Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

P-piller, bivirkninger, hårtap osv

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-03-13, 10:24   #1
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg
Red face

P-piller, bivirkninger, hårtap osv

Jeg har over flere år mistet gradvis hodehår, og endelig fikk jeg time hos en hudlege. Han så raskt hva som var årsaken, og det var noe han kalte androgen alopeci(mener jeg), altså det samme hårtapet som mange menn har. Det blir gradvis uttynnet i vikene, så på issen... det er så mange som 1 av 5 kvinner som får dette, mente han.. heldigvis blir ikke kvinner skallet på samme måte(kan nok skje det også, men sjeldent). Jeg synes det var godt å få et svar på problemet, og bare det å bli SETT og få bekreftelse på det jeg opplever som dramatisk.. jeg har lenge brukt NISIM shampoo uten at det har stoppet hårtapet, forhåpentligvis har det begrenset - har jo brukt en del penger på det. Skal jo virke positivt på det som legen mente jeg var sårbar for - dihydrotestosteron..

"Så, hva gjør vi", sier legen.. Han setter meg på Diane, p-pillen. Har ingen erfaring med p-piller, og blodprøvene tatt av fastlegen viser normale hormonprøver.. derfor skjønte jeg ikke helt årsaken til å bli satt på østrogen, men etter litt lesing på nett skjønte jeg at det vil hemme testosteronproduksjon i eggstokkene.. ?

Det andre tiltaket var Minoxidil eller Rekrea forte.. Han viste meg før og etter bilde av en dame som hadde brukt det.. det virket lovende hvis det virker på meg. Erfaringer?

Men jeg klarer ikke å bestemme meg for den p-pillen.. jeg gjør jo alt for å beholde det jeg har igjen av hår, men jeg har en sykehistorie også. Jeg har brukt 4 år i kognitiv terapi pga depresjon og angst, og har akkurat kommet tilbake i jobb, og faktisk også nettopp seponert en type antipsykotika(med indikasjon i depresjonen). Jeg føler meg utrolig mye bedre enn jeg har gjort på lenge, og det er DEILIG! Så ser jeg at Diane har depresjon som en svært vanlig bivirkning.. noen med erfaringer? Jeg er også redd for blodpropp, men ingen i familien har hatt det før, så sjangsen er vel lite.. Og så har jeg hatt migrene, som også er en bivikrning, ser jeg... Er så redd for å få tilbake disse tingene som jeg har blitt fri fra! Likevel vil jeg jo ikke bli fri for hår Er generelt skeptisk til å tukle hormonelt med kroppen, og har ikke nevneverdige problem med verken uren hud eller mens(litt uregelmessig siste året, tror det skyldes stress..)

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 11:00   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: P-piller, bivikrninger, hårtap osv.

Jeg vili ikke skremme deg, men innser at jeg nok kommer til å gjøre det uansett. Samtidig synes jeg det er riktig å fortelle om veninna mi sin erfaring på diane... Hun hadde migrene fra før, men det ble kraftig forverret på disse og hun har heller ikke fått redusert den økte anfallsfrekvensen etter at hun stoppet.

Samtidig er det jo mange som bruker disse uten de problemene da. Kanskje du ikke trenger å prøve alt samtidig? At du kan vurdere hva du vil prøve utfra hva legen sier om virkningsgrad og hva dere finner ut av med hensyn til bivirkninger?

Ellers fant jeg denne siden... virker som det står mye om ulike behandlingsfromer her. Jeg vet lite om kvaliteten på siden da.
http://www.upstatehair.com/new-york-female-hairloss/

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 12:38   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: P-piller, bivirkninger, hårtap osv

Jeg har det samme problemet. Men hårtapet er vel en sammensatt greie av pcos/lavt stoffskifte/struma etc. Det er stabilt, men knapt halvparten av min opprinnelige manke.

Jeg ble satt på en type p-pille som skal gjøre noe av det samme i kroppen ved sånne hormontilstander, men merket heter Yasmin. Det er ikke helt det samme, da Diane er i utgangspunktet en medisin med prevansjon som bieffekt. Jeg kan jo ikke si noe direkte om Diane, men ettersom jeg uansett trengte prevensjon så begynte jeg på Yasmin. Jeg mista libidoet fullstendig. Har hørt at det samme skjer med Diane, forsåvidt.
Det er en marginalt større sjanse for blodpropp med disse, men så lenge du er under tredve og ikke røyker, og det heller ikke er noen arvelige disponenter, så tror jeg du er relativt trygg. Men dersom du ikke har noen avvik på hormonprøver finner jeg det litt betenkelig. Jeg er fra naturens side skeptisk til denne type behandling, og kasta selv alle p-piller til fordel for en kopperspiral. Helt hormonfritt!
Som Smgj sier, kan det være en idé å prøve en ting om gangen, da kanskje Recrea Forte (som jeg selv har vært nysgjerrig på, men ikke kommet til å prøve ettersom jeg faktisk trodde det bare gjaldt kvinner som mista hår som menn - altså viker og måne ...) i første omgang, dersom plagene begrenser seg til hårtap.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 13:04   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: P-piller, bivirkninger, hårtap osv

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg er fra naturens side skeptisk til denne type behandling, og kasta selv alle p-piller til fordel for en kopperspiral. Helt hormonfritt!

