Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Tagatose vs sukrin?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-12-11, 00:57   #101
sol-cellen
Medlem
 
sol-cellen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
sol-cellen er ny på veien

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Takker for info om Tagatesse, sol-cellen!

Jeg er litt skuffet over at den inneholder sukralose som jeg ser på som "mindre naturlig".
Jeg bakte med Tagatesse for noen dager siden (nøttetopper eller hva det het, oppskrift her inne, men med mandler). Jeg syntes det ble en veldig bismak - ettersmak som satt i lenge. Har ikke tenkt å gi opp, kjøpte altfor mye i slengen til å kaste inn håndkleet alt...

Ja, det beste ville selvfølgelig vært om Tagatesse inneholdt kun naturlige ingredienser, dette har vi også kommunisert til produsenten av produktet i Belgia. Men mengden sukralose er veldig liten, og per i dag finnes det ingen andre intense søtstoffer som smaker like bra i kombinasjon.

sol-cellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 01:04   #102
sol-cellen
Medlem
 
sol-cellen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
sol-cellen er ny på veien

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Sitat:
Karbohydratene som er listet opp i Tagatesse trenger ikke telles med. Tagatose (39,9 g), er karbohydrater som ikke tas opp i kroppen. Sukkeralkoholene består av isomalt og sucralose, og disse består også av tilnærmet lik 0 karbohydrater.
Så Tagatesse er et meget godt alternativ for de som vil unngå karbohydrater

Om det stemmer at karbohydratene fra tagatosen ikke taes opp i kroppen, hvor kommer da kaloriene fra?
Og hva med dette?

Kaloriene kommer fra følgende:
1. De 15-20% av Tagatose som faktisk blir tatt opp og metabolisert.
2. Resten (80-85%) av Tagatosen virker som et prebiotisk fiber, og blir fermentert/omdannet til bl.a. fettsyrer i tykktarmen. Noen av disse tas opp og brukes som energi av kroppen (men øker ikke blodsukkeret).
Gjennom studier har man regnet seg fram til at dette tilsammen vil gi maksimalt 1,5 kcal per gram Tagatose.

sol-cellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 10:51   #103
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av sol-cellen, her.

Ja, det beste ville selvfølgelig vært om Tagatesse inneholdt kun naturlige ingredienser, dette har vi også kommunisert til produsenten av produktet i Belgia. Men mengden sukralose er veldig liten, og per i dag finnes det ingen andre intense søtstoffer som smaker like bra i kombinasjon.

Takk, så fint at dere har kommunisert det til produsenten!

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 11:36   #104
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tagatose vs sukrin?

2 calories per gram is used for isomalt. Isomalt's lower caloric value is partly due to the fact that intestinal enzymes are not able to easily hydrolyze its more stable disaccharide bond. Less of it is digested and, therefore, less absorbed from the small intestine into the blood, and this happens slowly. Supports Gut Health: Daily intake of 30 g isomalt was demonstrated to promote an increase of the “good” bacteria in the large intestine, the bifidobacteria, demonstrating the prebiotic effect of isomalt.http://www.polyol.org/fap/fap_isomalt.html

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 19:44   #105
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tagatose vs sukrin?

100 g tagatessesjokolade med appelsinsmak inneholder 48,6 g karbohydrater og 448 kcal. Kan noen av disse karbohydratene trekkes fra?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 19:51   #106
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

100 g tagatessesjokolade med appelsinsmak inneholder 48,6 g karbohydrater og 448 kcal. Kan noen av disse karbohydratene trekkes fra?

Jepp. La akkurat svar inn på lurer-på tråden. Trekk fra tagatose, og netto karber blir 10,9
Fortsatt nam-nam

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 23:03   #107
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Jepp. La akkurat svar inn på lurer-på tråden. Trekk fra tagatose, og netto karber blir 10,9
Fortsatt nam-nam

Ja, jeg er utålmodig og spurte to steder. Takk. Nå er det iorden der på diett.no med kcal og karber. Jeg har skrevet der det står poengtert at det er riktig innhold. Grunnen til at de har trukket fra karbohydratene i tagatosen fra sjokoladene er at blodsukkerstigningen er lav!!! Så det kritiserte jeg de for. Juks er juks, en spade er en spade. Så håper de endrer mening og ikke joiner atkins og deres lureri.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 00:14   #108
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Ja, jeg er utålmodig og spurte to steder. Takk. Nå er det iorden der på diett.no med kcal og karber. Jeg har skrevet der det står poengtert at det er riktig innhold. Grunnen til at de har trukket fra karbohydratene i tagatosen fra sjokoladene er at blodsukkerstigningen er lav!!! Så det kritiserte jeg de for. Juks er juks, en spade er en spade. Så håper de endrer mening og ikke joiner atkins og deres lureri.

