Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

potetmos?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-03-06, 00:38   #1
bodøjente
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2005
Alder: 47
Innlegg: 9
bodøjente er på en erverdig vei

potetmos?

Hei

Jeg følger lindberg/Atkins. Har skikkelig problemer med å gå ned i vekt. Har holdt på siden 2 januar etter ett halvt års opphold. Siden da har jeg ikke gått ned ett gram

Trener masse, men har en dag i uka jeg spiser det jeg har lyst på. Kan dette ødelegge alt?

Uansett, jeg har spist ca 1 gang i uka maggi potetmos med ost(naaam). Det står på pakken at det er 3 karbo pr persjon(200 g). Tar jeg feil eller er det noen andre som bruker å spise denne?

bodøjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 04-03-06, 01:47   #2
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: potetmos?

Har jeg ikke hørt om. Hvilken butikk var det som førte den?

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 04-03-06, 01:57   #3
Aadi
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: potetmos?

Poteter er normalt for mye karbohydreter i.
Har mer tro på å lage maten fra grunnen av selv.
Jeg har laget maten min selv uten noen halvfabrikat, utenom knuste tomater på boks da.
Alle "poseting" har ofte "skjulte" og mye karbohydrater.

  Svar med sitat
Gammel 04-03-06, 01:58   #4
des65
Seniormedlem
 
des65 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Langt nord
Alder: 58
Innlegg: 601
des65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snill

Sv: potetmos?

Jeg leste tror jeg det var i ukebladet, der Fedon har sine sider, at mos, pomme frites, var mye værre å spise enn kokte poteter faktisk. Men det ville jo være rart at vektnedgangen stopper for at du en gang i uka spiser mos.

__________________
Hilsen des65

1.delmål (under 100) nådd: 20.10.05
2.delmål (under 90) nådd: 23.01.06

3.delmål (under 80) nådd: Skal nåes før 1.juni 2006!!
des65 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg tror jeg... Svar med sitat
Gammel 04-03-06, 02:03   #5
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: potetmos?

Opprinnelig lagt inn av Aadi

Poteter er normalt for mye karbohydreter i.
Har mer tro på å lage maten fra grunnen av selv.
Jeg har laget maten min selv uten noen halvfabrikat, utenom knuste tomater på boks da.
Alle "poseting" har ofte "skjulte" og mye karbohydrater.

Mener du at vi ikke kan stole på det som står på posen En må selvfølgelig tolke det riktig.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 04-03-06, 02:21   #6
Aadi
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: potetmos?

På ingen måte Kristian.

Sitat:

Mener du at vi ikke kan stole på det som står på posen En må selvfølgelig tolke det riktig.

Men man skal som regel tilsette noe.... her feks melk....

Mente at jeg generelt ikke vil bruke "poseting" fordi da totalen på karbohydratene ofte blir høyere. industrien er flinke til å tilsette sukker i alt mulig.

Jeg velger heller ferske råvarer, som masse grønnsaker. Likevel...
Tomater på boks kan faktisk være et av få tilfeller som ofte kan være sunnere enn ferske tomater. Fordi de inneholder mer lykopen enn de friske.(antioksidant)

  Svar med sitat
Gammel 04-03-06, 02:35   #7
des65
Seniormedlem
 
des65 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Langt nord
Alder: 58
Innlegg: 601
des65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snill

Sv: potetmos?

Innen Lindberg må vi jo også tenke på GI, og poteter og da spesielt mosen har meget høy GI. Og da nytter det jo heller ikke med litt lavere karbo i den. Man må se helheten.

__________________
Hilsen des65

1.delmål (under 100) nådd: 20.10.05
2.delmål (under 90) nådd: 23.01.06

3.delmål (under 80) nådd: Skal nåes før 1.juni 2006!!
des65 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg tror jeg... Svar med sitat
Gammel 04-03-06, 11:32   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: potetmos?

3 gram karbohydrater per 200 gram ferdig potetmos???? Det kan da ikke stemme, vel??

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-03-06, 16:41   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: potetmos?

Opprinnelig lagt inn av bodøjente

Trener masse, men har en dag i uka jeg spiser det jeg har lyst på. Kan dette ødelegge alt?

Ja, dessverre. Det er ikke alle dette funker for. Ikke engang når det gjøres skikkelig, dvs. uten sukker og snop men med et karbo måltid med f.eks. pasta eller poteter. Vi er flere som har oppdaget at det er lite lurt !
Det er meget godt mulig det er årsaken til at du ikke går ned i vekt !

Opprinnelig lagt inn av bodøjente

Uansett, jeg har spist ca 1 gang i uka maggi potetmos med ost(naaam). Det står på pakken at det er 3 karbo pr persjon(200 g). Tar jeg feil eller er det noen andre som bruker å spise denne?