Der sier du noe... min lege - som er mer enn gjennomsnittlig opptatt av vitaminer/mineraler sin virkning på kroppen frarådet meg kobberspiral nettopp fordi ekstra kobber ofte økte kroppens egen østrogenproduksjon. (Og med lavt stoffskifte så binder østrogenet opp en del hormoner.) Det østrogenet man eventuelt produserer på grunn av økt kobber vil iallfall være biologisk korrekt.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 13:06   #5
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: P-piller, bivirkninger, hårtap osv

Tusen takk for svar!

Jeg tror jeg skal bestille time hos fastlege, og diskutere Diane med henne før jeg evt begynner.. jeg vil på ingen måte utsette meg selv for en ny runde med depresjon og andre ting.. inkl vektøkning. Kanskje jeg evt kan få til en oppfølgning på dette..

Photo - hvordan behandler du håret ditt, altså - gjør du noe for å skjule problemet? noen tips til hvordan jeg kan "leve med det" og akseptere det? Jeg mister jo selvtilliten hver gang jeg ser i speilet.. Ikke tør jeg farge det, eller gå til frisør for klipp.. så det blir hestehale(ikke stramt) og klemmer for å få det tettest mulig.. Klipper det faktisk selv også.

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 13:30   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: P-piller, bivirkninger, hårtap osv

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Der sier du noe... min lege - som er mer enn gjennomsnittlig opptatt av vitaminer/mineraler sin virkning på kroppen frarådet meg kobberspiral nettopp fordi ekstra kobber ofte økte kroppens egen østrogenproduksjon. (Og med lavt stoffskifte så binder østrogenet opp en del hormoner.) Det østrogenet man eventuelt produserer på grunn av økt kobber vil iallfall være biologisk korrekt.

Ah. Akkurat dét visste jeg ikke. Men mulig det blir litt sånn bark- og vedproblem her, men mer (ikke-syntetisk) østrogen er da neppe en dårlig ting for en med pcos? Mulig det blir for enkelt. Har uansett kun opplevd én bivirkning av kopperspiral, og det er at jeg kjenner eggløsninga mi, hvilket kan forklares med at jeg ikke har hatt eggløsning på hormonprevantiver, og at jeg knapt har hatt dem uten også. Men skal man først være sikker, så tror jeg for min del at spiralen er the lesser of evils.

Opprinnelig lagt inn av rut311, her.

Tusen takk for svar!

Jeg tror jeg skal bestille time hos fastlege, og diskutere Diane med henne før jeg evt begynner.. jeg vil på ingen måte utsette meg selv for en ny runde med depresjon og andre ting.. inkl vektøkning. Kanskje jeg evt kan få til en oppfølgning på dette..

Photo - hvordan behandler du håret ditt, altså - gjør du noe for å skjule problemet? noen tips til hvordan jeg kan "leve med det" og akseptere det? Jeg mister jo selvtilliten hver gang jeg ser i speilet.. Ikke tør jeg farge det, eller gå til frisør for klipp.. så det blir hestehale(ikke stramt) og klemmer for å få det tettest mulig.. Klipper det faktisk selv også.

Det er ikke lenger så tynt at det er sånn WOW, så tynt. Men jeg har jo opparbeidet meg noen triks opp igjennom. Jeg vasker sjelden håret mer enn en til to ganger i uka, for å unngå slitasje (fett hår ser dessuten tynnere ut, og hyppig vasking får det til å bli fetere på sikt. Kompenserer ellers med en god tørrshampoo), og bruker en hårgelé som gjør hårstråene "tykkere" (hveteproteiner, tror den heter Eco Chick, og at jeg bestilte den på iHerb), og så føner jeg håret (med lunken/kald luft) med hodet opp ned for litt ekstra volum. Det finnes også gode volumshampooer der ute som løfter hårene noe fra røttene.

