Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Angående C-vitaminer

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-10-10, 07:54   #1
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Angående C-vitaminer

Hei.
Jeg ser at Skaldeman skriver i GI-null! at man på dette kostholdet ikke trenger så mye C-vitaminer. Jeg tror at jeg har litt lave jernlagre nå. Mest fordi jeg blør veldig mye den uken i mnd. Leste på nett at det er normalt med 30-45 ml for hele perioden. Sist gang blødde jeg det på en dag. Nå har jeg vært svimmel og slapp de to siste ukene. Så jeg har begynt å ta jerntabletter ca to-tre ganger i uken. Jernlagrene mine var tomme for ca et og et halvt år siden. Da fikk jeg beskjed av legen at jeg skulle ta jern sammen med apelsinjuice, for man trenger c-vitaminer for å ta opp jern i kroppen. Venninna mi sa at man skulle være forsiktig med melkeprodukter også, for det hindrer opptaket av jern. Er det noen som vet om man virkelig trenger mye c-vitamin og lite melk for å ta opp jern? Og er det foresten noen som vet hvor man får kjøpt kyllinglever? Det må da være litt jern i?

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 08:12   #2
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Angående C-vitaminer.

En kan godt bruke melkeprodukter, men ikke samtidig som en tar jerntabletter. Vent noen timer før/etter.

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 08:39   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Angående C-vitaminer.

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Er det noen som vet om man virkelig trenger mye c-vitamin og lite melk for å ta opp jern? Og er det foresten noen som vet hvor man får kjøpt kyllinglever? Det må da være litt jern i?

Ikke drikk et glass melk sammen med jerntabletten for å si det sånn. Om du spiser en god snei rød paprika til maten når du spiser jernholdig mat eller tar jerntilskudd får du i deg masse c-vitaminer og andre godsaker samtidig - ikke drikk appelsinjuice, mye fruktsukker i den.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 08:58   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Angående C-vitaminer.

Du skal ikke spise jerntilskudd uten at det er tatt blodprøver og konstantert jernmangel!!!
Det kan være du mangler andre ting som gjør jernopptaket dårlig og det er godt å vite før man setter i gang! For mye jern er heller ikke bra!
Det er også forskjell på jerntablettene/tilskuddene. Noen tar ikke opp alle typer tilskudd, så det bør tas under legetilsyn og jevnlige blodprøver!

Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 08:59   #5
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Angående C-vitaminer.

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet, her.

En kan godt bruke melkeprodukter, men ikke samtidig som en tar jerntabletter. Vent noen timer før/etter.

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Ikke drikk et glass melk sammen med jerntabletten for å si det sånn. Om du spiser en god snei rød paprika til maten når du spiser jernholdig mat eller tar jerntilskudd får du i deg masse c-vitaminer og andre godsaker samtidig - ikke drikk appelsinjuice, mye fruktsukker i den.

Takk! Nei, juice er ikke inkludert i mitt kosthold. Jeg bare lurte på om Skaldeman hadde rett i at vi ikke trenger store mengder C-vit. siden legen sa at jeg måtte ha det for å ta opp jern.

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 12:46   #6
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Angående C-vitaminer.

En Lindbergklinikk-lege satte meg på en høy dose c-vitamin med den begrunnelse at man trenger det for å nyttegjøre seg av annet; jeg skulle altså ta sånn 1000 mg c-vitamin fordi det jeg manglet var d-vitamin. Noen videre ekspertise om emnet har jeg dog ikke.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 16:07   #7
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Angående C-vitaminer.

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Du skal ikke spise jerntilskudd uten at det er tatt blodprøver og konstantert jernmangel!!!
Det kan være du mangler andre ting som gjør jernopptaket dårlig og det er godt å vite før man setter i gang! For mye jern er heller ikke bra!
Det er også forskjell på jerntablettene/tilskuddene. Noen tar ikke opp alle typer tilskudd, så det bør tas under legetilsyn og jevnlige blodprøver!

Lykke til!

Når man er blodfattig og samtidig har man tomme jernlagre prøver man først med jerntabletter.
Den helt klart vanligste årsaken til lavt hemoglobin og tomme jernlagre hos kvinner er sterke menstruasjonsblødninger, noe jo denne kvinnen sier at hun har! Andre årsaker er sjeldnere, og tyder klinikk og blodprøver ikke på annet enn jernmangelanemi og kraftige menstruasjonsblødninger gir man jerntabletter/mikstur og utreder ikke noe mer hvis dette har effekt.
Det virker meget sannsynlig at sterke menstruasjoner her er årsaken til lave jerneverdier

Om ingen effekt eller mistanke om at noe annet er galt kan man utredet videre.

