Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

"Det er bedre å være tykk og trent, enn slank og utrent"

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-05-12, 10:14   #1
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

"Det er bedre å være tykk og trent, enn slank og utrent"

Fra VG:

«Det er bedre å være tykk og trent, enn slank og utrent»
VG har fått fire eksperter på fedme til å vurdere utsagnet. Her er deres svar:

Tor Ole Klemsdal (54), avdelingsoverlege ved Preventiv kardiologi ved Oslo universitetssykehus.

– Nei, jeg synes dette er en lite logisk måte å stille opp to helsefarer mot hverandre: Fysisk inaktivitet og overvekt er begge deler uheldig for helsen, og det er da ikke slik at folk må velge å ha minst en av dem? Fysisk aktivitet gir helsegevinst enten man er overvektig eller normalvektig, og vektreduksjon gir helsegevinst hos fete personer enten man er fysisk aktiv eller inaktiv.

Haakon E. Meyer (52), professor og leder for Nasjonalt råd for ernæring.

– Det er satt litt på spissen. Men det finnes mange overvektige som spiser sunt, er i aktivitet og ikke røyker – og har god helse. Akkurat som det finnes tynne mennesker som røyker og har langt høyere risiko for hjerte- og karsykdommer.

Jøran Hjelmesæth (54), senterleder ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst.

– Det er mye sant i det. Dersom man må velge bort en av to onder, er det viktigere for helsen å være i god form enn å være slank. Det er mest forebyggende for hjerte- og karsykdommer å være veltrent. Dessuten har det vist seg at en del mennesker med kroniske sykdommer som nyresvikt og noen hjerte- og karsykdommer faktisk kan ha godt av å være litt overvektig (BMI på 25 – 30).

Gunnar Mellgren (44), professor ved Institutt for indremedisin ved Universitetet i Bergen.

– Ikke nødvendigvis. Det kommer nok an graden av fedme. Men fysisk aktivitet er bra for helsen uansett vekt og så kan man si at man motvirker noe av de negative effektene ved fedme ved å være sprek.

Serena Tonstad (61), overlege ved Preventiv kardiologi ved Oslo universitetssykehus.

– Ja, men det er dessverre få tykke som klarer å bli spreke fordi de fort opplever å få muskel- eller skjelettskader. Hvis man får det til, er det en stor fordel fordi fysisk aktivitet beskytter – ikke bare mot hjerte og karsykdom og diabetes – men også mot kreft. Få ting annet enn å slutte og røyke og være forsiktig med solen beskytter så sikkert mot kreft.


Mao: Tren for guds skyld, tren! Det finnes ingen unnskyldning, alle kan trene på sitt nivå. Gjør det du kan med det du har, ingen krever noe mer.

  Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 10:45   #2
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: "Det er bedre å være tykk og trent, enn slank og utrent"

Det er bedre å være frisk og rik enn syk og fattig.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 10:58   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Det er bedre å være tykk og trent, enn slank og utrent"

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Mao: Tren for guds skyld, tren! Det finnes ingen unnskyldning, alle kan trene på sitt nivå. Gjør det du kan med det du har, ingen krever noe mer.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 12:12   #4
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: "Det er bedre å være tykk og trent, enn slank og utrent"

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det er bedre å være frisk og rik enn syk og fattig.


-

  Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 13:28   #5
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: "Det er bedre å være tykk og trent, enn slank og utrent"

Syns dette var et litt vel forenklet utsagn.. Kosthold er jo minst like viktig som trening, uansett vekt? Ser jo poenget, men.. Man kunne vel heller sagt at det er bedre å være tykk og sunn, enn slank og usunn. Er man overvektig fordi man lever på grandis, cola og loff med nugatti er det jo begrenset hvor mye fysisk aktivitet kan forebygge, liksom..

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 14:31   #6
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Re: "Det er bedre å være tykk og trent, enn slank og utrent"

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Syns dette var et litt vel forenklet utsagn.. Kosthold er jo minst like viktig som trening, uansett vekt? Ser jo poenget, men.. Man kunne vel heller sagt at det er bedre å være tykk og sunn, enn slank og usunn. Er man overvektig fordi man lever på grandis, cola og loff med nugatti er det jo begrenset hvor mye fysisk aktivitet kan forebygge, liksom..

Mulig det, men nå snakkes det i diskusjonen kun om tykk/tynn og trent/utrent. Ikke om hvordan/hvorfor man er tykk/tynn

  Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 14:55   #7
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: "Det er bedre å være tykk og trent, enn slank og utrent"

Forsåvidt.. Men hvis det i det hele tatt var noe poeng her utover at det er bra å trene og dumt å ikke trene syns jeg de burde formulert det litt annerledes.. Men det var kanskje hele poenget? Var ikke så voldsomt lærerikt, liksom.. Men så er det jo VG da

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 14:59   #8
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Det er bedre å være tykk og trent, enn slank og utrent"

Ut fra et helhetlig helseperpektiv så er vel de fleste enige om at trening er det aller viktigste ja. Det er ikke nødvendigvis treningen i seg selv som gir nedgang i vekt (da det også jobbes med kosthold), men trener man en del så "tåler" kroppen også en del overvekt. Men da snakker vi jo ikke om ekstremtilfellene, det blir helt meningsløst for meg. Altså veier man nærmere 200 kg og bare spiser drittmat så tror jeg heller ikke man trener noe i det hele tatt, da hadde man sannsynligvis aldri levd sånn...

