Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-12-09, 12:31   #1
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Har vært hos legen i dag og fått sammenlignet blodprøvene før og etter 2,5 måneder på ketogen lavkarbo. Hun kunne konstatere at lavkarbo var sunt for meg! Regnet jo med det, for jeg er helfrelst! I tillegg har jeg gått ned 8,5 kg.

Det var egentlig ikke noe å sette fingeren på på blodprøven før jeg startet, men det hadde blitt merkbart bedre. TSH (forbrenningen) og LDL (det gode kolesterolet) hadde fordoblet seg! Legen hadde bare såvidt hørt om Atkins da jeg var innom før jeg begynte og i alle fall ikke ketolyse, men hun var imponert over resultatene så langt. Hun var ganske så skeptisk da jeg var inne første gangen, men hun er på absolutt på gli nå.

Jeg ba om å få utskrift av prøvene og har gått gjennom dem nå. Det eneste som var negativt var at urinstoffet hadde økt fra 4,7 til 7,6 (normalverdi 2,6-6,4). Hun nevnte det ikke, så da regnet jeg med at det ikke var noe farlig, men jeg sjekket det ut likevel. Søkte litt på forumet her og ble beroliget. Det er visst bare det at jeg får i meg mer proteiner enn før, hvis jeg har forstått det riktig.

Jeg er mest fornøyd med at forbrenningen har gått opp. Det betyr jo at når jeg en gang når matchvekt, så blir den lettere å holde! Dette går rette veien! Kommer aldri til å gå over til høykarbo igjen! Måtte bare dele det med dere, jeg er så fornøyd akkurat nå!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 13:56   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Herlige nyheter å få i julegave dette Kjempegøy å få slike bekreftelser!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 14:12   #3
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Jaaa!

Skal spise en del karbohydrater i jula da... Og så tenkte jeg at jeg kunne måle c-peptid og ta en glukosebelastning rett etter nyttår. Man måtte visst spise høykarbo før man tok disse testene sier de her på forumet. Så da tar jeg to fluer i en smekk. Høykarbo frister ikke så mye egentlig, bortsett fra kakemennene jeg har sett frem til. Stod i butikken i dag og lurte på hva SØREN jeg skulle spise i romjula.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 15:59   #4
Fluke
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 161
Fluke har en fantastisk aura rundt segFluke har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Så utrolig bra!

__________________
Journalen min


Fluke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-12-09, 18:55   #5
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

At urinsyrenivåene stiger under en slankekur kan jeg skrive under på. Har gått (eller haltet er vel riktigere) i 3 uker med en syk podagra. Men man skal jo lide litt for skjønnheten

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 25-12-09, 22:16   #6
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

LDL er det som blir omtalt som det onde kolesterolet.
HDL er det gode.
MEN...det er forskjellige stærrelser på LDL-partiklene, så man man ikke uten videre si at høye LDL-verdier er dårlige.

Les mere om kolesterol hos Kostdoktorn: Snabbkurs i kolesterol

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 00:53   #7
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

LDL er det som blir omtalt som det onde kolesterolet.
HDL er det gode.
MEN...det er forskjellige stærrelser på LDL-partiklene, så man man ikke uten videre si at høye LDL-verdier er dårlige.

Les mere om kolesterol hos Kostdoktorn: Snabbkurs i kolesterol

Hm, bare jeg som tullet litt tydeligvis. Men ser at legen må også ha tullet litt? Jeg mener helt bestemt at hun sa at det gode kolesterolet hadde fordoblet seg.

S-Kolesterol gikk fra 5,5 til 5,2
S-HDL gikk fra 1,1 til 1,2
S-LD gikk fra 208 (rett over "normalgrensa") og på den siste prøven står det: "Hemolyse, ref <nr> ny prøve anbefales"
S-Triglyserider gikk fra 1,6 til 0,7

Litt spørsmålstegn her...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 14:20   #8
achillea
Medlem
 
achillea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Jæren
Alder: 51
Innlegg: 155
achillea er ny på veien

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

TSH (forbrenningen) og LDL (det gode kolesterolet) hadde fordoblet seg!

