Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

Vitaminer og sånn??

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-01-05, 22:02   #1
Linda25
Juniormedlem
 
Linda25 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Telemark
Alder: 44
Innlegg: 28
Linda25 er på en erverdig vei

Vitaminer og sånn??

Er så vanvittig mye å velge i. Kan noen av dere kloke sjeler sette opp en liste over det jeg må ta, og evt. hvilke produkter som er best. Det er så fint å ha noen eksperter og spørre altså

__________________
Linda25 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-01-05, 22:07   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Aner ikke hva slags merker som er best jeg.. Men kjøp på helsekosten! Ikke på matbutikken

Også er det organisk fremstilte vitaminer som gjelder, ikke syntetisk fremstilt. STOR forskjell på opptak i kroppen.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 18-01-05, 23:22   #3
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Linda25

Er så vanvittig mye å velge i. Kan noen av dere kloke sjeler sette opp en liste over det jeg må ta, og evt. hvilke produkter som er best. Det er så fint å ha noen eksperter og spørre altså


Hei Linda25!
Har heller ikke lyst til å sette opp navn på preperatene,- der finnes utallige forskjellige.
Det jeg synes er greit er vanlige multivitamintabletter,samt tilskudd av mineraler som krom,selen, magnesium, sink, kalsium og kalium. Itillegg til omega3 tilskudd i form av selolje (jeg anbefaler Polarolje) , tran eller kapsler. For ikke å ta større doser enn nødvendige,- spør på helsekost forretningen hva de anbefaler.
Lykke til!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 19-01-05, 09:42   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Hei Linda !

Kul signaturjente du har !!

Når det gjelder vitaminer/kost tilskudd er det vanskelig å si hvilket merke som er best, men Atkins anbefaler at du tar følgende typer kosttilskudd:

Multivitamin, kalsium (helst m/magnesium og D-vit), 750 mg kalium, Omega 3 (evt 3-6-9), C vitamin, Q10.

Kalium og kalsium er spesielt viktig fordi Atkins virker vanndrivende og da mister du en del mineraler og næringssalter den veien.


Hva du skal ta og hvor mye kan du snakke med helsekosten om også :

Edit: Her falt det ut en viktig setning:
Jeg tar pr dato:


1 stk Solaray Spektro Multivitamin
3 stk Natures Sunshine Calcium m/magnesium og D-vit
1-2 stk. 750 mg Kaleroid (kalium)
2 stk. 1200 mg Omega 3-6-9
1 stk. 0.4 mg Folsyre
1 stk. 750 mg Bio-C (om vinteren 2 stk)
1 stk. 30 mg Super Bio-Qionon Q10



Du behøver ikke kjøpe alt på en gang. Det er greitt å spre det utover litt, ellers kan det bli dyrt. Og det lønner seg å kjøpe store bokser !







__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 19-01-05 kl 13:05.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-01-05, 12:17   #5
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Hei igjen!
Når det gjelder kalium er det slett ikke sikkert at du behøver 750 mg daglig. Sjekk dine blodverdier hos legen! Dersom du bruker blodtrykkstabletter og/eller vanndrivende tabletter er det mulig at du trenger det, ellers ikke vil jeg tro.
Selv bruker jeg begge typer tabletter, men behøver bare Kaleorid tbl 750 g 2 ganger i uken for å holde meg innen normalverdien. Bare sløsing av penger å bruke mer,- og kanskje farlig!?
( Vi som bruker blodtrykks-og vanndrivende tbl. får kaliumtb. på blå resept).

Les denne artikkelen:
http://www.lommelegen.no/medisiner/default.asp?vis=415

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 19-01-05, 13:03   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av komkari

Når det gjelder kalium er det slett ikke sikkert at du behøver 750 mg daglig. Sjekk dine blodverdier hos legen!

er helt enig med Komkari her, - du bør sjekke med legen. Spesielt om du har medisinske årsaker du må passe på.

MEN - for de fleste friske (som ikke går på vanndrivende eller lign fra før) på ATKINS har dietten samme vanndrivende effekt som om man gikk på stor dose vanndrivende. Det er derfor Dr. Atkins har anbefalt denne dosen. Det er viktig å ta i betraktning om man leser f.esk. lommelegen og andre steder !

Jeg har brukt vanndrivende i mange år og tatt 750 mg kalium daglig. Etter Atkins har jeg måttet øke dosen Kaleroid til 2 x pr dag - viser blodprøvene.

750 mg eet par ganger i ukens skader iallefall ikke (er ikke farlig ). Men som sagt. Det aller beste er kanskje å vente 14 dager til 3 - 4 uker på Atkins før du får tatt blodprøver for å se om du trenger kalium tilskudd ! (for å se hva effekt dietten har på mineralbalansen først).

Du finner nok dine mengder etterhvert. Bedre å begynne forsiktig !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-01-05, 15:50   #7
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille


MEN - for de fleste friske (som ikke går på vanndrivende eller lign fra før) på ATKINS har dietten samme vanndrivende effekt som om man gikk på stor dose vanndrivende. Det er derfor Dr. Atkins har anbefalt denne dosen.

Gjelder dette kun induksjon - eller vedvarende også?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 19-01-05, 16:49   #8
Linda25
Juniormedlem
 
Linda25 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Telemark
Alder: 44
Innlegg: 28
Linda25 er på en erverdig vei

Da har jeg vært på helsekosten og handlet. En boks med KAL-MAG ( inneholder: Kalsium, Magnesium og vit.D.) Og en boks Multivitaminer med mineraler. Og en boks med trankapsler, Møllers. Det får holde for nå, for da sa lommeboka stopp. Hvis ikke det er noe av de andre stoffene jeg må ha nå på introduksjonsukene da?

__________________
Linda25 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-01-05, 18:28   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Møllers transkapsler på helsekosten ?? Trodde det var å banne i kjerka jeg. De lo av meg da jeg spurte etter det !

Det ser fint ut, så kan du jo sjekke om du trenger kalium seinere !

Opprinnelig lagt inn av mofe

Gjelder dette kun induksjon - eller vedvarende også?

Det er veldig individuelt. Jeg er jo kommet til pre-vedlikehold og må fremdeles ta to. Men så tar jeg vanndrivende også (før Atkins tok jeg bare en). Neste gang du er hos legen kan du jo få tatt en blodprøve og sjekket kalium - da får du beskjed om du mangler !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-01-05, 20:02   #10
Linda25
Juniormedlem
 
Linda25 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Telemark
Alder: 44
Innlegg: 28
Linda25 er på en erverdig vei

[quote=Nille]Møllers transkapsler på helsekosten ?? Trodde det var å banne i kjerka jeg. De lo av meg da jeg spurte etter det !



Hihi nei de kjøpte jeg på Prix!!

__________________
Linda25 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-01-05, 22:36   #11
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sitat:

Hihi nei de kjøpte jeg på Prix


Ja, ja det går nok greit det også, - men du bør nok kjøpe omega3kaslene på helsekostforretning neste gang.

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ut med vitaminer og mineraler themonk Kosttilskudd 29 15-05-12 14:19
Vitaminer? Ingo Kosttilskudd 4 06-01-05 07:02
Hvorfor vil ikke familien min tro vitaminer er viktig ang kost Tidligere bruker Kosttilskudd 7 06-12-04 14:41
Vitaminer Gir Lavkarbo generelt 3 17-11-04 23:45
Vekt og sånn Carisma Lavkarbo generelt 12 03-11-04 21:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no