Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Å fly som overvektig?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-01-11, 16:18   #26
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Å fly som overvektig?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Skal vi innføre slike regler for heiser også??

"Max 10 personer... max 800 kg" kan det stå i en heis..

Skal vi begynne veies FØR vi går inn i heisen??

Det finnes vel heiser som veier hele heisen som enhet og gir beskjed hvis det er over tillatt grense?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 16:24   #27
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Å fly som overvektig?

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Det finnes vel heiser som veier hele heisen som enhet og gir beskjed hvis det er over tillatt grense?


Det er ala slik på fly også. Men hvem skal plukke ut den/de som skal ut av heisen?? Er det den på 120 kilo som skal ut eller moren og to barn på maks 100 til sammen??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 16:36   #28
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Å fly som overvektig?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Men hvem skal plukke ut den/de som skal ut av heisen?? Er det den på 120 kilo som skal ut eller moren og to barn på maks 100 til sammen??

De(n) som gikk inn sist. Jeg ser ikke på heis som ett stort problem. Da bare tar man neste som ikke er lange stunden unna.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 17:24   #29
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Å fly som overvektig?

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Jeg har også hørt at man kan nekte folk å reise om de ikke får plass i setet ... men aner ikke om det stemmer. Er jo ikke så snillt å sende folk av flyet liksom

Det er da ikke lenge siden en kvinne måtte gå av flyet fordi det ikke ble plass til henne da en svært overvektig 14-åring hadde setet ved siden av. Jeg skjønner problemet, men jeg hadde blitt fly forbanna for å si det mildt. Antar at dersom det hadde vært en voksen så hadde den overvektige blitt satt på bakken og ikke "naboen".

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 17:49   #30
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Å fly som overvektig?

Veldig vanlig i utlandet at den overvektige personen må betale for et ekstra sete.
Skjønner problemet, men det er litt trist også.
Synes dere dette er diskriminering?

Jeg klarer ikke å bli helt enig med meg selv hva jeg synes...

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 17:57   #31
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Å fly som overvektig?

Opprinnelig lagt inn av helene75, her.

Veldig vanlig i utlandet at den overvektige personen må betale for et ekstra sete.
Skjønner problemet, men det er litt trist også.
Synes dere dette er diskriminering?

Jeg klarer ikke å bli helt enig med meg selv hva jeg synes...

Vel - bruker man to seter er det vel rett og rimelig at man skal betale for to seter også? Om man er så overvektig at man trenger to seter, men ikke skal betale for det ekstra setet må jo dette opplyses ved bestilling slik at man ikke risikerer at man ikke har plass til alle passasjerene. Og dette tomme setet vil jo flyselskapene tjene inn ved å legge på prisen på samtlige billetter, om dette blir noe som skjer ofte.

Om jeg tar bussen og setter alle handleposene mine på setet ved siden av må jeg jo flytte dem om det blir fullt på bussen. Den regelen ser ikke ut til å gjelde gamle damer dog...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 21:51   #32
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Å fly som overvektig?

Kunne ikke flyselskapene løst det med å instalere et par ekstra store seter da.

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 22:12   #33
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Å fly som overvektig?

Opprinnelig lagt inn av helene75, her.

Kunne ikke flyselskapene løst det med å instalere et par ekstra store seter da.

Hvordan skulle de løst "problemet" med hvem som skulle få sitte der da? Alle vil jo gjerne ha bredere seter enn det som er vanlig på et fly. Selv jeg som ikke rommer noe særlig i noen retning. Og ville egentlig de overvektige sittet der? "Se på ham/henne, h*n sitter i feiting-setet!" liksom?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 10:47   #34
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Å fly som overvektig?

Opprinnelig lagt inn av helene75, her.

Kunne ikke flyselskapene løst det med å instalere et par ekstra store seter da.


På de fleste langdistanseruter har flyselskapene allerede gjort det, helt foran i flyet. De kaller det førsteklasse :-)


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 12:53   #35
galleren
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 46
Innlegg: 22
galleren er på en erverdig vei

Sv: Å fly som overvektig?

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Samtidig så blir det utrolig feil å skulle veies for å komme på flyet. Da blir det jo om å gjøre å dehydrere seg slik at man betaler mindre for flybilletten.

Men det var dårlig eksempel med SAS. De er vel av de snilleste i verden på bagasjeovervekt. Flere kollegaer flyr ofte med 100 kg verktøy og utstyr, og de velger SAS hvis de kan. Selv om selve billetten er dyrere, så blir totalprisen mindre.