Jeg håpe ikke at TSH har fordoblet seg? Da bør du i alle fall passe godt på resten av stoffskifte-verdiene dine med ganske tette blodprøver. Jeg har hatt mye tull med stoffskiftet etter at jeg begynte med lav-karbo. Sliter enda etter 1 år med å finne en korrekt dose Levaxin.

Ellers er det jo bra at du har funnet et kosthold som du trives med og som har den hyggelige bivirkningen at vekten går ned

__________________



Start Ketolyse - 87.1 kg (29/9-08) --- 78.5kg (juni-09), Restart 25/1-10 - 81 kg - nå 78.6 kg (31/03-10)
achillea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:15   #9
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Opprinnelig lagt inn av achillea, her.

Jeg håpe ikke at TSH har fordoblet seg? Da bør du i alle fall passe godt på resten av stoffskifte-verdiene dine med ganske tette blodprøver. Jeg har hatt mye tull med stoffskiftet etter at jeg begynte med lav-karbo. Sliter enda etter 1 år med å finne en korrekt dose Levaxin.

Normalverdier står som 0,40-4,40. Jeg gikk fra 1,5 til 2,8. Så ser jeg det ikke som ett problem. Men selvfølgelig, hvis det går over normalverdiene så kan det jo bli ett problem.

Opprinnelig lagt inn av achillea, her.

Ellers er det jo bra at du har funnet et kosthold som du trives med og som har den hyggelige bivirkningen at vekten går ned

Jeg har pause akkurat nå, og GLEDER meg til jeg skal over på lavkarbo igjen. Det er helt forferdelig å kjenne opp- og ned-turer på blodsukkeret, og så har jeg konstant hodepine og føler meg trøttere. Heldigvis har jeg ikke bodd på toalettet som det ble antydet at man kom til å gjøre hvis man skeiet skikkelig ut i jula.

Men jeg vil måle c-peptid og ta en glukosebelastning, og da måtte man visst ta pause i en uke for å få nøyaktige resultater. Og da kan man likesågodt ta den pausen i julen.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 19:22   #10
achillea
Medlem
 
achillea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Jæren
Alder: 51
Innlegg: 155
achillea er ny på veien

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Normalverdier står som 0,40-4,40. Jeg gikk fra 1,5 til 2,8. Så ser jeg det ikke som ett problem. Men selvfølgelig, hvis det går over normalverdiene så kan det jo bli ett problem.

I forhold til TSH er dette en betydelig stigning og absolutt et varsel om at du bør passe på stoffskiftet ditt. TSH skal være så lav som mulig innen normalområdet.
Er du medisinert for lavt stoffskifte og eventuelt hva er de andre stoffskifteverdiene dine?

__________________



Start Ketolyse - 87.1 kg (29/9-08) --- 78.5kg (juni-09), Restart 25/1-10 - 81 kg - nå 78.6 kg (31/03-10)
achillea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 04:38   #11
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Opprinnelig lagt inn av achillea, her.

I forhold til TSH er dette en betydelig stigning og absolutt et varsel om at du bør passe på stoffskiftet ditt. TSH skal være så lav som mulig innen normalområdet.
Er du medisinert for lavt stoffskifte og eventuelt hva er de andre stoffskifteverdiene dine?

Ehm, hva er andre stoffskifteverdier? Skjønner ikke helt hvorfor dette skulle være negativt. Jeg har alltid lagt sakte men sikkert på meg, og så lenge TSH'en er innenfor normalen, men høyere, så ser jeg på det som veldig positivt. Så lenge den ikke fortsetter å stige i samme takt da. Jeg kommer jo til å ta blodprøver med (u)jevne mellomrom. Men ja, jeg skal holde ett øye med TSH'en.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:

Sist redigert av Supera : 27-12-09 kl 04:48.
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 13:19   #12
achillea
Medlem
 
achillea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Jæren
Alder: 51
Innlegg: 155
achillea er ny på veien

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Ehm, hva er andre stoffskifteverdier? Skjønner ikke helt hvorfor dette skulle være negativt. Jeg har alltid lagt sakte men sikkert på meg, og så lenge TSH'en er innenfor normalen, men høyere, så ser jeg på det som veldig positivt. Så lenge den ikke fortsetter å stige i samme takt da. Jeg kommer jo til å ta blodprøver med (u)jevne mellomrom. Men ja, jeg skal holde ett øye med TSH'en.