Når det gjelder for mye jern, er dette et mye mindre problem enn for lite jern, og i hovedsak gjelder det at personer som er arvelig disponerte (hereditær hemokromatose) ikke skal ha seg for mye jern. Imidlertid tyder på den allerede påviste jernmangelen ikke på noe i den retning.
Hver fjerde kvinne mellom 20-55 år får derimot i seg for lite jern! Generelt anbefaler man menstruerende kvinner å ta jerntilskudd, spesielt om man har sterke blødninger. Det kan likevel være lurt å reise til lege for å ta blodprøver og kontrollere verdiene når du har fått påvist lave verdier før.

Og ja, C-vitaminer øker opptaket av jern.
Av de beste kilder til jern er kjøtt og innmat - dette er hem-jern som tas bedre opp enn ikke-hem jern.

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 16:34   #8
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Angående C-vitaminer.

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Du skal ikke spise jerntilskudd uten at det er tatt blodprøver og konstantert jernmangel!!!
Det kan være du mangler andre ting som gjør jernopptaket dårlig og det er godt å vite før man setter i gang! For mye jern er heller ikke bra!
Det er også forskjell på jerntablettene/tilskuddene. Noen tar ikke opp alle typer tilskudd, så det bør tas under legetilsyn og jevnlige blodprøver!

Lykke til!

Opprinnelig lagt inn av Nemii, her.

Når man er blodfattig og samtidig har man tomme jernlagre prøver man først med jerntabletter.
Den helt klart vanligste årsaken til lavt hemoglobin og tomme jernlagre hos kvinner er sterke menstruasjonsblødninger, noe jo denne kvinnen sier at hun har! Andre årsaker er sjeldnere, og tyder klinikk og blodprøver ikke på annet enn jernmangelanemi og kraftige menstruasjonsblødninger gir man jerntabletter/mikstur og utreder ikke noe mer hvis dette har effekt.
Det virker meget sannsynlig at sterke menstruasjoner her er årsaken til lave jerneverdier

Om ingen effekt eller mistanke om at noe annet er galt kan man utredet videre.

Når det gjelder for mye jern, er dette et mye mindre problem enn for lite jern, og i hovedsak gjelder det at personer som er arvelig disponerte (hereditær hemokromatose) ikke skal ha seg for mye jern. Imidlertid tyder på den allerede påviste jernmangelen ikke på noe i den retning.
Hver fjerde kvinne mellom 20-55 år får derimot i seg for lite jern! Generelt anbefaler man menstruerende kvinner å ta jerntilskudd, spesielt om man har sterke blødninger. Det kan likevel være lurt å reise til lege for å ta blodprøver og kontrollere verdiene når du har fått påvist lave verdier før.

Og ja, C-vitaminer øker opptaket av jern.
Av de beste kilder til jern er kjøtt og innmat - dette er hem-jern som tas bedre opp enn ikke-hem jern.

Fikk beskjed av legen om at jeg burde ta jern når jeg hadde mensen. Men jeg har ikke vært så flink til det. Nå er jeg trett og slapp, litt svimmel og ser sliten/bleik/lilla ut under øynene. Jeg regner egentlig med at det er jernlagrene mine, for det føles akkurat som det gjorde. Jeg tar ikke store mengder med jern. Men skal prøve å heller få i meg mer rødt kjøtt, paprika og grønne grønnsaker (skal ikke de være fulle av jern?).

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 17:33   #9
Malbenus
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 9
Malbenus er på en erverdig vei

Sv: Angående C-vitaminer.

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

jeg skulle altså ta sånn 1000 mg c-vitamin fordi det jeg manglet var d-vitamin.


Øhh, sa de noen gang hvorfor ?

Er ingen ekspert på området men har aldri hørt om at man trenger vitamin C for å oppta vitamin D. Det som heller er viktig er å innta det med fett, ellers blir det ikke tatt opp i tarmen, da vitamin D er fettløselig.

Malbenus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/Paleo Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 17:46   #10
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Angående C-vitaminer.

Opprinnelig lagt inn av Malbenus, her.

Øhh, sa de noen gang hvorfor ?

Er ingen ekspert på området men har aldri hørt om at man trenger vitamin C for å oppta vitamin D. Det som heller er viktig er å innta det med fett, ellers blir det ikke tatt opp i tarmen, da vitamin D er fettløselig.

Ganske sikker på at grunn ble oppgitt der og da, men det er noen år siden, og jeg husker rett og slett ikke.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 21:28   #11
Ellerish
Juniormedlem
 
Ellerish sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 40
Ellerish er på en erverdig vei

Sv: Angående C-vitaminer.