Vi spiser ikke poteter eller potetmos på lavkarbo kosthold.
Det er nødt til å være trykkfeil om det står det på pakka. I vanlig potetmos fra Maggi er det 13 karber pr 100 gram ferdig vare. At Maggi sin med ost inneholder mindre holder jeg som svært lite sannsynlig. Du har ikke blingsa og lest på "protein" på innholdsfortegnelsen da ? Den inneholder 1,5 gram protein pr 100 gram ferdig mos.... Det blir jo 3 gram pr 200 som du sier. Anbefales absolutt ikke. Og om du spiser denne flere gange i uka har du enda en årsak til at vekta står stille !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-03-06, 19:38   #10
bodøjente
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2005
Alder: 47
Innlegg: 9
bodøjente er på en erverdig vei

Sv: potetmos?

Takker for kjappe svar

Har vært å lest på posen en gang til, og det stemmer. Den er å få kjøpt på Eurospar og noen coop butikker.

bodøjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 10-03-06, 20:23   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: potetmos?

Opprinnelig lagt inn av Lillian74

Næringsinnholdet er basert på at man blander med melk og da står det bak på pakken: ca
Energi: 380 kcal per 100 gr pulver - 70 kcal per 200 gr ferdig mos
Protein: 9 gr per 100 gr pulver - 2 gr per 200 gr ferdig mos
Karbohydrater: 76 per 100 gr pulver - 3 gr per 200 gram ferdig mos
Fett: 4 gr per 100 gr pulver - 5,5 gr per 200 gram ferdig mos

Oki, da er forsøket mitt avsluttet med følgende resultat:


Fakta:
Næringsinnhold pr 100 gram pulver (uten melk). Dette står på pakka:
Energi: 380 kcal
Protein: 9 gr
Karbohydrater: 76 per
Fett: 4 gr


I posen er det 90 gram pulver som da blir:
Energi: 342 kcal
Protein: 8 gr
Karbohydrater: 68
Fett: 4 gr (rundet opp for enkelhets skyld)


Vi legger til 2 dl melk som har:
Energi: 132 kcal
Protein: 6 gr
Karbohydrater: 9 gr
Fett: 8 gr


+ 1 ss smør
Energi: 103 kcal
Protein: 0 gr
Karbohydrater: 0 gr
Fett: 11 gr


Legger vi sammen næringsinnholdet på ingrediensene sammen blir det:
Energi: 578 kcal
Protein: 15 gr
Karbohydrater: 78 gr
Fett: 23 gr


Dette blir tilsammen 560 gram ferdig potetstappe. Jeg har veid det ferdige produktet på min digitale vekt.

Tallene på protein og fett er så lave at her runder jeg opp til nærmeste hele tall. Det er ikke det som betyr noe her. Karbene er det viktigste.
I følge skriften på pakken skal dette være til 3 porsjoner. 1 porsjon blir da 186,6 (187 gram)


Med ingredienser som over, inneholder da 1 porsjon 187 gram:
Energi: 187 kcal
Protein: 5 gr
Karbohydrater: 25 gr
Fett: 7 gr


200 gram ferdig stappe inneholder:
Energi: 200 kcal
Protein: 5 gr (rundet oppover fordi det er over 4,5 gram)
Karbohydrater: 27 gr
Fett: 8 gr


For å få 3 gram kabohydrater med dette innholder kan man altså spise 1 toppet spiseskje/20 gram ferdig potetstappe - ikke 200 gram.


Tror rett og slett Maggi har hatt en liten kommafeil i regnestykket sitt jeg. Har sendt dem en mail. Skal bli morsomt å se hva de svarer !


Bare for morro skyld - bildene viser 200 gram og 20 gram potetstappe

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 23-04-08 kl 08:44.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-03-06, 20:38   #12
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: potetmos?

bøyer meg i støvet, Nille du er utrolig...

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 17:48   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: potetmos?

Visste jeg det ikke !!

har fått svar fra Maggi... De har sikkert brukt margarin istedenfor meierismør, men tallene er nære nok !

Sitat:

Hei,

Takk for mail. Vi er klar over at næringsinnholdet på Maggi Potetmos med ost er galt og det blir rettet opp. Riktig næringsinnhold er som følger:

Næringsinnhold:
100 g pulver gir ca.: 1 porsjon (200g) gir ca.:
Energi 1600kJ 800 kJ
380kcal 190 kcal
Protein 9g 4,8 g
Karbohydrat 76g 25 g
Fett 4g 7,7 g

Med vennlig hilsen

Marianne H. Aaberg
Forbrukerkontakt
A/S Nestlé Norge

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no