De andre stoffskifteverdiene er T3 og FriT4.
Grunnen til at jeg sier at du må passe på, er at mange vil begynne å føle seg syke med en TSH på 2.8. Jeg ville være ganske så redusert om den ble så høy og ville ha vanskelig å fungere normalt i hverdagen uten å bli veldig sliten.

__________________



Start Ketolyse - 87.1 kg (29/9-08) --- 78.5kg (juni-09), Restart 25/1-10 - 81 kg - nå 78.6 kg (31/03-10)
achillea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 14:01   #13
Elizabethcita
Seniormedlem
 
Elizabethcita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Nordmøre
Alder: 44
Innlegg: 501
Elizabethcita har en fantastisk aura rundt segElizabethcita har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Heisann!

Legger ved litt fra et par sider om lavt stoffskifte som kanskje kan forklare litt... :

Kroppens stoffskifte reguleres nøye gjennom et samarbeid mellom senter i hjernen (hypotalamus), hjernevedhenget (hypofysen) og skjoldkjertelen (tyreoidea). To hormoner styrer stoffskiftet, nemlig tyroksin (T3 og T4) og TSH(Thyreoidea Stimulerende Hormon).
I skjoldkjertelen dannes hormonet tyroksin som stimulerer cellenes og dermed kroppens stoffskifte. Egentlig er det hjernen som "måler" stoffskiftet og tyroksinmengden i blodet. Finner hjernen ut at det trengs mer tyroksin, skiller den ut økte mengder av hormonet TSH fra hypofysen. TSH stimulerer skjoldkjertelen til å lage mer tyroksin. Ved langvarig lavt tyroksin i kroppen vil økte mengder TSH vedvarende stimulere skjoldkjertelen slik at den vokser og blir større.
Skjoldkjertelen kan angripes av antistoffer (anti-TPO) som over tid kan redusere kjertelens evne til å lage tyroksin. TSH vil da smått om senn begynne å stige, men en skadet kjertel kan likevel være ute av stand til å produsere nok tyroxin.

Et lavt stoffskifte, hypotyreose, påvirker alle kroppens celler og organer. En lang rekke symptomer kan da utvikle seg. De mest typiske plagene er trøtthet, slapphet, fryser lett, treg mage, tørr hud, tørt hår, økt søvnbehov. Blodprøver viser nedsatt tyroksin, forhøyet TSH og svært ofte påvises anti-TPO. Hypotyreose behandles med tilførsel av tyroksin i tablettform.
(fra nhi.no)
---------

Hvorfor får man lavt stoffskifte?

De viktigste årsaker til for lavt stoffskifte er:

  • Kronisk betennelse i skjoldbruskkjertelen, benevnes også Hashimotos thyreioditt
  • Følge av tidligere operasjon pga. skjoldbruskkjertel sykdom
  • Tidligere behandling med radioaktivt jod
  • Medfødt mangelfull utvikling av skjoldbruskkjertelen
  • Som følge av behandling med visse legemidler
  • Som følge av inntakelse av store mengder jod (naturmedisin, kostpreparater og røntgen kontrastmidler)
  • Som ledd i en betennelse i skjoldbruskkjertelen, subakutt thyreoiditis (ofte forbigående lavt stoffskifte)
  • For lavt stoffskifte etter en graviditet, postpartum thyreoiditt (ofte forbigående lavt stoffskifte)
Hvordan oppleves lavt stoffskifte?

