Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Barn, paelo og næringsemner

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-04-10, 12:10   #1
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Barn, paelo og næringsemner

Artikkelen er på engelsk, men jeg regner med de fleste kan lese og forstå den allikevel. Hovedpoenget er at med et vanlig vestlig kosthold basert på korn, belgfrukter og melkeprodukter vil barna få i seg mindre næringsstoffer enn om de hadde spist "steinalderkost".

http://robbwolf.com/2010/04/16/kids-...rient-density/

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 12:28   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Barn, paelo og næringsemner

Har du barn?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 14:24   #3
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Barn, paelo og næringsemner

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Har du barn?

Et ladet spørsmål. Selvfølgelig har jeg barn. To døtre på henholdsvis 4 og 6 år.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 15:14   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Barn, paelo og næringsemner

Det var egentlig ikke noe negativt ladet altså Jeg er bare nysgjerrig på om du har vurdert å fòre dem opp på "den slags" mat og evt hvorfor/hvorfor ikke?

Synes selv det er veldig vanskelig å avgjøre hvilken stil jeg skal legge meg på når det gjelder barnet mitt.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 15:28   #5
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Barn, paelo og næringsemner

Jeg gir dem "den slags mat" så ofte det lar seg gjøre. Desverre er fruen fremdeles innbarket i konvensjonell visdom, og vil ikke gå helt over til paelostil. Ungene digger egg og bacon, fisk, kjøtt og frukt og spør heller etter frukt og grønt enn brødskive.

Trenger du mer informasjon en de bildene i den artikkelen jeg lenket til først da? Den viser med all tydelig klarhet at paleostil mat er mye mer energitett og næringsemnetett enn det som er anbefalt kostholdsammensetning.

Hvis du samtidig vet at korn og belgfrukter har antibeitestoffer som fungerer som regelrett gift og som vi ikke er tilpasset å spise i det hele tatt så burde valget være svært enkelt.

Men det er nå meg, det da.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 15:37   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Barn, paelo og næringsemner

Informasjon er en ting, den kan jo tolkes og vinkles så mange veier.. Men jeg synes det er litt mer interessant å høre om konkrete erfaringer jeg da Derfor spurte jeg.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 15:42   #7
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Barn, paelo og næringsemner

Skjønner det. Kommentar fra fireåringen i huset da jeg lagde stekt laks, med mye grønnsaker, rødbeter og smør: "Ååhh, den maten ser fin og god ut," og begynte å gumle i seg.

Blir maten presentert på en skikkelig måte som er attriktivt for barna vil de spise den. Desverre er det mange velmenende foreldre rundt om her som forer ungene mine med kjeks, is og saft til tider.

Gi unga vann og frukt eller grønnsaker for f***, har jeg mange ganger lyst å si. Så kommer de hjem og er fullstendig sprettbal før leggetid. :S

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 19:16   #8
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Barn, paelo og næringsemner

Jeg syntes at Paleo/steinalderkost (jeg regner med dette er det samme?) ser veldig positivt ut Men jeg syntes det er vanskelig å kutte meieriprodukter, syntes meieriprodukter er "prikken over i'en" og gir mye spennende smak...

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 22:15   #9
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Barn, paelo og næringsemner

Mye av den moderne maten er bra, den. Smør og fløte er hederlige unntak, og slett ikke det verste du kan få i deg. Samme gjelder vel for ost, poenget er som alltid - i moderate mendger.

Jeg følger ikke 100% paleo, det blir for snevert for den moderne hverdagen. En annen ting er vel at de matvarene vi får kjøpt i dag er svært langt fra det steinaldermennesket hadde tilgjengelig.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 03:29   #10
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Barn, paelo og næringsemner

Jeg trodde fløte ikke var så bra, at gjerne syrna melkeprodukter isåfall var bedre...

Det jeg alltid har fast i kjøleskapet er fløte, rømme og smør. Ost er kun spennende som gratinering en gang iblant.

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 18:54   #11
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Barn, paelo og næringsemner

Melkeprodukter generelt er vel ikke så bra - om man skal følge paleo, men jeg liker å gjøre melkprodukter til en del av unntakene. Drikker stort sett bare helmelk og fløte når jeg drikker melk. Melk er en god kilde til vitaminer, fett og mineraler. Du har jo også de som sverger til GOMAD metoden når de skal bygge muskler. Gallon Of Milk A Day == GOMAD - ikke det at jeg ville prøvd det da det høres forjævlig ut.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mer om lavkarbo til barn? Caprifolium Barns kosthold 2 10-01-09 09:03
[Barn] Bananjuice guro Smoothies / drikke 6 30-09-05 12:13
Speltbrød til barn Mum 4 2 Barns kosthold 0 22-08-05 23:07
Er du som et barn? HP Generell diskusjon 2 20-03-04 00:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no