Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Husmortips og kjerringråd

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-11-09, 16:19   #1
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Husmortips og kjerringråd

Jeg ser det er endel smarte tips rundt omkring på å løse enkle oppgaver i hverdagen. Så jeg tenkte å samle dem på en plass.
Tråden er både for tips og for spørsmål.

Jeg kan begynne med mitt mest brukte, og håpe flere bidrar:

For å tine ting raskt (f.eks kjøttdeig, kyllingfilleter e.l), legg de i en bolle kaldt vann i emballasjen eller en tett plastpose. Hvis vannet er for varmt "koker" den ytterste delen, så det bør være kaldt.
Det tiner som regel på en tredjel del av normal tid.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 16:30   #2
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Husmortips og kjerringråd

Skal du fryse ned kjøttdeig, fjern den fra emballasjen og klem den så flat som du kan. Da tiner den også raskere

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 16:35   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Husmortips og kjerringråd

Opprinnelig lagt inn av Areola, her.

Skal du fryse ned kjøttdeig, fjern den fra emballasjen og klem den så flat som du kan. Da tiner den også raskere

Avlange "pølser" er også ofte praktisk for å få plass til mest mulig i små frysere

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 16:37   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Husmortips og kjerringråd

Kast all unødvendig emballasje, gjerne allerede i butikken. Mindre å bære på hjem, og mer plass i skap og skuffer.
Gi gjerne beskjed til butikken også når ting har uforholdsmessig mye emballasje, så de kan melde fra til produsenter om det. Sparer miljø og fraktkostnader for de også.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 21:18   #5
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Husmortips og kjerringråd

Putt løk som ikke er brukt opp i et glass med lokk. (feks gamle syltetøyglass) Da tørker ikke løken, og det lukter ikke i hele kjøleskapet.

Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 23:40   #6
Minsten
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 57
Minsten er på en erverdig vei

Sv: Husmortips og kjerringråd

Jeg pakker inn all kjøtt ut av emballasje og har det i aluminiumsfolie og deretter gråpapir. Tar mindre plass, for jeg tilpasser det fryseren. Skriver utpå med sprittusj dato og hva som er inni pakken, deretter knytter jeg hyssing rundt. Kjøtt holder seg lengre også

Minsten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 09:26   #7
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Husmortips og kjerringråd

Legg matpapir på toppen av kjøkkenskapene (hvis du ikke har den typen som går helt opp da ). Når de blir fettete, er det bare å fjerne dem, og legge på nye. Sparer masse skrubbing fett når det skal vaskes.

Har du for mye fløte som snart går av dato, så kok den opp før den blir sur. Da får den lang holdbarhet igjen, og oppfører seg som "vanlig" fløte.

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 10:46   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Husmortips og kjerringråd

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Har du for mye fløte som snart går av dato, så kok den opp før den blir sur. Da får den lang holdbarhet igjen, og oppfører seg som "vanlig" fløte.

Ellers frys den ned i isbitformer. Genial i sauser o.l.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 12:12   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Husmortips og kjerringråd

Mot senebetennelse: Ta en pose med frosne erter eller tilsvarende og pakk inn i håndkle og legg på området som er betent en halvtimes tid. Genialt!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 19:15   #10
Titt1Tei
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 21
Titt1Tei er på en erverdig vei

Sv: Husmortips og kjerringråd

Ett ostestykke holder seg MYE lenger dersom du bytter ut posen den ligger i ofte, helst annenhver dag

Titt1Tei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 19:26   #11
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Husmortips og kjerringråd

Trenger tips til ekstremt gjenstridige fettflekker (fra mat) på malt murvegg..

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 19:28   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Husmortips og kjerringråd

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Trenger tips til ekstremt gjenstridige fettflekker (fra mat) på malt murvegg..

Salmiakkvann?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 20:00   #13
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Husmortips og kjerringråd

Har prøvd salmiakkvann, men da må jeg stå og gnu og gnu på en liten flekk i 5minutter for å få den vekk.. litt mye jobb når det sikkert er minst 100 flekker..

Har prøvd en "grillrens", og den er supereffektiv, men den tar malinga også

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 21:09   #14
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Husmortips og kjerringråd

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Trenger tips til ekstremt gjenstridige fettflekker (fra mat) på malt murvegg..

Male...?
Murvegger er vanskelig å få pene, syns jeg

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 09:08   #15
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Husmortips og kjerringråd

Er nettopp det, malesaker er kjøpt inn i går og skal male, men er redd for at disse fettflekkene gjør at malinga flasser?

