Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Er storfekjøtt helseskadelig sånn som de sier?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-10-10, 22:17   #1
Namba
Seniormedlem
 
Namba sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 607
Namba er på en erverdig vei

Er storfekjøtt helseskadelig sånn som de sier?

Dere lkhf frelste som er overbevist om at mettet fett er det aller beste, hvordan stiller dere dere til påstandene om at storfekjøtt er ugunstig for helsen? Det kommer jo til stadighet advarsler om at man skal spise mindre rødt kjøtt.

Namba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LKHF Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 23:40   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er storfekjøtt helseskadlig sånn som de sier?

Dette kommer fra de samme "ekspertene" som ber meg spise mer karbohydrater for å bli frisk av min diabetes!
Tror ikke på så mye av det de sier, mao!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 18:44   #3
Ellerish
Juniormedlem
 
Ellerish sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 40
Ellerish er på en erverdig vei

Sv: Er storfekjøtt helseskadlig sånn som de sier?

Jeg får endel sånne reaksjoner fra venner som blir livredde når de hører at jeg spiser meierismør og fløte og alt av fett jeg kommer over (okei, jeg overdriver litt nå!).. Og at jeg spiser bacon: Livsfarlig!

Men jeg føler ikke lengre behovet for å forsvare mine valg. Jeg gjør det jeg synes er best for meg, og så får andre gjøre de føler er best for seg. Jeg har det bedre av å spise kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter, enn å spise sukker, hvetemel, potet og ris.

Jeg feier for min egen dør.

Ellerish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 18:55   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Er storfekjøtt helseskadlig sånn som de sier?

Det er gjerne de samme folkene som sier dette til min LCHF-mann, samtidig som de sitter og tygger innpå First Price-kneipp med margarin og syltetøy fra skviseflaske. Forstå logikken den som kan ...

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:44   #5
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Er storfekjøtt helseskadlig sånn som de sier?

Dette er bare mine tanker...
Hode mitt hang seg nemlig opp i dette for 1 mnd siden og jeg ville plutselig ikke spise mer rødt kjøtt. Så begynte jeg å tenke:
Hva spiste dem før? Jo de spiste mye rødt kjøtt.
Hva spiste dem ikke før? Dem spiste ikke hundrevis av e stoffer...

Jeg tenker at rent rødt kjøtt ikke er så farlig men når man får i seg konserveringmidler, nitrit +++

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:49   #6
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Er storfekjøtt helseskadlig sånn som de sier?

Opprinnelig lagt inn av Namba, her.

Dere lkhf frelste som er overbevist om at mettet fett er det aller beste, hvordan stiller dere dere til påstandene om at storfekjøtt er ugunstig for helsen? Det kommer jo til stadighet advarsler om at man skal spise mindre rødt kjøtt.

Har skrevet litt om dette med rødt kjøtt i bloggen.

Rødt kjøtt og hjertesykdom: http://lenabeatrice.net/mat-og-helse...-hjertesykdom/

Rødt kjøtt og kreft: http://lenabeatrice.net/mat-og-helse...jott-og-kreft/

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:35   #7
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er storfekjøtt helseskadlig sånn som de sier?

Flott Dreamy. Det er forskjell på sunnheten i bearbeidet kjøtt som hamburger og pølser, og rent kjøtt ja.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 10:59   #8
Namba
Seniormedlem
 
Namba sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 607
Namba er på en erverdig vei

Sv: Er storfekjøtt helseskadlig sånn som de sier?

Takk skal du ha, dreamy! Da vet jeg at jeg skal trappe ned på rødt kjøtt til MANNEN - sånn at han ikke skader seg!

Kjøttdeig anses som bearbeidet det også da, siden det er tilsatt salt (og nitritt hvis jeg husker riktig)?

Namba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LKHF Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 12:16   #9
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Er storfekjøtt helseskadlig sånn som de sier?

