Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 21-09-10, 15:29   #3526
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av katten, her.

Signerer heile den, e
(legg merke til e istan for eg )

Takk for den, Katten, men som jeg skriver i et senere innlegg er jeg generelt ikke for å bruke dialekt, da ... Når det blir mange avvikende ord og former irriterer jeg meg nok jeg også ... Det går ut over lesbarheten, som de andre skriver.

Jeg synes man bør ta med "r" i slutten av ord og skrive "eg", f eks. Det er litt på samme måte som med sms-språk. Det kan (til nød) gå an i en sms, men når man skriver på et forum synes jeg man skal skrive hele ordet fullt ut. Ihvertfall der man ønsker å bli saklig forstått - i blogger og journaler kan man jo være litt friere.


Sist redigert av Huldr : 21-09-10 kl 15:35.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt
Gammel 21-09-10, 16:17   #3527
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Er det noen måte i det hele tatt å finne ut hvem som ringer meg med skjult nr?

Hvis dette skjer om natten og fra samme nummer ville jeg lagt inn en avvisning på anrop fra dette nummeret så slipper du å bli vekket. Hvis det lar seg gjøre på din telefon da.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :)
Gammel 21-09-10, 16:25   #3528
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Hvis dette skjer om natten og fra samme nummer ville jeg lagt inn en avvisning på anrop fra dette nummeret så slipper du å bli vekket. Hvis det lar seg gjøre på din telefon da.

Når nummeret er skjult så er det kanskje ikke så lett?? Eller er det det?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 21-09-10, 16:35   #3529
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Du kan legge inn på telefonen at du ikke vil motta telefoner fra skjulte nr... dette fant jeg ut da jeg la inn skjult nr på min tlf en gang og fant ut at det var en del jeg ikke fikk ringt da (Nå er dette en stund siden så ikke sikkert det gjelder lengre - har ikke sjekket på min nåværende tlf)

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 21-09-10, 16:37   #3530
katten
Medlem
 
katten sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Hordaland
Innlegg: 467
katten har en fantastisk aura rundt segkatten har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Takk for den, Katten, men som jeg skriver i et senere innlegg er jeg generelt ikke for å bruke dialekt, da ... Når det blir mange avvikende ord og former irriterer jeg meg nok jeg også ... Det går ut over lesbarheten, som de andre skriver.

Jeg synes man bør ta med "r" i slutten av ord og skrive "eg", f eks. Det er litt på samme måte som med sms-språk. Det kan (til nød) gå an i en sms, men når man skriver på et forum synes jeg man skal skrive hele ordet fullt ut. Ihvertfall der man ønsker å bli saklig forstått - i blogger og journaler kan man jo være litt friere.

Vel da er det jammen godt e ikkje skriv rein dialekt då, og berre bryt litt med å kutte ut ein bokstav her og der. Hadde nok blitt mykje værre å forstå då

__________________


Aim with your heart, adjust with your head, and always, always, always, do all you can
katten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og Hexeberg i skjønn forening
Gammel 21-09-10, 16:39   #3531
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av katten, her.

Vel da er det jammen godt e ikkje skriv rein dialekt då, og berre bryt litt med å kutte ut ein bokstav her og der. Hadde nok blitt mykje værre å forstå då

Ke?? E da ikkje løvv å skriv på dialækt længer??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 21-09-10, 16:51   #3532
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Ke?? E da ikkje løvv å skriv på dialækt længer??

Selvfølgelig er det lov å skrive på dialekt, det er bare UTROLIG slitsomt å lese. Skriv på røverspråk om dere vil, men husk at noen skal lese det, derfor er det letteste for alle å ta såpass hensyn at man skriver på et av våre to skriftspråk etter beste evne.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 21-09-10, 17:07   #3533
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Selvfølgelig er det lov å skrive på dialekt, det er bare UTROLIG slitsomt å lese. Skriv på røverspråk om dere vil, men husk at noen skal lese det, derfor er det letteste for alle å ta såpass hensyn at man skriver på et av våre to skriftspråk etter beste evne.