Fikk tips nå om å bruke sandpapir, så da skal jeg prøve det

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 10:44   #16
Sothøna
Seniormedlem
 
Sothøna sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Møre & Romsdal
Alder: 57
Innlegg: 6.752
Sothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastisk

Sv: Husmortips og kjerringråd

Jeg har blanda Zalo og Salmiakk i bøtta i det siste, og det var ihvertfall supert å vaske tak med, men om du får bort flekkene på muren, ja det tør jeg ikke love deg

Sothøna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest mulig lavkarbo for å ha det bra. Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 11:15   #17
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Husmortips og kjerringråd

Salmiakk tar fett

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 13:02   #18
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Husmortips og kjerringråd

Hvis du eller bikkja f.eks kutter dere, ha på pepper. Det stopper blødning. Svir ikke og er ikke farlig. Har brukt med hell mange ganger i skog og mark. En pose malt pepper tar ikke plass..

(derfor de strødde salt OG pepper i såra på ryggen i per og pål og de andre frierne..hehe) Salt for å rense og for å gjlreø vondt, pepper for å stanse blødningene)

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 13:07   #19
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Husmortips og kjerringråd

Zalo burde ta det ja - fettflekkar altså.

Om de har problem med kalkflekkar på kraner på bad og kjøken (mogleg det er berre her nede vi har problem med det..) - vask med såpevatn iblanda blank eddik! Det same med vasskokarar - kok opp eddik i den, og skyll ut, kok deretter reint vatn nokre gongar for å få bort eddiklukt og smak.

Mot fettflekkar på kle - som framleis viser etter vask: Gni ein god sprut Zalo på flekken, og vask ein gong til som normalt - voila, flekkfritt.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 13:30   #20
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Husmortips og kjerringråd

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Er nettopp det, malesaker er kjøpt inn i går og skal male, men er redd for at disse fettflekkene gjør at malinga flasser?

Fikk tips nå om å bruke sandpapir, så da skal jeg prøve det

Et supert triks for å få malinga til å sitte er å ha litt salmiakk i malinga. Blandingsforhold ca 1 kork salmiakk til 10 liter maling, så det er ikke mye som skal til. Eneste ulempen er at det lukter litt salmiakk 2-3 dager etterpå.

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 19:16   #21
heltny
Medlem
 
heltny sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 171
heltny er på en erverdig vei

Sv: Husmortips og kjerringråd

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Salmiakk tar fett

Slankemiddel, altså?

__________________
Kjempevennlig hilsen Heltny!
bloggen min - gjerne komenter
+++=
heltny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf. Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 23:14   #22
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Husmortips og kjerringråd

Istedenfor å kjøpe dyre vaskemidler, kan First Price sjampo gjøre samme nytten. Ofte, når de dyre vaskemidlene ikke funker, får denne sjampoen vekk flekkene. Også er den kjempebillig til sammenligning.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 02:24   #23
slappfisken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 27
slappfisken er på en erverdig vei

Sv: Husmortips og kjerringråd

Eddik fumker til å rense kaffetraktere også, husk å kjøre gjennom trakteren med rent vann 2-3 ganger etterpå;o). Fruktflueinvasjon? sett frem 2-3 små skåler med saft/eddik/vin/øl (øl funka best hos meg), ha i 2-3 dråper oppvaskmiddel, fluene kan ikke motstå det. Såpa gjør at overflatehinna brytes, så de drukner. Husk å pakke vekk alt av frukt/grønnsaker først.

slappfisken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 08:58   #24
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Husmortips og kjerringråd

Eddik kan brukes til mye! Enkelte gensere setter svettelukt seg i, uansett hvor mye man vasker, lukta er der. Løsningen da er å ta eddik i skyllevannet. Lukt bortevekk

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 09:59   #25
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Husmortips og kjerringråd

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Eddik kan brukes til mye! Enkelte gensere setter svettelukt seg i, uansett hvor mye man vasker, lukta er der. Løsningen da er å ta eddik i skyllevannet. Lukt bortevekk

Eg har alltid eddik i skyllevatnet. (Har ein god dæsj i same holdaren som skyllemiddel/tymjuknar.) Må berre ha det her, pga all kalken i vatnet. Maskinene kan rett og slett bli øydelagde utan. Det fins slike fancy tablettar ein kan kjøpe på butikken, men det er DYRT, og eddiken er minst like bra, og ikkje minst billig.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kjerringråd for hager - hagetips mofe Generell diskusjon 2 26-05-07 15:48
Kjerringråd mot forstuet tå? themonk Fysisk og mental helse 9 22-11-06 12:09
Kjerringråd mofe Fysisk og mental helse 28 12-01-06 16:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no