Heh... synes dette er en festlig setning:

"Studien fant at de som spiste to porsjoner ferskt eller bearbeidet rødt kjøtt daglig hadde 30 prosent høyere risiko for å lide av hjertesykdom enn kvinner som bare spiste halve porsjonen"

Altså... mannen spiser to porsjoner, kvinnen en.... og så virker det oppsiktsvekkende at mannen da har høyere risiko. Hva er tallene for menn og kvinner som spiser like mange porsjoner (eller like mye)?

Det sto det helt sikkert noe om i artikkelen... synes bare det er litt festlig å trekke fram en sammenlikning mellom kjønn som ikke går ut på like mengder.

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 15:03   #10
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Er storfekjøtt helseskadlig sånn som de sier?

Tja, det at jeg har blitt advart mot rødt kjøtt hele livet irriterer jeg meg grønn over hver dag.. De rådene førte til at jeg spiste masse brød istedet for favorittmaten min, kjøtt. Og jeg ble både FET og USUNN...

Etter ett år på lavkarbo gikk jeg over til vLCHF, eller såkalt NULL-karbo, og har aldri følt meg bedre. Helseplagene er borte, og blodprøver, blodtrykk osv viser perfekte resultater.

Lurer litt på hvordan disse "kjøttforskerene" hadde forklart dette..?
Vi har jo levd i millioner av år med nesten bare kjøtt og dyreblod på menyen.

Jeg spiser en Entrecote med smeltet smør over hver dag (ca 700g) og drikker nesten bare vann. Enkelt og godt

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 15:41   #11
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Er storfekjøtt helseskadlig sånn som de sier?

Men en tanke er jo at stofekjøtt ofte inneholder galt forhold mellom omega syrene, pga elendig kost og mosjon. Så lenge man har mulighet, råd og evne, bør man spise vilt, og helst også innmat fra vilt, som hjerte, lever, nyrer og hjerne. Da er man ganske nær det optimale. Det samme gjelder forøvrig når det gjelder fisk...
Eskimobarna fikk det beste på fisken, halefinnen (fett) og fiskehodet (enda mer fett).

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 17:32   #12
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Er storfekjøtt helseskadlig sånn som de sier?

Ifølge Gary Taubes er det ikke hold i at rødt kjøtt og mettet fett gir økt risiko for noe som helst hverken den ene eller andre veien.

Biggie

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 17:47   #13
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Er storfekjøtt helseskadlig sånn som de sier?

Hva annet spiste de i denne undersøkelsen? Spiste de rent, rødt kjøtt og grønnsaker? Tvilsomt. Det gikk vel heller i rødt kjøtt med margarin-/posesauser og poteter, og kanskje også en dessert og lignende etterpå? Hvorfor blir automatisk KJØTTET trukket frem som synderen??

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 18:13   #14
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Er storfekjøtt helseskadlig sånn som de sier?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hva annet spiste de i denne undersøkelsen? Spiste de rent, rødt kjøtt og grønnsaker? Tvilsomt. Det gikk vel heller i rødt kjøtt med margarin-/posesauser og poteter, og kanskje også en dessert og lignende etterpå? Hvorfor blir automatisk KJØTTET trukket frem som synderen??

Det samme tenkte jeg. Ser ikke for meg at deltakerne spiste biffen uten poteter eller pommes frites... eller uten posesaus med margarin (yummi )

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 23:57   #15
Namba
Seniormedlem
 
Namba sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 607
Namba er på en erverdig vei

Sv: Er storfekjøtt helseskadlig sånn som de sier?

Dere kommer med interessante tanker. Det er mye jeg ikke har tenkt på både om undersøkelser og hvordan de kommer til de konklusjonene som dras, men at forskning kunne være så mangelfull hadde jeg aldri i min villeste fantasi drømt om. Det er jo helt umulig å bli klokere på det. Men at ingrediensene er ingredienser og ikke HAR ingredienser er nok en god indikator for hva som er sunt og ikke, tror dere ikke det?

Namba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LKHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det her jeg sier hei, jeg er ny? SnartGudinna? Ketolysekuren 14 08-09-11 00:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no