Jeg skriver normalt ikke på dialekt!! Dette var jo et forsøk på å gjære det!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 21-09-10, 17:29   #3534
katten
Medlem
 
katten sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Hordaland
Innlegg: 467
katten har en fantastisk aura rundt segkatten har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Ke?? E da ikkje løvv å skriv på dialækt længer??

nope Sorry, engelsk er vel også utelukka

__________________


Aim with your heart, adjust with your head, and always, always, always, do all you can
katten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og Hexeberg i skjønn forening
Gammel 21-09-10, 18:35   #3535
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Er det noen måte i det hele tatt å finne ut hvem som ringer meg med skjult nr?

Du kan melde det til politiet, de har lov til å hente ut opplysningene. Hvis det skjer hver natt ville jeg tatt meg bryet og meldt det

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Ke?? E da ikkje løvv å skriv på dialækt længer??

Jeg mener at man skriver for å få fram et budskap, og da er det opp til avsender av budskapet å sørge for at motparten forstår det. Så kan man gjøre hva man vil utfra det

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 21-09-10, 19:28   #3536
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Kan det å bekymre seg om man kanskje er gravid fremprovosere "graviditetssymptomer"? I og med at jeg går på p-sprøyte har jeg jo ikke mens... men av diverse grunner var jeg 2 uker for sent med påfyllingen, og jeg hadde samleie bare 6 dager før jeg skulle hatt sprøyta.. Siden started av august sliter jeg med tretthet og de siste par dagene kvalme.. mamma spøkte med at jeg var gravid, og nå er jeg redd.. det passer absolutt ikke å være gravid =/
Nå skal jeg heldigvis til legen på mandag, men tror jeg skal stikke innom apoteket imorra og kjøpe en test..

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf
Gammel 21-09-10, 19:33   #3537
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hmmm, det var akkurat det jeg tenkte på da du sa du slet med tretthet!

Ta en test, du, så slipper du evnt å tenke mer på det! Mye rart som gir slapphet og litt kvalme!

Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 21-09-10, 20:54   #3538
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

Siden started av august sliter jeg med tretthet og de siste par dagene kvalme..

Må du opp på do om natta også? I såfall er det vel rimelig bankers...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 21-09-10, 21:04   #3539
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

nei, men jeg er veldig tissetrengt om morran. men det er jeg alltid jeg trosset kvalmen og stakk på meny og kjøpte tester.. men jeg skjønner ikke helt..

"du kan gjøre testen 6-15 dager etter befruktning"

hvis man vet når man ble befruktet vet man jo at man er gravid eller? o.o; og det står man bør gjøre det om morgenen, så jeg får vel vente. men man skal jholde pinnen i strålen i 10 sek.. jeg er jo ferdig lenge før det..

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf
Gammel 21-09-10, 21:06   #3540
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

hvis man vet når man ble befruktet vet man jo at man er gravid eller?

Den er kanskje mest beregne på de som håper å bli graivde?

Det er lettere å tisse i et glass og holde vatt-tingen oppi der. Men pass på så det ikke trekker helt opp i glassvinduet.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 21-09-10, 21:43   #3541
Beatrixie
Medlem
 
Beatrixie sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 137
Beatrixie er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg har tatt 2 gastroskopier uten dormicum,kun med lokalbedøvelse(flytende drikke) i halsen.
Jeg brakk meg når slangen skulle forbi svelget,ellers gikk det helt fint.
Det er viktig å prøve å slappe av og puste rolig,så får man ikke panikk når man ligger der.

__________________
Totalt vekttap




Delmål


Beatrixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse
Gammel 21-09-10, 21:45   #3542
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sanney,
Når ein testar tidleg at det evt er svært lave hormonmengdar tilgjengeleg i urinen, så er det best å bruke morgonurin fordi den er meir konsentrert og derfor antagelegvis gir eit sikrare svar enn om du testar andre tidar på døgnet.

