Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Vaniljesukker vs vaniljepulver

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-01-11, 18:25   #1
Lissi80
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østfold
Alder: 43
Innlegg: 190
Lissi80 er på en erverdig vei

Vaniljesukker vs vaniljepulver

Antar at dette ikke er helt det samme? Ser av noen oppskrifter at det er vaniljepulver som ingrediens, er det noe man får i helsekost? Finner bare vaniljesukker i butikkene...

Lissi80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 18:27   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Ja vaniljepulver får du i helsekost. Det er rent vaniljepulver. Ikke søtt. Kan brukes til å lage eget vaniljesukker av m/ bla sukrin (som er lavkarbovennlig)

Vaniljesukker er er sukker tilsatt inulin (som ikke er vanilje, men smaker som det)

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 18:30   #3
Lissi80
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østfold
Alder: 43
Innlegg: 190
Lissi80 er på en erverdig vei

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Ok, takker for raskt svar Bakepulver er det ikke noe store forskjeller på eller?

Lissi80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 18:31   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Nei, bakepulver er bakepulver. (true eg da...) Kjenner bare til det man kjøper i butikken

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 18:33   #5
Lissi80
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østfold
Alder: 43
Innlegg: 190
Lissi80 er på en erverdig vei

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Ok, takk igjen

Lissi80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 13:08   #6
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

kan man bruke de tingene litt om hverandre hvis man bruker vanilje sukker i stedet vanilje pulver?

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 13:09   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Tja....

Vaniljesukker har 91 karber da.... http://www.matvareguiden.no/sokemask...r&type=matvare

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 13:15   #8
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Vaniljesukker er er sukker tilsatt inulin (som ikke er vanilje, men smaker som det)

Ikke inulin, men vanillin (pirkepirke), men samma kan det være. Det beste er jo å lage selv av vaniljepulver og søtning, som du skriver

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 13:15   #9
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Tja....

Vaniljesukker har 91 karber da.... http://www.matvareguiden.no/sokemask...r&type=matvare

det var mye. tror jeg skal heller prøve vaniljepulver

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 13:19   #10
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Ikke inulin, men vanillin (pirkepirke), men samma kan det være. Det beste er jo å lage selv av vaniljepulver og søtning, som du skriver

vanilin var det ja Takk

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 13:30   #11
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Pr. 100g

Pr. 100 g pulver: Energi 1592 kJ / 376 kcal.: Protein 0,3 g, karbohydrat 82 g (herav sukker 74 g), fett 5,2 g, fiber 8,9 g, fenylalanin 14 mg.
det var det jeg fant om innhold i vaniljepulver,men skjønte ikke helt det med 82g karbohydrater og herved 74gram sukker, skal det trekkes fra eller er det bare sånn
er helt grønn på dette her.

iSukker, dextrose, inulin, fett pulver (hydrogenated palmefett, maltodextrin, melkeprotein), maltodextrin, fortykningsmiddel (E412 guarkjernemel og E407 karragenan), vaniljesmak, farge (E160a betakaroten).

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 13:45   #12
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Opprinnelig lagt inn av alexsandra, her.

Pr. 100g

Pr. 100 g pulver: Energi 1592 kJ / 376 kcal.: Protein 0,3 g, karbohydrat 82 g (herav sukker 74 g), fett 5,2 g, fiber 8,9 g, fenylalanin 14 mg.
det var det jeg fant om innhold i vaniljepulver,men skjønte ikke helt det med 82g karbohydrater og herved 74gram sukker, skal det trekkes fra eller er det bare sånn
er helt grønn på dette her.

iSukker, dextrose, inulin, fett pulver (hydrogenated palmefett, maltodextrin, melkeprotein), maltodextrin, fortykningsmiddel (E412 guarkjernemel og E407 karragenan), vaniljesmak, farge (E160a betakaroten).

Sikker på at du ikke snakker om vaniljekrem/saus her (altså sånn pose med pulver man tilsetter melk e.l.)? Er vanligvis ikke fett og slikt i vaniljesukker.
Vanligvis består vaniljesukker av sukker (melis), vanillin og evt et antiklumpemiddel (mais-/potet-/hvetestivelse)

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 13:49   #13
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Sikker på at du ikke snakker om vaniljekrem/saus her (altså sånn pose med pulver man tilsetter melk e.l.)? Er vanligvis ikke fett og slikt i vaniljesukker.
Vanligvis består vaniljesukker av sukker (melis), vanillin og evt et antiklumpemiddel (mais-/potet-/hvetestivelse)

det var det jeg fant om vanilje pulver.

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 14:00   #14
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Opprinnelig lagt inn av alexsandra, her.

det var det jeg fant om vanilje pulver.