Haha, ett eksempel der en kollega skulle reise fra en by i England til en annen: Han ville reise med SAS gjennom Stavanger, men det fikk han ikke lov til av reiseselskapet (fordi firmaet vårt hadde sagt at de skulle bruke billige billetter). SAS med mellomlanding på Sola ville bli 5000 kr. I stedet fant de noen billetter til noen hundre kroner på ett direktefly (ikke SAS). Pris for overvekt: 15.000 kr! Haha! Med SAS hadde han betalt 0 kr i overvekt siden han har gullkort.

Sterkt uenig med dette angående SAS. Jeg skal ikke si at jeg flyr så enormt mye i løpet av et år. Men min erfaring, og også mine foreldres, er det at som oftest blir en møtt av morgengretne og biske SAS berter som med en bisk tone har bemerket at bagasjen er 2-3kg over tillatt vekt. Siste eksempel var på hjemreise ifra Asia. Når man sjekket inn bagasjen på avreisestedet ble det ikke bemerket i det hele tatt, selv om det var totalt 4kg over vekta. Når så denne skulle sjekkes inn igjen på Gardermoen, var det ikke snakk om å slippe unna. Måtte fint betale gebyr. For ordens skyld var dette Singapore Airlines ifra avreisested og SAS ved ankomst til vårt merkelige land.

Uansett...jeg reiser kun med SAS innenlands og til større hub'er. Fordi de har en gjennomgående bedre service og innstilling enn Norwegian. Men min erfaring er uansett at SAS er langt ifra så snille som du tilsier når det gjelder bagasje.

Angående dette med vekt på passasjer/bagasje. Det har blitt foreslått at det innføres "Reisevekt". Det betyr at vekten til reisende passasjer blir lagt sammen med innsjekket bagasje. Overstiger den det angitte maksimum, må en betale gebyr. Et høyst interessant, men også provoserende tiltak.

Det er vanskelig å finne en løsning som er rettferdig og samtidig politisk korrekt, så jeg tror dette vil være et evig dilemma for flyselskapene. Det jeg derimot er 100% enig i, er at dersom en person er såpass bred over rompa at han/hun tar opp 1 1/2 - 2 seter, så bør en betale for 2 seter!


Sist redigert av galleren : 19-01-11 kl 14:20. Årsak: skrivefeil
galleren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 12:58   #36
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Å fly som overvektig?

Om man tar opp 2 seter burde man kanskje betale for en voksen og et barn feks.. å betale for 2 voksne ville jo vært horribelt.. Barn reiser jo rimelig billig, men de tar jo et helt sete likevel!

Men ja, jeg syns at om man trenger to seter, så må man betale for det. Ellers taper dem jo på det ene setet som ikke dem får betalt for..

Jeg har lurt lenge på hvordan skikkelig feite folk får på seg beltet. Jeg er ikke kjempesvær men jeg sliter med beltet.. og sliter med å ta ned bordet foran.. Så hvordan folk som er 40 kg mer enn meg har det.. vil jeg ikke tenke på engang :S

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 13:57   #37
mallilen
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 288
mallilen er ny på veien

Sv: Å fly som overvektig?

Helt ærlig:
Er man så bred over baken at man ikke får plass i ett sete, så bør man faktisk betale for to. Flyselskapet baserer seg på en "normal", hvilket jo er logisk. Å øke "normalen" vil jo faktisk si at det er helt greit å være feit?? Jeg kaller overhodet ikke dette diskriminering, like lite som jeg synes det er diskriminerende å ikke fåplass til ræva mi i en karusell på tivoli. Det finnes andre reisemåter enn fly, og om man vil fly ofte, er kanskje dette i seg selv en motiverende faktor til å faktisk gå ned i vekt.
Det er vel heller ingen som kaller f.eks Toyota diskriminerende fordi de ikke har kommet med en egen bil med ekstra brede seter beregnet for ekstra brede mennesker?