Tiss i ein kopp du. Det å tisse på ein pinne er kjempevanskeleg uansett kor mykje eller lite ein har innabords - det gjorde eg berre aller første gongen eg tok test.

Lykke til.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve.
Gammel 21-09-10, 21:46   #3543
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Når nummeret er skjult så er det kanskje ikke så lett?? Eller er det det?

*klaske panne* Herregud, hvor teit er det mulig å bli!?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :)
Gammel 21-09-10, 22:12   #3544
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hahaha. Liker at det har blitt en skikkelig språkdiskusjon her. Jeg har et til spørsmål om og/å. Skulle skrive noe om fra engelsk, sånn at jeg er sikker på at jeg har begrepene på plass. Jeg skrev; "Vi trenger konsepter/begreper for å kognitivt kunne organisere verden." Er dette riktig? For å'en er da infinitivsmerke til kunne? Eller burde jeg skrive "Vi trenger konsepter/begreper for å kunne organisere verden kognitivt."?

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 21-09-10, 22:14   #3545
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg tror begge deler er riktig, men den siste klinger best og virker litt lettere.

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat!
Gammel 21-09-10, 22:14   #3546
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Hahaha. Liker at det har blitt en skikkelig språkdiskusjon her. Jeg har et til spørsmål om og/å. Skulle skrive noe om fra engelsk, sånn at jeg er sikker på at jeg har begrepene på plass. Jeg skrev; "Vi trenger konsepter/begreper for å kognitivt kunne organisere verden." Er dette riktig? For å'en er da infinitivsmerke til kunne? Eller burde jeg skrive "Vi trenger konsepter/begreper for å kunne organisere verden kognitivt."?

Jeg tror dessverre det er lov til å skrive det slik du gjør først, men i min ører og øyne høres og ser det aldeles fryktelig ut... På samme måte som man kan skrive "...å ikke spise..." Jeg mener bestemt at man ikke kan "å ikke" noe som helst, men der er ikke språkrådet enige med meg. Ja, jeg har spurt.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :)
Gammel 21-09-10, 22:21   #3547
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av blåbær, her.

Jeg tror begge deler er riktig, men den siste klinger best og virker litt lettere.

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg tror dessverre det er lov til å skrive det slik du gjør først, men i min ører og øyne høres og ser det aldeles fryktelig ut... På samme måte som man kan skrive "...å ikke spise..." Jeg mener bestemt at man ikke kan "å ikke" noe som helst, men der er ikke språkrådet enige med meg. Ja, jeg har spurt.

Jeg tror problemet mitt her egentlig var at jeg ikke helt klarte å endre ordstillingen på en god nok måte mens jeg leste. Men det er lov å skrive: å (annet ord) verb i infinitiv?

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 21-09-10, 22:24   #3548
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg synes (jepp, synes) at det bør tenkes litt i verdiperspektiv her, det er i alle fall sånn jeg tenker. Hva er det som er viktigst i setninga? Kognitivt, eller verden? Hvilket ord skal ha størst oppmerksomhet og tyngde? Jeg synes også den siste høres lettere ut, men her er det snakk om språklige begreper basert mer på skjønn, etter min mening .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 21-09-10, 22:25   #3549
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Ja, det er lov. Noen ganger er det påkrevd, fordi det kan endre meningen på setningen hvis man setter infitivsmerket rett foran verbet.

Jeg liker ikke å se på tv.
Jeg liker å ikke se på tv.

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat!
Gammel 21-09-10, 22:26   #3550
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av blåbær, her.

Ja, det er lov. Noen ganger er det påkrevd, fordi det kan endre meningen på setningen hvis man setter infitivsmerket rett foran verbet.

Jeg liker ikke å se på tv.
Jeg liker å ikke se på tv.

Etter min mening bør man i tilfelle2 omskrive setningen til f.eks. "Jeg liker å la være å se på tv". Nemlig. Et av mine små hangups det der...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :)
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 2 (0 medlemmer 2 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no