Ja, og jeg tror når de skriver om vaniljerpulver, så mener de sånn pose med pulver til vaniljesaus/krem. Det andre kalles vaniljersukker

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 14:03   #15
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Ja, og jeg tror når de skriver om vaniljerpulver, så mener de sånn pose med pulver til vaniljesaus/krem. Det andre kalles vaniljersukker

da fikk jeg værtfall avklart det
takk for svar,blir litt spørsmål og graving men det er vel det man lærer her. flott at dere tar dere tid til og svare

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 14:16   #16
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Opprinnelig lagt inn av alexsandra, her.

da fikk jeg værtfall avklart det
takk for svar,blir litt spørsmål og graving men det er vel det man lærer her. flott at dere tar dere tid til og svare

Hehe, bare hyggelig! Det er fryktelig mange like og forvirrende ord og uttrykk, så skjønner at det trengs en oppklaring en gang i blant. Jeg er jo ikke 100% sikker på hva de mener med vaniljerpulver, men regner med at det tilsvarer det jeg skrev over, men er ofte like forvirret selv

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 14:56   #17
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Vaniljepulver er et slikt brunsvart pulver bestående av frøene fra vaniljestangen (evt også litt oppmalt stang). Vanilje er en orkidee. Vanillin er råtten gran, og lages faktisk av det, om noen er i tvil. (Fra Borregaards hjemmeside: Borregaard is one of the world's leading suppliers of vanillin and ethylvanillin. The company is alone in supplying timber-based vanillin.)
"Vaniljesukker", f eks den standard fra Freia er vanillinsukker, og har ingenting med vanilje å gjøre utover at den forsøker å herme smaken. Den er lagd av vanillin og sukker, og evt litt antiklump.

Det andre vaniljepulveret må være vaniljeSAUSpulver eller vaniljeKREMpulver eller noe. Det kan jeg ikke uttale meg om.

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 15:46   #18
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Vaniljepulver:


Og angående næringsinnhold, se søk heller etter vaniljestang som blir riktigere:
Protein 0,06 gram
Karbohydrater 12,65 gram
Fett 0,06 gram

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 13:25   #19
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Jeg bruker gjerne etpar dråper av vaniljeessens og litt splenda for å erstatte vaniljesukker. Høykarbovenner smaker ikke forskjell

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 17:20   #20
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Jeg bruker gjerne etpar dråper av vaniljeessens og litt splenda for å erstatte vaniljesukker. Høykarbovenner smaker ikke forskjell

det var jo kjempe smart,prøve det neste gang.

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:05   #21
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Jeg bruker gjerne etpar dråper av vaniljeessens og litt splenda for å erstatte vaniljesukker. Høykarbovenner smaker ikke forskjell

Eller vaniljestang og sukrin kjørt sammen i kjøkkenmaskin til det er vanilje"sukker".

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 23:34   #22
Kvamsen
Juniormedlem
 
Kvamsen sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sogn
Alder: 47
Innlegg: 23
Kvamsen er på en erverdig vei

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Eller vaniljestang og sukrin kjørt sammen i kjøkkenmaskin til det er vanilje"sukker".


Da bruker du bare frøene i stangen, sant? For barken er vel ikke noe god etter det jeg har hørt?
Må bare spørre

Kvamsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 23:39   #23
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

tror du kjører barken og alt sammen til det er heelt knust. værtfall det jeg har lest mange andre steder

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 00:06   #24
Kvamsen
Juniormedlem
 
Kvamsen sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sogn
Alder: 47
Innlegg: 23
Kvamsen er på en erverdig vei

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

tror du kjører barken og alt sammen til det er heelt knust. værtfall det jeg har lest mange andre steder

Hmmm.. Jasså? Jeg fikk nemlig litt bark i vaniljesausen min på skolen, noe læreren ikke var så veldig fornøyd med.
Men takk for svar

Kvamsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 04:07   #25
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Opprinnelig lagt inn av Kvamsen, her.

Da bruker du bare frøene i stangen, sant? For barken er vel ikke noe god etter det jeg har hørt?
Må bare spørre

Jeg brukte hele stangen... Trodde man skulle det? Vaniljesukrinet mitt smakte godt, det.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vaniljepulver Terjemat Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 28-11-10 21:10
Svart vaniljepulver Idarull Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 22-09-10 22:30
Vaniljesukker og vailjestang Anne Lavkarbo generelt 1 17-10-05 13:07
Vaniljesukker, Jamie Oliver guro Kake/dessert og snacks 3 21-06-04 22:31
Vaniljesukker, Jamie Oliver guro Annen mat 3 21-06-04 22:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no