Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Vektoppgang etter ammeslutt

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-04-13, 18:02   #1
Minimus
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 27
Minimus er på en erverdig vei

Vektoppgang etter ammeslutt

Har noen av dere opplevd vektoppgang etter ammeslutt?

Jeg hadde normal BMI da jeg ble gravid og la kun på meg 9 kg i svangerskapet som alle var borte en uke etter fødsel. La ikke på meg et gram i ammeperioden, men har etter ammeslutt for ca 8 uker siden lagt på meg 7-8 kg helt fullstendig ut av det blå. Har riktignok ikke levd lavkarbo siden sommeren 2011 (gikk da ned 15 kg), men har spist sunt og variert siden. Har nok også blitt litt mer obs hva karbohydrater gjelder, så spiser ikke så mye som tidligere.

Er det noen som har vært borti noe lignende? Vet dere evt hva det kom av? Stoffskifte? Har ikke vært hos lege, så aner ikke hvordan hormonverdiene mine er. Har aldri hatt hormonverdier utenfor referanseområdet tidligere og har heller ikke diabetes.

Er nå i gang med ketolysekuren for å bli kvitt disse vannvittig irriterende kiloene og håper samtidig at en periode på lavkarbo kan få kroppen på "rett spor" igjen.

Minimus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Andre Svar med sitat
Gammel 13-04-13, 19:40   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Vektoppgang etter ammeslutt

Fort gjort! Fortsetter du å spise like mye som du gjorde da du ammet, vil du legge på deg etter ammeslutt!
Jeg ammet Snuppa i 20 måneder og la på meg så det suste de første månedene etter at det tok slutt!
Det samme har skjedd med flere venninner av meg, så du er ikke alene om den erfaringen, nei!

Det er uansett lurt å sjekke hormoner/stoffskifte etter et svangerskap, da mange opplever store endringer!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-04-13, 20:56   #3
Minimus
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 27
Minimus er på en erverdig vei

Sv: Vektoppgang etter ammeslutt

Takk for svar. "Problemet" er at jeg ikke helt ser hvordan jeg egentlig skal kunne legge på meg så mye på så kort tid med tanke på det kostholdet jeg hadde. En typisk dag begynte med to knekkebrød med makrell i tomat. Lunsj kunne være alt fra salat, en brødskive, knekkebrød, kylling.. Til middag spiser vi mye thai/indisk hvor jeg siden lavkarbodietten har kuttet kraftig på risen og heller økt på med grønnsaker, vi spiser utrolig sjeldent poteter og jeg har hele veien vært obs på mengden. Kvelds var ofte knekkebrød, sunn yoghurt, korn eller lignende. KUN godteri i helgen og sjeldent brus. Skjeiet selvsagt ut i jula, men i den perioden la jeg heller ikke på meg.

I tillegg har jeg gått rundt 2 mil med vogna i hurtig tempo hver uke og har siden nyttår jogget 4-5 km 2-3 ggr per uke i tillegg.

Men, kanskje det er som du sier lurt å få tatt en hormonstatus. Kan jo tenkes noe er helt på viddene der.

Minimus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Andre Svar med sitat
Gammel 13-04-13, 21:07   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vektoppgang etter ammeslutt

Små barn er lik lite søvn og stress, som igjen gir mye stresshormoner i omløp og gjør at man legger på seg. Amminga holdt det tydeligvis i sjakk, men når du ikke ammer lenger bruker du ikke opp overskuddet.

Prøv å finne måter å stresse ned på, og få så mye sammenhengende søvn som mulig. Jeg har selv en på snart to så jeg veit det er nærmest umulig å få noe sammenhengene søvn, men

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-04-13, 21:25   #5
Minimus
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 27
Minimus er på en erverdig vei

Sv: Vektoppgang etter ammeslutt

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Små barn er lik lite søvn og stress, som igjen gir mye stresshormoner i omløp og gjør at man legger på seg. Amminga holdt det tydeligvis i sjakk, men når du ikke ammer lenger bruker du ikke opp overskuddet.

Prøv å finne måter å stresse ned på, og få så mye sammenhengende søvn som mulig. Jeg har selv en på snart to så jeg veit det er nærmest umulig å få noe sammenhengene søvn, men

Er nok ikke pga stress og lite søvn heller. Mini her kuttet selv ut nattamming og nattmåltider medio desember og sover 9/10 netter fra ca 19.30 til 08.00, mer eller mindre "non stop". Så det er ikke uvanlig at jeg sover 6-8 timer sammenhengende om natten, alt ettersom når jeg får somlet meg i seng. Så vi har nok vært heldige med denne snuppa her. Så langt i hvertfall

Minimus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Andre Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vektoppgang etter behandling Kanutten Fysisk og mental helse 1 03-04-11 17:42
Hjelp ... (vektoppgang etter å gå fra pulverkur til Ketolyse) sokkerklompen Spørsmål og svar 5 15-01-10 00:35
Vektoppgang etter ketolysekuren? emma1 Informasjon 13 23-04-09 17:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no