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Fikk beskjed av legen om at jeg burde ta jern når jeg hadde mensen. Men jeg har ikke vært så flink til det. Nå er jeg trett og slapp, litt svimmel og ser sliten/bleik/lilla ut under øynene. Jeg regner egentlig med at det er jernlagrene mine, for det føles akkurat som det gjorde. Jeg tar ikke store mengder med jern. Men skal prøve å heller få i meg mer rødt kjøtt, paprika og grønne grønnsaker (skal ikke de være fulle av jern?).

Da høres det ut som at det er lavdosejern du bør ta; 9-18 mg daglig? Du kan jo ta syrenøytral C-vitamin som tabletter eller pulver i stedet for appelsinjuice, for å øke opptaket.

Jeg tar 1 gram +/- hver dag, både for huden og for immunforsvaret - og jeg har ikke hatt en eneste forkjølelse siden jeg begynte å ta C-vitamin fast i januar i år.

Jeg bestiller pulver (Natrii ascorbas) på apoteket. Rører ut i vann og drikker til frokosten min hver morgen. Fordi det er syrenøytralt, skader det ikke tennene, og ikke er det karbohydrater i det heller. (smaker ikke noe spesielt heller..)

Ellerish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 22:48   #12
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Angående C-vitaminer.

Hvorfor tar du ikke bare multivitamin-mineral tabletter som har både jern og c-vit? Den fra Spektro bruker jeg. I kjøtt er det både jern og b12 viktig for å ha nok hemoglobin. Jeg ville ikke gitt meg før jeg fant ut hva som er årsak til de sterke blødningene jeg. Det kan hende du mangler noe annet som fører til det. Da er et faktisk viktigere på lang sikt å vite hva det er.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 23:27   #13
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Angående C-vitaminer.

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Hvorfor tar du ikke bare multivitamin-mineral tabletter som har både jern og c-vit? Den fra Spektro bruker jeg. I kjøtt er det både jern og b12 viktig for å ha nok hemoglobin. Jeg ville ikke gitt meg før jeg fant ut hva som er årsak til de sterke blødningene jeg. Det kan hende du mangler noe annet som fører til det. Da er et faktisk viktigere på lang sikt å vite hva det er.

Jeg har prøvd. Gikk på P-piller fra jeg var 15, 16 til 20. Men slutta etterhvert fordi de sluttet med trionetta som var den eneste p-pillen jeg tålte. Jeg hadde p-ring en periode, men blir så irritabel av hormoner som jeg putter i kroppen. Og jeg tror kanskje at de bidro til en ganske heftig depresjon i ungdomstiden min, for jeg blir premenstruell hele tiden på pillen. Men poenget mitt er at det er det legene gjør med det. De gir meg mer hormoner. Jeg tror ikke jeg trenger mer hormoner.

Håpet var at lavkarbo ville hjelpe. Men jeg ser ikke mye forskjell. Kanskje bare at jeg nå har litt mer regelmessig syklus (ikke helt, men det er ca 22-27 dager mellom hver gang). Men nå har jeg flyttet og må finne meg en ny lege. Men jeg vil gjerne ha en som er interessert i å høre hva jeg har å si. Bare så dumt at man skal velge de fra en liste med navn. Man vet jo ingenting da..

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 23:33   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Angående C-vitaminer.

Mener KOS har en liste over lavkarbovennelige leger rundt om!
Les litt på sidene deres, da vel!

En evnt ny lege bør vel få testet hele hormonspeilet ditt, om du tror det er helt på tur!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 14:47   #15
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Angående C-vitaminer.

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Jeg har prøvd. Gikk på P-piller fra jeg var 15, 16 til 20. Men slutta etterhvert fordi de sluttet med trionetta som var den eneste p-pillen jeg tålte. Jeg hadde p-ring en periode, men blir så irritabel av hormoner som jeg putter i kroppen. Og jeg tror kanskje at de bidro til en ganske heftig depresjon i ungdomstiden min, for jeg blir premenstruell hele tiden på pillen. Men poenget mitt er at det er det legene gjør med det. De gir meg mer hormoner. Jeg tror ikke jeg trenger mer hormoner.

Håpet var at lavkarbo ville hjelpe. Men jeg ser ikke mye forskjell. Kanskje bare at jeg nå har litt mer regelmessig syklus (ikke helt, men det er ca 22-27 dager mellom hver gang). Men nå har jeg flyttet og må finne meg en ny lege. Men jeg vil gjerne ha en som er interessert i å høre hva jeg har å si. Bare så dumt at man skal velge de fra en liste med navn. Man vet jo ingenting da..