Jeg synes for øvrig at du fint kan koste på deg et frisørbesøk! De har mange fine klippeteknikker som kan gi håret litt mer volum og se tykkere ut. Finn en som er god, og bestill en time om du har penger til det. Det er vel verdt det!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 19:56   #7
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: P-piller, bivirkninger, hårtap osv

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Der sier du noe... min lege - som er mer enn gjennomsnittlig opptatt av vitaminer/mineraler sin virkning på kroppen frarådet meg kobberspiral nettopp fordi ekstra kobber ofte økte kroppens egen østrogenproduksjon. (Og med lavt stoffskifte så binder østrogenet opp en del hormoner.) Det østrogenet man eventuelt produserer på grunn av økt kobber vil iallfall være biologisk korrekt.

DET kan jeg skrive under på. Jeg produsere østrogen som bare det og måtte ta bort kobberspiralen fordi det ble for mye. Slimhinna i glufseområdet ble for tykk av østeogenet forårsaket av kobberspiralen. Ikke lurt. Det er dn bivirkning med alt.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 21:18   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: P-piller, bivirkninger, hårtap osv

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

men mer (ikke-syntetisk) østrogen er da neppe en dårlig ting for en med pcos?

det er vel motsatt? Med pcos har man østrogendominans, men lav eller ingen produksjon av progesteron. Det er det som blandt annet skaper cystene.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 00:07   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: P-piller, bivirkninger, hårtap osv

Jeg kjenner ikke til pcos, men det er ikke alle som overproduserer østrogen av kobberspiral, men noen gjør det og om man trenger østrogen så er det en mulighet å prøve hvor man iallfall får naturlig østrogen i motsetning til den man får fra p-piller.
Er det progesteron man trenger så produseres det en bioidentisk salve i Norge på resept, eller man kan få en syntetisk lookalike via p-pillen ceazette som er uten østrogen.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 00:22   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: P-piller, bivirkninger, hårtap osv

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

det er vel motsatt? Med pcos har man østrogendominans, men lav eller ingen produksjon av progesteron. Det er det som blandt annet skaper cystene.

Nope. Typisk hos de som har PCOS er at østrogen er særlig varierende, men derimot en testosterondominans, og riktig som du sier - lavt progesteronnivå.
Dessuten var det jeg skrev forsåvidt en liten spøk.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 11:36   #11
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: P-piller, bivirkninger, hårtap osv

Når du tenker på bivirkninger, så understreker jeg det som ble sagt her. Prøv een ting av gangen. Da vet du hva du reagerer på. Snakker av erfaring og har full støtte av legen i denne holdningen. Lykke til

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 24-03-13, 09:13   #12
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: P-piller, bivirkninger, hårtap osv

Da har jeg prøvd Rekrea noen dager.. og jeg tror ikke jeg kommer til å fortsette, av den grunn at
1. Håret ser veldig fett ut de tre påfølgende timene etter påføring
2. Behandlingen er livslang.. jeg kan ikke stå opp hver eneste natt resten av livet for at det skal ha tørka inn til jeg må på jobb kl 7.30.
3. Jeg har ømfintlig hodebunn + psoriasis i bakhodet, og vet ikke om etanol og ikke minst propylen glykol er så heldig mtp hodebunnen..

Jeg har bestilt legetime, og det blir nok Diane + å godta at dette er min last. Og så får de rundt meg enten synes synd på meg og være glad for at det ikke er DE som lider av mannlig hårtap, eller de kan se hvem jeg er med eller uten hår

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 24-03-13, 09:23   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: P-piller, bivirkninger, hårtap osv

Jeg skjønner ikke at jeg glemte det, men jeg kan gi et øvrig lite tips ellers. Ofte kan vi som sliter med hormonelt hårtap (særlig om man har vært utsatt for mange antibiotikakurer, ettersom dette produseres av bakterier i en frisk tarmflora) ha mangel på biotin (også kalt vitamin B7, eller vitamin H).
Jeg bestilte for en tid tilbake den sterkeste dosen fra bigvits (merke Nowfoods), og har tatt den en stund. Har faktisk fått noe økt hårvekst - såpass at det er merkbart og dekket noe av skinnet jeg fikk i hodebunnen. Verdt et forsøk? Det er ikke spesielt dyrt, og det har ingen kjente bivirkninger å ta det. (Dessuten er det vannløselig, og kroppen vil kvitte seg med et eventuelt overskudd).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hårtap tess81 Spørsmål og svar 8 08-11-11 22:47
Hårtap.. Sahara83 Generell diskusjon 2 23-10-10 12:36
Hårtap/fyldigere hår Trolljenta Generell diskusjon 3 08-04-09 17:27
Hårtap Blomsterpotta Ketolysekuren 12 17-02-08 16:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no