For lavt stoffskifte påvirker alle organer i kroppen, og derfor kan det oppstå symptomer fra alle organsystemer (hjerne, hjerte, tarmsystemet, muskler osv). De typiske symptomer på for lavt stoffskifte er:
  • overfølsomhet for kulde
  • nedsatt apetitt
  • vektøkning
  • forstoppelse
  • tørr og ru hud
  • hes og dyp stemme
  • håret blir tynnere
  • Personer med for lavt stoffskifte har i tillegg ofte en dårlig hukommelse, og hos eldre kan dette være det eneste symptom på for lavt stoffskifte.
  • Symptomene inntrer ofte gradvis og over en lang periode og kan derfor spesielt hos eldre lett forveksles med alminnelige aldersbetingede forandringer (alderdomssvekkelse).
(dette er bare en kort oppsummering over noen få av symptomene)

Hva kan man selv gjøre?
  • Personer, som tidligere har vært behandlet med medisin, vært operert eller behandlet med radioaktivt jod for en sykdom i skjoldbruskkjertelen, skal være oppmerksom på at det alltid er en risiko for å utvikle for lavt stoffskifte.
  • Det anbefales at man får sjekket funksjonen av skjoldbruskkjertelen en gang årlig. Dette gjøres ved hjelp av en blodprøve der man bestemmer konsentrasjonen av det såkalte thyreoidea stimulerende hormon (TSH). Dette hormonet dannes i hypofysen og regulerer stoffskiftet. Er mengden av TSH i blodet forhøyet, er stoffskiftet for lavt.
  • Unngå inntak av store mengder naturmedisin og kostpreparater med stort jodinnhold.
Hvordan stiller legen diagnosen?
  • Diagnosen stilles ved å måle mengden av stoffskiftehormonet tyroksin og mengden av det thyreoidea stimulerende hormon (TSH) i blodet. Ved for lavt stoffskifte vil mengden av tyroksin være nedsatt mens mengden av TSH vil være forhøyet.
  • Som supplerende undersøkelser kan/vil legen av og til ordinere ytterligere blodprøver til måling av abnorme eggehvitestoffer, såkalte antistoffer, som reagerer med skjoldbruskkjertelen. Noen ganger, spesielt hvis det samtidig er en stor struma (forstørrelse av skjoldbruskkjertelen), vil legen også henvise deg til en såkalt billeddiagnostisk undersøkelse, thyreoideascintigrafi eller ultralydsundersøkelse.
Hvordan behandles lavt stoffskifte?
  • Behandlingen av for lavt stoffskifte består i å ta kunstig stoffskiftehormon som tabletter resten av livet (gjelder ikke for de sykdommene som kun gir forbigående for lavt stoffskifte).
  • Det startes som regel med en liten dose ,som så gradvis økes til man når vedlikeholdlsdosen, også kalt den korrekte dose.
  • Når den korrekte dosen er funnet, er det som hovedregel kun nødvendig med kontroll av stoffskiftet en gang i året.
  • Der er så godt som ingen bivirkninger med tablettene, men man skal være oppmerksom på at det vil opptre symptomer på for høyt stofskifte, hvis doseringen er for høy.
(fra NettDoktor.no)

TSH har i utgangspunktet ingenting med forbrenningen vår å gjøre, men en forhøyet TSH kan indikere et for lavt stoffskifte (sykdom) som igjen kan føre til LAVERE forbrenning, altså motsatt av det legen sa... Din forhøyede TSH kan selvfølgelig være forbigående, men jeg anbefaler deg likevel å følge med. En stoffskiftesykdom kan komme snikende over mange år, og kanskje kan en uoppdaget stoffskiftesykdom være årsak til at en del sliter med overvekt (bl.a. meg selv...). I tillegg er det er fordel å følge med så man kan evt. konstatere og begynne å behandle tidligst mulig i et evt. sykdomsforløp. Selv gikk jeg åtte år med klare symptomer før legen tok tak i det og fant en diagnose på meg, noe som førte til at jeg kollapset før diagnosen og mistet et helt år av livet mitt til konstant søvn og hvile. Jeg husker rett og slett ingenting fra 2008, og det unner jeg ingen annen...