Ok. Jeg tåler heller ikke hormoner. Nekter å ta. Men jeg trenger ikke prevansjon heller siden jeg foretrekker karezza-style

Jeg mista mensen da jeg hadde vært kort tid på lavkarbo. Etter 4 mnd fikk jeg den tilbake. Har lest at en del får sterkere bødninger av lavkarbo. Tror det regulerer seg etterhvert. Men gi det tid.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 15:06   #16
Kiwi-girl
Juniormedlem
 
Kiwi-girl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lillestrøm
Alder: 36
Innlegg: 12
Kiwi-girl er på en erverdig vei

Sv: Angående C-vitaminer.

Det finnes to typer jern: hem-jern og ikke-hemjern. Hem-jern finnes hovedsaklig i rødt kjøtt og ikke-hemjern i plantekost og korn. Vi trenger vitamin-C for å kunne ta opp ikke-hemjernet, mens opptaket av hem-jern fra kjøtt ikke er avhengig av vitamin-C. Kanskje det er dette Skaldemann mener med at vi ikke trenger vitamin-C?

Kiwi-girl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Blodtypevennlig lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 15:38   #17
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Angående C-vitaminer.

Opprinnelig lagt inn av Kiwi-girl, her.

Det finnes to typer jern: hem-jern og ikke-hemjern. Hem-jern finnes hovedsaklig i rødt kjøtt og ikke-hemjern i plantekost og korn. Vi trenger vitamin-C for å kunne ta opp ikke-hemjernet, mens opptaket av hem-jern fra kjøtt ikke er avhengig av vitamin-C. Kanskje det er dette Skaldemann mener med at vi ikke trenger vitamin-C?

Se der ja, frøken detektiv. Visste jeg ikke.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 16:19   #18
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Angående C-vitaminer.

http://www.apotek1.no/raadogtjeneste...iner/vitamin-d

Står ingenting om at D må tas med C for å få effekt. Mulig det står en annen finurlig plass

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 00:18   #19
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Angående C-vitaminer

Har visst vært frekk og ikke svart alle som har vært snille å hjelpe meg!

Opprinnelig lagt inn av Ellerish, her.

Da høres det ut som at det er lavdosejern du bør ta; 9-18 mg daglig? Du kan jo ta syrenøytral C-vitamin som tabletter eller pulver i stedet for appelsinjuice, for å øke opptaket.

Jeg tar 1 gram +/- hver dag, både for huden og for immunforsvaret - og jeg har ikke hatt en eneste forkjølelse siden jeg begynte å ta C-vitamin fast i januar i år.

Jeg bestiller pulver (Natrii ascorbas) på apoteket. Rører ut i vann og drikker til frokosten min hver morgen. Fordi det er syrenøytralt, skader det ikke tennene, og ikke er det karbohydrater i det heller. (smaker ikke noe spesielt heller..)

Hmm. Kanskje jeg skal prøve det da!

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Mener KOS har en liste over lavkarbovennelige leger rundt om!
Les litt på sidene deres, da vel!

En evnt ny lege bør vel få testet hele hormonspeilet ditt, om du tror det er helt på tur!

Har vel vært "på tur" helt siden jeg fikk mensen som 10-åring. Med p-piller blir det bare verre. Har nå fått anbefalt en lege av en venninne. Har hørt av to andre at han skal være en fantastisk lege. Men fant ikke at han hadde noe ledig plass på listen.. Noen som vet hvor ofte de oppdaterer? Kanskje jeg bare må vente å se om han får en ledig plass.

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Ok. Jeg tåler heller ikke hormoner. Nekter å ta. Men jeg trenger ikke prevansjon heller siden jeg foretrekker karezza-style

Jeg mista mensen da jeg hadde vært kort tid på lavkarbo. Etter 4 mnd fikk jeg den tilbake. Har lest at en del får sterkere bødninger av lavkarbo. Tror det regulerer seg etterhvert. Men gi det tid.

Måtte google karezza-style Jeg har blødd mye siden jeg var ti, så jeg tror ikke lavkarboen har noe med det å gjøre. Men har hatt et par fjortendagers-perioder og tre tredagers-perioder. Vanligvis har jeg 8-9 dager. Så jeg håper at kroppen min finner ut at den liker best de som varer i tre dager

Opprinnelig lagt inn av Kiwi-girl, her.