Det viktigste er selvsagt å gjøre begge deler Men for en overvektig, utrent person så vil det ha enorme helsefordeler bare å begynne og gå noen turer. Som regel vil jo dette også gi seg utslag i en økt følelse av velvære, man føler seg i bedre form (selv om vekta kanskje er den samme som før) og man tenker etter hvert litt mer på hva man putter i munnen --> vekta går ned.

Det blir litt meningsløst å stille ekstremtilfellene (tykk og trent vs tynn og utrent) opp mot hverandre, men jeg ser poenget. Det viktigste å huske på hvorfor man trener, for det er jo så mange positive helsefordeler med å trene, man skal ikke bare trene for å gå ned i vekt. Det er like viktig både for tykke og for tynne mennesker.

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 16:33   #9
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Det er bedre å være tykk og trent, enn slank og utrent"

Har gitt opp leger når det gjelder kosthold og trening, så de hører jeg ikke noe på. Når jeg var feit ville de at jeg skulle slanke meg, nå får jeg beskjed om at jeg slanket meg for fort og ufornuftig. At jeg trener for ofte.
Til syvende og sist får jeg vel bestemme selv hvordan jeg lever og ta ansvar for min egen kropp, dauer jeg av overvekt eller overtrening er det bare mitt problem.
Alle vet at det er best å både trene og være normalvektig, sånne artikler i avisene er så idiotiske. I morgen kommer det vel en ny en "det er bedre å drikke mye vann og spise lite mat enn å spise mye mat og drikke lite vann". Ny sjokkerende forskning viser at vann er bra for deg.

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 17:11   #10
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Det er bedre å være tykk og trent, enn slank og utrent"

Opprinnelig lagt inn av ketoseprinsen, her.

I morgen kommer det vel en ny en "det er bedre å drikke mye vann og spise lite mat enn å spise mye mat og drikke lite vann".

Hihi, jeg var akkurat på butikken og dagens forside på VG (papirutgave) var noe som: "Ny pille - gå ned 10 kg uten slankekurer"! Og de lurer på hvorfor vi kaller dem en ukebladavis

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 10:58   #11
psychgeek
Medlem
 
psychgeek sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 73
psychgeek er på en erverdig vei

Sv: "Det er bedre å være tykk og trent, enn slank og utrent"

Jeg synes det alltid er flottere med folk som trener aktivt. Har man en sterk kropp med et godt muskelgrunnlag, kler man kiloene så mye bedre. Min yndlingsinstruktør gjennom tidene har en av de flotteste kroppene jeg vet om. Jeg ser for meg at hun velger large i klesstørrelse, men hun bærer dem så flott. Det stråler av henne at hun bruker bruker kroppen aktivt og at hun er stolt av seg selv.

__________________


Startvekt: 67,2
Idealvekt: 60
psychgeek er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo så godt jeg kan:-) Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 11:53   #12
bligravid?
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Nord for Sinsenkrysset
Innlegg: 151
bligravid? er ny på veien

Sv: "Det er bedre å være tykk og trent, enn slank og utrent"

Serena Tonstad (61), overlege ved Preventiv kardiologi ved Oslo universitetssykehus.

– Ja, men det er dessverre få tykke som klarer å bli spreke fordi de fort opplever å få muskel- eller skjelettskader. Hvis man får det til, er det en stor fordel fordi fysisk aktivitet beskytter – ikke bare mot hjerte og karsykdom og diabetes – men også mot kreft. Få ting annet enn å slutte og røyke og være forsiktig med solen beskytter så sikkert mot kreft


Kjenner jeg blir litt provosert av sånne kommentarer. det er i beste fall en unnskyldning for overvektige som ikke vil trene. Jeg er nå nede i bmi på 32, og var oppe i 34-35 rundt jul. Alikavel har jeg klart å trene 3 dager i uken, spille aktivt på bedriftsfortball og går til/fra jobb og på jobb. Du kan trene også med fedme!!! Selvfølgelig må man ta hensyn til kroppens signaler, men det må normalvektige også.

__________________
Delmål 1 - Under 100. I MÅL!!! (etter 2 uker og 4,5kg ned)

Delmål 2 - 90

Delmål 3 - normalvekt 70-75
bligravid? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 11:58   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Det er bedre å være tykk og trent, enn slank og utrent"

Opprinnelig lagt inn av bligravid?, her.

Serena Tonstad (61), overlege ved Preventiv kardiologi ved Oslo universitetssykehus.