Helt enig, En spade er en spade og ikke en skyffel........

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 00:25   #109
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Helt enig, En spade er en spade og ikke en skyffel........

Takk. Først kritiserer han atkins som ikke regner med maltitol selv om opptaket er opptil 50% og så gjør han det samme selv. Lav blodsukkerstigning rettferdiggjør ikke å ta de bort, da skulle karboen fra nøtter etc ikke taes med også da Rimelig teit og et uetisk-salgstriks. "atkins er enda verre, høh høh", liksom.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 13:48   #110
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tagatose vs sukrin?

Han ble enig med meg!
Hei,
Vi takker for innspillet ditt. Vi tar dette på alvor, og vil endre informasjonen på nettsidene.

Vennlig hilsen
Asgeir Ruud

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 17:08   #111
bettylue
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 96
bettylue er på en erverdig vei

Sv: Tagatose vs sukrin?

Har tenkt å bestille meg tagatesse. Får man det på iherb og heter det eventuelt noe annet? Får bare opp tagatose, men den er jo ren og brunes raskt har jeg forstått. Eller bestiller man tagatesse fra funksjonell mat? Bare lurte siden jeg holder på med en bestilling fra iherb. Noen som bruker dette mye og vet?

bettylue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 12:29   #112
sol-cellen
Medlem
 
sol-cellen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
sol-cellen er ny på veien

Sv: Tagatose vs sukrin?

Hei,
Tagatesse er et europeisk produkt og finnes ikke hos iHerb. Det er riktig som du sier at ren Tagatose bruner veldig raskt. Du kan kjøpe Tagatesse i alle helsekostbutikker, på butikk.funksjonellmat.no og også hos endel andre norske nettbutikker.

Opprinnelig lagt inn av bettylue, her.

Har tenkt å bestille meg tagatesse. Får man det på iherb og heter det eventuelt noe annet? Får bare opp tagatose, men den er jo ren og brunes raskt har jeg forstått. Eller bestiller man tagatesse fra funksjonell mat? Bare lurte siden jeg holder på med en bestilling fra iherb. Noen som bruker dette mye og vet?

sol-cellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 13:17   #113
bettylue
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 96
bettylue er på en erverdig vei

Sv: Tagatose vs sukrin?

Ok, takk for svar Stevia smaken traff ikke meg helt, ble så voldsom og rar smak selv med lite. Så får prøve ut tagatesse. Sukrin er ok, men ikke til alt. Kan bli knasende og/ eller kaldt. Vet at mange blander ulike, går sikkert, men en risikerer jo å bomme. Så nå er jeg spent på om dette faller i smak

bettylue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 13:36   #114
sol-cellen
Medlem
 
sol-cellen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
sol-cellen er ny på veien

Sv: Tagatose vs sukrin?

Bare hyggelig Du er ikke den eneste som ikke liker Stevia.. Sukrin fungerer bra til endel ting, men har sine begrensninger pga begrenset løselighet og kjølende effekt. Holder man seg under 20% Sukrin i oppskrifter går det som regel bra. Blandinger er ofte det beste, men skjønner at mange synes det er vrient å skulle beregne mengder da. Det er ikke mye som slår Tagatesse når det gjelder smak og konsistens, så håper du blir fornøyd med det

sol-cellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tagatose - søtningsmiddel Livlys Spørsmål om matvarer og oppskrifter 59 29-12-13 01:35
Tagatose Bik Lavkarbo generelt 4 29-09-11 20:14
Tagatose Suann Lavkarbo generelt 9 24-08-11 12:42
Produktene fra Tagatose.. misslinda Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 05-08-11 12:10
Sukrin smilefjes:) Ketolysekuren 1 14-10-10 19:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no