Det finnes to typer jern: hem-jern og ikke-hemjern. Hem-jern finnes hovedsaklig i rødt kjøtt og ikke-hemjern i plantekost og korn. Vi trenger vitamin-C for å kunne ta opp ikke-hemjernet, mens opptaket av hem-jern fra kjøtt ikke er avhengig av vitamin-C. Kanskje det er dette Skaldemann mener med at vi ikke trenger vitamin-C?

Spennande! Det visste jeg ikke. Det betyr at dersom jeg skal ta opp jern fra den spinaten jeg spiser må jeg kombinere med paprika, mens når jeg spiser bacon og biff trenger jeg ikke det! Men det er jo bra!

Tusen takk for alle svar! Jeg skal prøve å komme meg til legen så snart som mulig. Kanskje han kan fikse meg!

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 08:27   #20
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Angående C-vitaminer

Listene oppdateres den 10. hver måned! Går an å sette seg på venteliste og så får du brev fra HELFO når du er registrert hos den nye legen!

Synd du ikke bor på Østlandet! Dr. Willumsen i Drammen er vel den beste på gynekologi, PCOS, lavkarbo og overvekt! Hun har "fikset" svært mange kvinner!

Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 10:42   #21
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Angående C-vitaminer

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Listene oppdateres den 10. hver måned! Går an å sette seg på venteliste og så får du brev fra HELFO når du er registrert hos den nye legen!

Synd du ikke bor på Østlandet! Dr. Willumsen i Drammen er vel den beste på gynekologi, PCOS, lavkarbo og overvekt! Hun har "fikset" svært mange kvinner!

Lykke til!

Da skal jeg gjøre det. Tusen takk for all hjelp! Kanskje jeg må flytte til Drammen noen mnd for å bli fikset

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 12:29   #22
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Angående C-vitaminer

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Da skal jeg gjøre det. Tusen takk for all hjelp! Kanskje jeg må flytte til Drammen noen mnd for å bli fikset

Bare hyggelig!
Du må jo ikke bo på Østlandet for å få time hos henne, men du trenger en henvisning, da! Og kanskje et sted å bo noen dager!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 15:54   #23
LaVidaE
Medlem
 
LaVidaE sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 79
LaVidaE er på en erverdig vei

Sv: Angående C-vitaminer

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Men har hatt et par fjortendagers-perioder og tre tredagers-perioder. Vanligvis har jeg 8-9 dager.

Det betyr at dersom jeg skal ta opp jern fra den spinaten jeg spiser må jeg kombinere med paprika,

Jernet i spinat kan kroppen ikke bruke fordi spinat inneholder store mengder oxalicacid, en syre som når den kokes hindrer bla opptak av kalsium, danner stener i nyrer og hindrer opptak av jern. Samme som i rabarbera, kaffe og sjokolade.

Husk at før ble all mat lagd i jern gryter og jern stekepanner, og vi spiste mye innmat.

Jeg har selv arfart at anemi (jernmangel) gir lange menstruasjoner.
Annbefaler deg derfor:
"Aminojern, Ferrochel" fra helsekostbutikk. Ta 1 tab hver morgen, og spis opp et brett etter hver menstuasjon.

Anemi over tid kan også føre til dårlig syn. hårtap, søvnproblemer ol.
ikke noe å tulle med.

LaVidaE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GI-Noll 50+ Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 01:42   #24
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Angående C-vitaminer

Hmmm. Det med spinat har jeg aldri hørt før. Betyr det at spinat ikke er bra? Har nettopp kjøpt en stoooor pose. Det er jo så godt. Men dersom jeg spiser den rå, vil den da hindre noe opptak av noe?

Jeg har kjøpt jerngryte og ønsket meg en jernsteikepanne til jul.

Jeg skal prøve de tablettene. Er det sånne som må taes med c-vitamin?
Takk for hjelpen

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 02:04   #25
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Angående C-vitaminer

Dr Hetland på Lindbergklinikken i Bergen satte meg også på 1000 mg c vitamin pr dag, var veldig mye info på en gang, men jeg mener hun sa dette var for å bedre kunne ta opp i kroppen de andre tilskuddene jeg ble satt på. (B12, omega 3, E vitaminer, Kalsium.) Men er ingen ekspert altså

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Må jeg ta vitaminer? solamito Generell diskusjon 0 02-02-10 13:28
ang vitaminer Vimpane Ketolysekuren 1 06-01-10 06:51
Vitaminer? Hette Mer enn 30 kg overvekt 12 16-08-09 22:06
Vitaminer? Ingo Kosttilskudd 4 06-01-05 07:02
Vitaminer Gir Lavkarbo generelt 3 17-11-04 23:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no