Men: Uansett så er lavkarbo også veldig, veldig bra for stoffskiftesyke også, så det er bare å stå på og ta med seg alle gevinster både i forhold til vekt og helse!

Ble kanskje litt rotete dette her, men jeg er litt trøtt i dag... Tar på med jul altså!! Hehe

__________________


Elizabethcita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: I samarbeid med lege Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 02:51   #14
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Hm. Så det er negativt at TSH'en øker? 2,8 høyt? Det står at normalverdier er mellom 0,40 og 4,40... Jeg følte meg helt topp med TSH 2,8, jeg... Har MER energi enn før, og har gått fra å sitte helt rolig til å bli litt urolig når jeg sitter - type tappe med foten og sånt. Så det stemmer jo ikke med lavt stoffskifte... Det tyder jo heller på høyt stoffskifte... Og jeg har alltid vært varm. Jeg gikk barbeint i sandaler til snøen kom i desember, jeg. Kjenner meg ikke igjen i symptomene for lavt stoffskifte, bortsett fra vektøkning da.

Opprinnelig lagt inn av Elizabethcita, her.

En lang rekke symptomer kan da utvikle seg. De mest typiske plagene er trøtthet, slapphet, fryser lett, treg mage, tørr hud, tørt hår, økt søvnbehov. Blodprøver viser nedsatt tyroksin, forhøyet TSH og svært ofte påvises anti-TPO.

Treg mage fikk jeg jo fordi jeg spiste mindre enn før med lavkarbo. Men konsistensen var fin, det var bare det at mengden var så mye mindre. Ellers har jeg INGEN av de symptomene.

S-fritt T4 var 17 på første prøven og 17 på andre prøven. Normalverdier er mellom 12 og 22. Anti-TPO ble ikke målt. Så jeg får rett og slett bare følge med. Men jeg synes det er rart at det skal være varselsflagg når den nå ligger midt i det som er normalområdet...

Opprinnelig lagt inn av Elizabethcita, her.

TSH har i utgangspunktet ingenting med forbrenningen vår å gjøre, men en forhøyet TSH kan indikere et for lavt stoffskifte (sykdom) som igjen kan føre til LAVERE forbrenning, altså motsatt av det legen sa... Din forhøyede TSH kan selvfølgelig være forbigående, men jeg anbefaler deg likevel å følge med. En stoffskiftesykdom kan komme snikende over mange år, og kanskje kan en uoppdaget stoffskiftesykdom være årsak til at en del sliter med overvekt (bl.a. meg selv...). I tillegg er det er fordel å følge med så man kan evt. konstatere og begynne å behandle tidligst mulig i et evt. sykdomsforløp. Selv gikk jeg åtte år med klare symptomer før legen tok tak i det og fant en diagnose på meg, noe som førte til at jeg kollapset før diagnosen og mistet et helt år av livet mitt til konstant søvn og hvile. Jeg husker rett og slett ingenting fra 2008, og det unner jeg ingen annen...

Men: Uansett så er lavkarbo også veldig, veldig bra for stoffskiftesyke også, så det er bare å stå på og ta med seg alle gevinster både i forhold til vekt og helse!