Når det kommer til den "Merkelige" regelen om overvekt på bagasje på en tjukkas ala meg selv vs en smalere person, finner jeg ikke dette merkelig. Igjen baserer flyselskapene seg på en snittvekt, og det er heller sjelden man finner et fly stappfullt av overvektige mennesker. Man finner folk som er både over og under snittet, og det totale avviket vil være minimalt.
(forøvrig er jeg veldig glad i vognkortet til bilen, som påstår at jeg veier 75 kg )

Hva som derimot ER merkelig er at man veier bagasjen i god tid før man rekker innom tax-free Her kan man jo handle med seg de mengder man klarer å dra med seg ombord i et fly, selv om håndbagasejn kanskje ikke får veie mer enn 5 kg. Men det er ved innsjekkingen

__________________


mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 14:21   #38
galleren
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 46
Innlegg: 22
galleren er på en erverdig vei

Sv: Å fly som overvektig?

Opprinnelig lagt inn av mallilen, her.

Hva som derimot ER merkelig er at man veier bagasjen i god tid før man rekker innom tax-free Her kan man jo handle med seg de mengder man klarer å dra med seg ombord i et fly, selv om håndbagasejn kanskje ikke får veie mer enn 5 kg. Men det er ved innsjekkingen

Årh....du skulle bare visst hvor ufattelig irritert jeg blir på personer som drar med seg sin tillatte 1 kolli håndbagasje ombord....også kommer drassende med 5 poser tax-free i tillegg

__________________


galleren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 14:27   #39
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Å fly som overvektig?

Opprinnelig lagt inn av mallilen, her.

Det er vel heller ingen som kaller f.eks Toyota diskriminerende fordi de ikke har kommet med en egen bil med ekstra brede seter beregnet for ekstra brede mennesker?

Ekstra brede mennesker kjøper ikke japse-bil. Da kjøper man en bil med god plass. Jeg kjører japse selv og lo meg halvt fordervet da eksen skulle kjøre den noen meter. Han er ganske stor, men ikke ekstrem (186 cm / ca. 105 kg?) og det var veldig trangt og han kunne ikke rette seg opp under taket engang! Jeg derimot har masse plass i min elskede bil.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 22:19   #40
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Å fly som overvektig?

Opprinnelig lagt inn av mallilen, her.

Helt ærlig:
Det er vel heller ingen som kaller f.eks Toyota diskriminerende fordi de ikke har kommet med en egen bil med ekstra brede seter beregnet for ekstra brede mennesker?

Om de såkalde brede menneskene begynner å gå, istede for å kjøre blir de jo smalere etter en stund.
Noe å tenke på... hehe

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 10:01   #41
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Å fly som overvektig?

Opprinnelig lagt inn av helene75, her.

Om de såkalde brede menneskene begynner å gå, istede for å kjøre blir de jo smalere etter en stund.
Noe å tenke på... hehe


Veldig god idé! Og hvis man begynte å gå istedetfor å fly, ville de kanskje blitt enda smalere?

Og tenk på hvor mange kcal man ville brukt opp på å svømme fra Norge til USA for eksempel. Jeg tror vi har funnet løsningen på overvektsproblematikken!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 19:58   #42
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Å fly som overvektig?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Veldig god idé! Og hvis man begynte å gå istedetfor å fly, ville de kanskje blitt enda smalere?

Og tenk på hvor mange kcal man ville brukt opp på å svømme fra Norge til USA for eksempel. Jeg tror vi har funnet løsningen på overvektsproblematikken!


-

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 21:55   #43
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Å fly som overvektig?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Veldig god idé! Og hvis man begynte å gå istedetfor å fly, ville de kanskje blitt enda smalere?

Og tenk på hvor mange kcal man ville brukt opp på å svømme fra Norge til USA for eksempel. Jeg tror vi har funnet løsningen på overvektsproblematikken!


-

Skal til hammerfest i juni, blir jeg ikke ferdig med slankingen til da, går jeg nok ned i vekt mens jeg svømmer nordover.

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 09:48   #44
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Å fly som overvektig?

Opprinnelig lagt inn av helene75, her.

Skal til hammerfest i juni, blir jeg ikke ferdig med slankingen til da, går jeg nok ned i vekt mens jeg svømmer nordover.


Jeg ville heller ha spasert til Hammerfest, da har du en mulighet til å rekke et par helgeturer i løpet av et år... :-)


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
17 og overvektig lliissa Generell diskusjon 15 26-06-10 10:23
Overvektig tenåring Estrella Fysisk og mental helse 23 24-03-10 22:25
Hjelp - overvektig! MissZaa Spørsmål og svar 2 07-11-09 23:15
Lei av å være overvektig Susanne Mer enn 30 kg overvekt 12 27-03-09 10:45
Ikke overvektig - men ... bodilla Ketolysekuren 3 03-12-08 19:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no