 02:38
Sukkerfri sjokolade solanolsen Spørsmål og svar 15 08-03-09 16:38
Sukkerfri sjokolade cariell Ketolysekuren 18 06-04-07 18:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no