Huff, det vises at jeg ikke er lege eller medisinkyndig i det hele tatt. Her trodde jeg at jeg hadde tolket resultatarkene riktig utifra hva legen sa, men har visst bare skrevet bullshit. Men takker for råd!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 01:35   #15
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Det kan være at en såpass høy TSH er riktig for akkurat deg. Hva som er normalverdier kan diskuteres. Det kan godt være at den TSH'en er din normalverdi. Så om du ikke føler deg dårlig, ville jeg ikke tenkt mer på det, det er tross alt bare et tall.
Men jeg ville, som de andre også skriver, fulgt med på det, om det fortsetter å stige.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 09:21   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Jeg har fått påvist lavt stoffskifte ved ths på 2,5 og t4 på ... var det 11? Uansett, du har så vidt jeg kan se en fin t4, men at ths-en din har økt ville jeg vært litt obs på. Merkelig at legen din mente dette var bra? Det er litt bakvendt med verdiene på ths i forhold til hva som er lavt og høyt.
Igjen har du ikke holdt på så lenge ennå, og det kan være at dette er midlertidige svingninger. Det er ganske normalt at sånne ting svinger litt når det stabiliserer seg, hvilket det gjerne gjør på lavkarbo, med mindre du som meg har metabolsk syndrom og kroppen rett og slett bare surrer rundt i en slags ond sirkel . (Men det er altfor tidlig å si noe om nå).
Det sies ganske mye forskjellig om stoffskiftet, men leger med litt mer striktere orientering ville begynt å reagere når ths viser mer enn to. Som noen nevner her, så bør det helst ligge lavest mulig innenfor normalen, og det beste er et ths mellom 0,4 og 1,5. Under 0,4 kan tyde på forhøyet stoffskifte, og det er jo heller ikke ønsket.
Men dette sees i en større sammenheng, og jeg ville bedt om å ta tpo i tillegg.
Men jeg sier det igjen, det er bare drøyt et par måneder siden du startet, og det er ingenting i veien for at dette vil rette seg opp av seg selv. Det er gjerne mye som skal stabiliseres i kroppen din den første tiden, og da særlig hormonelt. Så jeg ville venta noen måneder og tatt nye prøver.

Det med at man skal ha levd høykarbo før man tar c-peptid og glukosebelastning er noe jeg alltid har forundret meg over. Det prøvene viser da er jo en for deg unaturlig tilstand fra en livsstil du ikke virker som du skal tilbake til. Om du ER insulinresistent, så er det godt mulig at du kun er det når du spiser mye karbohydrater, og mange spiser seg rett og slett friske fra tilstanden med lite raske karbohydrater.
Jeg er insulinresistent okkesom, så lenge kroppen min holder på de siste kg. Ja, og i tillegg til at jeg fortsatt har symptomer på p-cos. Men jeg vet i alle fall at jeg hadde vært MYE MER syk om jeg ikke hadde lagt om kostholdet!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 17:14   #17
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Hun sa vel strengt tatt ikke at forbrenningen hadde fordoblet seg, hun sa at den hadde blitt bedre. Fordoblingen var en antakelse jeg gjorde utifra hva jeg leste på en labprøve-side, jeg bare antok det og sjekket ikke hva hypo- og hyperthyreose faktisk betydde. Men jeg ser nå at det er motsatt. Så da må jo legen min ha blikset? Så forbrenningen er egentlig halvvert? Får det virkelig ikke til å stemme med hvor rastløs jeg er når jeg sitter "stille"... For jeg har jo gått fra å være rolig til å trippe.

Ja, jeg skal jo ikke tilbake til høykarbo. Men leste en PM noen hadde fått fra Torkil om dette, så da hørte jeg på det. Jeg kan jo ta disse testene på høykarbo nå én gang, og så ta dem på lavkarbo senere.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 18:33   #18
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

På en måte kan du jo si det at forbrenningen er halvert, men det blir litt vel enkelt, og så er det visst sånn at tsh-verdiene ikke skilles jevnt ut (måtte undersøke litt på nettet her), men i såkalte ''spikes'', og det kan også påvirkes noe av inntak av jodrik mat, som f.eks meieriprodukter og sjømat, eller mangelen på dette. Derfor ville jeg nok tatt en ny prøve om en stund. Jeg tror nok ikke det er grunn til bekymring, men fint å være obs på det og holde oversikten.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 16:59   #19
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

På en måte kan du jo si det at forbrenningen er halvert, men det blir litt vel enkelt, og så er det visst sånn at tsh-verdiene ikke skilles jevnt ut (måtte undersøke litt på nettet her), men i såkalte ''spikes'', og det kan også påvirkes noe av inntak av jodrik mat, som f.eks meieriprodukter og sjømat, eller mangelen på dette. Derfor ville jeg nok tatt en ny prøve om en stund. Jeg tror nok ikke det er grunn til bekymring, men fint å være obs på det og holde oversikten.