– Ja, men det er dessverre få tykke som klarer å bli spreke fordi de fort opplever å få muskel- eller skjelettskader. Hvis man får det til, er det en stor fordel fordi fysisk aktivitet beskytter – ikke bare mot hjerte og karsykdom og diabetes – men også mot kreft. Få ting annet enn å slutte og røyke og være forsiktig med solen beskytter så sikkert mot kreft


Kjenner jeg blir litt provosert av sånne kommentarer. det er i beste fall en unnskyldning for overvektige som ikke vil trene. Jeg er nå nede i bmi på 32, og var oppe i 34-35 rundt jul. Alikavel har jeg klart å trene 3 dager i uken, spille aktivt på bedriftsfortball og går til/fra jobb og på jobb. Du kan trene også med fedme!!! Selvfølgelig må man ta hensyn til kroppens signaler, men det må normalvektige også.

Nå er ikke 34-35 så ille da.. Det finnes de som har både 40 og 50 og da er det ikke like greit.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 12:07   #14
bligravid?
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Nord for Sinsenkrysset
Innlegg: 151
bligravid? er ny på veien

Sv: "Det er bedre å være tykk og trent, enn slank og utrent"

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Nå er ikke 34-35 så ille da.. Det finnes de som har både 40 og 50 og da er det ikke like greit.

Det er sant (selv om det føles ut som mye når du har det..). Men begge deler er nevnt som fedme. Og spørsmålet var jo omhandlet jo den lite definerbare gruppen "tykke", som kan være så mangt.

Men selv for noen med bmi på 40 og 50, er vel ikke løsningen stillesittende liv?

Mener selvfølgelig ikke heller at alle skal spille fortball, der er det jo slitasje å hente. Men ved å snakke med profesjonelle så kan det nok legges opp program som fører til fremgang for de fleste.

__________________
Delmål 1 - Under 100. I MÅL!!! (etter 2 uker og 4,5kg ned)

Delmål 2 - 90

Delmål 3 - normalvekt 70-75
bligravid? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 12:33   #15
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Det er bedre å være tykk og trent, enn slank og utrent"

Jeg trena helt fint når jeg hadde en BMI på 39, men jeg har vært aktiv med ridning hele livet, så kroppen min var ikke noe svakere på den tiden. Pådro meg et par vonde slimposebetennelser i knærne, men det gikk jo over. Hvis man derimot har en BMI på 50 og setter i gang med sitt livs første fysiske aktivitet er saken en helt annen.

Det er vel noe med det at folk føler et press til at de må TRENE. At det ikke er nok å gå en tur liksom.. Men når man veier 140 kg så er vel gjerne et par turer på 20 minutter mer enn nok. Men folk er ikke så flinke til å sammenligne seg med seg selv.. Sammenligner man seg med andre så blir det ganske demotiverende, om man peser seg halvt i hjel bare når man må gå opp 10 trappetrinn.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 19:48   #16
bligravid?
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Nord for Sinsenkrysset
Innlegg: 151
bligravid? er ny på veien

Sv: "Det er bedre å være tykk og trent, enn slank og utrent"

Jeg er helt for at turer på 20 minutter kan være trening. Jeg syns derimot at mange bruker vekt som unnskyldning for å ikke å trene. Om det faktisk er majoriteten kan jeg dermot ikke si noe om. Det er det vel neppe!

Jeg blir bare frustrert når jeg hører folk som er på min størrelse forteller at de ikke burde ta trappene, at treningsstudio bare er for solstudiobrune atleter og ikke vil gå til butikken av og til, fordi da kan jeg få ont ett eller annet sted. Neida, ikke overdrive - men bevege seg og gradvis øke kan gjøre slik at man ikke lengre blir like andpusten opp de ti trappetrinnene.

På den andre siden, så er vel normalvektige som aldri har sprunget en meter i risiko for å pådra seg skader om de forsøker seg på å jogge en mil på asfalten. Alle må ta utgangspunkt i sitt eget nivå.

__________________
Delmål 1 - Under 100. I MÅL!!! (etter 2 uker og 4,5kg ned)

Delmål 2 - 90

Delmål 3 - normalvekt 70-75
bligravid? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 22:42   #17
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Det er bedre å være tykk og trent, enn slank og utrent"

Opprinnelig lagt inn av bligravid?, her.

På den andre siden, så er vel normalvektige som aldri har sprunget en meter i risiko for å pådra seg skader om de forsøker seg på å jogge en mil på asfalten.

Eller som påstår de ikke trenger å trene for de er jo tynne!

Selv er jeg veldig overvektig og veldig godt trent, og har overrasket flere leger med blandt annet lungeresultatene mine. Men noe skal man jo ha igjen for å ha PCOS og testosterondominans.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
"Spis deg slank" Noen med erfaring? lillemorell Kostholdsfilosofier 2 16-03-10 12:35
" Spis deg slank" rett hjem, erfaring! lillemorell Spørsmål og svar 1 16-03-10 11:05
"Endelig slank" av Allen Carr SunnhetMedSirrup Andre bøker 11 22-08-09 18:23
Foseid "Spis deg slank" kontra Ketolysekuren november5 Spørsmål og svar 12 15-11-08 14:25
Bøkene "Atkins for livet" og "Slank med ketolysekuren" selges! Agurk Lavkarbobøker 2 07-01-08 15:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no