Måtte google litt for å finne ut hvor mye man burde få i seg og i hvilke matvarer det er jod.

Jeg bør få i meg 150 mikrogram

  • 100g melk gir mellom 5 og 20 mikrogram jod
  • 100g ost gir mellom 5 og 20 mikrogram jod
  • 100g kjøtt, frukt og grønnsaker gir mellom to og fem mikrogram jod
Jeg har ikke spist fisk (mentalt allergisk ) siden jeg var 8 år, men har slengt trankapsler ned i sluket ca hver morgen de siste 10 årene. Har vært slapp med det i det siste da... Det ble til at jeg bare spiste ketolyse-pillene og ingen andre kosttilskudd.

Og jeg pleide å drikke MYE melk da jeg spiste høykarbo. Minst en liter til dagen. Og det eneste jeg likte å ha på brødskiva var gulost (med ketchup og piffi og kanskje litt servelat), så det gikk med mye gulost og melk.

Spiser fortsatt mye gulost, men melk drikker jeg jo ikke lenger. Men får i meg 50-100g CF/rømme/kremfløte til dagen. Men aldri i verden om jeg kommer opp i 150 mikrogram uten fisk eller trankapsler på lavkarbo.

Så spørs om ikke jeg har fått i meg for lite jod om dagene? På tide å begynne å ta trankapslene igjen... Takk for tipset og sparket i ræva (bevisst eller ubevisst)!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 10:41   #20
Shrinking Line
Medlem
 
Shrinking Line sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Østerrike
Innlegg: 277
Shrinking Line er ny på veien

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Gratulerer med resultatene. Jeg skal og tilbake og ta prøver snart og håper at jeg har fått ned kolesterolet som er for høyt. Legen har gitt meg en siste sjanse før jeg må på piller for han tror det er genetisk.

Dette gir meg håp om at det skal være bedre.

__________________
The Shrinking Line





Shrinking Line er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 17:46   #21
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Opprinnelig lagt inn av Odinzee, her.

Gratulerer med resultatene. Jeg skal og tilbake og ta prøver snart og håper at jeg har fått ned kolesterolet som er for høyt. Legen har gitt meg en siste sjanse før jeg må på piller for han tror det er genetisk.

Dette gir meg håp om at det skal være bedre.

Du, ikke nøy deg med at legen tror det er genetisk.
Det bør legen vite.

Vil ellers råde deg til å lese Andreas Eenfeldt snabbkurs i kolesterol:
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 10:52   #22
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Og nå sitter jeg på legekontoret og har drukket ett beger med glasur. Glukosebelastningstest på gang. Siden jeg måtte sitte her i to timer tok jeg med PC, mp3-spiller og Bedre uten Brød.

Ååå, nå begynner jeg å få høyt blodsukker...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 11:08   #23
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Åh gud. Jeg hater glukosebelastning, jeg blir så sykt høy, og så krasjer jeg. Sovner og nesten ramler av stolen hver gang

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 11:18   #24
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Er ganske høy akkurat nå, ja. Og jeg er også av typen som blir så slått ut at jeg sovner. Og det regner jeg med at er fordi jeg er insulinresistent og at blodsukkeret plutselig faller for mye.

Men kommer IKKE til å sovne her på venterommet...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 11:21   #25
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Åh, om du er som meg så kan du ikke kontrollere det. Jeg gjør den testen hvert år, og tenker det samme hver gang. Men så sitter jeg der og bare sovner. Får ikke til å holde meg våken, ikke snakk om

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Legen sa at han ikke hadde gode erfaringer med Eurodietten krystall Eurodiett 28 21-05-09 22:22
Et sunnere alternativ? Carisma Generell ernæringsdebatt 2 08-05-06 11:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no